rackartyg

Alla inlägg den 22 september 2011

Av Anna Östervall - 22 september 2011 16:03

Här är min träningsplanering för Faquera. Jag har ett "levande" word-dokument på datorn som jag uppdaterar lite då och då. Har skrivit ut ett par ex. som jag har med mig, på så sätt vet jag alltid hur jag ska träna och vad jag kanske ska fundera lite på.

 

Kvarsittning
Variera mellan 15 sekunder och 2,5 minuter. Bygg på ”lugn men förväntan”
Platsliggning
Utom synhåll, fyra minuter i klass 3. Korta av tiden och bygg på ”lugn men förväntan”
Fotgående
Ta kortare steg och gå långsammare! Vänster svängar och halter för positionen. Träna halter med godis i näsan och led henne rätt. Lägga in stegförflyttningarna mer i fotgående och inte detaljträna för mycket – träna helhet!
Sättande under gång
Belöna inte sättandet, hon blir osäker när belöningen inte kommer…
Inkallning med ställande
Får bara säga ”Faran kom” vid första inkallningen, inte på övriga två… Ställ henne hellre för tidigt än för sent. Kalla in henne oftare efter ställandet och kommendera ”lägg” lite hårdare. Variera avståndet med långa på ca 25-35 meter och några korta.
Rutan

Variera avståndet, upp till 30 meter. Bryt och korrigera om hon hamnar utanför, alt. försök dirigera in henne, låt henne INTE komma in till mig och sedan skicka om.
Hopp-apport
Träna ytterst sällan! Stå nära hindret. Träna ingångar och avlämningar.
Metallapport
Träna sällan! ”Stämpla ut” på vägen in och träna ingångar och avlämningar för sig.
Vittring
Flytta pinnarna mellan varje gång. Gå med Faran i kort koppel med magen vänd emot henne, bredvid pinnarna, inte över dem. Kör även med att gömma en pinne som hon får leta reda på, ca 5-10 meter ut, "markera/visa upp" en sträcka på ca 2 meter för henne, gå tillbaka och gör vändningen som man gör på tävling och skicka henne sen.
Fjärrdirigering
Variera korta och långa avstånd, går hon emot mig – bara gå tillbaka och lägg ner henne igen och gör om. Byt handtecken i skiftet stå -> ligg.

Generellt
Var noga med stadgan, hon får inte röra sig emot mig
Aktivitetsnivån!
Kan det vara den som gör att Faran ibland bara tar vilken pinne som helst? Kanske inte handlar om själva momentet egentligen? Eller har hon inte förstått momentet?
Belöningstänk
Kasta inga belöningar åt henne! Gå fram och belöna med godis och är jag supernöjd kan hon efter godisbelöning få bollen och så leker vi ”skvättleken”. Skvätt inte bollen så hon måste kasta sig runt för att ta den utan skvätt så att hon får skutta framåt och ta den. Alt. får hon rusa till mig och ta den ur min hand, ingen kamp.

Av Anna Östervall - 22 september 2011 12:49

Vittring
Direkt efter jobbet tog jag ut Faquera och körde 3 vittringar på det lilla kalhygget snett emot oss, flyttade pinnarna mellan varje gång. Jag gick med Faran i kort koppel med magen vänd emot henne (för att undvika hennes kryptänk). Hon hade näsan på större delen av tiden under de tre vittringar vi gjorde!!! Sen tog hon fel pinne två gånger men den andra gången såg det ut som att hon började klura på varför hon inte fick beröm/belöning då! Vilket hon ju får när hon tar rätt. Tror det var helt rätt att flytta det från plan och att jag gick bredvid henne.
Jag avslutade med att gömma en pinne som hon fick leta reda på, ca 5-10 meter ut, "markerade/visade upp" en sträcka på ca 2 meter för henne, gick tillbaka och gjorde vändningen som man gör på tävling och skickade henne sen. Hon letade upp pinnen och kom in med den med bra fart och höll den bra, utan tugg! La in ett dk vid ingången, just in case, och fick en bra ingång inkl. "fotsittande innan avlämning utan det minsta tugg eller rull! Håll tummarna för att vi är på väg mot ett genombrott!  

Senare, när vi nattat Jennifer gick jag ut och körde ett kort pass på tomten.

Inkallning med ställande
Ok men måste träna mycket mer och få ut avståndet. Återigen fick jag bekräftat att jag måste kalla in fler gånger från ställandet.

Fjärrdirigering
Lite blandade skiften men plockade ut stå -> ligg. Bytte handtecken och tror att det kan vara en grej. Det handtecken jag har nu, har jag från sitt -> ligg och det betyder eg. "släng dig i backen" och då lyfter hon upp frambenen i luften och "ramlar" ner. Har hon då samma teknik från stå -> ligg kanske det inte är så konstigt om hon hamnar framåt... Värt att testa i vart fall.

Sättande under gång
Första belönade jag direkt att hon satte sig, sedan berömde jag enbart direkt hon satte sig men belönade först när jag kom tillbaka. Ska fasa ut belöning och sedan berömmet.

Jahapp, minns inte mer men vet att jag tränade mer...
Jisses, jag måste verkligen skriva upp asap vad jag tränar för att minnas...

Ska skriva ihop en liten träningsplanering igen nu när vi ändrat träningen en hel del både vad gäller upplägg/"inlärning" och belöningar...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards