rackartyg

Direktlänk till inlägg 3 mars 2013

Debuten i klass 3

Av Anna Östervall - 3 mars 2013 09:03

Den 10 februari startade jag och Axxa i lydnadstrean för första gången. Jag visste att vi egentligen inte var redo att tävla och som jag skrev i mitt blogginlägg den 4:e januari Året som kommer – 2013, var mitt mål att få betyg på samtliga moment samt stämma av hur vi ligger till. Axxa och jag har ju tävlat mycket sparsamt, detta var vår femte tävling totalt! Eftersom vi däremot tränat en del sen vår senaste tävling ville jag starta i en trea innan lillkillen kommer och det kändes som att det var denna tävling eller vänta ytterligare flera månader… Vi startade alltså på Bro-Håbos trevliga tävling på mycket välplogade planer! Vi var flera från Teamet som tävlade och vi hade ekipage i klass 2-Elit. Jag och Axxa avstod från att heja på Emma i eliten, som gick på morgonen, för att förhoppningsvis orka genomföra vår egen tävling. Jag var inte ens säker på att jag skulle orka hela programmet utan tänkte att vi tar ett moment i taget och känner jag att orken tryter totalt så får jag bryta. När jag kom till klubben gick vi som var på plats från teamet ut på en gemensam promenad. Vi var sex personer, en barnvagn och minst lika många hundar om jag inte minns fel. Mycket bra start på tävlingsdagen för mig och Axxa! Det ska jag lägga på minnet. Vid lottningen drog jag och Axxa startnummer 2 vilket var perfekt! Jag hann vila lite mellan gruppmomenten och vårt program samt värma upp lite innan vi skulle in på plan, samtidigt hade jag större chans att orka genomföra vårt program än om vi fått ett sent startnummer.

Hur gick det då?

Moment

Betyg

Domarens kommentar

Sitt i grupp

0

Står

Platsliggning

8,5

Bytte skinka 2-3 ggr

Fritt följ

6,5

Pip, gnäller vid stegffx2, sitter snett sff, trycker mot förare

Sättande

0

Står

Inkallning med stå

8,5

Avstannande vid slut

Rutan

6,5

3xkommando, pip, inte närmsta vägen till rutan

Hopp apport

6,5

Gnäller högljutt, tuggar

Metallapport

6,5

Gnäller högljutt, tuggar

Vittring

5

Tuggar och gnäller, smakar fel pinne

Fjärrdirigering

8

Flyttar fram 3-4 dm

Helhet

7

Mkt pip och gnäll

Totalt fick vi ihop 186 poäng och ett 0 pris.

Mina kommentarer:
Sitt i grupp: I första steget när jag gick iväg ställde hon sig upp men ”kom på sig själv” och stannande i exakt samma position hela minuten, hon balanserade inte ens upp utan stod ”som en kråka”! Mkt bra tycker jag, tyder på god stadga!  Hon var lite varvad när jag skulle lämna och hörde nog inte vad jag sa…
Platsliggning: Inte mycket att orda om
Fritt följ: Jisses vad taggad och aktiv hund! Myyycket ljud; pip och gnäll var milt uttryckt tycker jag! Fascinerande att hon höll ihop så pass bra som hon gjorde…
Sättande: Samma som i sitt i grupp, alldeles för aktiv och jag tror inte hon hörde… Att hon inte hör beror givetvis på aktivitetsnivån, det jag säger går inte in… På träning fungerar det 10 ggr av 10.
Inkallning: Jätteglad över betyget! Fint ställande vilket är det vi lagt fokus på! Sista sträckan måste vi ta tag i.
Rutan: Hon ville springa till skylten där jag ställde henne vid inkallningen, som var rätt nära rutan. Måste träna på ”störningar” på plan, sånt vet jag att hon har svårt för. Dock är inte rutan tillräckligt säker för att jag ska vilja lägga på störningar i detta skede.
Hoppa apport: gnäll… Njae, snarare skall vid sidan, och så ett extra skall innan hon grep ungefär som att hon skrek: ”Jag tar den!!!”… Lite het och hög aktivivtetsnivå med andra ord…
Metallapport: Tja samma här, skall vid sidan innan hon drog iväg
Vittring: Hon pep vid sidan från det att jag vänt mig om tills jag skickade henne. Hon springer ut, nosar av fint, tar upp en pinne och kommer någon meter emot mig, då inser hon att det är fel pinne, spottar ut den, vänder tillbaka, letar upp rätt pinne och kommer in, tuggar dock hela vägen in.
Fjärrdirigering: Mkt nöjd! Tänk att hon kunde fokusera och vara tyst trots aktivitetsnivån genom hela programmet! Framflyttet fick vi i de två skiften vi har ”problem” med (som mao inte är klara), övriga var jättefina. Kändes bra att avsluta med det momentet.

Jag och Axxa gick av plan och hon fick långt mys med massa gott godis som belöning. Hon har ju utfört tävlingen efter bästa förmåga.

Arkivbild från maj/juni 2012 när vi fick vårt 1:a pris i klass 2 på 189 poäng, då med en btjej som fått rätt förutsättningar  

Efter tävlingen skrev jag på FB:
Tävlat trean med SuperAxxa! Jag är så glad i min hund!!   
De senaste 2 månaderna har ju inte direkt bjudit på den bästa uppladdningen så poängen uteblev och det blev ett 0 pris, men vilken tjej jag har! Det kommer bli bra det här!   

Då kan man fråga sig, hur kan en perfektionist med detaljmani bli nöjd med de poängen??
Jo, helt enkelt för att jag inte kan förvänta mig att min hund ska kunna prestera mer/bättre än vad jag har gett henne förutsättning till! Som ni, kanske, läst i mina gravidinlägg får inte hundarna så värst mycket motion och aktivering just nu. På det är Axxa en väldigt aktiv hund som har lätt att gå från 0 till 120… Hon har fått alldeles för lite av det hon behöver för att kunna prestera på en bra nivå. Dessutom är inte momenten färdiga... Därför kan jag heller inte förvänta mig stordåd och bli besviken när poängen uteblir. Ljuden drar ca 1,5-2 poäng på samtliga moment där vi fick avdrag för det, dessutom ökar hennes tugg på apporterna och hon ”hör sämre”. Hade hon varit i harmoni och balanserad hade vi fått betydligt högre poäng så momentet är på rätt väg i vart fall och det var ju det jag ville stämma av. Ljudet är jag faktiskt inte så bekymrad över, vi har haft problem med ljud när hon haft ”stiltjeperioder” förr, till exempel under hennes långa rehab. När vi sen kom igång som vanligt igen försvann ljuden i stort sett av sig självt.



Några aha-upplevelser fick jag under tävlingen:
1. Hela trean är lattjolajbans för Axxa!! Bara superroliga moment, som en helkväll på Gröna Lund – då är det inte så smart att belöna upp hunden en massa på träning…
2. Ju tröttare och mindre aktiv jag blivit sista tiden, desto mer har jag ”kompenserat” detta genom att öka på belöningarna… Det vill säga jag har slängt en massa boll, haft lite dragkamp etcetera men inte orkat balansera upp det med krav kring leken… Lite sent att komma på det nu, men bättre sent än aldrig.
3. De moment vi fokuserat mest på (inkallningen, fjärren och vittringen) var de som gick bäst. Att jag tycker vittringen gick så pass bra beror på att hon ändå tänkte efter, insåg att hon hade fel pinne och rättade till det. Huvudet var med, trots stressen. Dock var benen snabbare ;)
4. Jag blir förbannad på folks attityder, skitsnack och förutfattade meningar när de står och tittar på när andra, i detta fall jag, tävlar.
5. Jag har en superhärlig träningsgrupp som stöttar, hejar och som inte snackar skit om andra som är på plan utan applåderade samtliga ekipage som gick av plan, oavsett hur de presterat.

Nu har vi tävlingspaus tills lillebror kommit och jag och Axxa kommit i form igen. Vi har dock lagt upp en träningsplan där vi planerat träningen efter den lilla ork jag har och med ovanstående i tankarna.



 
 
Annika, Indy o Arne

Annika, Indy o Arne

3 mars 2013 09:23

Nästa gång då sätter ni det!!! Kram

http://annikawesterlund.com

Anna Östervall

3 mars 2013 10:40

Tack :)

 
Lindha

Lindha

3 mars 2013 14:50

Helt rätt tänkt ang hela ditt inlägg! :-) Tror det var super att ni hann tävla innan lillebror kommer, nu har du ngt att längta efter, inte bara lillebror alltså ;)
Kram kram

http://vildarna.bloggplatsen.se

Anna Östervall

3 mars 2013 19:50

Tack, kul att du instämmer - då är jag inte ute och cyklar i vart fall :)
OM jag är tränings- och tävlingssugen!...
Kramar

 
Ingen bild

Maria Norén

4 mars 2013 21:19

Heja!
Det där kommer bli bra när ni kommer igång mer. Låter som en superhärlig hund!

Anna Östervall

5 mars 2013 07:55

Tack! Ja, hon är superhärlig! :)
Så glad och positiv och är med på allt jag hittar på :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards