rackartyg

Alla inlägg under april 2011

Av Anna Östervall - 30 april 2011 21:28

Jag och Jennifer var hemma själva på onsdagskvällen och då jobbade vi lite i trädgården på Jennifers begäran. På torsdag morgon frågar jag Jennifer om hon berättat för Robban hur duktig hon var och krattade och räfsade tomten kvällen innan.

Jennifer: ”Pappa, mamma är inte lika bra att kratta och räfsa som du och jag”.
Robban, flinande: ”Nähä, är hon inte?”.
Jennifer: ”Näe, och hon är inte lika modig som jag heller”…

Hmmm, inte riktigt det upplägg jag tänkt mig men tydligen får man alltid höra sanningen av barn?...

Av Anna Östervall - 29 april 2011 20:49

NEJ BIRRE, SÅ FÅR MAN INE GÖRA!!! Man får inte springa in i folk!!!” ”Eller hur får han inte det?!” – sa Jennifer och tittade på oss.
”Nej, det får han inte" svarade vi.
”Men… Han kanske trodde att jag var en affär”, svarade hon …


Fullständigt logiskt för en treåring!?!


  

Veckan som varit har varit rätt ohundig...
På söndag morgon fick de längre morgonpromenad, sedan åkte Robban iväg för att jobba och därefter träffa ett par kompisar. Jag och Jennifer var hemma med hundarna och åkte till Plantagen och köpte en Rhododendron, två dvärgsyrener som vi ska ha i krukor på uppfarten och en blomma att ha på verandan som vi planterade.  Hundarna var ute på tomten hela dagen.

Måndagen ställdes hundaktiviteterna in lite plötsligt så tjejerna fick vara hemma med Robban och jag och Jennifer åkte iväg till en kompis, hennes man och son. Tanken var att vi skulle vara där ett par timmar för fika och barnlek, men det var så ruskigt härligt, trevligt i solen och barnen kom superbra överens så strax före 18 packade vi oss in i bilen igen!! Jennifer somnade ca 100 meter därifrån och jag är glad att bilen hittade hem själv.   

Tisdag var långhelgen slut och efter morgonpromenaden med hundarna var det dags att åka och jobba igen… Kändes hårt! Jag åkte till Lidingö BK direkt efter jobbet och åt middag och snackade lite skit med Sofia innan jag medverkade på klubbens städdag i ett par timmar. Strax efter 20 styrdes bilen hemåt igen.

På onsdagen var det Robbans tur att åka iväg. Han har precis tagit jägarexamen så han och hans pappa var iväg och sköt lerduvor. Jag och Jennifer var hemma med hundarna, vi hade tjejkväll och målade naglarna och hundarna låg på tomten och åt ben.  

På torsdagen var det hund hela dagen istället, mer om det när jag har tid att skriva lite mer. 

Av Anna Östervall - 24 april 2011 09:54

Torsdagen bestod av fyra timmars jobb, därefter for jag raka vägen för att köpa födelsedagspresenter till Jennifer. Japp, här är vi alltid ute i god tid…    Hem och släppa ut hundarna, messa dagmamman och kolla läget. Jennifer hade precis vaknat så jag valde att valla liten ruta på ca 40-50 x 20 meter för årets första uppletande på skogsbiten snett emot oss. Ja, som sagt vi är lite sent ute vad gäller det mesta, så även vad det gäller att starta med skogsarbetet.   Jag gömde tre mjuka saker och två i plast varav en reflex och en klädnypa.


Axxa fick börja och hon hittade de tre mjuka på ganska exakt fem minuter. Hon vart rätt trött så jag valde att bryta efter det. Tog ut Faquera som började med att hitta klädnypan, hon fick hålla på i sju minuter och hittade fyra av sakerna, reflexen fick ligga kvar. Eftersom det var så varmt ute lämnade jag in hundarna i huset och åkte iväg för att hämta Jennifer som nu hunnit få i sig lite mellis också och blev superglad över att bli hämtad först.   Hem och fixa för att sedan åka till Annika och Jocke på födelsedagsmiddag. Faran fick hänga med in. Hon tyckte INTE att Indy hade något att göra hemma hos hennes kompis Diesel! Men efter att vi klargjort att han faktiskt bodde där tog det inte många minuter innan det var Faquera och Indy som lekte och Diesel vart lite utanför.


På fredagen gick jag en morgonpromenad med hundarna, åt långfrukost och tog det lite lugnt innan det var dags att åka iväg till Vaxholms BK och det av Briardklubben anordnade mentaltestet. Yes, jag kom äntligen ihåg att anmäla Axxa för några veckor sedan! Skulle vara där för att anmäla oss klockan 12, men inte fören 13.30 fanns någon där som tog emot min anmälan… 16.20 skulle vi gått ut på banan men kom inte ut fören ca 17.00 så det var myyycket väntan… Robban filmade och snälla Pernilla kom för att fotografera! Stort tack för det! Mer om korningen kommer en annan dag, hon vart godkänd men inte så mycket mer än så. Det var en bra bana och hon fick en bedömning som stämde väl överens med både hur hon uppträdde på banan och hur jag uppfattar henne som hund vilket känns bra.


På självaste påskafton blev Jennifer stora tjejen och fyllde tre år! Bullar och juice på sängen för att sedan storstäda hela huset, puh!, Klockan 15 var det kalas för närmsta släkten. Hundarna har varit ute precis hela dagen och slocknade en kort stund efter att vi kommit in.





Största paketet! Innehöll en rosa tvåhjuling!


 
Axxa tuggar ben


Kvällsträning
Hade ingen större lust att träna lydnad men kom på att jag glömt träna vittring på några dagar. Så ut och träna lite lydnad med Faran som uppvärmning och då kom jag liksom in i flowet, himla bra!


Faquera
Började med att köra en inkallning med ställande på ca 15 meter som fick riktigt bra! Körde sen inkallning från stå till ligg och sedan körde jag några från liggande på nära håll där jag belönade farten in då hon brukar få dålig fart på sista sträckan. Bröt och belönade med boll efter varje kommendering/stopp. Fortsatte med fotgående med fokus på vänstersvängarna, insåg att jag tappat bort flytet där och jag blev osäker och Faran började ljuda undra vad jag höll på med… Satte ner henne och torrgick lite, när jag sedan plockade upp henne igen fick jag till mina svängar bättre och då var hon tyst och fick bättre halter. Fortsatte med att träna stegförflyttningar till höger som gick riktigt bra och bakåt som blir bättre och bättre. Nu kom Robban ut och vi körde en tävlingsmässig vittring på ca fem meters håll, gick jättebra! Hon nosade på en pinne så den rullade lite men öppnade aldrig munnen, tog rätt pinne och kom in i okej tempo. Vände den någon gång i munnen när hon skulle sätta sig ner men slutade på mitt ”fast”, höll sedan fint och släppte bra. Jag är supernöjd!! Robban gick in och jag och Faran tränade lite mer fotgående innan vi avslutade med några fjärrdirigeringar. En på 10-12 meter, sitt-ligg-stå som gick kanon! Sedan en ligg-sitt och avslutade det långa avståndet med en ligg-stå. Gick sedan närmare och körde 3 stå-ligg innan jag matade stå-sitt bakåt där jag placerade henne i stående backade någon meter och satte henne. Det gick bra det med.


Släpade in Faquera och släppte ut Axxa. Började med två inkallningar med ställande på ca 15 meter, kanon! Körde sedan en rak inkallning på 15 meter med ingång, då tempot gick ner avslutade jag med en rak inkallning på 15 meter med bollbelöning istället för ingång. Tränade sedan lite stadga i stå och det gick super! Jag kunde slänga bollen framför henne och till och med över huvudet på henne och hon stod kvar. Lade bollen på marken en bit framför henne och körde lite ”dumruta-stadga” vilket gick kanon. Avslutade med två ställande under gång, en med belöning när jag kom tillbaka och en med belöning efter ställandet. Efter detta tränade vi lite fotgående med fokus på kontakt i starten samt vänstersvängarna och det gick bra. Fick ett par halvok sättanden och några kanonsättanden! Tror de kommer bli bra det här bara jag får in hur jag ska gå, jag vet – jag ska torrgå. Tränade även lite backa-ligg med bollbelöning för bevakningarna efter släppandena i skyddet.



Celebert besök på tomten på lördagsmorgonen

Av Anna Östervall - 23 april 2011 22:23



S T O R T  G R A T T I S


på tre-årsdagen


Jennifer!!



Tänk vad fort det går...

 

Av Anna Östervall - 20 april 2011 21:00

Måndag
I måndags tränade jag bara Faran då Axxa skulle få en vilodag. Vi körde fotgående, stegförflyttningar och sedan 3 vittringar:
1. Ut och tog fel två gånger, sade till henne och då slog hon på näsan och kom in med rätt.
2. Kortade avståndet till ca 5 meter, väldigt tveksam ut, dk, hade näsan på och tog rätt
3. Lite tveksam ut men gjorde en kanonvittring!



Från torsdagens skogstur


Tisdag
Faran
Inkallning med ställande - bra!
Sättande under gång - bra
Fotgående och stegförflyttningar - helt okej, stegförflyttningarna börjar bli riktigt fina
Vittring:
1. Ca 5 meter, het(!), duttade/smålyfte på en, men tog sedan rätt och kom in.
2. Bytte plats, ca 7 meter, ut och letade, tog rätt och kom in.
Fjärrdirigering, gick lite si och så. Robban kom ut och gick till källaren (där vi har hundmaten) så hon vart grymt ofokuserad så jag bröt...


Axxa
Körde en stadga i stående, jättebra
Fortsatte med två ställande under gång, jättebra!
Läggande under gång, tyckte hon var hög på ena armbågen, annars mycket bra
Lade ut externbelöning som hon drog på...
Lade ut externbelöningen två gånger och körde hela, raka inkallningar. Hon stannade på mitten... Men jag jobbade in henne.
Lämnade henne för en inkallning utan boll bakom, körde inkallning med ställande - jättebra.
Fotgående - har lite strul med vänstersvängarna, behöver nog torrgå lite själv. Annars gick det bra!




Stolt Jennifer får hålla "Vilda Atta" själv för första gången, efter skogsturen

Onsdag

Varvade efterjobbet-promenaden med ”kvar-träning”, ca 3 meter emellan dem på platsliggningarna.
1x1 minut ligg kvar med tjejerna på ca 20 meter, gick vidare en bit och körde sedan 1x2 minuter ligg kvar med tjejerna på ca 25 meter. Gick alldeles strålande! Axxa låg superstill, superfokuserad på mig hela tiden. Faran böt skinka ett par gånger men låg bra för övrigt. Körde inte längre då jag vill lära dem att ha ”fokuserade/aktiva” platsliggningar, inga liggaoslappaplatser. Belöningar blev schäferdunkar och varsin boll.


Gick vidare och tränade sedan några sitt kvar med Faran, varierade avståndet på mellan ca 10-20 meter, började med en där hon reste sig efter 45 sekunder… Talade om för henne vad som gällde och satte ner henne igen, satt då kvar i 1,5 minuter dock lite ”oengagerat”. Körde sedan ett gäng till, började med en på 15 sekunder, sedan 45 sekunder, 1 minut, 30 sekunder, 1.25 minuter. Belönade med schäferdunkar och boll på samtliga,mycket nöjd med alla utom den första. Körde korta i början för att få en aktiv kvarsittning och när jag körde den långa höll det i sig även där. Kommer köra någon kort i början nästa gång och sedan gå på lite över en minut.

Av Anna Östervall - 20 april 2011 15:48

Lördag 16 april
Efter några veckor med mycket träning och aktiviteter plus första riktiga värmen var Axxa rätt trött redan från start, och tröttare vart hon ju längre helgen led...


1. Ärm; (använde kortkoppel)transporter och bevakningar. Axxa var ”på” pip och skrik etc. (låter värre här än vad det var men hon var lite ”på”) – jag var inte så tydlig och ”militärisk”
2. Ärm; (använde kortkoppel)transporter, bevakningar och en kort flykt. Jag var mer ”militärisk” hade ”dragit ur henne lite” med bitkudden innan passet. I stort sett tyst och mer fokuserad än pass 1.
3. Korg; (lös) transporter – ok, överfall – ok, ”Fot!” – lyssnar/kan inte riktigt komma in fot efter en stöt…
4. Ärm; (lös) Tävlingsmässig lägrebevakning. Betygsmässigt ligger hon på en 8,5-9 poäng om hon går som nu. Dock behövde hon hjälp att backa ut på rätt avstånd i 1:a släppet och sen lägga sig.
Körde två bevakningar till med lite variation samt två transporter med överfall.
5. Korg; (lös) Nu var hon supertrött… Vi körde transport, flykt (mycket rörlig i bevakningen), transport och avslutade med en flykt med miss.


Söndag 17 april
På söndagen var Faquera med då Robban var iväg på annat. Hon är helt suverän, snacka om att kunna koppla av! Hon satt med i expertpanelen och tiggde med framgång till sig både det ena och det andra. Hon hade nog en toppendag. 

 

Jag kunde lämna henne på ”vänta”kommando och gå iväg till andra sidan den lilla planen och fota både korg- och ärmarbeten och hon låg lugnt kvar vid stolarna!
Tränade även lite lydnad med Faquera, ganska framgångsrikt:
Inkallning med ställande (stannade båda gångerna), ställande+läggande+sättande (mest) under gång, fotgående med fokus på vänstersvängar och – halter. Tror att det var det.


Hasse och Faquera, riktiga fikakompisar! En gång reste hon sig
från "vänta" och det var när Hasse kom...   


Axxas träning då:
1. Ärm
2. Korg
3. Korg – slutade med en ärmvinst
4. Korg; Nu var hon supertrött så vi ”eldade upp” henne lite genom att hetsa henne lite.
Tända, släcka, transport
Tända, Släcka, bevakning
Tända, släcka, flykt med dutt/träff, slakt koppel så Fredrik kunde dra upp henne lite i bevakningen utan att hon hade en chans att gå på igenunder bevakningen om hon skulle visa sådana tendenser.
Avslutade med en ärmflykt med ärmvinst.



Faquera kommer helt klart få hänga med på fler skyddsträningar, då får både hon och Axxa ut sitt av helgen.   


Kort inventering:
ÄRM
Bevakning:
Bra framföringar
 Kommendera ”ner” istället för ”lägg” då jag här vill ha ett lugnt läggande och inte ett där hon är inprogrammerad på att smälla i backen och vara alert. Säg sedan ”tyst”.
Bra bevakningar
OK släppanden
Behöver hjälp för att backa ut på lagom avstånd, framförallt vid första släppandet.
Håller bevakningen bra när jag går in
Bra uppsitt
~
Ok transport
Ok överfall
Ok vid flykt.


KORG – hon var lite trött när vi körde mesta korgen så utvärderingen blir lite si och så
Ok transporter, jag går dock lite för nära
Ok överfall men ej riktigt med
Måste träna på att komma in ”fot” efter överfallet – det sitter inte
Bra vid flykt
Ok/bra vid stöt i flykt
Urusla bevakningar efter flykten
Ok till bra bevakningar vid enbart bevakning, här ligger hon och skäller. Tror jag tycker det är okej då hon har en annan känsla i korgen. Ska jag då säga ”lägg” istället för ner?... Eller ska jag säga något annat? Får fundera lite på detta.
Hon grisar/stöter ej om efter stöt och det är bra!

Av Anna Östervall - 19 april 2011 15:22

Axxa hade en tuff fredag… Först jobbade hon på verkstaden vilket tjejerna gör varje fredag. Axxa har ett hårt jobb där och det innebär att först leta reda på lastbandet som hon och farfar kampar och leker (förlåt, jobbar) med när hon är där. Sedan ska hon få farfar förstå att han inte ska stå vid maskinen och lata sig utan jobba med Axxa och lastbandet! Sedan arbetar hon på hela dagen förutom när hon slocknar av utmattning. *smile*        


Efter jobbet lämnade Robban av henne på mitt jobb, tanken var att hon skulle ligga i bilen sista timmen men då jag glömde nyckeln på kontoret fick hon hänga med in för att hämta den. Det tog ungefär en halvtimme att komma till rummet då det blev ansamling av kollegor som ville hälsa och prata!  Slutade med att någon frågade chefen om hon inte kunde få vara kvar sista timmen, ”inte ska hon väl behöva ligga i bilen…”. Så hon fick vara på mitt och A:s rum. Blev inte mycket jobbat för min del, då alla ville hälsa och prata men det var nyttigt för Axxa som inte är helt bekväm med att främmande ska hälsa etc. Hon har dock lätt för att koppla av och jag kunde lämna henne med A när jag fixade ett par ärenden hos andra.

Direkt efter jobbet åkte vi ut till Lidingö BK och Sofias hunddagis. Saken är den att Axxa ska snart koras och hennes chipmärkning är ”borta”! Har varit supernervös över detta, men lånade klubbens chipläsare och hittade chipet, vid bröstbenet. Mycket skönt att veta var det är inför korningen så att vi slipper ha en testledare som hänger och klänger på henne vid tillfället innan allt ens kan börja. Fikade med Sofia ett bra tag, kul att ”catcha up” lite! Sen var det dags att åka hem och vid det laget var Axxa helt slut efter dagens bravader!

Av Anna Östervall - 18 april 2011 20:17

Axxa Lydnad
Rutan
: Känner att vi kört fast lite här och jag vet inte hur jag vill göra så jag bad Frida om råd. Hon tyckte att jag ska köra dels på nyfikenhet, men att jag då ska gå ut till rutan 90 % av gångerna och skicka utan hjälp 10% av gångerna. Hon tyckte även att jag när jag skickat så ska hon hamna rätt på en gång, gör hon inte det ska jag antingen kalla in henne och göra om eller om hon stannar för tidigt så ”motar” jag in henne i rutan. Hon får inte söka sig in själv då risken är att det blir inlärt att ”spring ut ungefär till rutan och virra runt lite sen får du belöning”. Jag vill inte ha virr utan 190 rakt in. Har känt lite så men varit lite tveksam till hur jag ska göra.  Funderar dock på att skita i nyfikenheten och istället köra med boll eller target. Vi får se.

Ställande under gång: I detta moment har hon enorm förväntan på externbelöning fast jag inte tränat med det… Min fundering var om jag kanske ska sluta slänga bollen bakom henne som belöning (efter att hon stannat). Enligt Frida var momentet 10-mässigt med en tvärnit och bra stadga efter. Hon tyckte därför behöver att jag inte behöver belöna själva ställandet så mycket som jag gör utan att jag ska variera belöningen mer.

Stadga: Eftersom hon inte hade någon stadga alls i onsdagskväll så tog jag upp detta med Frida idag. Grejen var bara att idag var stadgan där igen! Tränade inte den specifikt utan vi såg stadgan både i rutan och i ställande under gång. Ett tips var att ställa henne fysiskt först (alt. med kommando, men inte som moment utan bara att få henne i stående ställning) och först repetera stadgan för att därefter träna ställande under gång som en liten reminder. Men visst behöver jag träna mer ren stadgeträning också, det har jag nog missat lite på slutet.

Kryp: Ville titta lite på krypet då jag tycker ena armbågen åkt upp lite. Frida tyckte dock att hon har jättebra teknik, inga höga rumpor eller armbågar. Däremot lite för långt fram och lite högervriden så jag ska inte bara krypa rakt fram utan träna vänstersvängar.  Där ska hon lära sig att när min högerfot kommer mot hennes högertass ska hon vinkla. Hon gjorde några jättefina vinklar, med hjälp, så bara jag gör rätt har hon inga som helst problem med den rörelsen.

Budföring: Avslutade Axxas lydnadspass med en ca 50 meter lång budföring, hos Frida fick hon en godis, hos mig en godis och sedan skickade jag tillbaka till Frida och då fick hon bollen. Jättebra!

Faquera lydnad
Inkallning med ställande:
Pratade lite om Lillemors tanke, att ställa på nära håll med hjälper och ibland på ½ sträckan utan hjälper? Pratade även om de tips jag fick av Frida förra gången, då jag inte tyckte det fungerat så bra… Det visade sig dock att jag missuppfattat henne lite och det var förmodligen det som ställt till det. Nu körde vi med boll bakom, då det alltid fungerar. Först lade jag ut bollen så hon såg – inga problem. Sedan lade Frida ut bollen utan att Faran såg och så när jag sa ”varsågod” . Eftersom Faran inte trodde att det låg någon bakom henne sprang vi tillsammans till bollen så att jag kunde övertyga henne om att den låg där. Körde så en gång till. Här är Fridas tänk som Emma W:s, väldigt kortfattat innebär det att man har ett ord som betyder att bollen ligger bakom. Detta ord säger man sedan på tävling inför momentet, skillnaden är att då ligger ingen boll där. Eftersom Faran har nio års visdom och en hel del erfarenhet av detta moment så kommer jag köra lite blandad kompott här.

Fjärrdirigering: Tränade inte momentet utan pratade bara lite om det. De flesta rörelserna fungerar bra utom stå till sitt, där sätter hon sig framåt och bakåt på en gång vilket gör att hon hamnar lite framåt. Jag har då kört hela fjärren på längre avstånd men inför stå till sitt gått närmare henne för att sedan backa ut igen. Det känns dock inte helt rätt då jag kommer stå helt stilla på ett avstånd på tävling. Dessutom kan jag tänka mig att Faran lär sig att stå till sitt ska man göra nära matte och om jag då inte rör mig mot henne på tävlingen kan jag tänka mig att hon går till mig och sätter sig istället. Frida tyckte att jag ska köra hela fjärren och förlänga avståndet till fullt avstånd, men plocka ut stå till sitt och inte köra det i momentet. Stå till sitt ska jag träna för sig och mata, mata, mata på nära håll. När rörelsen fungerar flyttar jag successivt ut det på avstånd och när jag är ikapp avståndet jag har på resterande rörelser stopar jag in rörelsen i momentet. Tävlar jag innan jag kommit upp i fullt avstånd på rörelsen så chansar jag. Förhoppningsvis har hon då sånt bakåttänk i momentet att även denna rörelse blir rätt.

Pratade även lite om vittringen och fick lite tips där. Hade även tänkt börja titta lite på eliten men det hann vi inte med…

Nu hade Axxa fått vila, eller ska jag säga skälla sig i form så in med Faran i bilen och ut med Axxa på plan igen för nu var det dags för…

Axxa skydd
Pratade en hel del då jag hade lite funderingar. Jag vill ha liggande, tysta ärmbevakningar då hon fokuserar mycket bättre då, efter släppande får hon dock skälla men ska ligga.
Fråga: Liggande anskällningar pga. liggande bevakningar?
Svar: Behöver inte vara konsekvent att alltid ha henne liggande.
Fråga: Hur träna bevakningar på mig själv?
Svar: Lägg ner henne och lämna henne ”ofigg-aktigt” och ställ dig sen i ”figurantposition”, på så sätt börjar inte bevakningen när jag lämnar henne utan den börjar först när jag ställt mig i position.
Fråga: Hon har fått sämre stötar. Förut fick hon alltid smälla i för fullt, inte längre… Nu låter vi henne få in halvträffar och duttar dels för att spara på henne fysiskt och dels för att öka frustrationen lite. Kan det påverka eller påverkas det av att hennes känsla börjar förändras, eller?
Svar: Det kan vara så att jag bromsar henne för tidigt när vi kör duttar och halvträffar. Bromsar jag henne för tidigt når hon inte hela vägen och då kan det bli så att hon sträcker ut tassar etc. för att försöka nå figgen samt att hon söker sig längre ner. Låt henne hellre få in en fullträff än en helmiss när jag bromsar upp henne.

Vi tränade även lite korg och Jonas drog upp henne lite och ramlade omkull när hon stötte etcetera och hon fick till ett par kanonstötar! Ska växla mer och inte bara köra lydnad och kontroll med korgen på utan variera detta med att köra lite som ovan. Från att ha haft henne ostyrig har jag nu fått till lydnaden och nu måste vi hitta balansen på den berömda vågskålen igen.

Två timmar går fort så ny var det dags att åka hem igen. Mötte upp Robban och Jennifer och åkte till skogen där vi hade picknick, inköpt på grillen, till middag. Jennifer sa: ”jag tycker det är jätteroligt att springa och leka med hundarna i skogen!!”. Underbart! Alla har lika härligt när vi är i skogen.

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards