rackartyg

Alla inlägg under februari 2011

Av Anna Östervall - 28 februari 2011 14:27

I lördags vaknade vi upp till en temperatur runt nollan och solen försökte bryta fram! Efter en frukost bestående av the och nybakade scones fixade vi lite matsäck och gick ner till isen vid oss. Jennifer gick ömsom själv och åkte ömsom pulka efter Axxa. Axxa fick således variera mellan att vara lös och att dra Jennifer. Lite bättre ljus och bättre kamera än på fredagen gav lite bättre bilder. Idag var tjejerna lite trevligare mot varann än dagen innan!




Paxxan så där lagom vild och galen!

Ta kort på mig och Axxa, sa Jennifer. Okej, sa jag. Denna bild (av typ 15) blev ok

Mattes hjärta   




Omväxling förnöjer, det var klart kul att ligga på magen i pulkan och åka!


Jennifer var otroligt fascinerad av sina stoora fotspår!!


Till och med den late svarte sprang och busade i perioder!




Jag sprang med Axxa för att få upp lite fart på pulkan och genast kom retstickan Faran fram och höll på, här var hon "snäll"


  

Faran måste vara världens piggaste "snart nioåring" sa
Robban och jag kan inte göra annat än att hålla med!
 


Sen vart det hem och efter någon timmes lek på tomten då Jennifer skulle träna med hundarna var det dags att montera Ikeamöbler. Det tog sin lilla tid bara för att vi lagom till det sista momentet skulle upp upptäcka att vi glömt köpa gångjärn till garderobsdörren!

Av Anna Östervall - 28 februari 2011 11:00

Näst sista gången på Emmakursen var i tisdags, inte kul… Denna gång gick vi igenom rutan och högersvängar.

Helt om och höger om anser Emma är samma sak, bara att det handlar om ett helt eller ett halvt varv. Emma tränar mest helt om och har hon en ”slö” hund kan hon i vardagen försöka hitta någonstans där hunden naturligt ”gasar på” och lägga in ett ljud/ord för det. När hunden kopplar ordet till att gasa så kan hon använda det ljudet för att ”snäppa upp” höger svängarna. Vi tränade lite på höger svängar och det gick bra, belönar helst när hunden svängt och står i korrekt position efter svängen, innan den satt sig ner.

Rutan – nyfikenhet
Emma har rutan redan från början på 3*3 meter, detta för att hon tycker hunden blir alltför konfixerad om man har den mindre från början och sedan utökar storleken. Hon lär även in den med nyfikenhet, dvs. hon sätter ner hunden utanför rutan, går in och pillar lite på den plats i rutan hon vill att hunden ska söka upp och bygger på så vis upp hundens nyfikenhet för rutan. Sen går hon tillbaka till hunden och ”skickar” den. När hunden hamnar på rätt plats – belöning hos hunden! Hon vill även att hunden ska ”markera” (visa genom att titta på) rutan innan momentet börjar. Detta för att underlätta för hunden att hitta rutan sen, Emma använder kommandot ”var är den”? Köra rutan på nyfikenhet gick kanon för Axxa i denna miljö!

Av Anna Östervall - 27 februari 2011 18:29

I fredags gick jag vid lunch! Var hemma runt 13 och gick en timmes promenad med tjejerna, underbart! Gick först en sväng i området för att sen gå ut på sjön så att de skulle få leka. Insåg att de inte är så trevliga när de "leker"... På tomten fungerar det kanon och i skogen är det okej, men inte på stora öppna ytor... Här är ett axplock av de bilder jag tog och det är mycket tänder!


           


Efter promenaden möttes jag och Robban upp och åkte tillsammans och hämtade Jennifer för vidare färd mot Ikea. Det blev en garderob, nytt köksbord, skohylla och lite "smått och gott" som det ju alltid blir på Ikea.



Efter tre timmar på Ikea var Jennifer lika strålande glad
som när vi kom! Hon tyckte Ikea var jättekul!





När vi skulle lasta in allt i bilen fick hundarna ligga plats några meter ifrån, mycket bra träning med folk, bilar och skramlande truckar som körde omkring med kundvagnarna!

Av Anna Östervall - 27 februari 2011 17:31

Några bilder från min och Jennifers tur med tjejerna i förra veckan.

Innan avfärd fick jag order om att ta kort!


Faran klövjar med tom väska, måste komma igång med den träningen igen...

    

Axxa drar ömsöm Jennifer i pulkan och ömsom en tom pulka, när Jennifer vill gå


Axxa gillar att ta i och har ingenting emot att dra, även när Jennifer kom på att det var roligare att hänga efter pulkan än att sitta i - då är det tungt, framförallt i uppförsbackarna


     


Av Anna Östervall - 26 februari 2011 21:35

Ja, här är det inga täta uppdateringar men det har inte hänt så mycket… Förra helgen hade vi massa planer men det är inte alltid det blir som man tänkt sig… På lördagen skulle jag träffat Lindha på Mälarö för att träna lydnad och sedan vara med på skotträningen. När termometern visade på -20 grader bestämde vi dock för att ställa in. Dels skulle det krävas så mycket tid i upp- och nervärmning för alla hundar  och dels för att vi har fyra hundar tillsammans så några hundar skulle få ligga i bilen i denna kyla och vänta på sin tur och det inte kändes okej. På söndagen skulle jag och Jennifer träffat Annika, lilla Pelle & Indy vid Nyckelviken för att gå och titta på och klappa djuren för att sedan åka till Forum. Men att i -20 grader försöka hålla en treåring och en tremånaders varma och samtidigt ha kul… Även det ställdes in men vi träffades i vart fall i Nacka Forum för att äta lunch och långfika!

   

Av Anna Östervall - 22 februari 2011 22:21

Idag sa Jennifer följande till Robban:
När Ludde blir bra i ryggen ska han få komma hem till mig och äta hundgodis och ben. Han måste vara bra nu...  


Vad säger man?

Av Anna Östervall - 16 februari 2011 14:51

Apportering
Gång två på Emma-kursen gick vi igenom apportering, ett moment som alla hade problem med. Lustigt var dock att alla hade olika problem och vi fick ett gäng olika tips för de olika problemen här är några av de tips vi fick:


Stadga/omvänt lockande: Hunden får välja position, (inget kommando)sedan ska vi försöka locka hunden ur position. Blir den kvar i rätt position får den belöning, kliver den ur snuvar vi den på belöningen. När hunden förstår konceptet kör vi samma sak, men med apporten i munnen.


Kan hunden någon cirkuskonst, t.ex slalom, åttan, sitta vackert, krypa? Då kan man låta hunden göra det med apporten i munnen. Att gå fot med apporten i munnen är enkelt, att gå slalom eller att sitta vackert med den i munnen är svårare…


Lägg apporten bakom hunden när man tränar gripande, på så sätt används alla de muskler som hunden sedan använder vid gripandet i en full apportering utan att vi behöver ta ut avståndet.


Lägg ut apporten på olika ställen, inte bara på en slät, kortklippt appellplan – på så sätt får hunden kämpa lite och lite utmaningar i apporteringen. Låt den krypa under, klättra över saker etcetera för att nå apportbocken.


Angående cirkuskonsten så kan inte Axxa någon direkt… Jag kommenderade henne därför att ”backa” och det använder jag ju när jag tränar anskällningar på mig själv… Resultatet blev att hon lyckades backa och skälla kraftigt samtidigt som hon höll apporten i ett fast grepp i munnen! Det kallar jag skickligt! Om än inte önskvärt…


Inkallning med ställande (externbelöning) och fjärrdirigering
Igår var det så dags för gång tre på kursen, Emma frågade hur det gått med träningen och den ena efter den andra hade olika bortförklaringar till varför de inte hunnit träna, så tråkigt! Själv hann jag träna ungefär fyra gånger innan förra kursgången och en gång till denna… Det blev dock riktigt bra träningar allihop, kvalitet och inte kvantitet. Kunde ärligt säga att träningen verkligen gått framåt även om allt givetvis inte är helt befäst.


Vi har gått igenom hur vi tränar in externbelöning bakom hunden, idag gick vi igenom belöning hos oss – dessa ska ha två olika namn så att hunden vet vart den ska utan att tveka när den får belöningsordet. Sedan började vi med att gå igenom inkallning med ställande. Emma använder sig av två belöningar, en extern bakom hunden och en hos mig. Den hos mig hänger som en svans bakom mitt vänstra lår så att hunden kan rusa in vid sidan och hugga belöningen utan att jag rör mig det minsta. På så vis kan jag belöna farten hos mig och ändå se helt tävlingsmässig ut!


Externbelöningen sitter bra på Axxa nu, dock måste jag komma ihåg vad det heter och säga rätt – inte lätt… Vi testade att ha prylen bakom hunden och kalla in den och när (om) den kom emot oss sa vi belöningsordet på en gång. Axxa hade lite dålig fart, men det har nog med osäkerhet att göra, att springa emot mig (i en liten lokal med flera andra hundar och förare) med leksak bakom är helt nytt för henne. Ska köra lite på tomten så tror jag farten kommer av sig själv.  Har hunden dåligt tempo får man först jobba upp farten på inkallningen och klicka och belöna innan farten sänks, sedan kan man börja lägga in externbelöningen på inkallningen. Två hundar travade på vanliga raka inkallningen och den farten vill vi ju inte ha…


Sedan gick vi igenom fjärrdirigeringen sitt/ligg(/stå). Vi skulle bara gå igenom sitt/ligg, hur man tränar in bra skiften och hur man sedan ökar avståndet etc. Axxa kan redan tvåans fjärr och vis av erfarenheten vill jag inte befästa den allt för mycket innan jag lägger in ståendet och därför bad jag Emma gå igenom även ställandet så vi tog det lite på sidan om. Jag har ju börjat med Axxa, men inte riktigt fått till det.  Emma hade ungefär samma tänk som jag, däremot insåg jag att jag inte följer mitt tänk när jag tränar! Gör om och gör rätt!



Faran har lyckats lura till sig fyra märgben, den som spar
hon har... De andra var liiite avundsjuka.

Av Anna Östervall - 16 februari 2011 10:10

Måndag – alla hjärtans dag
I måndags hade jag massor att göra på jobbet… Var tvungen att jobba in det jag skulle gjort på fredagen plus allt det vanliga måndagsjobbet… Kom till jobbet senare än vanligt, klockan var åtta innan jag var på plats. Jobbade till lunch då jag, J&T gick iväg till Ica Maxi för att köpa alla hjärtansdag saker. Hittade rätt roliga saker och goda bakelser.


Åh, hjärtjordgubbar - sa Jennifer direkt när hon fick syn på dem!
 


Bad Robban köpa hem lite god mat så vi kunde ha lite mysigt hemma på kvällen. Sen var det bara att jobba och jobba och jobba… Insåg att jag inte skulle hinna hem till middagen… En efter en gick de andra hem och till sist var jag ensam kvar… Inte roligt… Efter ett visst klockslag går larmet och man måste larma av med jämna mellanrum, skitläskigt när man är själv och larmet går! Snacka om att jag fick ”spökkänslor”. 20.45 lämnade jag kontoret, så var det med det alla hjärtansdag-firandet…



Kommers, jag vet men jag gillar det.   


Tisdag
Då jag var klar med det mest alarmerande på jobbet och Robbans jobb har samlats på hög så var det min tur att vabba idag. Idag bakade vi inte stenhårda chokladmuffins men skumgummiliknande, äckliga vaniljmuffins… Robban skrattade när han testade en på kvällen och sa att de andra var åtminstone goda, dessa var inte ätbara!… Fast, vi bakar nog inte för att äta utan mest för bakandets skull? Jennifer var feberfri hela förmiddagen! När hon sov middag funderade jag på att gå ut och träna med Axxa, det vore ju kul att hinna med ett pass till innan kursen på kvällen… Det kändes dock inte rätt så jag stannade inne, tur det! Efter en halvtimme hörde jag konstiga ljud på övervåningen… Sprang upp för att kolla och såg att Jennifer spytt ner hela sängen, alla kuddar, täcken och hela sig själv… Det var kräks precis överallt…  Sanering påbörjades men en timme senare var det dags igen…


Kvällen tillbringades nerbäddad i soffan med spyhinken brevid...


På kvällen åkte jag iväg på Emma-kursen, ikväll var det dags för inkallning med ställande och fjärrdirigering.

I natt kom jag på varför Jennifer förmodligen blev kräksjuk! Tror inte att det har något med sjukdom att göra, igår när vi bakade smakade vi geivetvis lite smet. När vi hällt i mjöl och bakpulver men inte hunnit blanda det med smeten stack Jennifer ner en sked och tog en tugga. Inte omöjligt att hon fick i sig en hel del bakpulver! Äter man mycket bakpulver kräks man, har man då varit sjuk och ätit dåligt i 10 dagar behövs det kanske inte så mycket för att få samma effekt! Idag är vi hemma, just in case, men än så länge är hon feberfri och verkar må hur bra som helst.

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards