rackartyg

Alla inlägg under september 2010

Av Anna Östervall - 29 september 2010 20:25

Husse, jag tycker jäääättemycket om popcorn!


Tror du man kanske kan få smaka lite?


Japp, lyckades linda husse runt lillklon - idag igen!


Varför småäta när man kan vräka i sig?

Av Anna Östervall - 28 september 2010 11:15

I helgen blev jag medbjuden på skyddslägger av Pernilla och Lindha, tack tjejer!!! Det var för mig, och Axxa, en helt främmande figurant så det var lite spännande. Fredrik var otroligt bra! Vi hade bra kommunikation och jag gillade hans tänk!



Det jag ville fokusera på i helgen var bland annat att hon ska få större trygghet i allt, vara tyst (inte i momenten där hon får skälla) och fokuserad samt få ökat figurantförtroende. Jag är supernöjd med helgen! Känns som att även om vi har en hel del att arbeta med så går vi just nu från klarhet till klarhet. Lovely!


  
Generellt är det som stör mig mest just nu att vi har startljud i transporterna. Säger jag ”fot” så tjoar hon till ett par gånger men sedan är hon tyst. Känns så onödigt! Jag blir superfrustrerad… Å andra sidan så tjoade hon konstant i ”pauserna” förut och där är hon i stort sett tyst nu så det har gått framåt, på kort tid. Positionen är på det stora hela väldigt bra och hon har bra fokus på figgen (tittar inte på mig), kan dock glida fram lite i halterna.
Bevakningarna är mycket tryggare nu också. 
Hon biter bra, hårt och fullt, men vi vill ha lite mer trygghet i betten.
Anskällningarna är helt ok ska ev. försöka få henne att backa ut lite.
Släppandena är bra i tyskärm men obefintliga i svenskärmen…
Efter släppandet måste hon backa ut lite mer från figgen, hamnar väääldigt nära nu.
Ingångarna på plan, ej ”fot” utan ”här”, känns jättebra och hon är i bra känsloläge.



Nedan kommer mina anteckningar, inte så roligt att läsa kanske men bra för mig att ha kvar så jag vet var jag har dem. Blandar med lite bilder som Pernilla tagit med sin suuuperkamera! Jisses, man blev ju matt när man skulle hålla kameran för att fota när hon körde…


 

 

Dag 1

Körde fyra hela och ett kortpass med Axxa.  Första passet körde vi bitkudde för att Fredrik skulle få känna av henne lite. Hon vill(e) gärna fronta figgen, i till exempel en flykt så valde hon att springa förbi för att möta upp och bita framifrån istället för att gå i flykten, bakifrån.  Lite lustigt tycker jag då hon har en del osäkerhet mot figgarna och det borde ju vara ”enklare” att gå på någon bakifrån istället för att gå på front mot front, men… Å andra sidan så är inte Axxa körd i bitkudde så för henne var det något helt nytt, kanske det spelar in.



Pass 2 körde vi i ärm.
1. Tog tag i att hon vill fronta figgen i flykten. Fredrik gick iväg långsamt, jag sade ”revir” och släppte ut henne i långt koppel (som satt fast i nomeselen) och sedan bogserade Axxa mig tills vi nästan var ikapp Fredrik, då sprang jag på lite och ”släpper på” – bettvinst. Detta gör vi för att lära henne rätt mönster. Efter två sådana släppte jag henne på ”revir” när Fredrik joggat iväg ca 4-5 meter. Gick jättebra!
2. Lade henne för bevakning.  Kommenderar ”ligg” med lite tryck och väntar någon sekund med att lämnade henne. Fungerade bra.
3. Höga hopp – stilla ärm (ingen retning), jag kommenderar.  Hon hoppar.



Pass 3 Ärm
Körde lite transporter vilka gick överlag bra. Måste dock vara lite med precis innan halterna då hon gärna glider fram lite i halten, inte snyggt. Har även ljud i varje fotkommendering… Hon tystnar efter 1-2 steg och är tyst resten, men… Kom fram till att jag ska korrigera henne med rösten och inget annat, att ta tag i henne alt. koppelkorrigera skruvar bara upp henne mer.  Tycker det är svårt… Ska prova att spruta vatten på henne precis i starten ett par gånger och se om det fungerar.


Testade även lite släppanden på så sätt att Axxa satt vid min sida och Fredrik stod någon meter framför, sedan fick Axxa gå i och vi kollade av släppandet i passivitet. Gick jättebra, hon släpper bra och glider ut fint i bevakning. Här använder Fredrik tyskärmen då den är stum och hunden får lite lättare att släppa mot i svenskärmen som är lite elastisk och då kan det vara svårare för hunden att förstå att ärmen är still och att den ska släppa.


Pass 4
Minns inte riktigt, som pass två och tre tror jag.



Pass 5
Axxa och jag var trötta. Vi testade en anskällning där jag hade Axxa lös bredvid mig, Fredrik gick och ställde sig precis framför en buske.  Jag skickade Axxa som stannade på ganska bra avstånd och bevakade, sittande. Osäkerhet i skallet först men sen blev det bättre.


Flykt där Fredrik joggade iväg ca 20 (?) meter innan jag kommenderade ”revir”. Jättebra! Taxerade inte in utan satsade på håll och gick i bakifrån utan att tveka.

Sen var jag nöjd och vi bröt för dagen även om jag stannade kvar och tittade på de andra som körde vidare ett tag till.

Otroligt nöjd med både Axxas och Fredriks arbete!


  


Dag 2 – körde ärm hela dagen, växlade mellan svenskärm och tyskärm beroende på vad vi skulle köra


Pass ett
Började med en anskällning på ca 25-30 meters avstånd med bettvinst. Fredrik stod med ryggen mot en större buske. Axxa stannar på ok avstånd, ca två meter.


Bevakning, ca två meter. Jag säger ”lägg” med tryck i rösten, backar ca två meter och gick tillbaka (blivande avhämtning) till utgångspositionen– bettvinst.


Bevakning, ca två meter.  Jag säger ”lägg” med tryck i rösten, backar ca två-tre meter och gick tillbaka (blivande avhämtning) till utgångspositionen, backade återigen ca 2-3 meter – bettvinst.


Upphopp – bettvinst – bilen.



Pass två
Bevakning med lämna, tillbaka, lämna, bett
Bevakning med lämna, tillbaka, lämna, bett men efter bett – släpande och bett igen.
Transport med framfall och bettvinst
Stillastående transport med överfall, släppande ”fot”halt
Modprov ca 20 meter


Pass tre
? Se övriga pass…


Pass 4 – svenskärm
Bevakning – la henne, backade fem meter, bettvinst.
Transport, framfall, släppande, bevakning, ”fot”. Hon ville inte släppa svenskärmen.
Ett framfall från stillasittande, släppande – ville inte släppa!
Modprov – bettvinst – bilen


Pass 5 - tyskärm
Anskällning med anslutning samt släppande
Två bevakningar med anslutningar samt släppanden
Flykt, bettvinst, bilen.


 

 

Fortsatt träning

Ska träna släppanden i bitkudde/bitstock/tyskärm, ej svenskärm. När det fungerar/sitter kan jag testa av i svenskärm emellanåt.  Detta då hunden har lättare för att komma till kamp i svenskärmen och då får svårare att släppa.

Träna upphopp – figgen bör vara lite undvikande då hon varvar upp och blir emotionell på hot/ansiktsfrontning.


Utbackning – Träna detta skilt från skyddet, i vardagen, med boll alt. bitstock så hon lär sig backa ut och bevaka på lagom avstånd.


I bevakningarna får figgen ha lite spasmer…


Inför bevakningar
Bevakning – lägg ner henne på lagom avstånd, (två meter?) ”rikta” henne mot högra benet då får hon fin angreppsbana

Av Anna Östervall - 27 september 2010 08:36

Vi har en härlig tomt i ett härligt område! Tomten är i etage så den är betydligt större än vad som syns i bild. Nedanför tomten ligger den lilla sjön "Näckdjupet" och där ser vi alla möjliga fåglar under vår- och sommarmånaderna. På det branta (!) berget mittemot ser vi ibland räv och rådjur klättra omkring. Nu hoppas vi bara att vi kan bo kvar länge till...


  

Axxa blickar ut över sina ägor


Den 13 september hade kommunfullmäktige möte och fattade beslutet att anta detaljplanen för vårt område! Efter antagande kan detaljplanen överklagas till Länsstyrelsen inom fyra veckor, därefter kan Länsstyrelsens beslut överklagas till regeringen. Sker detta kan processen fördröjas i upp till två år innan processen kan börja om igen...  

Om detaljplanen inte överklagas eller överklaganden avslås i de högre instanserna vinner detaljplanen laga kraft. Den är därmed den gällande regleringen av markanvändning och byggande. Planprocessen är då avslutad och genomförandefasen inleds.

Om ingen överklagar kan vi alltså börja begära bygglov etc. om ca två veckor!! I så fall slipper vi trängas på 45-50 kvm utan får bygga aaaningen större än så.

Håll tummarna!

Av Anna Östervall - 24 september 2010 11:08

Efter att ha haft en massa på jobbet och fått jobba över i stort sett varenda dag de senaste veckorna och inte hunnit träna etc. så verkar det peppar, peppar som om det börjar bli ”mer normalt” nu!


I tisdags slutade jag normal tid, dvs. vid 15.30 då jag var här vid 7-tiden. Ringde Robban på vägen och frågade om jag skulle hämta upp Jennifer, åka och spåra med tjejerna då det inte blev i helgen eller om vi skulle göra något annat… Det blev tyst i luren och så svarade han ”tänk att man aldrig kan få överraska dig…”. Han hade smitit iväg på sin eftermiddagsrast och lagt ett kort spår till Axxa! Jag brakade hem och hämtade tjejerna, han åkte och hämtade Jennifer och så åkte vi till skogen och tog Axxas spår.


Det roliga var att vi hade exakt samma tänk! Ett kort spår med rätt många pinnar och ett par vinklar! Skillnaden var att Robbans vinklar var lite ”svårare” än de jag tänkt lägga! Det var ca 100-150 meter, fem apporter varav slutapporten var ca 50x5 cm, en 90-vinkel och en riktig spetsvinkel och med en liggtid på ca 1,5 timme, dessutom hade det regnat när spåret lade till sig. Robban gick efter med Jennifer på armen som var måttligt road då hon ville gå själv och hålla i Axxa… Axxa spårade bra! Hon behöver få lite lättare spår nu tror jag då vi ökat både läng och svårigheter samt haft lite strul i spåret sista tiden – detta vart kanon! Kunde inte fått en bättre överraskning.


  

Fullt ös i skogen - härligt när de är två igen!


Efter Axxas spår gick vi en sväng i skogen hela familjen vilket vi alla uppskattade lika mycket förutom Robban som höll på att svimma av hunger…


På kvällen gick jag ut och tränade lite lydnad med tjejerna på tomten – Robban har ju monterat en bygglampa åt mig i ena änden av tomten så jag har ljus på delar av tomten! Med Axxa körde jag:
Fotgående – starter och halter stod i fokus. De flesta halter bli okej förutom högeromhalt…
Kryp – fokus på position och ”inte vara vinglig i kroppen”
Stanna” – både under gång och i rörelse på väg emot mig ren nybörjar inlärning


Med Faran tränade jag fotgående, kryp och lite fjärr. Det gick helt okej frånsett fjärren där jag höll på att få spader… Insåg dock att det inte är själva fjärren det är fel på utan att hon har noll stadga när hon ställt sig upp, på tävlingarna gick hon emot mig och nu började hon mer eller mindre steppa…


"Jajja upp och ner" som hon säger 


I onsdags hade jag planerat att åka ut till LBK för att vara med på den öppna träningen, brukar vara mycket folk och hundar och precis den störningen jag och Axxa behöver! Robban ringde dock 15.30 och frågade när jag skulle sluta, det är inte alltid de har så bra framförhållning på hans jobb så samma dag hade cheferna sagt att de från och med idag ska gå upp till heltid igen! Oooops! De har ju jobbat 80% en period på grund av lite mindre att göra i lågkonjunkturen, men nu verkar det alltså ha dragit igång igen… Här har vi ju börjat med vintertid igen och jag slutar alltså 16.30 istället för 16.00 (minus det jag flexar in på morgonen), det var bara till att stänga ner och rusa iväg från jobbet och hämta Jennifer hos dagmamman! Hämtade henne, hem och hämta tjejerna, byta om och ta med lite picknick och hundgodis och så for vi till skogen. Jag flanerade omkring, Jennifer förundrades över svamparna och åt blåbär medan hundarna "gjorde som de ville", letade godis i träd och på marken.


  

Jennifer visar Faran var godisen finns



  


Jennifer är oerhört engagerad i hundträningen, på sitt vis, och tränar vovvarna genom att slänga godis på backen och låta dem leta – hittar de dock inte godisarna så visar hon var de är. Gömma godis i träd krävde stor koncentration men var riktigt roligt tyckte både hon och hundarna.



Bra för finmotoriken  ;)


Vi kom hem från skogsturen vid middagsdags runt 18-tiden och då hade jag glömt bort att jag ville åka till Lidingö och träna... Istället gick jag ut på tomten med en tjej i taget när Jennifer lagt sig  och tränade samma moment som på tisdagen.


Jag flanerar och Jennifer får bestiga berg   


Välförtjänt paus  


Igår vart det en picknick bestående av ljummen BigMac, kalla pommes och smält glass på en grusparkering innan jag körde lite anskällningar och transporter med Axxa. Det gick inget vidare… Hon hade riktigt bra bett men osäkerheten i anskällningarna var tillbaka och det var mycket ljud mellan momenten och i starten på transporten… Kan iofs bero på att det var länge sen vi  körde ihop och vi båda två kände oss lite osäkra, sånt känner Axxa av på en gång… Jaja, bra att ha ”tjuvtränat” lite inför helgen då vet jag mer vad jag vill ha hjälp med där.


Rapport från skyddsdagarna med Frida och Jonas Wallén, Sundbergs hundtjänst, kommer inom kort…


  

Av Anna Östervall - 21 september 2010 11:42

Ja, vi har ju tränat lite grann men inte skrivit någon träningsdagbok helt enkelt för att jag dels inte har riktigt tiden och dels för att jag lite tappat lusten att blogga. Vad har vi gjort då? Det jag minns är ett lydnadspass på BK, och två spår och ett uppletande.


Älskade Faran är hemma igen!     

 

Lydnad
Lydnaden körde vi en onsdagskväll tillsammans med Annika och Diesel då det är fullt med hundar och människor på Lidingö BK. Fast innan vi kom fram hann jag köra fel en gång… Eftersom jag tyckte att jag hittar så hade jag inte på GPS:en och det slutade med att jag fick trängas med taxibilarna en stund på Grand Hotels parkering…    


Annika som låg bilen bakom höll på att smälla av när jag körde fel    men vadå – bilen framför svängde höger och då gjorde jag det med! Inte så konstigt, eller?
Väl på plats så planerade jag min träning lite snabbt och bestämde mig för att idag ska jag följa min grovplanering för Axxa och anpassa träningen efter störningarna! Skitnöjd vart jag i vart fall! Körde mycket grundläggande kontaktövningar och mycket lugn i och mellan momenten med fokus på rätt intensitet och kontakt.  Klämde in hopp i alla varianter, apportering, inkallning och körde lite kryp på slutet. Körde även budföring som gick kalas! Minns inte om det var något mer, men det känns mindre viktigt exakt vad vi tränade, fokus låg på hur vi tränade.


Faran på väg ut på uppletande


Och på väg in med föremål

 

Faran var också med och där kollade jag av lite vart vi låg med sättande, ställande och läggande under gång, apportering,rutan, hopp, fotgående och en budföring är vad jag minns. Tyvärr såg Annika att hon var halt på ena frambenet när vi var på väg tillbaka till bilen…


Faran på väg in med draken

 

Spår har jag kört en gång med Axxa i hemmaskogen, hade lagt ett klurigt spår som blev lite för klurigt… Dessutom visade det sig att återgången hamnade lite väl nära utgången på ett ställe (jag tycker inte det, men uppenbarligen tyckte Axxa det) så hon genade. Var sjukt missnöjd när jag åkte därifrån, men hon fick i vart fall aktivering för trött blev hon!


Uppstart inför uppletande


Har även träffat Lindha för spår och uppletande i Mälar-/ drottningholmsskogarna. Superhärliga skogar men jösses vad med folk! När jag gick ut Farans spår tror jag att jag stötte upp vildsvin! Ja, är man ”själv” i skogen på ljusa dan är det lätt att bli skrämd! Men nåt konstigt djur var det och tydligen finns det vildsvin så jag tror faktiskt att det var ett… Nåja, när jag sen gick spåret med henne fick jag syn på ett människokranium!!! Var nära skita knäck innan jag kom så pass nära att jag kunde stöta till det lite med foten och såg att det bara var plast. Puh!  Spåret gick inget vidare, antingen böt hon spår eller så fästa hon på fel spår från början. Det sista är troligast då jag gick ut starten vid en liiten parkering och 3-4 bilar med minst två människor i varje hann stanna där och utgå sin svamptur från samma ställe som min spårstart… Kanske lite för mycket när det är första spåret på tre månader… sen tappade hon innan slutet också så jag bröt…


Faran väntar på belöning för avlämnat föremål, ibland är matte seg...

 

Axxas spår… När alla fyra spår låg till sig kom en tjej som också skulle lägga spår och frågade var vi hade lagt våra, vi förklarade och hon valde att åka iväg till annan plats – trodde vi… Det visade sig att hennes spår låg kors och tvärs i Axxas spår! Detta plus alla svampplockare vart för mycket för Axxa och jag fick bryta även hennes spår. Helt ok om det inte vore för att det som sagt visade sig att idioten lagt spåret kors och tvärs i Axxas spår så tre gånger bytte Axxa spår och lika många gånger fick hon belöning i form av en pinne inom 5-15 meter – GAH!!!


Tjohoooo, en barnsko hittat i uppletanderutan!


Inte vad vi behövde… Nåja tre gånger är inga gånger…    Ska lägga ett par lättare spår med täta belöningar närmsta gångerna vi spårar nu.


Axxa i uppletanderutan


Sen körde vi uppletande och det märks att Faran varit mammaledig men hon kör på rutin och fick in alla föremål. Axxa letade jättefint de första tre men sen tog hon slut mitt i letandet efter det fjärde föremålet så jag bestämde mig för att bryta och belöna som vid ett tomsök.


Bränslet på väg att ta slut...


Var jättenöjd med en jättetrevlig dag men inte så nöjd med själva träningen.

Av Anna Östervall - 18 september 2010 23:26

Här kommer de sista bilderna som är hyffsat värda att publiceras i bloggen. Från dess att vi var och hälsade på hos Annika innan Faran kom hem igen.


Tre busar på språng


Den vilda jakten på valpen, som i sin tur jagar Faran som sprungit ur bild...

 

Jennifer, Kaifas och "den gula valpen" - inte lätt att veta att den minste hunden inte är en valp...

 

Den ena av Kaifas barnflickor, kleinspitzen Fleur två år

 

Kaifas och med sin andra barnflicka, Äventyrs Joline ett år


Till dig Malin!   


Snyggingen själv 7,5 veckor gammal  



Av Anna Östervall - 17 september 2010 14:55

Fler bilder på lilla Esset Kaifas som här leker med sin mamma FaranMaran.   
Prickarna på vissa bilder är myggor...



Kolla in raggen på Kaifas!






  

Av Anna Östervall - 13 september 2010 22:47

Ett par smakprov


Kamplust har han!


Under överinseende av sin mamma


*Söt*


  


En snabbvända på rygg...


Sekunden efter: "Ger du dig?!"     


Imorgon ska jag och Axxa iväg på skyddskurs för Frida Sundberg.   

På återseende!

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards