rackartyg

Alla inlägg under januari 2012

Av Anna Östervall - 31 januari 2012 14:29

två (!) villor i Nacka! Det är inte varje dag man är det inte...   

I förmiddags skrev vi på pappren till nya huset och fick nycklarna!
Åkte dit för att titta och mäta lite, efter jobbet bär det av för att köpa nya golv till vardagsrum och vårt sovrum!


 


Min förhoppning är att Robban med vän(ner) hinner lägga nya golven och måla lilla hallen under tiden jag är iväg på konferens med jobbet!   

Av Anna Östervall - 26 januari 2012 16:10

Förra teamträningen började vi som vanligt med att fika och diskutera. Vet som skiljer våra diskussioner mot andra träningsgrupper kan vara ämnena, jag vet inte men denna torsdag hann vi avhandla hängbröst, läppimplantat, Snickersdieten och lite annat innan vi började planera kvällens träning.

När träningen satte igång tränade vi en och en för att hinna med ordentligt innan kvällen avslutades med gemensam platsliggning på ca tre minuter. På grund av lokalens storlek får man välja att antingen stå väldigt nära eller vara helt dold, jag väljer att stå väldigt nära.

Jag och Axxa tränade fjärrdirigering, apportering och lite fotgående där Emma kommenderade oss. Fokus givetvis på de förbenade vänstersvängarna… Fick bassning för att jag är alldeles för dålig på att köra helhet… jag vet... Men jag är liksom rädd för att Axxa inte ska vilja träna om hon inte får belöning i parti och minut, något som gör Emma galen. Hon menar på att Axxa skulle väl aldrig sluta jobba… Och jag vet ju att hon har rätt, men det är en sak att inse något och en helt annan sak att göra det i praktiken! Men jag vet av erfarenhet att våra bästa moment är de där vi kör helhet. Det är också de moment som Axxa är säker på… Förmodligen för att hon vet hur de ska se ut och vad som väntas av henne. Fick i ”läxa” att träna mer helhet och att träna momenten i den ordning de kommer på tävling.



Av Anna Östervall - 26 januari 2012 16:06

Jennifer och Axxa hade tränat i en timme! De hade tydligen tränat kull vilket går till så att Jennifer håller i Axxas huvud och så lägger hon godis på pannan. Jennifer släpper, godiset ramlar ner och Axxa tar det. Jennifer skrattar så hon tjuter. De hade även tränat hopp, sitt och ligg men hur det tränas förtäljer inte historien. Dock lovade Jennifer att lära mig hur man tränar kull när jag kommer hem.

  

Av Anna Östervall - 26 januari 2012 14:32

Idag är Jennifer hemma från dagis pga dunderförkylning. Nyss fick jag sms från Robban med en liten uppdatering där han skriver att Jennifer tränar Axxa i köket, hon ser lite förundrad ut och Robban har ingen aning om vad momenten heter. Men det spelar egentligen ingen roll för Axxa är tydligen jätteduktig och bara hon får bara i köket. En kvart senare kom nästa sms; "Axxa vann tydligen, hon fick godis som första pris"! Det ni! Det är inte alla som har hundtävlingar hemma i sitt 2 kvm kök!

Oavsett så antar jag att båda två har lika kul och det är huvudsaken - hoppas bara att Axxa kan gå till teamträningen ikväll så att hon inte rullar fram...   


Favoriten Axxa, fotograferad av den eminente hundtränaren Jennifer  


  

Av Anna Östervall - 25 januari 2012 17:05

Föreläsning 15/3 2012

Hundens mentalitet och personlighet

Ju bättre kunskaper vi hundägare har om den egna hundens mentala egenskaper
och personlighet desto lättare förstår vi vår hunds agerande i olika situationer.

Förståelsen är viktig ur olika perspektiv - både i det vardagliga umgänget och vid inlärning hos den arbetande hunden - för att vi på ett bra sätt ska kunna anpassa vårt förhållningssätt i relationen till hunden. I vår roll har vi också stor nytta av att känna till vilka faktorer som påverkar utvecklingen av hundens mentalitet och personlighet.

Curt Blixt är central lärare inom SBK, utvecklare av BPH, MH och mentaltestet, utbildar mentaltestdomare och MH-beskrivare, föreläsare, författare, instruktör i lydnad och bruks, tävlande i bruks.


Pris för medlemmar 200:- och icke medlemmar 250:-

Föredraget startar ca kl.18.30 Kaféet är öppet från kl.17.00, så det finns möjlighet att köpa goda smörgåsar, lättare maträtter, sallader och gott kaffebröd innan föredraget och i pausen.

Föränmälan krävs.

Anmäl till: forelasningar@hundudden.com


 


Föreläsning Per Jensen - Hundens språk och tankar

Missa inte vårens hundföreläsning!


Per Jensen - Hundens språk och tankar


Det är nästan omöjligt att tänka sig mänskligt liv utan hundar. Under senare år har forskningen formligen exploderat kring hundens ursprung, hur den tänker och känner, samt hur den kommunicerar med människor och andra hundar. En garanterat fascinerande föreläsning där det står klart att de flesta underskattat hur mycket hunden förstår och klarar av. Det har också stor betydelse för synen på hur vi ska behandla hunden i vardagen och när vi tränar.


Per Jensen är professor i etologi vid Linköpings universitet och initiativtagare till mycket populära distanskurser i hundens beteendebiologi.


Föreläsningen sker i samarbete med Lidingö Brukshundsklubb, vars medlemmar betalar 100 kr. Ej medlemmar 150 kr.


1 gång – 150 kr – föranmälan!
Ti kl 18.30–20.00 14/2


OBS! Byte av lokal! Nu hålls föreläsningen i Ansgarskyrkan, Odenvägen 3, Lidingö 


För anmälan, klicka här:

 

Av Anna Östervall - 22 januari 2012 19:15

I lördags åkte vi och köpte en ny dammsugare! Vår gick sönder i julhelgen och sedan har det inte funnits tid och lust samtidigt att åka och köpa ny... Med två fällande schäfrar gick jag omkring och sjöng och njöt när jag invigde den, vilken vardagslyx att kunna dammsuga!

Gick ut med hundarna på en tidig kvällspromenad och när vi kom till badet där vi hade vår skitträning sist kände jag att det var dags igen. Jag (och Axxa) behöver träna mer ligg kvar inför kommande platsliggningar. Jag knöt upp F&B och lade ner Axxa för en platsliggning på 30 meters avstånd, 3 min och 20 sek fick hon ligga. Jag hade ”lirkat ner” bollen på marken och hon kom ihåg! Fastän vi bara kört det 2 gånger (och då på ca 20 sekundersliggningar) så jag gick tillbaka, klappade om henne, satte upp henne, kopplade henne och sa ”varsågod” och då sprang hon dit jag stått och letade rätt på bollen. Skitbra! Fick som vanligt ett skinkbyte vid 2 minuter, förhoppningsvis försvinner det sig av sig själv så småningom. Sedan körde jag tre raka inkallningar på 25-40 meter, två med belöning för farten (springa och ta bollen i farten hos mig) och en med ingång däremellan. Körde en tävlingsmässig läggande under gång (berömde när hon lade sig då jag hörde att hon dunkade i backen) med bollbelöning när momentet var slut. Därefter följde en tvåans fjärrdirigering på ca sju meters avstånd. Hade bollen bakom henne (första gången vi tränar så) och körde därefter en tävlingsmässig fjärr där hon fick ta bollen efter det sista läggandet. Mkt bra!! Avslutade med ett hopp över en liten bänk. Även det mkt bra. Supernöjd med den improviserade träningen!

Du ser coachen – jag lyder dina råd och försöker köra lite mer helhet!   

Av Anna Östervall - 21 januari 2012 20:04

Fick en uppenbarelse angående kroppskontroll och då framförallt bakdelskontroll när jag tränade lite med Faquera häromkvällen! Kände bara att bakdelskontroll – my ass!

Det snackas och skriv så mycket om bakdelskontroll och hur man ska träna in det på bästa sätt, då framförallt inför ingångar och vänstersvängar/-halter i lydnaden. Inom räddningen pratades det (var ett tag sen jag var aktiv nu) en del om bakdelskontroll och vad det kunde hjälpa/ställa till med. En hund med bra kroppskontroll har enorma fördelar i miljöerna gentemot en hund som inte har det! Det är väldigt ras”specifikt” och även individuellt. Mina schäfrar (alla tre) har/har haft betydligt bättre kroppskontroll och då även bakdelskontroll än andra schäfrar. Det är något jag tränar sen de är små just på grund av att jag vet att rasen generellt har lite sämre koll på sin kropp. Chili (min jaktsetter) tränade jag det aldrig med, hon hade GRYM kroppskontroll från start!

Till saken hör att jag tycker Faquera även har (haft) riktigt bra bakdelskontroll och kunnat svänga in rumpan rätt bra, för visst är det det de flesta av oss menar?! En hund med bra bakdelskontroll kan göra rätt bra ingångar, vänstersvängar/-halter och stegförflyttningar. Vi jobbar alltså med deras rumpa in mot/i förhållande till vår vänstersida! Den här kvällen skulle jag få Faquera att jobba med rumpan åt andra hållet och … det gick bara inte… Varken hon eller jag är van vid att jobba på det sättet! Jämför det våra lydnadshundar gör mot Freestylehundarna som kan jobba både på förarens vänster- och högersida, stå och gå på bakbenen etc...

Nu ska jag experimentera lite med Faquera har jag tänkt. Hon ska lära sig baklängesslalom, gå runt mig baklänges, backa upp för trappor etc. är planen. Dels för skojs skull och dels för att jag ska se vad det ger till just bakdelskontrollen. Längre fram (nu har jag inte tid) ska jag även köra lite mer sånt med Axxa.

Jag tror även att det kommer vara mycket bra träning för Farans bakben och bakbenskontroll. Hon kommer ju, förr eller senare, att ”tappa bakbenen” – det hör till hennes ryggproblematik. Jag har redan sett tendenserna i något år att hon kan ”tappa” ena bakbenet, nu är det mycket lite och mycket sällan och de övningar vi fått från sjukgymnasten ger verkligen resultat men jag tror att detta kan vara ett mycket bra komplement! Jag vet också att det kan göra att detta är svårare för henne än andra hundar. Hon blir 10 år i sommar, har bara tränat bakdelskontroll åt höger samt har problem med ryggen. Det blir bra utveckling för mig själv också, det är alltid svårt med nya grejer tycker jag och det är dags att utvecklas – på alla plan!

Det går att lära gamla hundar sitta, det tar bara lite längre tid!

Av Anna Östervall - 19 januari 2012 13:02

i en hiskelig takt! Bokningsstopp, bokslut och det närmar sig tillträde till huset - behöver jag säga mer?!


Faquera mår suveränt!
Vi tränar lite trix men nästan ingen lydnad och hon är nu nere på en dos smärtstillande för 10 kg hund om dagen. Om 10 dagar minskar vi till 5 och verkar hon må lika bra då som hon gör nu som avslutar vi behandlingen 10 dagar därefter.


Axxa... Ja hon har nog blivit träningsnarkoman med abstinens!
Häromdagen berättade jag ju att hon gick fram till den ihoprullade träningsmattan, som jag förvarar längst in bakom garderoben i Jennifers lekrum och pep. I förrgår kväll gå hon in dit igen, och jag smög fram för att kolla vad hon höll på med då det lät lite märkligt. Då är det hon som håller på att försöka dra ut mattan! Efter en liten stund kommer hon ut till mig i vardagsrummet för att hämta hjälp då den fastnat halvvägs!
Tyvärr har hon inte fått någon träning på flera dagar... När åker till jobbet strax efter 6, efter en frukost bestående av ett stort glas vatten och 2 alvedon, och kommer hem runt 21 finns där inte så mycket energi kvar att träna hund för när jag ätit middag...


Jennifer träffade jag för första gången igår sedan i söndags och då bor vi ihop!


Nästa vecka är en ny vecka vilket för med sig, för mig, nya spännande arbetsuppgifter men förhoppningsvis också mer tid till hundarna och Jennifer!

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards