rackartyg

Alla inlägg under juni 2011

Av Anna Östervall - 29 juni 2011 12:39

Stort grattis på 9-årsdagen älskade Faquera!   



Skickar grattishälsningar till alla hennes syskon!

Å sänder en tanke till Faust som tyvärr gått bort alldeles för tidigt...


  

Av Anna Östervall - 28 juni 2011 10:14

I fredagsmorse skulle jag och Jennifer gå ner och ro en sväng med Faquera. På med flytvästarna på både den två- och fyrbenta och så gick vi glada i hågen iväg! Nere vid badet slogs dock våra glada humör i spillror, två jollar låg där men inte vår! Jollen och årorna var borta! Stulen! Känns för djävligt rent ut sagt! Jennifer började gråta och jag fick förklara för henne att det finns dumma människor här i världen som tar saker från andra utan att fråga…    Vi gick en runda för att se om någon ”lånat” båten för att ro till andra sidan men där fanns den inte. Kastade pinnar till Faran så att hon fick simma lite i vart fall.

Sen skulle vi försöka komma i midsommarstämning när vi gjorde oss i ordning för att åka till midsommarstången där vi skulle möta upp Annika, Jocke och lilla Pelle för midsommarfirande och picknick.


Traktor med skrinda åker tre varv för att hämta upp barn och en del föräldrar


Robban och Jennifer åkte med och vi andra gick

Det är ett härligt midsommarfirande av den ”gamla” sorten med sång och spelemän, en kör som sjunger, säckhoppning, dragkamp etc. Vi dansade runt stången, åt picknick och Jennifer åkte massa rutschkana, fångade en påse godis i fiskdammen och sedan åkte vi hem och hämtade upp efterrätten och hundarna innan vi åkte hem till A,J&P för vidare midsommarfirande. Grillen tändes och vi fortsatte snackandet och ätandet. Åkte hem strax före 21 vilket är lååångt efter Jennifers läggtid.



Charmknutten Pelle

Dans runt midsommarstången

Jennifers första fiskdamm

I lördags vaknade jag tidigt så jag och tjejerna gick ner till badet. Vi tillbringade 50 minuter vid badet där Axxa simmade minst 40 minuter av de 50, varav 30 minuter i ett sträck! Först simmade hon lite själv, sedan kastade jag vattenleksaken ett tag innan jag själv simmade ca 15 minuter med henne, sedan kastade jag leksaken igen. Faquera simmade minst 20 minuter, inget självmant men när jag kastar bollen simmar hon med glädje. När jag simmade med Axxa tänkte jag att nu ska minsann Faran med också! På med kopplet och iväg! Eller iväg och iväg... Efter att ha simmat på samma plats i ett par minuter vann Faquera dragkampen - hon var starkare än jag i vattnet och hon drog mig in mot land… Jag gav upp och band fast henne i en bänk när jag simmade med Axxa. Sen slängde vi bollen en stund igen. Egentligen är det inget bra att kasta saker till Axxa då hon tar i som få och har sträckt sig ett par gånger när vi gick på simmet i vintras, men utan båt och med en matte som starkt ogillar sjöväxter är det enda sättet att simträna henne just nu. Har redan börjat kolla efter ny jolle på Blocket… När jag kom hem låg fortfarande resten av familjen och sov! Då regnet vräkte ner tillbringade vi större delen av dagen inomhus med att storhandla, städa och tvätta!

På söndagen gick jag och Jennifer en morgonpromenad med hundarna, vi var ute i 1,5 timme! Och vi hann… ca 1,5 kilometer! Det ni!   Vi plockade massor av smultron och Jennifer envisades med att även de små kritvita smultronen var goda… När vi kom hem var hundarna helt slut! Det är klart jobbigare att gå i lååångsamt tempo med sittpauser här och där än att gå i rask takt. Tränade halsmusklerna gjorde de också, för jisses vad de drog!    Vi pysslade en del i trädgården innan mina föräldrar kom och hämtade Jennifer. Då hade vi tänkt dra igång med tomten på allvar fast… Robban gick och lade sig för att vila och jag fastnade i soffan med en stor Latte och en bra bok… Fick slänga oss in i duschen och kasta oss iväg till mina föräldrar för att fira pappas födelsedag på eftermiddagen.


Grillat är godast!


Stolt Jennifer gör tårtan!


Givetvis åker en del jordgubbar in i munnen


Alla är dock inte lika goda och det är tur att gästerna inte ser vad som händer i köket...

Till och med målade tånaglar - hon måste brås på mormor och farmor...

Av Anna Östervall - 27 juni 2011 09:32

Var ju på kurs i brukslydnad (Faquera) och uppletande (Axxa) för Frida Wallen i tisdags och insåg att Faran varit med på för många skyddsdagar nu... Hon hade helt andra förväntningar än jag tänkt mig! Ner till plan går jag med en yster unghund (hon är ju bara 9  ) som studsar fram och tillbaka av träningsförväntan. Väl nere på plan ser hon gänget som sitter på sina stolar. Hon drar ifrån mig och rusar fram och säger "hej hej, vad har ni att bjuda på??!" innan hon lägger sig ner hos den som äter...
Jag: "Faran kom, vi ska träna"  
Faran: "Nono, varför träna för 1/4 frolic när jag får korv, skinka mm för att ligga här?!    

Av Anna Östervall - 25 juni 2011 22:34

I tisdags var jag återigen ledig från jobbet för att kunna kursa med tjejerna. Vi tackar bokslutet och all övertid i januari för den tid jag nu kan lägga på kurser och träningar! På förmiddagen var det lydnad och då körde jag ett kort pass fotgående (halter) med Faquera, flyttade den "missade" lydnadstiden till Axxas uppletande. Kunde inte göra mer med Faran och vad gäller Axxa känner jag att vi just nu inte behöver någon hjälp med lydnaden. Jag vet hur jag ska träna momenten där vi ligger just nu. På eftermiddagen var det uppletande och då körde jag med Axxa.

Faquera - sättanden i fotgåendet
Godis i näsan och led/visa henne rätt, ren träning av muskelminnet.

Axxa – uppletande
Först hade vi en del teori, sedan lite ”planträning” och därefter gick vi ut i skogen och körde.

Fundera på:
Hur vill jag ha slutprodukten?
Hur (ska det) gå till på tävling?
Hög motivation ut och på med näsan
Snabbt in
Lämna av

Det kostar mer med tugg ( i t.ex ingång, max betyg 8) än att hunden inte kommer in till sidan och sätter sig och lämnar av sista föremålet (betyg 9 -9,5).

Träna att hunden ska kunna gå/röra sig med många olika föremål i munnen
Träna ingångar med många olika föremål

Belöna inte med uppletandeföremålen – då kan hunden börja byta föremål i rutan för att den vill leka med favoriten.
Belöna alltid med hundens favoritföremål!

Ha inte gamla föremålslegor i rutan, då kan hunden lära sig att det inte är lönt att leta när den får lite vittring, dvs. lite vittring = kanske tomlega = ingen vinst…

Tränar föremåls”hantering”, dirigering etc. med synliga föremål på planen.

Träna minne+ lita på att det finns föremål där ute, det kan göras på vanliga promenader då det handlar om ren minnesträning. Lägg ut en boll någonstans i början av promenaden, återvänd sedan dit och skicka hunden på leta på hemvägen. När hunden har lite bättre minne kan man lägga ut en sak på kvällskissen för att sedan gå dit på morgonen och skicka hunden på leta.

Vid synretning i uppletanderutan – gör inte bara synretning utan gör något innan först, annars försvinner momentet när synretningen försvinner. T.ex ställ upp, säg ”det finns något därute”, gå ut och gör synretning, gå tillbaka till hunden och skicka. När det fungerar: ställ upp, säg ”det finns något där ute”, skicka hunden.

Så länge hunden jobbar där ute lägger sig Frida inte i, söker sig däremot hunden bakom oss kallar hon in den och visar in i rutan igen. Kommer hunden in och söker hjälp så hjälper hon den aldrig genom att ta in den till sidan och skicka om. Ev. kan hon hjälpa den genom att gå ut i rutan och sakta röra sig mot föremålet. Ibland kan hon göra så att hon hittar föremålet innan hunden och ”snuvar” den på saken. Retar hunden lite, slänger tillbaka föremålet på samma plats, tar med sig hunden in till stigen och skickar om.

Vad gäller Axxas uppletande kör jag alldeles för sällan plus att jag har kört för svårt så hon litar inte helt på att det finns föremål där ute. Ska nog köra synretningar några gånger för att hjälpa henne. Ska även vara noga med att köra fullt djup.

Av Anna Östervall - 24 juni 2011 21:58

Tjejerna fick vara med Robban på jobbet på fredag förmiddag och vid 13-tiden lämnade han av dem vid mitt jobb. Vid 14-tiden lämnade jag jobbet och styrde kosan mot Hjo.



Jag mötte upp Pernilla och Camilla strax utanför Karlsborg där de lagt spår, under tiden de gick sina spår rastade jag tjejerna. Först gick vi en flexiprommis på ca 10 minuter, sen fick de rusa lösa på en stooor äng i en kvart ungefär innan de fick leta upp sin middag.




Jag hade slängt ut torrfoder på ca 50-70 kvm och sedan fick tjejerna leta upp det vilket tog närmare 30 minuter.

Vardagsaktivering som att leta hundmat är inte att förakta!

Sen var tjejerna rätt nöjda och sällskapet var klara med sina spår så då åkte vi vidare i samlad tropp mot vandrarhemmet. Hämtade ut nycklarna och sedan åkte vi iväg till en pizzeria där vi tillbringade resterande kvällen innan det var dags för rastning av hundar, ”inboning” och bäddning. Släckte lampan strax före 01…



På lördagen var det skyddsträning ca 9.15-18.30 Jag körde sex pass med Axxa och blandade ärm och korg och vi fokuserade på lägremomenten. Utförligare beskrivning av passen finns längst ner om någon vill läsa. Hon var mycket förig och tyst, trots att vi körde en del tända/släcka -övningar, något som verkligen fungerade!


Foto: Pernilla Moe, Ekerö maj 2011'

På kvällen bjöd Hasse på färsk abborr- och gösgryta med kokt potatis. Fisken hade han själv fångat på fredagen och den mannen kan laga mat, mums! Sex personer från träningen var vi som sov på vandrarhemmet så det vart senare än tänkt denna kväll med…

På söndagen tränade vi ca 9.30- 16.30 i ihållande regn!
Kunde inte skriva några anteckningar på grund av vädret men vi körde fyra pass som alla gick mycket bra. Sista passet för helgen var även det bästa passet vilket kändes kanon. Även denna dag gick kanon och det känns som att det mesta flyter, förutom korgbevakningarna. Där behövs det mer träning… Både jag och Axxa hade en lugn känsla hela helgen, det känns lite som att vi börjar landa. Hon går lite långt fram i transporterna men annars börjar det kännas riktigt bra, som att vi verkligen är ett team. Hon är i hand hela tiden (frånsett en tjuvstart) och jag kan tända henne med ett ”pass på” och släcka henne med ett ”sitt”, ingenting mer behövdes. Underbar känsla!

Foto: Pernilla Moe, Ekerö maj 2011

Foto: Pernilla Moe, Ekerö maj 2011

Faquera var med hela helgen. Hon fick leta lite torrfoder emellanåt, gå korta promenader och ”hänga” vid skyddsplan som alla andra i expertpanelen. Söndagen fick hon spendera rätt mycket tid i bilen men kortare promenader och godisletande blev det förstås lite grann.


Pass 1, ärm:
Bevakning med bettvinst
Transport – bettvinst vid en halt, tog tag i henne med händerna vid hen halt (korrigering) och det fungerade bra
Bevakning – bevaka, bita, släppa, bevaka
Bevakning med bettvinst

Släppte bevakningen någon gång (pga ny plats?), annars var hon mycket förig och tyst. Hade vattenflaskan i fickan men den behövdes inte.

Pass 2, korg & ärm:
Korgtransporter med stillastående överfall, tyst och lugn. Vattendusch vi urkallningen på ”fot”. Hon var dock lite ”på” i transporterna, det vill säga hon går där men går lite långt fram. Inget jag bryr mig om just nu.
Ärmbevakning, släppande, bevakning, avhämtning – mycket bra! Måste dock ha hjälp att backa ut och lägga sig genom att figgen säger ”backa” och ”ligg”.

Pass 3, korg & ärm:
Korg
Kort transport ca 5-10 meter, helt om och lämnar då flexikopplet bakom ryggen till Fredrik.
Direkt därpå körde vi kort fasttagande på ca 3-4 meter och direkt efter stöten kunde Fredrik börja jobba med henne genom att påkalla uppmärksamheten genom att ”spela” med kroppen och samtidigt ”pimpla” lite med kopplet och det fungerade jättebra! I och med att jag kört stadgeträning genom att dra i kopplet när hon sitter kvar etc. så gick övningen bättre än tänkt. Gjorde en gång till med mycket bra resultat.

Ärm
Lägrebevakning med efterföljande transport
Lägrebevakning med bettvinst
Transport med framfall och bettvinst

Efter en långlunch i Hjo city åkte vi tillbaka till brukshundsklubben för vidare träning

Pass 4, Korg & Ärm
Korg: 2x transport och sedan bevakning som ovan
Ärm: Ärmbevakning á la lägre, ärmbelöning efter uppsittet

Pass 5, korg
Drog upp henne lite. Lugn figurant men ”pass på”, ”sitt” – lugn. Flykt med miss, dra upp etc. Transport och om igen.

Pass 6, Ärm
Jag trodde hon var hyfsat fräsch men hon var slut och orkade inte fokusera
Flykt, ca 15-20 meter, hon tjuvstartade!! Vet inte när det hände senast… Hon kom dock tillbaka omedelbart på mitt ”Nej”.
Gjorde om och denna flykt gick mycket bra! Bra fart och angrepp.
Bevakning – tappat fokus
Hetsa ”pass på” och sedan ”sitt”, därefter ”fot” fram och bevakning, bra. Bettvinst.

Av Anna Östervall - 23 juni 2011 21:08

Torsdagen den 26 maj hade jag tagit ledigt från jobbet och åkte med båda tjejerna på lydnadskurs för Frida Wallén i Enköping. Extra roligt med denna kurs var att Noomi med Axxas halvbror Hobbe var med samt bloggkompisen Lotta med sin malle Gilda. Roligt hur det kan kännas som att man känner någon när man egentligen träffas för första gången! Märkligt, men roligt.   

Denna dag ville jag gå igenom:
Axxa: Platsliggning, tandvisning, framåtsändande och tungapportering
Faquera: Rutan, Metallapportering


Bjuder på lite knapphändiga anteckningar nedan.

Framåtsändande
Ställ ut två stolar på ca 10-15 meters avstånd från varandra. Lägg en godis på varje stol (hon följer med och ser). Vid stol två, vänd mot stol ett, håll henne i ljumskarna och putta henne framåt. Går honbra – beröm, går hon för fort – bromsa, går hon inte – putta på. På så sätt jobbar vi oss fram till stolen. Går hon bra får hon ta godisen själv, går hon lite fort stoppar jag henne. Vi ska alltid gå fram och tillbaka så at hon redan från start lär sig gå åt båda hållen.
Sen: Öka avståndet mellan stolarna successivt
Sen: Sätt ett koppel runt magen på henne så att jag kan gå bakom henne och ändå styra farten som jag gjorde med händerna.
Sen: Lina på henne så att jag hamnar längre och längre bak och till sist 15 meter bakom.
Längre fram: När hon ”kan” hela momentet så om hon går sakta kan hon ibland få gå hela vägen till bollen och ta den OM hon går sakta hela vägen. Oftast stoppar jag henne och går och hämtar bollen och ger henne. När jag stannar henne och går och hämtar bollen tyckte Frida att man ska hålla handen upp i luften och prata på så att hunden tydligt skiljer belöningssituation från träning.
Gör hon något fel och jag vill börja om – vänd ifrån henne och säg något, t.ex det var fel, nu gör vi om etc., så att hon förstår att det är fel. Tänk på att vända ifrån henne!!
För vid inkallningen går jag tyst med magen emot henne så då vill jag inte ha samma ”bild” (magen emot henne) som då jag korrigerar henne, därför ryggen emot och prata vid korrigering.
När vi berömmer saktagåendet så säg ”bra – sakta” så att hunden förstår att det är saktagåendet vi berömmer.

Tungapportering
Vänj henne vid vikten. Lägg ut apporten på sniskan, när hon kommer emot mig - backa ifrån henne så att hon går in till mig och låt henne släppa i mina händer (på kommando) utan ingång.

Platsliggning
Körde platsliggning i 2,5 minuter. Gick bra, minns inte vad vi sa om den…

Tandvisningen
Gick kanon!


Faquera fick köra rutan då den strulat en del på slutet. Fick med mig lite tankar men egentligen är det nog bara att ”tragla på”… Vad gäller metallenapporteringen så ville jag ha hjälp med att den skallrar när hon håller i den. Fick lite tips men känner att en del av dem gick lite stick i stäv med hur jag tränat och då Faquera inte har så mångfasetterade belöningsord orkar jag inte lägga energi på att träna in det även om tipsen var bra. Minns inte riktigt vad vi sa heller då jag inte antecknade som jag borde…

Fotgående
Frida delar upp momentet i positionsträning och kontaktträning. Kontaktträningen kan med fördel tränas med hunden sittandes ca 2-3 meter framför mig. Detta då om det kommer en (planerad) störning för hunden från sidan, bakom etc., blir vridningen ifrån mig väldigt tydlig och jag kan agera.


Av Anna Östervall - 16 juni 2011 19:45

Förra helgen invigdes med att Robban åkte och hämtade ett par bättre begagnade åror hos sin pappa som han i sin tur raggat tag i åt mig. Stort tack!! Det var gamla hederliga träåror där årtullen är fastskruvad i åran - mycket bättre än mina nya!!


Givetvis var jag och Axxa tvugna att testa årorna så vi var ute och rodde i 20 minuter på kvällskvisten. Hon flåste några sekunder när vi rott färdigt och jag insåg att hon har bra mycket bättre kondis än jag trott! Då slipper jag inte skämmas så mycket i vart fall... Nästa gång testar vi väl med 25-30 minuter...

Bjuder på lite mobilbilder från helgen.


Sågsjön vid 21-tiden


Sågsjön vid 21-tiden

 

För ovanlighetens skull hade jag inte bokat in något för varken mig eller familjen på hela helgen, nu skulle vi bara ha en lugn slapparhelg! Det letta till att jag börjde bli smått stressad runt frukosten vid lördagen... Efter frukost åkte vi och gjorde ett par korta ärenden innan vi åkte till velamsund för att gå en sväng med hundarna. Hittade en liten pärla där vi blev kvar i flera timmar!


Jennifer...


... bygger sandslott


Slängde pinnar åt hundarna så de simmade till och från under dagen, mycket motion blev det! När vi fikade fick de dock vila...


Robban köpte lunchfika på Långa Raden   


Ljuva sommarväder!


När Robban åkt iväg på killkväll och Jennifer sov satt jag och Axxa i soffan...


På söndagen var jag lite mer avslappnad och inser att det här på att inte ha något inbokat måste jag öva mer på! Det är inte bara hundarna som behöver passivitetsträning!!!


En bild på Axxa från skärgårdsturen förra helgen för avsluta denna blogg


Efter en hektiskt jobbbvecka där vi haft bokningsstopp, andra deadlines och jag dessutom håller på och lär mig nya arbetsuppgifter ska jag och tjejerna åka till Hjo och skyddsa hela helgen - härligt!   


Av Anna Östervall - 14 juni 2011 20:41

Emma ska starta en lydnadsgrupp som hon kommer coacha upp genom klasserna: "för mig är det väldigt kända ekipage, dom här är valda för att dom är väldigt ambitiösa och flitiga tränare, har lätt att ta till sig information i teorin och omvandla det till praktik. Det är föraren som bestämmer hur långt ekipaget ska ta sig, inte hunden… så man kan leta efter vilka topp hundar man vill, utan duktig förare – ingen framgång, as enkelt!"

Skitkul helt enkelt! Kontrar jag med då jag och Axxa är ett av de utvalda ekipagen.   Nu ska här tränas ännu mer och tävlas oftare än vartannat år... Eftersom Emma förmodligen vill att vi kommer till Eliten innan hon går i pension gäller det att vi    också!

Har varit hos sjukgymnasten med Faquera idag... Påverkad i ryggen är hon så jag hade  rätt angående min känsla att något inte stämmer och att hon inte hoppade på tillbakavägen på tävlingarna. Idag vart hon undersökt samt behandlad med laser och elektroterapi. Förhoppningsvis är det bara muskulärt så ordinationen blev "aktiv vila" (dvs promenader, lite rehabträning, ingenting som anstränger ryggen), en kur carnidryl som är antiinflamatoriskt och smärtstillande 14 dagar och lite annat. Sedan återbesök om 14 dagar. Kommer inte gå till veterinären då jag redan vet vilka skador hon har och veterinärerna inte kan göra någonting. Nu tar vi det lugnt och så får vi se om och i så fall när det blir tävling nästa gång, hoppas på augusti men allt beror på hur Faran mår. Behöver ha tävling som mål för att träna och träna behöver hon för att må bra i huvudet.

I övrigt är det asmycket på jobbet och då det är nya grejer i stort sett allting så känns det som om hjärnan är överhettad. "Kör så det ryker" brukar man säga och ryker gör det!


Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27 28 29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards