rackartyg

Alla inlägg under juli 2012

Av Anna Östervall - 27 juli 2012 13:23

Måndagen började med en vilodag. Både vi och hundarna behövde få "bara vara" och slappa på altan.

Tisdagen åkte jag och tjejerna för att träffa Marie med Tyra och Troya i en skog vid DTBK för spår och efterföljande lydnasträning. Jättemyggen attackerade och jag gick... vilse när jag la ut Axxas spår. Istället för ca 500 meter blev det 1,2-1,5 km (beroende på hur mycket fel gps:en visar)!

Axxas spår var då 1,2-1,5 km med ungefär 4 vinklar/böjar, en "vanlig" vinkel och en spetsvinkel och sju apporter. En pinne missade hon men resten var med in. Varmt som 17 var det och hon har ju inte tid att dricka i spåret... Det fungerar dock rätt bra att lägga ner henne vid någon pinne ibland så hon får lugna sig lite - då håller orken i sig hela spåret.

Faqueras spår var ca 300 meter med en boll som slut, hon spårade super - som vanligt, om man får vara så kaxig ;) Vet inte hur många vinklar/böjar det blev då jag gick lite "hipp som happ" för att inte "följa regelboken".

Tjejernas spår låg ca 1-1,5 timme.

När vi skulle ta Tyras, dagens sista spår, öppnade sig himlen! Regnet vräkte ner och det odlade och blixtrade!! Åkte till klubben för fika och vänta ut det värsta regnet men då det inte verkade vilja minska det minsta i styrka packade vi ihop och åkte hem istället. Tog en lång, varm dusch när jag kom hem men slutade ändå inte frysa... Superhärlig spårdag var det ändå! Tack Marie!!

Onsdagen gick vi en sväng med hundarna, hade med oss Jennifets simpuffar och schampoo till hundarna. Efter simning och tvålining var de både rena och motionerade! Jennifer simmade efter pinnar hon med! ;) Se tidigare blogginlägg om dagen om ni vill. :)

På kvällen gick/joggade jag en sväng med Axxa.

På torsdagen kom J med familj hit för lunch, fika, bad i barnpoolen och bys i studsmattan och så massa sol och prat förstås! :)

På kvällen var det träning med Ego Dogs-gänget som vanligt. Jag och Axxa tränade:
Fjärr, hopp apport, metall, bakombelöning inför inkallning och rutan (ca 15-20 meters avstånd).

Fredagen började med att Madde kom förbi med sin dotter Gabbi. Tjejerna hade jättekul ihop! Vi fikade och lunchade och pratade ikapp en massa, vi träffas ju vara ett par gånger om året när de är i Stockholm...

Gick/joggade ca 5 km med Axxa på kvällen. Skitjobbigt är det men det är härligt med lite egentid med Axxa och motion behöver vi båda två! Kondisen suger...

Lördagen började med en långsam familgeprommis på nästan 2,5 timme inkl ett kort lekplarsbesök och lite picknick. Under dagen tränade jag en massa fjärr (alla skiften) med Axxa samt vittring.

Söndagen inleddes med två timmar på badstranden ca 500 meter hemifrån sen blev det två timmars skogsprommis med lösa hundar och lite picknick och svampplock. Det är härligt för hela familjen älskar dessa skogsturer! Dagen avslutades på mitt nya "favorithak"; Glassfabrken på Bullandö Marina, halleluja! Vilken glass!!!

Bilder kommer i nästa inlägg, snart kommer dagens gäster så här måste röjas lite... See ya!

Av Anna Östervall - 26 juli 2012 14:29

På fredagen var jag med familjen och tränade lite vittring med Axxa. På eftermiddagen packade jag in mig och tjejerna för att åka till Källstugan, utanför Norrköping, på kennelläger. Källstugans stamtik är Äventyrs Gry, Faqueras halvsyster. Fredagkvällen började med inkvartering och sedan knytis med grillmiddag, gott och jättetrevligt.

Lördagen började med gemensam frukost och sedan åkte vi ut till skogen, då rapporthundarna var i höglöp vart det spår för alla hundar, men det var ingen brist på mark - alla kunde få som de ville!

Axxa fick ett spår på ca 500-650 meter, 5 vinklar och 4 apporter. Liggetid ca 1,5 timme. Gick jättebra och alla pinnar var med in.

Faqueras spår var ca 250-300 meter, en boll som slut och tre vinklar/kurvor. Liggtid ca 1,5 timme. Även här gick det bra. :)

Att liggetiden blir så ungefärlig beror på att min gps visar upp till 20% fel, dvs den egentliga sträckan är upp till 20% längre än vad den visar...

Efter spåren vart det fika i skogen och därefter uppletande för alla hundar. Minns inte men tror det gick ok i vart fall, super gick det inte.

Efter en sen lunch började regnet ösa ner... Någon gick ut och tränade lydnad, ett par körde lite kortare (?) rapportsträckor och vi andra valde att sitta inne och fika och snacka massor! Grillning och ytterligare en sen kväll...

Söndagen tillbringades på Norrköpings BK för lydnadsträning samt uppletande för de som ville. Med Faquera körde jag lite rutan och en massa lek. Hon fick även visa ett par varianter på omvänt lockande.

Axxa tränades i fot/stegförflyttningar, fjärr, lite kryp, sitt fint, stegen, rutan (20 meter), apporteringsamt hopp apport med fokus på farten. Nöjd med allt, rutan var super! Annans ruta som stod på sågspånsmarkeringar på främmande plats. Sågspånen bekom henne inte alls, bra att veta. Efter träning och fotografering valde jag att åka hem för att få lite tid med familjen och vips gick Axxa från brukshund till familjehund!

Stort tack för gästfriheten och en härlig helg!!

Bild 1:
Ett göng hundar från Källstugans A- och B-kull, inkl. Gry

Bild 2:
Axxa, Faquera, Äventyrs Gry, Källstugans Asta och Källstugans Aksa. A-hundarna har alla tre Rapports Exxon som pappa och Faran och Gry är som sagt halvsystrar så de är nääära släkt. Jättekul attfå se dem!

Bild 3:
Äventyrarna som var på plats - Faquera, Halifax och Gry

Bild 4 och framåt:
Familje-/barnhunden Axxa på söndagskvällen

Av Anna Östervall - 23 juli 2012 21:44

Vi har en underbar semester! Mycket familj, mycket hund, mycket slappa men vi får ändå en del gjort! :) Här kommer en liten uppdatering om det hundiga från första semesterveckan, av resterande nämns bara en del lite kort.

Lördag 7
Dagen består av lydnadsträning på Nacka BK. Paxxan är skruuuvad och börjar med att smita ur bilen utan tillstånd flera gånger så jag är på dåligt humör redan innan vi kommit från bilen - underbart... Vi samlar dock ihop oss, ändrar upplägget (inga koncentrationsmoment) och kör på. Axxa får träna:
Rutan, inkallning (bakombelöning), hopp apport och sitt kvar (inför gruppmomentet). Gick ok efter förutsättningarna.
Faran fick träna:
Några rutor på kort avstånd, massa lek och leta efter bollen i högt gräs.
Efter träningen åkte vi till mamma och pappa för att fira in semestern.

Söndag 8
Tillbringade dagen hos min (jobbar)kompis J med familj, härligt att alla kommer så bra överens, barnen har superkul ihop och killarna funkar med! :)

Måndag 9
Första riktiga semesterdagen!!
Åkte två varv till tippen med massa bråte förra ägaren lämnade på tomten... Åkte sen till Blomsterlandet och köpte jord för att så gräs där det legat.
(Bild 1, Jennifer hjälper till och där J är, där är Axxa)

På kvällen går/joggar jag ca 5 km med Axxa samt tränar fjärrdirigering; stå/sitt.

Tisdag 10
Ikea med familjen, tränar följande med Axxa under dagen:
Vittring, Rutan, Metallapport, Sitt/ligg/stå under bakåtmarsch, Kryp, Sitt fint, Åttan, Stegförflyttningar, vändningar på stället. Invigde mattan (Bild 2) jag köpte på Ikea för att träna fjärrdirigering.

Onsdag 11
Med Axxa tränar jag:
Fjärrdirigering, vittring, inkallning med bakombelöning, Metallapport, stegförflyttningar och sitt kvar (inför gruppmomentet) ca 30 sekunder.
På kvällen går/joggar jag ca 5 km med Axxa. Underbart att vara igång igen efter den seeega bihåleinflammationen!

Torsdag 12
Teamträning och tårtdags igen! Denna gång är det Vidar som bjuder på en fenomenal chokladtårta med grädde, TUR att jag var före - nu har standarden höjts en aaaaning! Se bilder på tårta och gänget längst ner. Givetvis tränade vi också! Jag och Axxa tränade:
Fjärr (stå/sitt), hopp apport, rutan, bakombelöning inför inkallning, sitt kvar (inför gruppmomentet) i 30 resp. 45 sekunder samt sättande under gång där jag fick hjälp att klicka sättandet.

Generellt har träningen gått rätt bra. Det var mycket kortfattat och torftigt om de första dagarna, helgen bjöd på kennelläger och det får bli nästa inlägg. I övrigt har vi fixat på tomten, promenerat med hundarna, badat, hängt på lekplatser och slappat på vår ljuvliga altan!

Sista bilden är på Axxa som är så trött att hon inte ens orkar tugga i sig äppelskruttet! :)



Av Anna Östervall - 18 juli 2012 20:14

Idag har vi gått till sjön för att bada hundar, otroligt bekvämt att kasta pinnar några gånger, schamponera alla tre och sedan kasta lite mer pinnar. Sen har man tre rena och motionerade hundar! :)

Även Jennifer vatten("sim")tränade - hur man gör det? Givetvis genom att dra på henne simpuffar och sedan kasta pinnar även till henne! ;)

Idag har hon även tatuerat sig - jättefint blev det. Eller nåt... Har ni barn och det blir tyst så är det allt som oftast "fara å färde"!

Bjuder på några bilder från dagen varav den ena är på en läcker katt vi såg på prommisen och den andra är från kvällens nattning - finn ett fel... ;)

Första mobilbloggen, får se hur det blir, om det blir fler eller ej...

Av Anna Östervall - 6 juli 2012 09:39

Igår kväll var det dags för teamträning igen, men innan dess var jag tvungen att jobba över en timme och jag är glad att det inte blev mer! Väl hemma åt jag middag och berättade för Jennifer att jag skulle åka iväg med Axxa om en liten stund och... det blev RAMASKRI! Hon skrek och grät och ville INTE att jag skulle åka, i så fall ville hon följa med... Att lämna sitt barn då är rätt jobbigt... I vart fall kom jag iväg och lämnade en gråtande Jennifer vinkandes och kastandes luftpussar som jag skulle fånga... Robban lyckades så småningom lugna henne, men helt bra blev det inte...

Väl framme vid Tyresö så var det ääääntligen min tur att bjuda på tårta! Tänk, att man kan längta efter en sån sak.  Det är underbart att äta god tårta och fira sina framgångar med andra! Jag har verkligen en fantastisk träningsgrupp där alla hjälper varandra och blir genuint glada när det går bra för en! Det var något Robban verkligen uppskattade och faktiskt förvånades över när han var med på vår tävling. Den genuina attityden och glädjen över de andras framgångar är verkligen äkta och "grattis" sägs inte bara för att man ska göra det vilket jag tycker är rätt vanligt. Samma sak gäller om det går dåligt för någon, då stöttar man och hjälps åt med att klura på hur man ska lägga upp vidare träning/tävling för att det ska gå bättre nästa gång. Ingen "elak" kritik utan rent konstruktivt och vi fokuserar också på det som faktiskt gick bra och försöker få den föraren att även se det bra och inte bara det som inte gick som tänkt... I vart fall var tårtan supergod! Vart ingen från varken Konsums eller Ica Maxis bageri (de brukar vara suveräna!!) då ingen föll mig i smaken utan istället vart det Frödinges chokladmoussetårta - mums!


Vi som var där av härliga träningsgruppen 2012.07.05  Foto: Marion Tannergren  

Vi pratade igenom lite vad vi skulle träna under kvällen och om överens om att vi gemensamt skulle köra igenom rutan samt fjärrdirigeringen, skiftet stå till sitt var fokus då det för många är det absolut svåraste skiftet. Utöver det tränade vi en och en eller två och två på det som behövdes.

Rutan
Här jobbade vi med att få ut avståndet mellan Axxa och rutan. Med Vidar bakom mig som slängde ut belöningen på mitt "braaa" gick det kanon - tänk om man kunde kasta så där långt och rakt...

Fjärrdirigering
Här fokuserade jag och Axxa helt och fullt på skiftet stå -> sitt med hjälp av omvänt lockande. Axxa är väldigt rörlig och testar mycket när jag flyttar mina händer (från tidigare lydnads- och tricksträning) så det gäller att hålla tungan rätt i mun och föra händerna bra och få henne att förstå. Fick fick flow efter ett tag. Har inga kommandon och säger absolut ingenting, bara matar med godis när hon utför rörelsen som jag vill.

Hoppapport
På första kastet lyfte hon rumpan så då gick jag och hämtade apporten och så gjorde vi om. Då satt hon stabilt och jag körde 2 stycken under kvällen, hon slänger apporten/byter grepp precis innan/i ingången varje gång lite demonstrativt ("kolla vad ball/bra jag är") känns det som men hon tuggade inte. Annars mycket bra!

Metallapportering
Körde 2-3 stycken, jag vill ha högre fart och så skallrar hon lite i ingången vilket jag vill få bort men i stort är jag nöjd. Bara att träna vidare. 

Åkte från Tyresö strax före 23 och kände mig supernöjd med kvällens träning!   

 

Av Anna Östervall - 5 juli 2012 09:18

Funderar på om jag ska lägga ner bloggen helt och hållet...
Eller om jag ska flytta den någon annanstans, det lutar då åt Wordpress.
I vart fall tycker jag bloggplatsen blir sämre och sämre, men jag vet helt enkelt inte...
Otroligt stora funderingar så här en onsdag förmiddag...   

Av Anna Östervall - 3 juli 2012 13:09

I lördags gick vi en timme i skogen hela familjen och avslutade md att gömma godis i träd till hundarna på Jennifers begäran.

  


Åkte ner till Telegraf för att vända bilen och där var det fullt av stora segelbåtar - tydligen starten på Gotland runt men det hade vi tyvärr ingen aning om.  

På söndagen gick vi ut på en långpromenad, första stoppet blev vid lekplatsen ca 300 meter hemifrån då Jennifers kompis, vår granne, var där med sin mamma. Efter ungefär en halvtimme lyckades vi slita henne därifrån och gå vidare. Hade glömt att det regnade dagen innan för då blir den annars fina stigen som leder till vattnet väääldigt lerig så Jennifer tog av sig skorna och gick/sprang i leran - superkul tyckte fyraåringen!



Mindre kul tyckte pappan som drog vagnen och inte kunde gå runt det värsta som jag och hundarna gjorde.   Väl framme vid "vårt" berg blev det matsäck och bad, underbart!

  

Det är inget bra badställe för Jennifer (ingen strand, halt berg och hon bottnar inte) och vi hade glömt simpuffarna hemma men det löste sig ändå. Hon hade ena armen om min hals och simmade med den andra och sparkade med benen. Nästa gång ska puffarna med så hon kan bada mer själv. Självklart fick hundarna också bada, men inte samtidigt som Jennifer. Närmare fyra timmar senare var vi hemma igen och då gick Jennifer över och lekte med granntjejen. Under tiden passade jag på att träna lydnad med en gaaanska trött Axxa. Vi tränade på:

Rutan
Gick jättebra de första två skicken på ca 10 och 15 meter. Sedan tränade jag något emellan för att därefter köra rutan från andra sidan av tomten. Då skickar jag från ena gräsmattan, över grusgången och in på nästa gräsmatta. Ett skick gick lite si sådär, med flera dk fick jag in henne, resten gick inte alls… Satte mig ner på hennes nivå och insåg att hon inte såg rutan alls! Tomten är ojämnare än jag trodde och plötsligt vart jag glad att gått så bra som det gjort ändå. Här kan jag träna längre fram om jag vill men jag ska inte köra rutan från det hållet nu med tanke på den nivån vi är på. Får sätta mig på huk nu när jag vill få ut avståndet lite för att se var jag ska ställa rutan och varifrån jag ska skicka så att hon har en chans att se den!

Tränade andra halvan av momentet genom att lägga ner henne och gå som i en trekant för att sedan kalla in så att hon får en snygg ingång bakifrån.

Stegförflyttningar
Höger är helt ok så länge jag inte förbereder mig genom att ha godis i handen… Tränade en del åt höger och en hel del stegförflyttningar och högervändningar under bakåtmarsch, med lite mer träning kan vi få grymma stegförflyttningar bakåt. Stegförflyttningar åt vänster måste jag fokusera på.

Metallapportering
Bröt och belönade en gång på sträckan och gjorde två hela med ingång. Lite glappkäft i ingången och vill ha högre fart på sträckan mot mig, annars bra. Kör jag tvärs över infarten (där jag körde rutan) får jag kanonfart in, är kanske lite roligare att springa där det inte är helt plant och hoppa över stenarna på var sida om uppfarten??

Vittring
Gömde ensam pinne 2 gånger och gömde pinne med pinnhög ca två meter framför två gånger. Första tre gick bra, sista tog hon med sig en pinne från högen på väg ut…

Inkallning med belöningsord på sträckan
På upp till 25 meter fungerar det kanon sedan känns det lite osäkert… Bara att träna på genom att ibland öka sträckan och ibland lägga ut bollen innan vi ställer upp så att hon inte ser att jag slänger ut den.

Hääärlig dag! Hoppas på bra väder på semestern nu!!! 

  

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards