rackartyg

Alla inlägg under januari 2011

Av Anna Östervall - 29 januari 2011 21:08


Januari var/är aaaaningen jobbigare än jag trott – puh! De senaste två veckor har jag jobbat över lite över 16 timmar, utöver det jobbade jag även 7 timmar om dagen förra helgen… Både hundpromenader och hundträningen blir lidande, när jag är hemma prioriteras Jennifer, Robban och sömnen…


På måndagen åkte vi dock iväg till Coop efter jobbet och köpte en halkfri matta på 3 meter för att kunna träna lite fjärr, kryp och sådana saker. Nöden har ingen lag. Axxa blev alldeles till sig. Första passet på måndagen gick bra, men till det andra var hon så varvad (hade tränat lite med Faran emellan) så då sket sig alltihop - hjärnan gick inte att koppla på som det verkade utan hon körde hela repertoaren utan just det jag ville. Jag skulle helt enkelt ha brutit efter pass 1 alt. kört aktiveringsövningar pass 2 bara... Trött och nöjd blev hon i vart fall! Sedan i måndags har Axxa bytt sovplats, från sköna sovhörnorna till hårda golvet framför öppna spisen – det är där träningsmattan brukar ligga…


I vanliga fall när vi tränar inomhus brukar jag växla lite mellan hundarna, men nu vart det nog för mycket nytt, lite för långt pass och för mycket koncentration för att lilla damen skulle hålla ihop till slutet. De har svårt att hålla sig ifrån träningsplatsen och vill gärna tränga sig emellan om det var länge sen jag körde, så i måndags stängde jag ut dem med ett kompostgaller. Annars är det inga problem att träna inne och i vanliga fall är pausplatsen för de jag inte tränar, i soffan...



Nackdelen med inomhusträningen är bland annat att vi bor lite trångt så när jag kommer längst bort på mattan blockerar jag tv:n... Robban säger dock att det är okej då jag blir mycket trevligare när jag får träna hund.   Egentligen ville jag köpa en matta på ca 5 meter (hela lägrekrypet) men det fanns inte, 3 meter var det längsta. Robban sa att 3 meter är nog vad vi får plats med, neeejdå! svarade jag kaxigt - ända tills vi kom hem och Robban hade rätt... Attans också, tur att det bara fanns 3 meter.    Funderar på att köpa en till på 2-3 meter för då kan jag lägga en vinkel från köket ut i vardagsrummet. Ja, jissses. Måtte vi få (söka) bygglov snart!


I tisdags blev det ingen träning då jag gick och la mig samtidigt som Jennifer! Jag somnade före kl. 19.30   Sov till strax före 6 då jag vaknade av mig själv… I onsdags vart det lite inomhusträning igen. I torsdags hämtade jag Jennifer från dagmamman. Robban ringde till jobbet på dagen och sa att på morgonen hade Jennifer sagt att ”om mamma kommer hem tidigt idag kanske vi kan bara muffins och då ska vi använda de där pappersformarna vi köpte på Ica”. 10 dagar (!) tidigare hade vi varit på Ica Maxi och handlat (där vi vanligtvis inte handlar) där hade jag köpt bullformar och sagt till Jennifer att vi kunde backa muffins någon dag och då behövde vi ha formarna. Snacka om att hon har minne! Nåja, det kunde jag ju inte motstå så självklart åkte jag från jobbet lite tidigare och hämtade upp Jennifer för muffinsbak. Även då blev det lite inomhusträning på kvällen – mattan var en riktigt bra investering!


I fredags hade vi myskväll med chips och festis framför en Disneyfilm – det var uppskattat! Jennifer såg ut som om hon vunnit 100 000 kronor på lotto när hon fick en alldeles egen lite chipsskål!


I helgen blir det inget jobb då jag och Axxa är på skyddsträning för Fredrik Ehrenflod båda dagarna, underbart bra!

Av Anna Östervall - 26 januari 2011 21:46


Robban berättade godnattsaga för Jennifer och då var hon ute och gick i skogen med sina hundar, Faran och Birre och ”Atta och Ludde” sade Jennifer. Sedan frågade hon var Ludde var någonstans och Robban förklarade att vi var ju hos Luddes doktor för Ludde hade ont i ryggen, Ludde kommer inte hem något mer. Då svarade hon ”förut hade vi fyra hundar och nu har vi tre”…


Vi saknar dig Ludde, du finns i allas våra tankar.


 
  

Av Anna Östervall - 21 januari 2011 16:04

är snart ett minne blott... Vi har varit med om mycket under dessa sju månader och de lite över 1500 milen vi avverkat ihop sedan jag fick körkort!! Är glad att den stannar inom familjen i alla fall.   

Av Anna Östervall - 18 januari 2011 21:28

My god - jag börjar inse vad det innebär...  
Å varför folk skrattade lite när jag frågade om det skulle bli övertid...

Har jobbat över ca 3-4 timmar varje dag sedan i tisdags men slapp å andra sidan jobba i helgen tack vare det. Varken hinner eller orkar med så värst mycket, kommer en liten uppdatering till helgen kanske då det värsta, förhoppningsvis, är över!


  

Av Anna Östervall - 8 januari 2011 23:30


Igår kväll gick jag igenom vad jag ville träna hos Frida och skrev ner det i mitt lilla block. Imorse åt jag frukost med familjen och gav mig sedan av mot Enköping med tjejerna. Frida blev imponerad över min planering!   


Lydnad
Började med att prata lite platsliggning då jag känner att jag inte behövde träna det med instruktör, ville mest bara ha lite input hur Frida tänker kring platsliggningen, jämföra med Emmas tänk och sedan fundera på hur jag vill träna. Frida och jag hade lite lika tänk. Träna på promenaderna, träna inte med hundar du inte vet om de ligger eller ej utan plocka in störning av andra hundar som ägaren kallar in etc. Släng en boll plötsligt som hon inte får ta, vare sig om hon klarar störningen eller ej. Tränade mycket så med Faran men där var jag tvungen att träna med hundar jag visste skulle resa på sig (utan kommando) då hon låg kvar om hunden kallades in men inte om den sprang iväg utan tillåtelse… Jaja, Axxa är en annan hund.   Korrigera om hon vickar på rumpan alt. gör något annat hon inte får och belöna när hon ligger bra. Kan hon ligga utan att vicka etcetera i en minut så bryt efter 50 sekunder några gånger och öka sedan tiden successivt, ja det vanliga. Emma och Frida hade ganska lika tänk, de tänkte bara olika kring belöningen i stort sett.  Frida tyckte jag skulle gå tillbaka till henne och berömma/belöna lugnt. Emmas förslag var att jag skulle ha en skål med godis som jag placerade vid mina fötter där jag stod på platsliggningen, sedan skulle jag gå tillbaka och ”schäferdunka” henne lite och berömma lite ”taggat” och därefter säga ”varsågod” och hon fick springa och ta godiset . Både Frida och Emma hade flera tankar, Emma frågade mig hur jag ville ha Axxa på platsen aktiv/passiv/huvudet i backen eller ej etc. medan Frida utgick från Axxa som individ.


Fotgåendet
Här ville jag ha tips för hur jag ska träna när jag kommer till nya platser och när det är störningar runt oss då Axxa har väldligt lätt för att tappa fokus. Tips för att träna kontaktuthållighet är att jag ska sätta henne framför mig och låta störningen komma bakom henne, då blir det tydliga blicksläpp och det blir också mycket tydligare när jag snuvar henne på belöningen. Då är det även rena blickkontakten jag belönar/”korrigerar” och jag slipper blanda in fotgåendet, ren kontakt och störningsträning med andra ord. En mycket bra poäng tycker jag. Här ska jag även ha koll på hur länge hon kan sitta och hålla kontakten. Jag kan ju inte kräva att hon ska kunna gå fot med bibehållen kontakt längre stund än vad hon kan sitta med bibehållen kontakt!
När vi kör fot och hon släpper blicken ska jag antingen korrigera med röst och eventuellt putta till henne lite alternativt snuva henne på belöningen, det beror på vad som fungerar bäst för oss som ekipage. Går hon bra belönar jag.
Varvat med detta ska jag även ta in henne ”flying” vid sidan utan att kommendera fot och gå på framåt, går hon bra belönar jag, vid blicksläpp snuvar jag henne på leksaken. Här tränar jag bara rakor för, inga halter och svängar, att få in lite uthållighet. Fick en hel del tips till.


Kryp
Bra teknik! Ska berömma när hon tittar på mig. Hon kryper bäst när hon tittar på mig och inte tänker framåt. Får då bättre placering samt trycker ner armbågarna mer i marken, då blir även baken lägre automatiskt. Annars ska jag fortsätta träna som jag gör.



Skyddet
Nu kom Jonas ut och hjälpte till med figgandet, medan Frida instruerade och agerade ögon. Jag har så fullt upp med att tänka på vad jag ska göra och när att jag har svårt att samtidigt se vad Axxa gör, vad Jonas gör, hur hon reagerar på hans agerande samt helheten. Då är det bra med ett par extra ögon som dessutom tillhör en expert! Var kanon även då hon kunde säga till när Axxa gick i bra position i transporten och överfallen kunde ske.


Betträning – Axxa har haft riktigt bra fullbett, men jag tycker att de blivit lite sämre så jag ville lägga in lite betträning. Jonas och Frida tyckte jag var lite väl petig men jag vet ju vad hon gjort och hur det ser ut nu. Fick frågan om det skiljer på betten i början av passen mot slutet av passen/dagen och det har jag inte tänkt på – ska kolla filmerna. De menade på att det kan ha att göra att hon inte har rätt andningsteknik i betten, för att kunna bita och hålla i fullbeten måste en flåsig hund andas med näsan! Har jag aldrig tänkt på… Detta kan jag träna på för sig genom att få henne att ”bita sig fast i fullbett” i en bitkudde och sedan ge mig ut och cykla med henne! I början kan jag cykla och när hon börjar flåsa så hoppar jag av cykeln och går med henne ”fastsatt” i bitkudden. Senare kan jag cykla med henne när hon håller i bitkudden.

Jonas frågade även hur pass bitsäker hon är, om hon någon gång visat tendens att bita någon och hur hon gör om hon råkar bita mig till exempel i leken. Jag sa att hon har blivit riktigt trängd vid ett par tillfällen men inte ens då fanns det med på världskartan att bita, bara att försöka backa undan... Ang. hur hon beter sig om hon råkar bita mig i leken - det har jag ingen aning om! Faran vet jag hur hon är men jag har inget minne av att Axxa ens gjort det... Däremot vet jag hur mycket jag litar på henne när hon leker och kampar med Jennifer. Jonas tanke var att när hon känner att hon biter i armen genom ärmen så släpper hon efter lite så att hon bara sitter i ärmen! Kanske är det så att tidigare när vi tränade var hon så varvad att hon inte riktigt tänkte och då "flög hon bara i" nu är huvudet med hela tiden och då kanske hon även tänker här... Inte helt osannolikt.



Jag vill att hon ska ha ärmen ända in i mungipan,vet inte om detta är ett av hennes normala bett eller om det är ett av de sämre...


Anskällningar (inkl. backa) – När hon börjar skälla kan man gärna ”låtsas” rygga tillbaka lite och vända undan blicken lite – det taggar hon på och växer som 17. Kommendera ”revir”, hon jagar bort figgen i kopplets längd, anskällning, jagar iväg figgen, går in i anskällning etc. och lägger in bettvinst efter anskällningen emellanåt. Detta förbättrar flera delar i hennes anskällningar; skallet, fokuset, inbromsningarna, avståndet och efter några övningar började hon även sätta sig ner självmant allt tidigare.


”Dåliga” inhopp – hon hoppar bra men siktar mot kroppen, ska inte bry mig så mycket i det då det är en så liten detalj och hon både hoppar och biter bra. Risken är att man skapar något annat problem. Ska dock ha det med mig och kan eventuellt lägga in något litet pass då och då där man försöker få ut henne lite mer ifrån sig.


Transporter – gick super! Liiite pip i starterna men det var marginellt. Annars tyst, fokuserad och i bra position. Ska köra i kortkoppel då jag kan korrigera när hon går för långt fram. Fördelen är också att hon inte kan ”glida ut” lite för långt fram vilket jag har en tendens att låta henne göra i långkopplet. Här tar ju kopplet slut i så fall. Dessutom känns hon inte lika kopplad som hon är i ett vanligt koppel, övergången mellan koppel och lös går smidigare.


Släppanden (ok i tyskärm, ej i svenskärm). Träna i bitkudde (lättare för mig att hantera) till att börja med. Kör som släppandeövning med leksak. Kör lite ”förbud”, bita, kommendera loss när jag blir stilla i början, släpper hon blir det vinst antingen genom nytt bett eller genom att jag kastar kudden till henne. Släpper hon inte säger jag till henne och kör förbudsträning igen. Kan även lägga in lite backandeträning här ibland, men ska komma ihåg att det är släppanden (och inte backa) jag tränar och då är det också det som ska belönas.


Efter lite mindre än en timme lydnad och lite mer än en timme skydd, det vill säga nästan två timmars träning fick Axxa hoppa in i bilen igen! Både Frida och Jonas tyckte det var roligt att se hur mycket hon gått framåt sen sist vi var där! Jonas kommenterade även hur mycket hon växt sedan vi var där första gången på skyddskurs och det var ju bara nu i höstas! Kan inte göra annat än att instämma.   


Faran var med då jag tänkt köra fotgående samt inkallning med ställande med henne.  Det började dock snöa mer och mer och då vägarna var lite läskiga redan på vägen dit ville jag inte riskera att de snöade igen till hemvägen… Vi pratade istället igenom inkallningen lite snabbt teoretiskt, istället för att köra det praktiskt, innan jag åkte hem.  Hade verkligen en toppendag! Längtar till nästa gång…


Av Anna Östervall - 8 januari 2011 22:06


Började dagen med att skotta, skotta och skotta, därefter åkte vi stjärtlapp och snoris (snowracer) på tomten (!).


Hela familjen leker samtidigt, var och en på sitt sätt


Jennifer vägrar att hållla i sig, nästa gång blir det hjälm på!



Några timmar senare gick vi in för att äta lunch och fika med varmchoklad och sockerkaka.


Bild från torsdagens sockerkaksbak


När Jennifer sov middag tränade jag lite med tjejerna. Jag började träna lite inomhus med Axxa men kunde inte hålla mig utan gick ut och fortsatte.


Den är MIN, nej den är MIN - så kan de hålla på läääänge...


Axxa
Inne
Ställande under gång
– testade av igen och nu kom hon inte ihåg att stanna på kommando... Två steg fram och ett steg bak. Bara att backa bandet.
Stadga i stå – riktigt bra. Ska fortsätta träna stadgan så att den finns där även längre fram.
Handtarget – var lääänge sen vi körde men efter en kort tankepaus så mindes hon. Kul!

Då vi har det liiite trångt i vardagsrummet gick jag ut för att fortsätta träningen och även kunna köra lite annat. Där fortsatte jag med:

Ställande under gång – samma sak ute, men vi fortsätter träna lite.
Ställande på väg in mot mig – när hon var på lite avstånd så backade jag och när hon kommer gåendes mot mig sa jag stanna och hon stannade skitsnyggt!
Handtarget – testade även av detta med båda händerna som target och på olika höjder etc. och det gick bra.
Fot – lite starter, halter och korta sträckor, berömde starter och belönade kontakt
Platsliggning – hon fick ligga i någon minut på kort avstånd, måste komma igång med denna träning igen. En bra platsliggning är ju liksom ett måste om jag ska ut och tävla…


Axxa


Lämnade in Axxa och tog ut Faran en stund, första gången på lääänge. Kände oss nog ringrostiga båda två tror jag.

Faran
Fotgående
: Stegförflyttningar åt höger och bakåt, vändningar på stället och två steg ”hit och dit” inkl. halter.
Fjärr: Använder jag handtecken när hon ska sätta sig upp så sätter hon sig kanon, men säger jag sitt så ställer hon sig först och sätter sig därefter (utan kommando)… Det har varit så länge så jag skiter nog i att lära om det utan kör med röstkommando på alla skiften utan i ligg -> sitt. Inte så snyggt men det är ju fullt tillåtet så…
Testade av ett ställande under gång och så vitt jag kunde se var det jättebra, där har hon stadga…

Sen var Faran rätt trött i huvudet, så då lade vi ner. Kände mig otroligt nöjd med båda tjejernas träning! Måste dock lära mig att sänka kraven, framförallt på Axxa! Jag kan inte förvänta mig att hon ska kunna något 10-mässigt efter bara 2-3 träningstillfällen…


När vi gick in fick hundarna varsina märgben på tomten - Faran med sitt ben

Av Anna Östervall - 7 januari 2011 16:23

Min största skräck som förälder är att Jennifer ska dö innan hon uppnått vuxen ålder. Självklart vill man att barnet ska överleva en själv, det är ju så det borde vara. Att små barn drabbas av olika sjukdomar och olyckor känns fruktansvärt och även om jag vet att det händer dagligen, världen över, känns det ändå oförståeligt.

X och jag har vuxit upp tillsammans. Vi bodde grannar från det att vi var tre år gamla tills vi flyttade hemifrån, då våra föräldrar bor kvar i våra barndomshem så ses vi då och då. Ibland när vi hälsade på hos våra föräldrar samtidigt så lekte tjejerna ihop. I fredags gick hans lilla dotter bort i cancer, inte ens fem år fyllda… Jag sörjer med honom och hans familj.

Av Anna Östervall - 6 januari 2011 23:16


Idag skulle jag träffat Lindha och tränat men hon vart tyvärr sjuk…   Istället åkte Robban iväg och jobbade några timmar och jag och Jennifer hade en jättemysig dag ihop med tårtätande, Disneyfilmer, tidningsläsning och lekar. Jennifer fixade lunchen   , ugnspannkaka, med lite assistans och sedan bakade vi sockerkaka lite senare. Dagen fick bra betyg för på kvällen sa hon att hon tyckte att jag skulle vara hemma med henne och pappa jobba!    När Jennifer gått och lagt sig på kvällen tränade jag lite inomhus med tjejerna.


Axxa
Stanna under gång, med hjälp första två gångerna, men då jag såg att hon egentligen stannade innan hon fick hjälpen så körde jag ett par gånger till utan hjälp och det fungerade!! Även stadgan efter själva stoppet var bra! Det går åt rätt håll, fasen vad skönt det känns!
Stegförflyttningar till höger, bra men hon kan bli mer parallell. Åt vänster körde vi bara startsignalen, att hon ställer sig när jag lyfter benet mot henne och det gick bra plus att vi flyttade oss liite, gick bra.
Fot, körde lite två steg halt, två steg vändning etc. samt att bara sitta vid sidan. Blir lätt så att jag tränar starter/halter/vändningar etc. men glömmer ”pauserna” och får en hund som rör sig, testar om hon kan hämna ”mer rätt” och få betalt för det… Måste lägga lite mer energi på att bara sitta som berget.
Tassen, japp vi lägger in det också ibland och ska fortsätta. Funderar på att lägga in namn på tassarna och inte bara ”tass” för båda framtassarna. Jag lär egentligen in det för att hon ska kunna trassla ut sig själv när hon trasslar in sig i kopplet på promenaderna, en valpövning jag missat med Axxa, men det vore ju grymt om hon kunde lära sig lyfta på alla fyra på kommando… Hmmm…
Backa – gick kanon.


Faran
Fjärr – alla rörelser men med fokus på stadgan och då framförallt i ställandet. Går klart mycket bättre när jag inte har godis i handen utan på öppna spisen. Då blir hon inte lika fixerad och rör sig inte lika mycket efter skiftet. Hon gör alla skiften på första kommandot och är stilla i själva skiftet, men hon rör sig mer eller mindre direkt därefter... Måste träna mkt mer och då även öka tiden innan jag berömmer första gången, nu måste jag göra det så fort hon ställt sig…
Lite stegförflyttningar i alla riktingar, åt sidorna behöver hon bli mer parallell. Bakåt går det bra om hon börjar backandet från stående, men ska hon starta från sittande behöver hon hjälp upp, annars backar hon hasandes på rumpan och det vill jag inte.
Åttan och slalom mellan benen gick bra.


I bakhuvudet hörde jag Emmas röst att inte köra för många repetitioner, något jag är expert på - framför allt när jag småtränar som ikväll... Tyckte jag klarade det ganska bra.   

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards