rackartyg

Alla inlägg under oktober 2009

Av Anna Östervall - 28 oktober 2009 22:28

.. har jag just nu. Har precis skickat iväg ett rätt otrevligt mail. Eller egentligen är det nog inte otrevligt, bara väldigt rakt och kortfattat. Men... jag gillar ju inte sånt egentligen... Nåja, nu är det gjort så får vi se vad jag får för svar. Vad det är för mail?

Hej!
 
Har två frågor till TK.
1. Varför kom jag inte med på lägre spåret den 25 oktober när jag både anmälde och betalade i tid?
2. Varför får jag bara tillbaka 125:-enl. utbet.kortet när jag har betalat in 175:-??

Hälsningar
Anna

Det gäller alltså anmälan till lägre spåret på min hemmaklubb, näst sista spåret i närheten som gick att anmäla sig till i år. Nu är det typ ett halvår till nästa gång. Varför överhuvudtaget försöka tävla med Faquera??? Har försökt komma med på lägre tävlingar sedan året innan Axxa föddes (ville meritera henne mer innan parning o valpning) - det är tre år sen nu... Vore ju kul om vi kom med på något spår innan hennes 8-årsdag i juni. Tar det då tre år till innan vi kommer med på ett högre spår så kanske, kanske vi hinner tävla det. Då är hon elva år och förhoppningsvis lever hon fortfarande då. Suck... Börjar förstå varför folk stressar ut på tävlingsbanan. Skrikandes

Av Anna Östervall - 27 oktober 2009 09:57

... när jag sa att Robban skulle hämta idag (=sen dag), trodde jag hade höstlov som "alla andra"! Yeah, right! Tenta på måndag... Rynkar på näsan


Ja, Jennifer är äntligen frisk! För tillfället... Hoppas det håller i sig till efter måndag i vart fall, det har varit ett väldigt knepandes och knåpandes här hemma.


I söndags skulle det blivit hundträning, skydd stod på schemat men om Jennifer inte mådde bra nog för att hänga med skulle jag kört spår med Annika och Mr D. Blev ingenting... Jag var så trött så Robban tog alla hundar och Jennifer och åkte hemifrån så jag bara fick vara. Himla skönt! Men tråkigt... De hade varit i skogen en timme eller två innan de åkte vidare och hundarna hade fått kuta lösa och Jennifer gått själv. Inte lätt att ha koll på en gamling som går dit han vill och inte lyssnar nämnvärt. Två gulsvarta idioter som så fort man vänder bort blicken försvinner iväg någonstans - mycket spring i benen där... en liten tvåbening som ska plocka blåbär och kliva upp på varje liten sten hon ser vilket gör att hon ramlar minst hälften av gångerna... Den svarta är som bäst när man är i skogen för han är där man själv är. Bar in reservsängen i matrummet på kvällen och där sov jag på natten, har insett att vi nog måste göra så ibland för att orka med. Vaknade bara tre gånger av Jennifer och en gång själv då jag låg vaken en lång stund och inte kunde somna om, men vilken skillnad! Ojoj, var ju nästan utvilad på måndagen!


Igår var jag hemma med Jennifer på förmiddagen, sen kom Robban och löste av mig. Jag cyklade lite över 4 km med tjejerna och sedan åkte Robban och Jennifer på utflykt då jag pluggar bäst hemma... På kvällen försökte jag plugga en sväng när de var hemma och det är ju inte lätt att försöka lära sig något när man har en liten 18-månaders som sitter bredvid med sin favoritbok... Hon läser ju inte själv direkt utan man ska ju engagera sig. Tungan ute

Av Anna Östervall - 25 oktober 2009 12:28

Vi började dagen med fika i klubbstugan och genomgång av de övningar vi hade i läxa från förra gången. Kul var att alla hade tränat och var nöjd med sina framsteg. Väl nere på plan började vi med en kort kommendering för att Emma skulle se hur det såg ut idag. Axxa var som en annan hund. Full kontakt från det att vi ställde upp tills programmet var klart – inte ett blicksläpp!! Kändes så jäkla härligt! Sedan repeterade vi vissa övningar från förra gången. Under dagen gick vi igenom stegförflyttningar åt höger, vänster och bakåt. Fokus ligger då på att hunden är i rätt position samt står upp, vi vill inte ha hasande förflyttningar eller hundar som sitter och hoppar bakåt t.ex


Emma tyckte att jag (och Sofia) curlar våra hundar!
Jag hjälper Axxa mycket i halterna vilket bara gör dem sämre. Hon måste själv få lära sig att göra rätt.


Axxa ligger på, vrider ut kroppen och plogar lite.
Ska börja fotgåendet med vänster om halt och marsch.
Jag och Axxa ska ha bakåttänkt – gärna externbelöning bakåt. Absolut inte framåt!


Framåt marsch; om hunden ligger för långt fram ska man räta upp med vänstersväng och vid rätt position ta ett steg fram och belöna.


När ungefär halva dagen gått fick vi en och en gå upp och köra ett fritt följ med kommendering med Emmas malletik, Bimbo. Vi skulle skita i hunden och bara koncentrera oss på hur vi gick och ”förde oss”, det vill säga hur vi rör våra axlar (som ska vara som fastlåsta…) och använder fötterna. Det var häftigt att se hur Bimbo följde med oss en efter en med fullt fokus på den hon gick med trots att hennes matte stod någon meter ifrån och kommenderade! Bimbo vet hur hon ska ”föra sig” och därför gav våra fel stora utslag. Rörde vi axlarna satte sig Bimbo snett, förde vi oss ordentligt så gick hon skitsnyggt! Jättenyttigt! Dessutom jätteskönt att gå fot med en hund som höll position och blicken till 100 %. Tänk den dagen man kan lita på att ens egen hund för sig så bra, vad mycket enklare träningen kommer bli då!


Tyst matte = nöjd matte
Det innebär att om hunden gör något fel måste vi direkt vara där och ”jobba in” hunden igen annars talar vi indirekt om för den att den gör rätt!


För mycket prestige


Axxa: Kör inte stegförflyttningar med godis i handen pga. att hon är så intensiv i godishanden. Lär henne ”handtouch” och sen köra stegförflyttningar.


Stegförflyttningar bakåt:
Börja med att räta upp hunden med vänstervarv, ta sedan ett steg bakåt – belöna.
Vid stegförflyttningarna bakåt ska vi börja med att räta upp hunden genom att röra oss runt i en liten cirkel i vänstervarvför att få in rumpan på hunden. När hunden ”ligger rätt” tar man ett steg snett bakåt till vänster. Går hunden rakt bredvid oss och i bibehållen position, klickar och belönar vi. Annars snurrar vi vidare i vårt vänstervarv och försöker igen. Var inte rädd för att hålla inne belöningen!
När hunden lägger vikten bakåt (trycker ifrån) – belöna!


Sofia tittar med axeln! Flört
Titta mellan armen och kroppen (”genom armen”) istället för att dra bak axeln och titta bakåt för att kontrollera om hunden gör rätt. På så sätt kan vi titta på hundarna utan att axeln hamnar fel!


Stegförflyttningar till höger lärs in på i stort sett samma sätt.


Stegförflyttningar vänster:
Zick-zacka fötterna, kliv över, belöna att hunden ställer sig upp och flyttar ifrån oss när vi rör foten emot den.


Dagens sist övning bestod i att alla åtta ekipage hade lagt ut sina ryggsäckar (innehållandes bl.a godis och leksaker), någon jacka etc. på en ganska liten yta och sedan gick vi alla åtta ekipage fot däremellan samtidigt! Fokus låg på att hunden skulle hålla full kontakt hela tiden! Axxa var nu supertrött, trots det höll hon fullt fokus på mig och då ”pressade” jag ändå upp henne mot en annan hund ett par gånger!! Tröttheten märktes dock i att hon började ligga på lite mer och trängde, tog dock inte så hårt på det. När hon var så trött som hon var vart jag bara superglad att hon hade sådan fokus på mig som hon hade och klarade av dessa störningar!


Dagen avslutades inomhus med lite sammanfattning av dagarna samt några ord på vägen. De som fastnade hos mig var:
Blicken, luften, rumpan – måste ha alla bollar i luften samtidigt! Och glöm inte axeln!
Pressa hundarna, curla dem inte!!
Låt hundarna bli frustrerade och låt dem jobba igenom det, växer hunden!



Av Anna Östervall - 25 oktober 2009 11:50

Söndag – Kurs i fotgående för Emma Willblad
Måndag – plugg
Tisdag – Universitetet
Onsdag – promenad 6 km (dagmamman t.o.r två gånger), cyklade 3,4 km
Torsdag – promenerade 3 km, tränade lite lydnad inne, föreläsning kl. 13-16
Fredag – promenad 3 km, godisletande på tomten
Lördag – Fixade massa med gamla och nya bilen, hundarna: skogssväng ca en timme med Robban
Söndag – Skydd
Pass 1: korgtransporter med överfall, flykter med bevakningar.
Pass 2: ärmtransporter, höga hopp. Skyddsträningen gick lite si och så. Hon gick i bra i korgen och bet bra, men ville hela tiden glida fram i transporterna. Inte så konstigt, det var länge sen vi tränade nu, både lydnad och skydd, och jag är rätt slutkörd och orkar knappt fokusera själv. Andreas tycker att jag är för mesig med Axxa… Skulle jag ställa mer krav på henne skulle vi kommit mycket längre och när jag är ”på” henne stöter och biter hon dessutom bättre. Han har ju helt rätt, men herregud, det är inte så himla lätt att vara hård mot lilla fröken fräken… Flört Avslutade dagen med att cykla ca 3,7 km med Birre och tjejerna.


Måndag – Dagmamman ringde och sa att Jennifer var sjuk så jag fick hämta hem henne. Väl hemma var hon hur pigg och glad som helst och jag snöt henne max tre gånger på hela dagen… Kändes väl lite sådär, som att dagmamman ringer bara för att jag är hemma…
Tisdag – Promenad 3 km, veterinären med Ludde, pluggade, cyklade 3,7 km
Onsdag – Promenad 3 km, pluggade, cyklade 4 km
Torsdag – Räkneövning 9-11. Jennifer sjuk igen…
Robban hämtade upp mig efter skolan och skjutsade hem mig och Jennifer till mina föräldrar där vi skulle vara torsdag och fredag. Mamma är ledig de dagarna så då kunde Jennifer vara hemma från dagmamman, Robban jobba, jag plugga och mina föräldrar passa/rå om Jennifer – kanon för oss alla! Hundarna fick vara hemma med Robban. Otroligt skönt! Fick massa pluggat!! Och kunde ändå umgås med familjen.


Hundarna har fått minimalt senaste tiden... Finns inte ork till mer, hoppas det blir ändring snart.

Av Anna Östervall - 20 oktober 2009 22:55

Dopingreglerna ändrade angående Back-on-Track täcket ! Skrattande

Av Anna Östervall - 20 oktober 2009 14:56



Jennifer och Ludde, söndagen den 19 oktober


Idag var vi till veterinären med Ludde... Var ganska nervösa då vi inte visste vad de skulle säga, om vi skulle få Ludde med oss hem eller inte... I helgen fick han lite svårt att resa sig och igår började han halta på vänster fram. Med hans dåliga rygg och ålder vet man ju aldrig. Med hem kom han i vart fall, så nu testar vi smärtstillande i 10 dagar och får se vad som händer. Ludde har ju varit gubbe hela livet, så får han bara nosa omkring är han nöjd, men han får ju inte ha ont!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards