rackartyg

Direktlänk till inlägg 5 mars 2013

Vårt nya träningsupplägg

Av Anna Östervall - 5 mars 2013 21:04

På tävlingen var som sagt större delen av teamet med och det var super att vi tittade på varandras program, då såg vi hur ekipagen fungerar på tävling. Emma såg saker under mitt och Axxas program som jag inte tänkte på själv, en sån sak var våra transporter. Våra transporter har fungerat väldigt bra på tidigare tävlingar (för läääänge sen…) men inte på denna. Under transporterna och framförallt när vi gjort en transport och ställt upp inför nästa moment så stegrade hon som mest i aktivitet! Det missade jag själv helt.

Fokus på våra träningar ligger nu på:

  • Transporterna, och framförallt startpunkterna, är ett måste! Ev. startrutiner inför varje moment, men framför allt måste hon söka min kontakt innan nästa moment påbörjas, oavsett vilket moment det är.
  • Få Axxa mer harmonisk både i vardag och träning samt sänka aktivitetsnivån, det är inte bara i träning som hon eskalerar just nu… För att komma tillrätta med det ska jag försöka införa och hålla fast vid mer struktur i vardagen och ”boxa in” henne mer både i vardagen och i träning.
  • Jag måste även jobba mer med mig själv och ändra min inställning och förväntan på en del då Axxa är oerhört känslig (för mig). Ett exempel på detta är inför apporteringarna; Axxa låser sig på TL när denne kommer för att lämna apporten och släpper inte fören jag kastat apporten då hon istället låser på denna. Jag är med andra ord inte alls med i detta moment… Vad tänker då jag? Jo, jag tänker ”nu kommer det och det hända, hon kommer låsa på TL och jag tappa henne”, istället för att tänka på hur jag ska få henne att inte tänka/låsa på TL. Vid platsliggningen är det samma sak; vi ställer upp, jag spanar in de andra hundarna (börjar ofta med detta redan utanför plan), undrar vilka hon ska ligga bredvid, kommer någon gå upp, pipa etcetera?? Självklart förmedlar jag då osäkerhet till Axxa…


I vissa perioder går Axxa upp i varv, till exempel skedde detta vid hennes långa rehab. Jag har då tänkt att hon får ”vara” tills jag kan sätta igång henne fysiskt igen då hon har ett stort behov av fysisk aktivitet, hon är mer lik mina settrar än schäfrarna på detta plan. Därefter går jag in och försöker styra upp henne i vardag och träning igen.

Efter en träning som inte var så lyckad pga aktivitetsnivån pratade jag med  Emma, Marion och Anna i Teamet när jag kom till träningen i förra veckan. Jag sade som det var att jag funderade på att lägga ner träningen under en period innan vi kan komma igång med fysisk träning etcetera igen efter förlossningen. Emma kom dock med en annan tanke och det är att ”Axxa ska banne mig kunna koncentrera sig fast hon har myror i brallan! Det kommer vara tufft under en period men du kommer få så mycket tillbaka om du kan bekämpa hennes höga aktivitetsnivå!”. När jag tänkt efter en liten stund så inser jag hur rätt Emma har! Jag ska inte undvika problemet utan istället ta tjuren vid hornen. Under en period nu kommer momentträningen i andra eller tredje hand och i första hand kommer hennes aktivitetsnivå. Marion hjälpte mig under första passet med hur jag ska arbeta med Axxa för att ”nå” henne och det kändes mycket bra! Det var/är lite som att gå valpkurs igen och gå back to basic, men det är precis vad hon/vi behöver! Redan pass två kunde vi träna lite delar av moment. Det roliga med det hela är att nu när vi fokuserar på aktivitetsnivån och egentligen struntar i position och kontakt etcetera har vi märkt att anledningen till att Axxa har sina blicksläpp är hennes aktivitetsnivå! Vid hög aktivitet får jag många blicksläpp, när hon sjunker i aktivitet ökar koncentrationen (givetvis) och blicksläppen minskar! Den kopplingen har inte gjorts förut. Helt enkelt för att hon inte alltid verkar vara i hög aktivitet. Nu kan blicksläppen bli en hjälp för mig att mäta hennes aktivitetsnivå. När hon väl piper så är aktiviteten väldigt hög, här kan jag märka av den, och därmed jobba med den, mycket tidigare.

Sedan dess har det inte blivit så mycket träning, ingen alls faktiskt på grund av orken - jag har priorterat annat, som att se om barnvagnen går in i bilen till exempel... Håll tummarna för vår träning!

 
 
Marie, troya o Tyra

Marie, troya o Tyra

5 mars 2013 23:13

Känner igen mycket av det där! Har tyvärr också fått en alldeles för hög förväntan på träning med ljud (pip) som resultat, vilket jag gärna vill ha hjälp med av en erfaren schäferägare ( läs:du). Men känn dig inte alls stressad...;)) kramiz

http://www.troyatyra.se

Anna Östervall

6 mars 2013 21:42

Vet inte det ja, men självklart hjälper jag gärna till med det jag kan!
Ses gärna någon vardag om du kan, helgerna är tuffa, ska vara glad mamma och så blir det oftast mindre vila än på vardagarna...
Kram

 
Lindha

Lindha

6 mars 2013 06:55

Jag är helt enig med Emma! :-) Jag personligen är "allergisk" mot att man inte tar tag i aktivitetsnivån- tror aldrig man bara kan undvika den! Dessutom Anna är Axxa 5 år o hon har rätt mkt speed under tassarna o glädje så är inte ett dugg orolig för att du ska förstöra ngt med ditt nya träningsupplägg- tror det blir kalas! :-) Härligt med ditt team- dom verkar super- glad för din skull att du har ett sånt härligt gäng! :-)
Kramar

http://vildarna.bloggplatsen.se

Anna Östervall

6 mars 2013 21:35

:) ja mitt team är toppen! :)
Jramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards