rackartyg

Alla inlägg under juni 2010

Av Anna Östervall - 23 juni 2010 15:00

Ja, så går mina tankegångar varje gång jag kör på en påfart till en motorväg, när jag ska byta fil i hastigheter över 90 och när jag tycker bilen bakom ligger för nära osv. Då är det lätt att hålla sig lugnt, inte kramphålla i ratten och inte får kramp i vänstra vaden… Eller inte.


Igår körde jag, själv, till Tyresö för att gå en privatlektion för Emma Willblad med Axxa. Farans blick när jag tog träningsväskan och Axxa och lämnade henne hemma… Ojojoj... I vart fall så hann jag bara ut till första påfarten (ca 10 minuters bilväg hemifrån) innan jag tänkte tanken första gången…


Jag hade planerat så jag hade gott om tid så att vi skulle kunna ta en halvtimmes promenad och även titta på hästarna innan vi skulle börja. Självklart körde jag fel. Avfarten är lätt att missa, jag letade efter skyltar mot stallet, men det var bara en liten P-skylt – det visste ju inte jag. Jag har ju bara åkt med Robban dit fyra gånger tidigare…    Körde fram och tillbaka tre eller fyra gånger och fick stanna till på ett par busshållplatser för att ha telefonkonferens med Robban emellanåt… Jag har inte kapaciteten att köra och prata i telefon samtidigt har fullt upp med att köra, ha koll på trafiken och (de flesta) skyltarna… Nåväl, med gråten i halsen kom jag fram fem minuter innan vi skulle börja. FAN vad jag hatar att köra bil… Började faktiskt fundera på hur 17 jag ska orka köra till Tånga Hed på lördag… Men, men… Det är bara att bita ihop – det som inte dödar, det härdar. Sägs det.


Själva träningen då? Jo, Axxa är en u n d e r b a r hund att träna med! Hon vill, vill, vill! Hon vill träna, vara till lags, göra rätt, tänka själv. Ibland blir det fort och fel då både hon och jag har lite svårt att ta det lugnt.    Vi tittade på:

Fotgåendet – att få ner henne till lagom arbetstemperatur och samtidigt behålla den fokus, glädje och attityd hon har. När ”tempen” är rätt ska vi börja fila på position mm.


Apporteringen – Hon är liiiite het. När jag kastar apporten lyfter rumpan lite, hon hugger i luften och kan även pipa/skälla till… Fick en hel del tips på hur jag träna detta och upptag/fart in i samma veva utan att hon får springa på apporten från min sida. Bra där! Ingångarna ska tränas separat då de också kan bli bättre men det glömde vi bort att gå igenom.


Kryp – Tittade även på krypet, var ju lääänge sen vi tränade det, så jag kommer knappt ihåg hur vi gjorde och inte Axxa heller. Fick jättebra tips och kan jag bara lära mig att fokusera på och klicka för rätt beteende/teknik så har det alla chanser att bli kanon.


Belöningsteknik inför bland annat fjärr och inkallning med ställande gick vi också igenom teoretiskt och Emma lånade Axxa och visade. Hon lånar Axxa och visar innan vi kör varje moment vilket passar mig utmärkt – då får jag en visuell bild av hur jag ska göra, hur det ska se ut etc.


Det gick betydligt bättre att köra hem, frånsett att jag höll på att hamna vid Globen och inte i tunneln mot Nacka, men eftersom ingen skriker om jag korsar en heldragen linje längre så fixade det sig.    Sen fattade jag nada av skyltningen i själva tunneln… Det var en vägreparation i början av tunneln så det var 50, sedan 30 (därefter slutade vägarbetet) sedan blev det 50 men kom det två 30-skyltar till efter varandra trots att vägarbetet var förbi ”sen länge”… Hmmm… Det är 70 i tunneln i vanliga fall, men det kom ju ingen 70-skylt! Jag vill ju i n t e riskera kortet och köra för fort så jag låg där i 30 km i timmen med en lastbil som verkade ligga inne i bakluckan och inte bakom bilen… Till slut kände jag att det här håller ju inte, de måste skyltat fel… Men vad gör man? En van förare hade väl ökat till 70 bra mycket tidigare, men det ”vågar” ju inte lilla jag… Tänk om de kunde skylta ordentligt… Nåja, det gick ju bra i vart fall – både jag och Axxa överlevde.  

Av Anna Östervall - 23 juni 2010 09:20

Jennifer är rolig! När vi har fått fyllningsmassa, och nu senast jord, till vår blivande gräsmatta så har hon snappat upp att ”gubbarna” gärna går och sparkar lite i backen. Igår var en traktor hos oss och ”skyfflade ut” jorden så att det blev ett hyfsat jämnt lager över hela tomten. Vi hade tänkt köra med spade och skottkärra men efter tre dagars jobb hade vi bara fått ut 1/3 av de 15 ton vi hade och vi skulle få lika mycket till… Vi gav upp och kallade in förstärkning. Nåväl, igår kväll när traktorn var klar gick vi tillsammans med traktorkillen runt och kollade på marken varpå Jennifer börjar peta i marken med tåspetsen, sparka lite och säga ”matta”. Hon går någon meter, petar i marken med tåspetsen, sparkar lite på jorden, petar lite med pekfingret och kommenterar ”matta” med allvarsam blick.   Snacka om expert – hon vet minsann hur man anlägger en gräsmatta! Att det sen är jord och inte gräsmatta, det har hon inte riktigt förstått än trots att jag försökte förklara...   

Av Anna Östervall - 10 juni 2010 15:46

I tisdags kväll var vi iväg och testade en trea till. Vi är ju inte klara än, men jag vill inte vänta till oktober/november innan vi kan tävla igen nu när vi kommit igång med lydnadsträningen… Vi tävlade på Värmdö och de har verkligen stora, fina och välskötta planer! Idag var jag nervös… Inte mycket, men så att det pirrade lite så där lagom i magen. Kanske var det bra då jag var betydligt mer skärpt än i söndags då jag var värre än värsta rookien. Återigen var känslan heeelt underbar! Faran är en fantastisk tävlingshund och jag ångrar lite att vi inte satsade på att tävla framför att köra räddning, men när jag väl är på räddningsträning känner jag tvärt om så…     Det är väl så det är när man tycker allt är kul och inte kan välja gren. Nåväl, här nedan kommer betygen – ömsom vin ömsom vatten.


Sittande i grupp – 10
Hon skällde till en gång (sånt där ”schäferpolisskall”) på en hund som lekte och for rumt i kopplet ca 30 meter ifrån henne. Domaren måste hört men drog inget. Satt blickstilla.


Platsliggning – 10
Lugnt och fint bytte tydligen skinka en gång precis när domaren tittade på henne. Robban sa att jag kanske ska prata lite tystare när vi står gömde, Faran hörde mig visst… *himlar med ögonen* Herregud, vi hade ju massor att prata om där bakom och den störningen måste hon ju klara! Fast det skadar förstås inte att dra ner volymen… Lugn platsliggning och kvarsittning idag, skönt!


Fritt följ – 8,5
Domarens kommentarer: tränger en aning, sneda sättanden.
Jag instämmer, annars var det grymt! Vilken feeling!


Sättande – 9
Domarens kommentarer: Tränger aning i framföring


Inkallning med stå och ligg – 6
Domarens kommentarer: Mycket långt ställande.
Jo tack, det snällt skrivet… Fick ta i med kraftigt dk för att överhuvudtaget få stopp på henne! Bra fart dock och bra läggande.


Rutan – 8,5
Många kommandon. Hon rundar ju alltid högerkonen och får då perfekt placering i rutan. Idag var en gräskant (ca halvmeter högt gräs) ca en halvmeter från rutans högerkant och då sprang hon rakt in i rutan och rundade vänsterkonen istället och hamnade utanför rutan… Kanske något att träna på? Kommer dock inte träna bort konrundningen för då hamnar hon inte lika bra i rutan – har testat. Annars var den kaaanon.


Hopp apport – 10
Fick spontana applåder av hela publiken redan innan domaren satt betyg!   


Metallapport – 10
Fick spontana applåder av hela publiken redan innan domaren satt betyg!   


Vittring – 0
Jaha, hon for ut, nosade skitsnyggt mellan apporterna och jag fick en ljuv känsla i kroppen. Därpå fick hon spelet! Lyfte varje apport och de två sista (inkl. den rätta) skyfflade hon in i munnen och levererade in till mig. Inget tugg eller annat dock… Suck…   


Fjärrdirigering – 0
Hon rörde sig framåt i alla skiften och på sista ställandet fick jag säga ”stå-stanna” för då tänkte hon komma emot mig igen. Tyvärr flyttade hon sig liiite längre än en hundlängd så det vart en nolla därmed…


Det saknades 46 poäng till ett första pris så med 6 på vittring och fjärr hade vi fått ett första pris! Det är med andra ord inte långt kvar, synd att vi inte kan tävla på länge nu när vi är igång. Men, shit happens. Eller som i detta fall, en planerad valpkull.      Vet i vart fall vart fokus ska ligga på träningen nu innan hon åker hem till Annika – det blir fjärr och vittring för hela slanten. Ska även lägga grunden med bl.a belöningsplacering för att försöka kvalitetssäkra/lära om ställandet på inkallningen. Sen får jag hämta upp dessa och övriga moment när hon kommer hem igen.


Är i vart fall riktigt träningssugen och nu när jag har körkort kan vi spååååra!   Hade lovat mig själv att inte spåra med tjejerna innan jag hade körkortet då jag bara blir stressad av att vara beroende av andra för min träning och därmed inte kunna träna som jag vill, nu blir det dock andra bullar. Äntligen!! Kanske det kan bli något räddningspass också. Å så ska vi ut till Värmdö och köra lydnad på de finfina planerna, ska nog ta och bli delbetalande medlem där, så vi slipper att bara köra hemma på tomten. Någon som vill med? Jag är såååå tränings- och tävlingssugen!

Av Anna Östervall - 8 juni 2010 20:44

WOHOOO!
Jag har körkort!!!   

Ringde trafikskolan igår som bokade ny uppkörningstid redan idag!

Jag körde mycket sämre än i fredags... Men begick inga trafikbrott (höll mao hastigheterna) och klarade mig utan den minsta anmärkning!
Nu ska jag bara lära mig tycka att det är okej att köra bil - det är nämligen något av det värsta jag vet...

Av Anna Östervall - 7 juni 2010 10:35

Ja, igår debuterade vi så i trean, nästan fyra år efter uppflytten från tvåan! Sa till Robban på vägen ner att något första pris räknar jag inte med då vi har för många ofärdiga moment, men får jag sämre än ett andra pris blir jag ju inte glad… Vart lite nervös inför lottdragningen (fråga mig inte varför…) men sedan släppte nervositeten helt igen och jag såg vara fram emot att få kolla av vart vi ligger och hur hon går på tävling. Och Faran är en underbar hund att tävla med! Hon är med och hon ställer upp och hon är så stabil – jag vet var jag har henne. En underbar känsla! Jag själv då? Ja, jösses!!! Snacka om orutinerad förare… Herregud, jag var lika virrig som vissa debutanter i lydnadsettan! Var dock glad hela tävlingen igenom.


Sittande i grupp – 0

Jag stod och tittade och var så glad – solklar tia då hon inte rörde en lilltå, tyckte jag… Visade sig dock att alla andra sett att hon rest sig och gått ett steg och sedan satt sig ner igen. Hur jag kunde missa det har jag ingen aning om… Hunden bredvid satt och stormskällde i ca 30 sek. innan den for iväg i 190 till sin matte… Faran satt kvar men såg väldigt frågande ut ”är det sitt kvar eller är det inkallning??? Vad ska jag göra nu???” Hon valde dock att sitta kvar så jag är glad att jag berömde henne massor när jag kom tillbaka, trots att hon nollat.


Platsliggning – 10

Jaha, nu var det hunden på andra sidan om henne som låg och tokgnällde i ett par minuter innan den reste sig och for iväg till husse i 220! Faran låg tydligen lugnt och stabilt och fick en 10:a. Himla skönt att hon fixade de störningarna, men jag började undra om det verkligen var trean och inte ettan vi tävlade…


Fritt följ – 8,5

Ett supersnett sättande och någon till miss. Jag tyckte hon var lite ojämn i positionen men kändes bättre än vanligt. Och… hon backade på stegförflyttningarna bakåt!! Tack Emma! Vet inte om hon satt eller stod när hon backade, men det gör detsamma just nu kände jag idag. Kändes jättebra och grymma stegförflyttningar & vändningar hade vi! *smile*


Sättande – 7

Ooootrooooligt segt. Blev förvånad att hon satt när jag vände mig om, jag trodde hon skulle stå jag. Jag for iväg med jättekliv i 190 och drog inte alls ner på tempon som jag tänkt…


Inkallning med stå & ligg – 6

Hon stannade inte på ställandet så jag fick dk:a och hon gjorde nåt annat lustigt. Trodde vi skulle nolla men så vart det visst inte.


Rutan – 0

Hon såg inte rutan! Hon som är galen i rutan missade den helt. Gick ut i halvgalopp och såg frågande ut, fram till hopphindret och ställde sig och glodde. Hoppade över och glodde igen etc. Trots ett par dk från mig. Ingen hund såg rutan utan alla nollade så något var det väl…


Hopp apport – 7

Hon kan slå i någon gång men jisses, idag dundrade hon in i hindret så det var tur att hon gick över och inte igenom! Annars var det jättebra.


Metallapport – 9

Avslutet var visst inget bra enligt domarkommentaren.


Vittringsprov – 7

Wohooo!!! Vilken snygg vittring! Ut, nosade mellan pinnarna, vände tillbaka och tog rätt pinne!! Såååå snyggt!!! Nuddade inte de andra pinnarna överhuvudtaget! Tyvärr ville hon visa hur duktig hon var så hon tänkte gå till domaren med pinnen direkt istället för till mig = dk och så lite tugg på det så det blev en sjua men jag var s u p e r nöjd!!


Fjärrdirigering – 0

Fjärren gjorde hon förvånansvärt bra! Flyttade fram lite från ligg till stå, men annars kanon. Frånsett sista skiftet då hon skulle ställa sig från sittande och bestämde sig för att gå emot mig= 0!


Tävlingen slutade med en tredje placering (av 5) på 166 poäng och 0 pris och en jättenöjd matte! Konstigt det där… Redan när vi gick in för sittande i grupp kände jag att hon var trött idag… Hon är ju enormt påverkad av dräktigheten och idag påverkades hon dessutom av värmen, vilket hon inte brukar göra. Tävlingen var lite konstigt upplagt tycker jag med många och långa transporter mellan alla moment, men våra transporter kändes kanon så det var inget som bekymrade mig frånsett att jag undrar varför man lägger upp det så. Bestämde mig i vart fall för att vi tävlar på tisdag med så får vi se hur det går. Jag har ju redan betalt och om inte annat så behöver jag tävlingsrutin!

Av Anna Östervall - 5 juni 2010 20:10

Känner att det är lite mycket nu...

Känns som att jag har hur mycket som helst att göra på alla plan just nu och istället för att kunna beta av det ena efter det andra så växer det på hög...


Körkortet blev ju inte avbetat så det hänger över mig och jag måste fortsätta övningsköra...
Tävlingsträna med Faran måste jag göra, debuterar ju i trean imorgon och har en tävling till inbokad på tisdag...
På jobbet har jag massor att göra, men eftersom det är strul med dataprogram och lite annat som jag inte kan påverka så växer det där med och allt måste vara klart innan den 11:e det blir svettigt och övertid i nästa vecka har jag en känsla av...
Axxa skulle behöva en massa som hon inte får just nu...
Jennifer är plättlätt att lägga, men en kvart senare börjar hon ropa på mamma och pappa och håller sig vaken till närmare 21 på det sättet - inget blir gjort på kvällarna.
Jag som alltid sover som en stock nätterna igenom vaknar vid 4-tiden och kan inte somna om sen ca tre veckor tillbaka - behöver jag säga att jag är rätt slut numera...


Näe, måtte jag kunna börja "beta av" på måndag!


Har tränat med Faran på kvällarna i vart fall och idag åkte vi till Lidingö, hälsade på mamma och pappa och hade barnvakt i någon timme då vi åkte till klubben och tränade i det underbara vädret! Körde igenom alla treans moment utom fjärren.

Av Anna Östervall - 4 juni 2010 12:56

Näe, det bidde inget körkort idag...   Allt gick jättebra, han hade inget att anmärka på förutom en sak... Jag hade kört i ett trettioområde en stund och skulle sen svänga ut därifrån. Det var en större väg och två bilar som körde förbi körde definitivt fortare än 30 så jag mitt nöt fick för mig att det var "säkert 50"...   Det var det inte = trafikbrott = inget körkort. *gråter* Men det är bara på`t igen!

Av Anna Östervall - 2 juni 2010 21:03

Igår var jag tillbaka på jobbet efter två veckors hjärntvätt på körskolan. Fick en stor kram av chefen och av mina två andra närmsta arbetskamrater. Känns härligt att vara efterlängtad!   Kändes kanon att vara tillbaka på jobbet också.


På kvällen var det dags för vårens sista privatlektion för Emma Willblad. Jag körde Opeln fram och tillbaka och vi kom både dit och hem utan att köra fel!  


Även ikväll tränade jag bara med Faran, körde igenom en hel del moment inför våra kommande tävlingar.
Sättande under gång - fokus på sista biten när rumpan ska ner i backen. Fick även med mig ett par roliga övningar hem som jag ska köra sen.
Fot - Det börjar bli fint och halterna var bra och raka tyckte Emma! Ska dock aldrig, aldrig låta henne komma undan med att rumpan skjuter ut! Åtta års felbeteende får aldrig mer släppas igenom om det ska bli bättre än bra. Fick även lite tips till uppvärmingen på tävlingsdagen samt vad jag kan "fixa med" på transporterna mellan momenten för att "hjärntvätta" henne lite även på tävlingsplan.
Vittring - Körde tre tävlingsmässiga, dock utan doftande pinne utan bara med godis emellan. Tränade inkallning emellan innan vi sedan körde två tävlingsmässiga med godis mellan pinnarna samt en doftande pinne. Hon fick verkligen tänka och klura, men hon löste det fint och jag hoppas att utvecklingen fortsätter så här, då blir det kanon!
Inkallning med ställande (och läggande) - Fokus på att försöka "rädda" momentet till våra två tävlingar. Ska ta bort röstkommandot och enbart köra handtecken samt dessutom byta ut handtecknet då hon har genomskådat det gamla! Hon är smart och lättlärd och har på det åtta års erfarenhet... Hon är med andra ord inte lättlurad ...

Metallapportering - Hon sackade lite på invägen och det kan "skallra till" lite. Ska klicka på varierande ställen på vägen in när hon kommer i galopp. Går hon ner i trav ska jag snuva henne på belöningen och börja om.


Som alltid var det otroligt givande och trevlig träning! Faquera och jag har just nu ett otroligt härligt "träningsflow" så jag börjar nästan ångra att jag parade henne... Men, sånt är livet! Inget gott som inte har nåt ont med sig och tvärtom.


Ikväll är jag helt färdig... Har kört en platsliggning på 4,5 minuter på ca 30 meters avstånd samt en platssittning på 1,5-2 minuter på 20 meters avstånd. Vill inte komma otränad till tävlingen på dessa moment! Hon vickar lite på rumpan på platsen men låg stadigt och satt som ett ljus på kvarsittningen. Ska träna minst en omgång om dagen och även lägga in utom synhåll så klart. Vill dock se vad hon gör de första gångerna då det var lääänge sen vi körde dessa moment.

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards