rackartyg

Direktlänk till inlägg 23 juni 2010

Om jag krockar nu så dör jag…

Av Anna Östervall - 23 juni 2010 15:00

Ja, så går mina tankegångar varje gång jag kör på en påfart till en motorväg, när jag ska byta fil i hastigheter över 90 och när jag tycker bilen bakom ligger för nära osv. Då är det lätt att hålla sig lugnt, inte kramphålla i ratten och inte får kramp i vänstra vaden… Eller inte.


Igår körde jag, själv, till Tyresö för att gå en privatlektion för Emma Willblad med Axxa. Farans blick när jag tog träningsväskan och Axxa och lämnade henne hemma… Ojojoj... I vart fall så hann jag bara ut till första påfarten (ca 10 minuters bilväg hemifrån) innan jag tänkte tanken första gången…


Jag hade planerat så jag hade gott om tid så att vi skulle kunna ta en halvtimmes promenad och även titta på hästarna innan vi skulle börja. Självklart körde jag fel. Avfarten är lätt att missa, jag letade efter skyltar mot stallet, men det var bara en liten P-skylt – det visste ju inte jag. Jag har ju bara åkt med Robban dit fyra gånger tidigare…    Körde fram och tillbaka tre eller fyra gånger och fick stanna till på ett par busshållplatser för att ha telefonkonferens med Robban emellanåt… Jag har inte kapaciteten att köra och prata i telefon samtidigt har fullt upp med att köra, ha koll på trafiken och (de flesta) skyltarna… Nåväl, med gråten i halsen kom jag fram fem minuter innan vi skulle börja. FAN vad jag hatar att köra bil… Började faktiskt fundera på hur 17 jag ska orka köra till Tånga Hed på lördag… Men, men… Det är bara att bita ihop – det som inte dödar, det härdar. Sägs det.


Själva träningen då? Jo, Axxa är en u n d e r b a r hund att träna med! Hon vill, vill, vill! Hon vill träna, vara till lags, göra rätt, tänka själv. Ibland blir det fort och fel då både hon och jag har lite svårt att ta det lugnt.    Vi tittade på:

Fotgåendet – att få ner henne till lagom arbetstemperatur och samtidigt behålla den fokus, glädje och attityd hon har. När ”tempen” är rätt ska vi börja fila på position mm.


Apporteringen – Hon är liiiite het. När jag kastar apporten lyfter rumpan lite, hon hugger i luften och kan även pipa/skälla till… Fick en hel del tips på hur jag träna detta och upptag/fart in i samma veva utan att hon får springa på apporten från min sida. Bra där! Ingångarna ska tränas separat då de också kan bli bättre men det glömde vi bort att gå igenom.


Kryp – Tittade även på krypet, var ju lääänge sen vi tränade det, så jag kommer knappt ihåg hur vi gjorde och inte Axxa heller. Fick jättebra tips och kan jag bara lära mig att fokusera på och klicka för rätt beteende/teknik så har det alla chanser att bli kanon.


Belöningsteknik inför bland annat fjärr och inkallning med ställande gick vi också igenom teoretiskt och Emma lånade Axxa och visade. Hon lånar Axxa och visar innan vi kör varje moment vilket passar mig utmärkt – då får jag en visuell bild av hur jag ska göra, hur det ska se ut etc.


Det gick betydligt bättre att köra hem, frånsett att jag höll på att hamna vid Globen och inte i tunneln mot Nacka, men eftersom ingen skriker om jag korsar en heldragen linje längre så fixade det sig.    Sen fattade jag nada av skyltningen i själva tunneln… Det var en vägreparation i början av tunneln så det var 50, sedan 30 (därefter slutade vägarbetet) sedan blev det 50 men kom det två 30-skyltar till efter varandra trots att vägarbetet var förbi ”sen länge”… Hmmm… Det är 70 i tunneln i vanliga fall, men det kom ju ingen 70-skylt! Jag vill ju i n t e riskera kortet och köra för fort så jag låg där i 30 km i timmen med en lastbil som verkade ligga inne i bakluckan och inte bakom bilen… Till slut kände jag att det här håller ju inte, de måste skyltat fel… Men vad gör man? En van förare hade väl ökat till 70 bra mycket tidigare, men det ”vågar” ju inte lilla jag… Tänk om de kunde skylta ordentligt… Nåja, det gick ju bra i vart fall – både jag och Axxa överlevde.  

 
 
Ylwa

Ylwa

24 juni 2010 09:29

Grattis till körkortet! Härligt, nu är det bara att köra på så är du snart varm i kläderna och obehagskänslorna försvinner. Detta innebär förstås också att du kan komma och hälsa på :)
Kramar Ylwa & Snöbusarna

http://www.blogtown.se/blog.php?id=Snowstreams

 
Lindha

Lindha

24 juni 2010 13:33

Med lite övning ger färdighet ska du se att du blir varm i kläderna med bilåkandet!! Fast jag måste passa på att småle åt dina roliga berättelse ändå :D
Önskar Er en trevlig midsommar!

http://vildarna.bloggplatsen.se

 
Noomi

Noomi

25 juni 2010 09:56

Fniss, vägarbeten är inte lätt. Särskilt inte runt Stockholm ;) Du "tränar" ju i värsta trafikgyttret - jag är också på helspänn när jag kör bil däruppe, trots att mitt körkort har över 20 år på nacken ;). Till Tånga Hed går det mycket lättare och när du ska till oss ;) är det raka spåret.
Kul att läsa om Axxas träning. Hobbes raka motsats?!
Trevlig midsommar!
KRAM

http://www.dizzyweb.se

 
Malin

Malin

28 juni 2010 09:15

vetdu... efter 13 år med körkort så hade jag fortfarande inte vågat köra i sthlm.. så stor eloge till dig..
Heldraget - inte så noga.. kör över't bara ;)

Gött att ni kom helskinnade fram å tebax! ;)

Stor kram

http://pipi.info.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards