rackartyg

Direktlänk till inlägg 17 maj 2011

Lydnadsträning 12 maj

Av Anna Östervall - 17 maj 2011 14:31

Har tränat ett par pass hemma på tomten, här kommer ett av dem. Hinner inte med att skriva ordentligt vad vi tränat etc. och då känns det viktigare att lägga tiden på att faktiskt träna.


Faquera

Rutan: 9-14 meter beroende på från vilket håll jag skickade (kunde skicka från 2 håll). Visade henne en punkt bakom rutan de första gångerna men sedan inte. Alla skick blev ok-bra. Någon gång ”bröt” hon mot stanna-kommandot och började gå emot mig…
Vittring: x 2, godis mellan pinnarna, ingen med vittring. Gick mycket bra, hon slog på näsan och åt godisen någon meter innan pinnarna båda gångerna och gick sedan fram till pinnarna och fortsatte.
Fjärr: vattenslangen framför i vid några och helt utan vid några. Förstår mig inte på henne… Ligg till stå har fungerat bäst av alla skiften hittills, men inte ikväll… Ikväll reste hon sig inte på första kommandot och dessutom tog hon ett steg med varje tass emot mig… Ska nöta mer.
Fotgående: Körde inget, men transporterna mellan momenten var bra (inget kommando) och fina ingångar etc. inför momenten när hon ej gick i transport.
Inkallning med ställande: bra, bröt vid ställandet. Körde en på ca 25 meter och några korta, där jag bara belönade stoppet i ”lek”.

Axxa
Fotgående: bra. Korta sträckor med raka halter, vänster halter, en helt om vänster halt och en vanlig helt om halt. Mycket bra halter!
Apportering: Ettans apportering. Antingen tar hon den innan kommando eller så lyfter hon rumpan när hon ska ta den… Måste träna lite mer.
Rutan: Lade en boll längst bak i rutan och första gången var hon tveksam och letade sig in lite, resterande gick kanon! Testade även en utan boll i rutan och även den vart kanon, klickade när hon var där bollen legat och när hon vände sig mot mig slängde jag en boll över huvudet på henne. Hon hade jordens drag rakt genom rutan alla gånger utom första.
Ställande under gång: körde ett som gick kanon! Vi hade dock rutan snett bakom oss så det är möjligt att den hjälpte till (det är dock möjligt att Axxa såg den som en ev. externbelöning…).


 
 
Enma Willblad

Enma Willblad

18 maj 2011 07:24

och det är nu Axxas fröken undrar hur det går med framförgåendet... haha! Kram

http://www.emmawillblad.se

Anna Östervall

18 maj 2011 08:38

Äuhm, alltså... *shit vad ska jag skylla på...* Jag tänkte hon kunde behöva vila in all den nya informationen och jag måste ju renskriva första kaptilet i den bibeltjocka boken om framförgående! *skrattar* Ska definitivts tränas under veckan - rapport kommer! Promise! :)

 
Annika, Diesel o Indy

Annika, Diesel o Indy

18 maj 2011 08:31

Jag funderar på att lära in rutan på Indy på samma sätt som du, med boll. Har inte riktigt bestämt mig än. Kul att träningen gick så bra!

http://annikasvardag.bloggplatsen.se

Anna Östervall

18 maj 2011 08:39

Tack, jo det går framåt i de flesta momenten - förutom de som går bakåt...

 
Lindha

Lindha

18 maj 2011 20:54

Ett steg framåt och 2 bakåt eller ;) När jag läser om Faran tänker jag bara: Ha ha ha det är som att läsa om Devil :D
Tur man har en hund till som för det mesta gör enbart bra saker :)

http://vildarna.bloggplatsen.se

Anna Östervall

18 maj 2011 22:35

Ja, verkligen! Man får använda sina små grå när man tränar de hundarna!

 
Malin

Malin

19 maj 2011 08:49

Då har vi samma problem, visst är det bloggandet som får stå tillbaka..

våran träning igår fick mig att undra varför jag anmälde till tävling, här snackar vi ett steg framåt - 10 steg tillbaka, inte mycket som gick rätt igår :(

Fick du mailet?

Kram

http://ingo.info.se

Anna Östervall

19 maj 2011 09:05

Var också och tränade igår och det var samma här... Vad gäller Axxa var dock hennes aktivitetesnivå alldeles för hög och jag var inte helt "på" och då blir det som det blir... Faran... tja vi kan säga att vissa moment går bra och vissa verkar f-n vara omöjliga att få in! *suck*
Ja, kollade mailen nu och WOW WOW WOW!!!
Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards