rackartyg

Alla inlägg under december 2011

Av Anna Östervall - 30 december 2011 19:45

Hemma-träning 26 december
Tränade vittring, fotgående, inkallning, rutan, apportering samt avslutade med "sitt fint" och allt gick helt okej. Det jag stör mig på angående rutan är att den har gått riktigt bra de två passen jag kört den sen jag satt igång henne i träning igen. Idag fick jag dock för mig att jag skulle lägga ut bollen i rutan för att hon skulle få en ”wow”-belöning och… Det räckte med två gånger för att allt skulle spolieras. Nu känns det lite som att vi måste börja från minus igen…

Teamträning 27 december
Vi sågs för fika och lite snack då det var ett tag sen vi sågs innan vi delade upp oss två och två för att träna. Jag valde fotgåendet (vänster om marsch) samt fjärrdirigering. Jag tränade tillsammans med Julia och vi kom fram till:

Fotgående
Träna att hon ska backa in mellan mina ben ”gluggen”
Lägg på kommando ”in”(?)
Träna gluggen innan jag startar upp fotgåendet då får hon bättre vänstersvängar
Kan ha ”in” som en livlina/hjälp om jag märker att hon är på väg att göra en dålig sväng (alt. ha med det i träningen emellanåt ändå).
Var självsäker i svängen

Fjärr
Öka avståndet på alla skriften (utom stå till sitt, det kör jag nära) men gå in och belöna hos henne – stadga.
Var observant på mitt handtecken på ”stå” så att hon inte nosduttar när hon ställer sig…

Av Anna Östervall - 30 december 2011 19:30

Häromdagen skrev jag om min och Axxas skitträning. Jag tål ju inte dåliga träningspass utan blir nedstämd och tycker jag är skit som tränare etcetera… Dock analyserar jag, som vanligt, allt och på något sätt är det lustiga med just detta träningspass är att verkligen allt var så dåligt. Jag började analysera (deppa) lite redan på hemvägen och sen på måndagskvällen hade vi teamträff och då insåg jag att ”herregud, även detta spelade så klart in”! Så… såhär efteråt vet jag inte hur det ens hade kunnat gå bra! Att inkallnings- och ”ja”-träningen fungerade var ju ett under!   


Vad var det då som spelade in? Jo:

  • Jag var lite halvt i koma och tränade mest för att jag kände att jag måste träna och inte för att jag ville
  • Axxa var heeet
  • Jag lät henne springa fritt omkring under tiden jag band upp de andra hundarna istället för att ha krav på henne
  • Vi tränade på en helt ny plats (hon kan generalisera olika BK etc, men inte vilka platser som helst)
  • Vi tränade i blåst (kan vara stressfaktor)
  • Inte minst tränade vi precis vid sjön med min badgalna hund, hon kan ju inte ens föra sig normalt där...


Ser jag då detta som bortförklaringar? Nej, som kalla fakta! Min lärdom blir, förhoppningsvis, att:

  • Jag måste, måste, måste planera mera! Hur momenten ska tränas planerar jag i stort sett alltid men jag måste lära mig att planera efter de yttre förutsättningarna också! Skit lite i detaljerna och se till helheten även här.
  • Jag ska inte träna för att jag måste utan för att jag vill, och vill jag inte så…
  • Inte träna koncentrationsmoment (för mig och Axxa) om jag inte är helt med i huvudet utan i så fall välja andra moment typ inkallning etc.
  • Hon får inte ”släppas fri” innan träning! Hon ska snarare packas ihop...

Dessutom tränade jag fotgående alldeles för länge! 
Nya planen är ju att bara träna fot 1,5-2 minuter åt gången.

Något att ta med mig till nästa pass!

Av Anna Östervall - 26 december 2011 19:34

Har inte blivit mycket hundträning i jul inte… Lite inomhusträning med fjärrdirigering och tricks. På dagens morgonpromenad stannade jag till vid Myrsjöbadet för att träna lite lydnad med Axxa. Tänkte träna fotgående och påminna henne om ”Ja” inför inkallning med ställande. Idiotiskt tänkt då jag var lite halvt i koma och mest tränade för att jag kände att jag måste träna samtidigt som Axxa var som en klick smör i en stekhet panna… Så gick det därefter också… Fotträningen vart skit… ”Ja”-träningen vart däremot riktigt bra – hon mindes och gjorde bra vändningar på ”Ja”.

På eftermiddagen fick jag lite egentid och gick ut på baksidan för att träna lite och vi tränade!!! Rutan, apportering och – wow, vad det är härligt att få träna igen!
Vittringsapportering: Satte ner Axxa, lade ut pinnarna ungefär 3-4 meter ifrån henne, varav min pinne med 3 Frolic under och ”puttade ut” henne mot pinnarna. Första två gångerna letade hon bara upp pinnen och åt godisarna, tredje gången återvände hon till min pinne och plockade upp den och kom in till mig! Bytta ställe och körde två till, den första åt hon bara upp godisarna och den andra kom hon in med pinnen!
Rutan: Satte ner henne ca 3 meter från rutan, gick in och stampade på mittpunkten på bakre linjen. Hämtade upp henne och gick ca 2 meter till bakåt. Skickade och hon sprang in. Gjorde likadant ett par gånger till men gick då ca 10 meter ifrån rutan innan jag skickade. Skickade en sista gång utan att visa på rutan och hon sprang in. Alla gångerna stannade hon bra och stod kvar på mitt ”stanna”. Får dock akta mig så jag inte får startskall.
Apportering: Lade ut apporten två gånger och kastade en gång, ca 3 meter ifrån mig. Skickade ut henne (hon går inte på port, sport och sådana ord utan bara på apport…) höll ut händerna så att hon lämnade av framför(godisbelöning) innan jag visade henne in i utgångsposition (belöning).  Avslutade med att göra ett par rena ingångsträningar med godis i handen. Kändes mycket bra.
Fotgående: Körde mycket kort. Kändes bra fast hon låg på lite, lite ljud i början men det avtog. Våra vänster om marsch är katastrofala…
Fjärrdirigering: skiftena stå/sitt precis framför och Sitt/ligg på ca 3-5 meters avstånd
Ställande, läggande och sättande under baklängesmarsch – ett misstag annars kanon! Körde ca 3-4 av varje men lite om vart annat så att hon måste vara koncentrerad och lyssna.
Sitt fint: Avslutade träningen med lite ”sitt fint” ska försöka lägga in det så att jag får lite styrketräning när hon ändå är uppvärmt. Lugnt avslut blir det också.

Imorgon kväll ska vi träffa Teamet igen - skitkul!!  

Stort grattis till Lindha & Devil samt Annika & Indy som tog första priser i klass 3 idag!   

Av Anna Östervall - 21 december 2011 10:31

Fy... 17 vad skönt!!!!!

Igår kväll träffade vi köparen av vårt hus och skrev papper!!
1 mars träffas vi för att skriva klart allt och lämna över nyckeln!


  

Av Anna Östervall - 20 december 2011 11:08

Igår hade jag inte lust med någonting, hade tänkt gå/springa en sväng med hundarna men det vart inte ens en kvällspromenad… Samtidigt var jag för rastlös för att sitta still så efter lite dividerande med mig själv vart det i alla fall inomhusträning. Birre stängdes ut i hallen, Faran fick ligga kvar i soffan. Tjejerna hade varit med Robban på jobbet på dagen så de var lite lagom trötta på kvällen, så Faran halvsov i soffan och Axxa var i lagom aktivitetsnivå!

Jag började med Axxa
Fjärrdirigering: Körde skiftena parvis; stå/sitt, sitt/ligg, ligg/stå, sitt/ligg igen, varje skiftespar tränades flera gånger efter varandra. Hon kanske, kanske flyttade fram vänstra baktassen (som ska vara låst) liiite i ena stå->sitt men jag tror inte det. Annars var skiftena kanon, fasen vad bra det kändes! Inget godis i handen, inga handtecken från sitt/ligg -> stå, alla skiften precis framför förutom sitt/ligg där jag hade ca 2-3 meter mellan oss – går inte att få större avstånd…
Därefter körde jag ett par läggande under gång vilka gick kanon
Fortsatte med lite fot”gående” med fokus på vänstersvängar vilka gick superduper så länge jag gjorde rätt… Tränade även lite stegförflyttningar åt höger med godis utlagt till vänster om henne, gick helt okej. Sen började det ryka lite ur öronen på henne så vi hoppade över till trickträning med sitta fint som gick super, hon sitter nu helt själv utan minsta stöd och jag kan mata med Frolic ”en här och en där”. Dock måste min hand vara kvar ovan hennes näsa – hon kan det inte på kommando. Fortsatte med åttan mellan benen som gick bra det med. Därefter lite tassen och lyft men då var det nära kortslutning så hon fick hoppa upp i soffan och så vart det…

Farans tur. Vi började med lite fjärrdirigering på någon meters avstånd med alla skiften huller om buller övergick till lite fotgående med halter och stegförflyttningar åt höger. Sedan fortsatte vi med åttan och tassen innan hon fick kliva åt sidan för att göra plats åt Herr Jag-tror-jag-går-upp-i-atomer alias…

Birre som fick sig ett kortpass han med så att han inte ska känna sig utanför. Vi tränade lite fot, vänsterhalter och stegförflyttningar åt höger med godis i vänsterhanden som han inte skulle bry sig om, phu! Han är ju gaaaaalen i godis så det vart lite si och så men det är ju hjärngympa och inte precision jag tränar med honom så det spelar ingen roll. Sedan fortsatte vi att lyfta tassarna, en i taget medan han skulle sitta/ligga stilla – ojojoj, svårt för en stissig Flat! Efter ett par snurra så var hans pass över det med.

Av Anna Östervall - 19 december 2011 11:08

För ett par veckor sen skulle jag ha hand om Jennifers inskolning en dag och även hundarnas lunchsväng då Robban skulle operera armbågen. För att få ihop allt insåg jag att det bästa var att ta en kompdag. Kändes helt fantastiskt att få ta en långpromenad med hundarna och kunna träna med Axxa i dagsljus!

Började dagen med mysmorgon med Jennifer innan vi åkte för att lämna henne på dagis. Åkte hem, tog en kaffe och bara kopplade av lite. Sedan packade jag fickorna fulla med Frolic, en boll och så gick jag och hundarna iväg. Gick en härlig sväng längs med vattnet, genom skogen - insåg att det var privat tomtmark efter ett tag men då var jag liksom mitt i`t... Ner längs med Skepparholmens SPA och vidare förbi Yasuragi SPA där vi stannade på deras plan för att  träna lite.


Var inte helt med så Axxa hann ta ett par simtag, ajaj... Inte ok i december, men sånt är livet med en badglad hund...

 


Skepparholmens SPA i bakgrunden

Både jag och Axxa var på träningshumör så vi körde igenom en hel del istället för bara fotgåendet som det var tänkt... Vi tränade:
Fotgående vilket gick okej men vi måste träna mycket på olika platser - hon är nyfiken!
Raka inkallningar där hon självmant ökade farten ju närmare hon kom mig! Självklart belönades detta!!
Sitt, ligg och stanna under baklängesmarsch med kommandona "huller om buller" så att hon var tvungen att koncentrera sig och lyssna, gick kanon! Sättandet satt som en smäck trots att det var första gången (?) vi tränade det!
Vanligt läggande under gång - pang i backen
Gjorde en variant på ställande under baklängesmarsch och inkallning med ställande vilket gick suveränt.
Tränade på i ungefär en halvtimme innan vi gick vidare hem.

Ni som har friska hundar - fatta vilken lycka ni har!! Njuuuut!!!
Det är helt fantastiskt att kunna träna vad man vill utan att behöva tänka på vad man får och inte får, hur man ska lägga upp momentträningen, inte bara ur träningssynpunkt utan även ur fysiksynpunkt...
Vi är inte där än, men snart så! Att kunna träna en inkallning (hon var ju väl uppvärmd efter en timmes promenad), läggande under gång med mera - wow viiilken boost! Det behövde vi!  


Robbans operation?! Ja, när vi kom hem från promenaden var han hemma - oopererad... Han hade visst feber och var röd i halsen så de vågade inte operera - den här gången heller... Ny tid, vi hoppas på fjärde (!) gången gilt, är den 19 januari...



Birre, Faran och Axxa - inser att tjejerna är rätt lika!

Fast i träning kan Faran gå och gå och gå...
Axxa däremot kör järnet och sen tar det slut!


  

Av Anna Östervall - 19 december 2011 11:01

Ibland har man olika syn på saker och ting, framförallt vi vuxna här hemma och treåringen...
Häromdagen deklarerade hon stolt att hon hade städat - det innebar att hon flyttat alla sina saker från vardagsrumsgolvet till... soffan! Bilden nedan fotade jag när hon hade städat bland sina leksaker...


 

Av Anna Östervall - 16 december 2011 11:14

Varför har Busslink en sköldpadda som Logotyp?
Är det för att de ofta är sena och ibland uteblir helt??

Enligt wikipedia är så inte fallet, men jag undrar jag...
Passande är den i vart fall!
Även jag nog hade valt något annat.   

  

Om jag skickar in ett intyg till försäkringskassan för antal dagar jag vabbat med Jennifer så kryssar jag i enskilda dagar på en förtryckt blankett, det bör liksom inte gå att misstolka kan jag tycka... Jag har dock fått ett brev där jag fått avslag då hon varit sjuk 1-2, 26 september och i och med att hon varit sjuk längre än 7 dagar i sträck måste de ha in sjukintyg! Min fråga blir hur man kan få 1-2, 26 september - att bli till 26 dagar i sträck??
  

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards