rackartyg

Direktlänk till inlägg 26 december 2011

Skitträning och toppenträning

Av Anna Östervall - 26 december 2011 19:34

Har inte blivit mycket hundträning i jul inte… Lite inomhusträning med fjärrdirigering och tricks. På dagens morgonpromenad stannade jag till vid Myrsjöbadet för att träna lite lydnad med Axxa. Tänkte träna fotgående och påminna henne om ”Ja” inför inkallning med ställande. Idiotiskt tänkt då jag var lite halvt i koma och mest tränade för att jag kände att jag måste träna samtidigt som Axxa var som en klick smör i en stekhet panna… Så gick det därefter också… Fotträningen vart skit… ”Ja”-träningen vart däremot riktigt bra – hon mindes och gjorde bra vändningar på ”Ja”.

På eftermiddagen fick jag lite egentid och gick ut på baksidan för att träna lite och vi tränade!!! Rutan, apportering och – wow, vad det är härligt att få träna igen!
Vittringsapportering: Satte ner Axxa, lade ut pinnarna ungefär 3-4 meter ifrån henne, varav min pinne med 3 Frolic under och ”puttade ut” henne mot pinnarna. Första två gångerna letade hon bara upp pinnen och åt godisarna, tredje gången återvände hon till min pinne och plockade upp den och kom in till mig! Bytta ställe och körde två till, den första åt hon bara upp godisarna och den andra kom hon in med pinnen!
Rutan: Satte ner henne ca 3 meter från rutan, gick in och stampade på mittpunkten på bakre linjen. Hämtade upp henne och gick ca 2 meter till bakåt. Skickade och hon sprang in. Gjorde likadant ett par gånger till men gick då ca 10 meter ifrån rutan innan jag skickade. Skickade en sista gång utan att visa på rutan och hon sprang in. Alla gångerna stannade hon bra och stod kvar på mitt ”stanna”. Får dock akta mig så jag inte får startskall.
Apportering: Lade ut apporten två gånger och kastade en gång, ca 3 meter ifrån mig. Skickade ut henne (hon går inte på port, sport och sådana ord utan bara på apport…) höll ut händerna så att hon lämnade av framför(godisbelöning) innan jag visade henne in i utgångsposition (belöning).  Avslutade med att göra ett par rena ingångsträningar med godis i handen. Kändes mycket bra.
Fotgående: Körde mycket kort. Kändes bra fast hon låg på lite, lite ljud i början men det avtog. Våra vänster om marsch är katastrofala…
Fjärrdirigering: skiftena stå/sitt precis framför och Sitt/ligg på ca 3-5 meters avstånd
Ställande, läggande och sättande under baklängesmarsch – ett misstag annars kanon! Körde ca 3-4 av varje men lite om vart annat så att hon måste vara koncentrerad och lyssna.
Sitt fint: Avslutade träningen med lite ”sitt fint” ska försöka lägga in det så att jag får lite styrketräning när hon ändå är uppvärmt. Lugnt avslut blir det också.

Imorgon kväll ska vi träffa Teamet igen - skitkul!!  

Stort grattis till Lindha & Devil samt Annika & Indy som tog första priser i klass 3 idag!   

 
 
marie, troya o tyra

marie, troya o tyra

26 december 2011 20:22

Även dåliga träningar är bra träningar-man lär av dem oxå! ;)
God fortsättning!

http://www.troyatyra.se

Anna Östervall

26 december 2011 21:26

Absolut! Jag hade ju ca 20 minuters promenad på mig att fundera och det gjorde jag! Kom på en hel del... ;)

 
Annika, Diesel o Indy

Annika, Diesel o Indy

26 december 2011 21:38

Tack så mycket! Kajfas hade kom aldrig till start. De fanns inte med på startlistan i morse. Trist, jag såg framemot att få träffa honom. Hoppas på att det blir flera gånger! Vad kul att ni är igång ordentligt!

http://annikasvardag.bloggplatsen.se

Anna Östervall

27 december 2011 08:27

Jaha, vad synd...
Ja, det känns underbart att få träna igen! :D
Kramar

 
Lindha

Lindha

27 december 2011 09:48

Härligt att få träna igen! Nu är det bara att tuta & köra :)
Tackar så mkt för grattiset!!!!

Kramar

http://vildarna.bloggplatsen.se

Anna Östervall

27 december 2011 13:39

Yes, underbart! Härligt!
Vassego!
Kramar

 
Noomi

Noomi

27 december 2011 14:44

Jag säger detsamma, HÄRLIGT att träna hund igen! Själva har vi skogsat alla dagar utom julafton och idag har vi fått till lite lydnadsträning också. Och mer ska det bli :-)
KRAM

http://www.dizzyweb.se

Anna Östervall

28 december 2011 10:44

Åh, vad underbart!! :D
Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards