rackartyg

Alla inlägg den 12 december 2011

Av Anna Östervall - 12 december 2011 17:59

Sista gången på kursen  och då gick vi igenom och tränade på:

”Backa” - hunden ska backa rakt ut ifrån oss
Enklaste sättet att lära in detta och få hunden helt rak är att använda sig av en trång passage/tunnel - hunden ska inte kunna vända sig om och gå ut. På så sätt kan vi lära hunden att backa rakt bakåt, en längre sträcka.
Belöna när hunden kommit ut ur passagen. Belöna inte när hunden är i tunneln, då kommer den inte vilja backa ut - belöningen kommer ju då i tunneln.

Bredda mellanrummet mellan "väggarna" (t.ex. de omkullvälta borden)
Placera hunden vid början av borden och flytta mig själv bakåt så att hunden får en bild av mig som "liten"
Flytta mig själv närmare igen och ställ hunden en bit framför tunneln, då lär sig hunden att backa utan borden och att passagen (tryggheten/känns igen) "kommer" när hunden backat en liten bit.
Ställ hunden längre och längre ifrån tunneln, till slut kommer hunden kunna backa 30-40 meter med tanken att "snart kommer tunneln".


”Backa runt oss” - hunden ska kunna backa runt oss i en cirkel
Tryck hunden runt med hjälp av godis i nosen, belöna flera gånger under varvet. Kör sedan lite omvänt lockande så att hunden lär sig backa runt oss utan att ha godis i näsan för att därefter minska hjälperna successivt.


”Backa slalom - hunden ska gå slalom mellan våra ben baklänges

"Putta på" med godis i nosen för att få hundarna att röra sig bakåt. Kör sedan lite omvänt lockande så att hunden lär sig backa runt oss utan att ha godis i näsan för att därefter minska hjälperna successivt.


Det var lite snabbt förklarat vad vi gick igenom, mycket nyttiga övningar allihop!
Skulle önska att jag hade mer tid att lägga på tricksen vi gått igenom, men jag kommer i första hand välja ut några att fortsätta med som jag tycker är bra ur rehab/friskvårdssyfte och dessa kommer jag fortsätta med även när hon kan dem. Sen kommer jag även köra sådana övningar som vi har nytta av i lydnaden, t.ex backa ifrån mig (om hon t.ex hamnar framför rutan). Därefter tränar jag kanske på övriga tricks i mån av tid bara för skojs skull och för att träna mig själv på timing. Ska även välja ut några som kan passa Faquera. Himla trist att kursen redan är slut...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards