rackartyg

Alla inlägg under december 2009

Av Anna Östervall - 31 december 2009 22:00

I julhelgen har det varit fullt upp! Veckan före jul fick Jennifer vara hemma från dagmamman och mysa med mamma.


Dagen före julafton gick Robban till kiropraktorn på morgonen och sedan var det min tur att gå på lyxansiktsbehandling. Underbart!!


Julafton firades här hemma. Utflykt till skogen med hundarna inklusive matsäck på morgonen för att sedan åka hem och städa, laga mat och förbereda för vid halv tolv kom Robbans föräldrar samt moster och morbror hit på grötlunch och julklappsöppning. När de åkt hem lagades dagens andra julmåltid och mina föräldrar kom vid 15-tiden. Klassisk jullunch avnjöts och sedan vart det julklappsöppning igen. När Jennifer lagt sig spelade vi TP och skrattade gott så det vart en riktig familjedag där alla fick sitt och alla var nöjda! Mamma hade slagit in prinskorvar till hundarna i julklapp och om inte förr så vart det otroligt tydligt hur olika de var! Räven Faquera öppnade sitt paket och åt korven, matglade Birre slukade korv och papper i ett och lilla fröken Axxipaxx tog emot sitt korvpaket och satt med det i munnen en stund och såg ut som ett frågetecken; ”Jaha, vad är tanken att jag ska göra med detta?!?” såg hon ut att tänka… Sedan lade hon ner det på golvet och tittade frågande på sin mormor – som fick öppna paketet åt henne… DÅ åt hon glatt upp sin korv! Lite basic aktiveringsövningar får nog stå på schemat…


Juldagen – skogspromenad i lite över en timme och sedan jullunch hos Robbans farmor.


Annandagen blev det en skogspromenad igen och efter det en utflykt till Ikea för att köpa garderober hit hem, hade inga… Tog ett par dagar att montera upp dem… Vet inte hur många gånger jag hörde Robban väsa ”Jag hatar ikea” med eftertryck…


Har haft en sjukgymnast här som gått igenom Faran, Birre och Axxa och det var med blandade resultat… Mer om det en annan dag. Sedan har vi varit hos våra föräldrar, i skogen med hundarna, börjat förbereda för målning av hallen, rensat ut kläder och grejer, varit på mellandagsrea etc. etc. Fullt upp med andra ord och väldigt ohundigt.


Tre goda vänner fick barn i december!
En fick sitt första, den andra sitt andra och den tredje sitt tredje!
Stort grattis till er alla!!!


Året avslutades med en superkväll med goda vänner, tack Annika & Jocke för en toppenkväll för både oss tvåbenta och fyrbenta!!!



Av Anna Östervall - 16 december 2009 20:07

En del vet ju att jag har börjat söka jobb, mer exakt skickade jag iväg den första ansökan den 26 november. Jag hann söka tre jobb och blev kallad till intervju på två av arbetsplatserna! Fick det första jobbet jag sökte!!! Ett vikariat på ett år som ekonomiassistent på deltid på ett mindre företag. Blev så klart både överraskad och superglad! *strålar* Igår jobbade jag min första dag kl. 9-15, och skrev på anställningsavtal. Verkar vara ett supertrevligt ställe!


Vad händer?!?


Kvart över tre samma dag ringer den andra arbetsgivaren och erbjuder mig en heltidstjänst som ekonom!!! Även det ett vikariat, men på 15 månader och det kan eventuellt/förhoppningsvis övergå i en fast anställning sedan. Det här är sånt som bara inte händer! Det löste sig med den första arbetsplatsen så idag har jag varit iväg och skrivit på anställningsavtal på det stora företaget! MY GOD!!! 


  


Jennifer var inte allvarligt sjuk, en dunderförkylning som vägrar ge med sig. Hon är fortfarande inte helt bra...


Jag och världens bästa dotter!

 

"Idioterna" allmänt kallade, på samma bild  


En koppelhållare i djup koncentration

 

 
Det är svååårt att fånga Axxa på bild i skogen och att
få dem skarpa är snudd på omöjligt...



Jennifer, farfar och storfavoriten Ludde som njuter i skogen på sitt sätt 



Av Anna Östervall - 15 december 2009 19:50

På hundfronten händer ingenting just nu...
Jennifer var sjuk i 10 dagar och då blev det ingen hundträning what so ever...
Förutom två skogspromenader inklusiv tokrace inga promenader heller...
I måndags var vi ute på två koppelsvängar ā 3 km och en skogssväng med Robban mitt på dagen - hann inte med så mycket mer.   

Händer desto mer på andra plan, mer om det imorgon.

Av Anna Östervall - 12 december 2009 20:03

Eftersom flera har uppskattat anteckningarna från Curt Blixt och Memea Mohlin tänkte jag lägga  ut de jag har från Kenth Svartbergs föredrag också. Orkar dock inte gå igenom och renskriva så ni får ta dem för vad de är...


Relation mellan människa och hund – Kenth Svartberg

Hundar kan vara sura/besvikna/känna sig förfördelade – vissa mer än andra.
Människor är ”gjorda” för att ”känna av” hur andra människor mår/känner sig. Därför gör vi det med hundarna med!


Vi kan ta puls etc. på hundar och se hur de reagerar.
Kan nu även registrera hur olika delar av hjärnan fungerar och ”arbetar” på hunden så nu kan man se hur/vilka ”känslor” hundarna har. Hunden har mer grundkänslor, inte så ”fina” som vi har.


Två olika system i hjärnan

Positiv Affekt(PA)                                       

Få något trevligt:
- Positiv förväntan
- Glädje, upprymdhet (eufori)
- Lekfullhet (humor)
- Lust (sexuell)
- Tillit, trygghet


Bli av med något otrevligt:
- Lättnad
- Ro, avslappning

Negativ affekt (NA) – fight, flight, freeze
Få något otrevligt:
- Oro, ängslan
- Rädsla
- Ilska
- Avsmak



Bli av med något trevligt:
- Frustration
- Besvikelse
- Depression
- Separationsängslan
- Avund

Forskarna Range et Al, Proc Nat Acad Sci, 2008 – har enligt forskning ”bevisat” att hundan kan känna sig förfördelade/känna avund.


Hundens personlighet och ägarens relation med hunden -> Hundens känsloliv med ägaren        


Relationens kärna: Vilka känslor upplever vi tillsammans?
Ex. hunden lägger sig för främmande hund;
Underkastelse = rädsla (neg. känsla) + tillit (pos. känsla)
Utan tilliten skulle hunden fly eller flyga på istället för att lägga sig ned.


 


Subdominans  

A ”Alfa”                                            

B

C

D

E

F  “Omega”


Tydlig linjär rangordning hos tikarna.
Hos hanarna var det en tydlig alfa, men sedan var det mer oordning.


Kritik mot konceptet social dominans
- Rangordning framför allt i fångenskap
- Olika rangordningar i olika situationer – motivationsfaktor (ex. vem är hungrigast?)
- Förtur ej kopplat till hot och aggression


Division of Labour
- Vargflocken är en familj, med relationer snarlika de som finns i människofamiljer
- Formell ”bestämmanderätt” i gruppen kan frångås
(vargar är inte skapta till att ”flytta ihop” de föds in i gruppen alt. skapar en ny egen grupp)
- Olika sociala roller…
Mamma: mest initiativ vid ungvårdnad och försvar
Pappa: jakt
Mamma och pappa tillsammans: …
~
Inga rangordningar i vilt levande hundgrupper!
Konflikter löses ”här och nu”
~
Vuxenvariant: Hoppa upp, slicka och puffa i ansiktet, gripa över nos/ansikte eller gripa föremål
Valpvariant: ”tasstramp”


Vänskapliga relationer mellan medlemmarna i gruppen är viktigt för att samarbetet ska fungera.
– Vänlighet & omhändertagande
– Försoning efter konflikter; forskarna tittar på 10 minuter efter konflikten. Det är inte graden av konflikter som är avgörande utan graden av försoning efter en konflikt!


En god relation kan bära konflikter! Bara man försonas efteråt. Goda relationer kan en del negativa känslor men (många) negativa känslor (ilska etc.) är ett hot mot relationen.


Samarbete: Social förväntan, glädje, upprymdhet, lekfullhet
Bestämmande: Ska finnas, men ha en liten roll jämfört med de andra; hämning, respekt för ägarens vilja
Trygghet: Tillit, trygghet, avkoppling, lättnad


Idag pratar man mer om duader (dyader?) det vill säga relationerna ”är till en och en”, det vill säga hund & matte har en relation och hund & husse har en relation.


Trygghetsroll
– Nära social samvaro
– Håll dåligt humör i schack! Stressfaktor = hundar vill ha förutsägbarhet och kontroll
– Visa medkänsla – tänk på hur hunden upplever situationen
– Upptäck världen tillsammans
– Hjälp hunden att hitta säkerhet i trixiga situationer (rid ut stormen)
– Skiljas och återförenas
– Vara vänner i allmänhet och försonas efter konflikt


Vill man inte ha sjövilda vanor – förändra dem!
Ex. om hundarna blir vilda när man kommer hem, ge dem varsitt ben (det gör Kenth), då får de en lugn förväntan.


Samarbete
Människan            ->             Hunden                ->               Människan
Visar                                    tolkar sin människa                Ger hunden en positiv Kommer med tips                  Försöker                                upplevelse
Ger signal                             Löser uppgiften
Har en idé


Hitta och odla ett sätt som ger hunden en positiv upplevelse!
– Föremål och lek som belöning
– Sociala belöningar
– Ätbara belöningar


Hitta och odla olika former av belöningar
Lekträning med och utan leksak
Öva sig i att vara social i belöningen
Etablera en belöningssignal – ord eller ljud
~
Hoppa upp på stenar, balansera på stockar etc.
Erbjuda hunden sökövningar                                    Enkla poäng att plocka
Följsamhetsträning
Samarbete på agilitybanan
~
Utveckla din förmåga i belöningsträning
Belöningsträning för vardagen
Ordförståelse
”Svåra” belöningar
~
Motbetingning – xxx – skvallerträning


Jag har tips till dig – tro på dem!


Samarbetsrollen växer fram…


Mål 1
Att få upp ögonen hos hunden för att man kan erbjuda trevligheter
Mål 2
Xxx
Mål 3
Xxx


Din roll som ”den som bestämmer”
För att kunna påverka hunden då/om denna väljer bort samarbete med föraren
Att få hunden att bryta och bli öppen för ägaren – ”Lyssna”, ”Nej”, ”Fido”
Att kunna begära passivitet hos hunden – bestämt men lugnt och tryggt, får akta sig för rädslor (pratade om när man tvångshåller hunden för att få den lugn etc.)


I samarbetsövningar har man krav kring belöningen!
En positiv hund
Belöningskriterier


Krav i bestämmanderollen
”… annars får du med mig att göra!”



Av Anna Östervall - 11 december 2009 20:25

Jennifer har varit hemma från dagmamman i över en vecka och är fortfarande inte frisk! Segdragen förkylning... Hoppas hon är frisk på måndag! Vi har roat oss med att läsa böcker, bygga med klossar, riva ur alla kökslådor mm. och givetvis terrorisera hundarna.






Sekunden innan allt rasar...



Jag höll i kameran och då kröp Jennifer in i tältet och "poserade"!     



Gullungen stod så sött, så jag skulle ta ett kort, men då fick hon som
vanligt eld i brallan och jag hann inte med... Bad henne ställa sig vid
bordet igen och då poserade hon verkligen med armbågen på bordet och
allt! Hann dock stopp in en bit macka på vägen - därav minen.
 


 
Krokodiltårar! Jennifer blev ARG när mamma, återigen,
sa att man INTE får skruva på spisplattorna...


  
Lite gladare när man får possera i soffan. Tomteklädd
pga tidigare luciafirande hos/med dagmammegruppen.

Hon skulle dock INTE ha strumpbyxorna jag lagt fram...

Av Anna Östervall - 11 december 2009 11:44
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Anna Östervall - 9 december 2009 21:42

På tisdagkvällen var jag och Annika iväg på en kvällsföreläsning med Memea Mohlin;


”Hur får jag hunden att lyssna på mig?”
Det här föredraget handlar om relationen mellan hund och ägare.
Varför hetsar hunden upp sig när jag ber den att hejda sig?
Varför är trick så lätta att lära men olater så svåra att få bort?
När något inte fungerar mellan hund och ägare handlar det nästan alltid
om kommunikationsmissar, missförstådda behov och förväntningar.

  


Hundar är mycket mer aktiva än vi människor! Säger någon att vi får sova i två dagar säger de flesta människor ”Schysst!”. En hund å andra sidan skulle inte uppskatta det…


Varför uppstår dessa situationer och vad kan man göra för
att slippa hamna i dem är frågor som tas upp under föredraget.


Lek! Lek massor med hunden!!!
Det är absolut bästa vägen till kontakt.


Varför gör min hund ett visst beteende?
Förmodligen för att den allt som oftast vinner något på det!
 
Hunden ska alltid ha ett öra till övers (åt mitt håll) åt mig. Hunden får aldrig stänga av mig mentalt. Vi kommer snabbare in i bilden och det blir inte så mycket bråk.


Hundar som drar i kopplet gör det för att det är vinstrikt!
Finns flera orsaker till att hundar drar i kopplet:
Vinst varje gång – hunden drar och jag följer efter!
Kamplusten – ju större kamplust desto vanligare med drag i kopplet. De ser det som en prestation: ”WOW! Idag har jag dragit runt på 70 kg i i två timmar!”.    Ju mer jag håller emot desto mer kämpar/drar hunden emot.
Spasmer – Vi knycker i kopplet men sedan händer ingenting… Hundarna måste tro att vårt knyckande är någon sorts spasmer… Hunden drar i kopplet, vi knycker, hunden tittar på oss, vi ser neutrala ut, hunden går ut och drar i kopplet igen… För att knyckandet överhuvudtaget ska fungera måste vi, när hunden vänder sig om, visa att vi är missnöjda med det den gjorde…


För att vi ska kunna kommunicera med hunden måste vi se till så att den har ögonkontakt, annars förstår den inte vad det är vi vill.


Memea ser kopplet som ett hjälpmedel vi använder oss av för att vi inte orkar lära våra hundar att lyssna på oss! Detta hjälpmedel funkar till 80 %. Något att tänka på…


Jag tänker, jag tycker, jag vill – släpp jag-tänket när jag tränar hund, tänk istället:
Vad tänker hunden?
Vad vill hunden?
Vad uppfattar hunden?


Vaktar tomten
Hundens vaktande måste bemötas tvärtom! Jag kan inte springa efter och skälla om hunden uppfattar det som att jag är med och vaktar. För att få slut på det hela måste jag ”hamna” framför hunden, kan jag göra något åt det – hunden springer rakt emot mig istället för före mig.


Viktigt!
Hur låter jag?
Var har jag min magkänsla?
Tror jag på det här själv??
Vi kan inte lura våra hundar…
Vaktig: Schäfern – morrar och skäller för att skrämma bort alla och hjälpa matte.
Social: Golden – social och glad – jag hälsar på alla människor och hundar för att överbrygga mattes rädslor…
Ängslig/rädd: Collie – ”Matte, jag har ett trick – vi går till bilen! De brukar inte komma dit!”.


Situationen är densamma i alla fall och mattes känsla/beteende är densamma, men hundarna är olika!


Tänk på
Träna inte när vi eller hunden är upprörda. Dels blir inte träningen bra och dels riskerar vi att bygga in en känsla i situationen/momentet/kommandot som vi inte vill ha!


Träningsläge: planerad situation – jag har kontroll – bra träningstillfälle
Facit: något dyker upp, jag är inte förberedd, jag kan inte träna men här får jag facit på hur långt vi kommit i träningen, men träna inte. Suddar bara ut det hunden redan lärt sig tidigare.


Lättare att lära in trick än att träna bort något!

Slalom


Utfall mot hundar

Aktivitet
Harmonisk
Pedagogisk
Vinst (godis)



Upprepning

<- hunden får ->
<- jag är ->
<- jag är/hunden är ->
<- hunden får ->



<- hunden får ->

Passivitet
upprörd (arg/rädd)
blockera
vinst (hundarna försvinner när hunden gör utfall*)
upprepning


 

* Så länge hunden får vinst i att de hundar vi möter försvinner spelar det ingen roll vad jag gör – om jag skulle slå den i huvudet etc.


Arbeta bort felaktiga beteenden
Exempel; om min hund gör utfall när vi passerar andra hundar måste jag lära den att passera hundar på ett bättre sätt. Detta gör jag genom att lära min hund ett annat, mer vinstbringande, sätt när vi möter andra hundar.
Passera – Lär jag hunden i en annan situation. Börjar med att lära hunden passera en godis
Följer med förbi godisen snyggt = Bingo!
Följer den inte med förbi godisen snyggt = Gör om och håll lite längre avstånd
Ökar svårigheterna genom att gå närmare och variera saker. Godis, boll etc.
Sen: vad triggas min hund igång på?


Gör en lista och gradera vad just min hund går igång mest på.
Ex. boll, godis, katt, hundar, vilt, cyklister, husse -> cyklister, godis, boll, hund, katt, vilt, husse/Ludde.
Lär den en sak i taget, börja nedifrån från det lättaste och gå arbeta dig uppåt i listan!  Gå inte för fort fram! Vi kan inte vara på 2:an (godis) i träning och förvänta oss att hunden kan fixa en 5:a (katt) när situationen uppstår på en promenad!


Tycker din hund att vissa situationer/passager (t.ex. att passera hundar) är jobbiga? Jobba på att få din hund att känna sig trygg ihop med dig i olika situationer, ta gärna en vid sväng förbi det jobbiga, då förmedlar du trygget istället för att din oro smittar av sig.


Lär vi då hunden att passera vid vår sida och att den antingen får ”ta” det den vill ha alternativt får en belöning från mig…


Kombinera gärna skvallermetoden och disciplinmetoden. Piska och morot samtidigt.


Svårigheter
Vi rör oss fort (hunden har mer adrenalin).
Det vi möter rör sig fort (leder t.ex till större jaktinstinkt hos hunden)


Ömka
Ömkan – strör salt i såren och gör det lite värre än det egentligen var – viktigt att bli kompisar igen.

Max 10 sekunder
Jag (startar och) avslutar!
Fokus?
Signaler (öronen framåt, hög svans = hunden har inte lyssnat och tvärtom. Läs hunden!)
Bli kompisar igen
 
Vardagsproblem
Det ringer på dörren. Hunden far upp och skäller och du far upp, skäller på hunden och öppnar dörren… Varför måste hunden vara med vid dörröppningen?? Inte 17 springer du och hämtar din hamster när det ringer på dörren, för att den ska få vara med och ta emot gästerna?!?
Istället för att klaga på hur vad hunden gör och försöka korrigera detta så lär den vad du vill att den ska göra istället! T.ex lägga sig i sin korg, sätta sig på ett speciellt ställe osv.


Förstår din hund ”nej!”?
Nej! = Du ska inte lyssna på mig i 30 sekunder utan du ska lägga ner hela projektet!
När jag ömkar hunden ska vi båda vara lugna (redan när vi säger nej).


Nej -> Bra
Nej -> ömk -> bra


Det är i ömkandet vi ”sätter in” stöten.
Vid ömkning - dämpa mig själv också, jag vill inte ha en hund som går upp i spinn…


Dominera = passivisera


Det är lönsamt att lyssna på ordet nej – det öppnar nya dörrar.
 
Det tar tid innan hunden fattar vad nej betyder – det används ju också i så många situationer.


Skillnad:
Korrigera – hindrar innan
Bestraffa – Too late


Avrundning
Träna med kvalitet!
Välj våra strider!
Lek!
Se till att hunden får samma inställning som vi angående vad övningen går ut på.
Se till att det lönar sig att lyda!


  


Intressant kväll och även om det inte var några nyheter är det alltid bra med repetition. Memea är otroligt tydlig och åskådliggörande, jag fick mig lite tankeställare i hur man bör agera som instruktör. Mailade faktiskt utbildningsansvarige på klubben och föreslog att vi ska ta in Memea främst i ”pedagogiskt” syfte, men även som föreläsare i något ”hundigt”. Inte helt fel att kombinera!

Bilderna är lånade från Memeas hemsida.

Av Anna Östervall - 9 december 2009 15:02
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards