rackartyg

Alla inlägg under maj 2011

Av Anna Östervall - 29 maj 2011 20:37

I lördags var det dags för Axxas och min lydnadsdebut! Klockan 10 var det samling på Waxholms BK för de två ekipagen i klass 2 och vi åtta ettor som kom till start. Jag var skitnervös hela morgonen, men som vanligt släppte det mesta när vi började närma oss klubben. Jag tror att jag är mest nervös för att köra vilse, komma försent etc.…



Väl framme fick vi startnummer 3 vilket kändes kanon. Inför platsliggningen var jag givetvis nervös, hjärtat dunka så jag trodde det skulle hoppa ur bröstet… Men efter tips från Frida Wallén stod jag och sjöng för mig själv. Hann med Blinka lilla stjärna två gånger och lite positiv affirmation däremellan ”Bra Axxa, ligg kvar, duktig tjej, ligg kvar…”. När jag skulle börja sjunga för tredje gången ropade de att tiden var ute! Redan?? – tänkte jag och det är nog första gången jag tänker det på en tävling!



Tanken med att sjunga en sång (man kan texten på) är att man dels tänker på något annat och dels att om man klockar hur lång tid sången tar att sjunga så har kontrollfreak som jag koll på tiden! När jag tränar står jag med tidtagaruret i handen och kollar sekunderna och sedan på tävling har jag ingen koll på tiden vilket ökar på min nervositet. Ex. säg att Blinka lilla stjärna tar 30 sekunder att sjunga, då vet jag att när jag sjungit tre gånger är det bara 0,5 minuter kvar av ettans platsliggning. Nu hann jag inte klocka mig när jag sjöng, men det hjälpte ändå! Mycket lugn platsliggning! En hund reste sig och lullade lite på sin plats och en annan satte sig och kliade sig etc. men annars var det lugnt och det var tre hundar mellan de och Axxa. Jag som inte ens tänkt tävla lydnad pga. de stökiga platsliggningarna…



Hela tävlingen kändes kanon! Det var en mycket lugn och jättetrevlig stämning dels från arrangörernas sida och dels bland oss tävlande. Dessutom kände jag att Axxa var helt med mig och vi var verkligen ett team. Extra roligt var att Lindha och Marie kom och hejade!!



Axxa var otroligt samlad och Lindha frågade om jag duschat Axxa i kallvatten innan vi gick in på plan! Hmmm… Sjysta träningskompisar man har.  



Sanningen är att Axxa var med husse på jobbet på fredagen och det tar på henne! Själv var jag på After Work med jobbet och kom hem rätt sent… Dock höll jag mig helt nykter då jag körde bil– något jag ångrade lite när de körde igång slushmaskinen med Rom och Cola… Jo, jag var tvungen att smaka en tesked och jisses vad gott!!



På lördagsmorgonen gick jag och hundarna vår vanliga morgonrunda och sedan lekte Jennifer med Axxa. Axxa var mycket sjuk, blöt och frös samtidigt som Jennifer var frisör! Här kör vi hela kittet på en gång.



"klipp,klipp, klipp" - jag är glad så länge hon inte använder en riktig sax!



När man är blöt, kall, frusen och sjuk måste man ha filtar på hela kroppen och en bajspåse som täcker svnasspetsen! Observera att Axxa inte ligger på kommando utan är fri att gå när hon vill.



Nedan ser ni poängen och domarens kommentarer:

Moment

Betyg

Domarkommentarer

Platsliggning

10

 

Tandvisning

10

 

Linförighet

9.5

Tränger något vid vändningar

Läggande u. gång

10

 

Inkallning

9.5

Något snett avslut

Ställande

9.5

Tar ½ steg

Apportering

9.5

Något orolig

Hopp över hinder

10

 

Helhetsintryck

10

 

Summa

194.5

 

Jag kände att det gick bra, men att det gick så bra hade jag aldrig kunnat tro! Wow!!!  Vi fick placering 2, slagna med en halv poäng av ettan. Det är dock inget som stör mig, jag är ingen tävlingsmänniska på så sätt att jag måste vinna för att vara nöjd. Jag är mer målinriktad och mitt mål var ett första pris och det uppfyllde vi med råge! Sedan vill jag gärna komma i topp 3 vilket vi gjorde men det är inte så viktigt.


Orolig under apporteringen var hon nog pga mitt hårda "SITT KVAR!" när vi ställde upp för momentet och "småarga" "TACK!!!" när jag fick apporten från TL. Tack betyder loss och här körde jag helt enkelt lite "föremålsrespekt/förbud" för annars reser hon sig lite och griper apporten innan jag sagt något...


Tränger lite i/inför halten... Jag tycker on sitter snett ibland, men kanske hon inte sitter snett utan tränger i halten... Ska ha lite koll på detta.


Stort, stort tack till Lindha och Marie för hejande och sällskap, fika och fotografering om ni visste vad det betyder för mig tjejer!   


Efter tävlingen bröt jag mot mina vanliga rutiner, normalt sett blir det en tur förbi Mc Donalds och en cheeseburgare till hunden när jag tävlat och det gått bra. Nu styrde jag istället bilen mot Ellboda och så gick vi en timmes rask promenad i skogen som vi avslutade med gemensam picknick vid bilen. Tror nog Axxa uppskattade det mer! Det gjorde i vart fall jag och Faquera!


Avslutar med en bildserie på vårt läggande under gång, kul att se hur hon utför momentet, det har jag nog aldrig gjort och tydligt är att bilder säger mer än 1000 ord...




Av Anna Östervall - 25 maj 2011 13:37

Hann bara träna ca 5 minuter totalt med tjejerna idag, mycket bra träning dock!
Axxa
Ställanden:körde två ställanden framför mig under gång och ett när hon var på väg emot mig, sedan körde jag ett ställande under gång vid sidan - mkt bra alla tre!
Faran
Fjärr: ligg->sitt, ligg->stå, stå-sitt-ligg-stå (belönade läggandet, backade sedan ut igen och körde ställandet). Tog ett steg fram i första skiftet ligg-stå som vi körde, resten var kanon!! Alla kördes på ca 12 meter. Belönade genom att slänga godis bakom henne, måste tänka på att gå fram och belöna henne när hon är kvar i den position jag kommenderat henne till också så hon inte blir för rörlig i sin belöningsförväntan.

Ska bli bättre på att gå ut och köra sådana här superkorta, supereffektiva pass!

Även tjejerna hade några kreativa minutrar igår, de (med största sannolikhet Axxa) hittade nämligen en krypväg ut från tomten! Robban var hemma och rastade dem på lunchen och gick in i huset för att hämta något, när han kom ut igen var Axxa på andra sidan staketet! Inte bra inte... När jag och Jennifer var ute på kvällen hamnade Axxa på andra sidan staketet åtskilliga gånger och även Faran en gång! På kvällen fixade dock Robban till det igen, vi kan ju inte ha en "kattlucka" in och ut från tomten...


Imorgon är det lydnadskurs för Frida Wallén i Enköping!


  

Av Anna Östervall - 25 maj 2011 12:05

I måndags träffade jag Annika & Diesel för lydnadsträning på Värmdö BK. Jag började med Axxa då jag ville att hon skulle tränas när det var en massa hundar runt omkring. Hon var ute och tränade under skotten, men jag brydde mig inte om att köra platsliggning med någon av hundarna.


Axxa
Hopp
Körde ett ettans hopps om gick kanon. Enda var att hon tjuvade och tog hindret en gång under framföringen.
Apportering
Ettans – antingen tar hon den innan kommando eller så lyfter hon rumpan när hon ska ta den... Hon lyfter inte rumpan om jag håller apporten närmare henne och gärna lite längs med huvudet däremot tar hon den gärna innan kommando… Körde även en där en person hjälpte mig att köra en tävlingsmässig. Då gick det bättre, sa "sitt kvar!" innan jag tog apporten och "tack!" när jag tog apporten från "TL".
Hopp-apport – första sprang hon bredvid hindret på tillbakavägen, övriga kanon! Stämplade ut och belönade farten in på tillbaka vägen.
Apportering med bocken bakom henne – körde denna variant några gånger för att kunna belöna farten in utan att behöva kasta apporten. Mkt bra.
Generellt kan upptagen fortfarande vara lite slarviga men det beror nog dels på för hög aktivitet/förväntan i momentet och dels att vi inte tränat det knappt på länge. Trenden är dock att de blir bättre och bättre. Vågar dock inte gå in och belöna bra gripanden än, får ta det senare om ”problemet” hänger kvar.
Rutan
Gick riktigt bra! Det går helt klart framåt. Måste dock få till stoppen bättre i rutan men det är ingen brådska heller å andra sidan.
Ställande under gång
Körde momentet på slutet när hon fått lite högre aktivitet och samtidigt börjat bli trött… Gick inte alls… Det fungerar bra när hon är i rätt nivå men det håller inte för ovanstående. Körde några ställanden framför mig (de fungerar alltid) och sedan ett vid sidan igen och då blev det kanon. Avslutade med ett ställande framför mig som även det gick super.
Läggande under gång
Liiite långsamt läggande tror jag annars bra
Inkallning
Körde några raka inkallningar där jag stämplade ut och belönade farten in på olika avstånd.
Tandvisning
Tävlingsmässig, njae… Hon tyckte inte det var kul, men tjejen som kollade var väldigt ”tveksam”/osäker i sitt kroppspråk och sätt och det är nog värre än om det är en självsäker person som bara gör. Får träna lite helt enkelt.
Kryp
Körde som sista moment? Hon var trött och jag tänkte inte på hur/vad jag skulle träna så hon vart lite hög även om positionen var okej. Backade bandet och tränade ögonkontakt och starter, då blev hon också lägre.

Faquera

Rutan
Varierade lite avstånd ca 7-30 meter. Tror problemet vi fått med rutan beror på mig! Jag ar börjat med att hon ska titta framåt (på rutan) när jag säger ”titta” för att hon ska få en förvarning. Sedan har jag nog bytt så att hon ska titta på rutan när jag skickar (förut tittade hon på mig), tror det är därför momentet spruckit! Jag har gjort om det efter att ha kört sju (?) år på ett sätt… Klantigt! Backar tillbaka och kör att hon ska ”titta” innan skicket men titta på mig när jag skickar. Korrigerade en rutan när hon stannade precis framför (vilket blivit ett problem) och se på 17, skicket efter vart kanon!
Vittring
Gömde en i högt gräs där hon fick leta en stund innan hon hittade den. Bra fart in och inget tugg eller rullande!! Bra ingång! Gjorde bara en.
Fjärr
Planka framför, körde alla skiften en gång på ca 10-12 meters avstånd, alltså ett skifte ex. ligg ->stå sedan belöning, bröt och började om med ett skifte sitt->ligg, belöning, bröt och så vidare… mkt bra!
Transporter
Tränade inte specifikt på transporterna men när hon gick i bra position etc. (inget kommando) belönade jag. Blev bara bättre och bättre.
Inkallning med ställande
Körde en på ca 20-25 meter där jag stannade henne ganska nära mig och en på ca 35 meter där jag ställde henne ungefär på mitten. Helt okej!

Minns inte om jag körde något mer med tjejerna men vi var där i lite över två timmar, inkl. lite snack med Annika, så de fick sig rejäla genomkörare. Givetvis vart jag lite trött och klantig på slutet så när jag skulle ta bollen från Faran på näst sista momentet fick jag in halva handen i munnen på henne och hon tuggade till som hon brukar på bollen, jävlarrr i min låda! Det vart djupt! Som tur var träffades ingen nerv, sena eller ben utan det blev bara köttsår men djupt vart det! Tanden sjönk ungefär halvvägs ner i tummen, om inte mer… Inte hennes fel så det var ju bara att se glad ut, köra två rutor innan jag lindade in handen i näsdukar och åkte hem för att rengöra…

Av Anna Östervall - 24 maj 2011 12:13

I söndags vaknade jag tidigare än Robban och Jennifer och gick en rask morgonpromenad med hundarna. När vi kom hem ca 40 minuter senare vaknade resten av familjen och vi åt frukost på balkongen i strålande solsken innan resten av dagen tog vid. Vi var iväg på tre husvisningar här i området då vi fortfarande funderingar kring bygga ut eller flytta till annat... Lutar dock åt att vi bygger ut, vi bor fantastiskt! Men man börjar ju fundera... Ena huset hade de inte städat någonting inför visningen - det hängde stekflott över spisen och skitigt duschdraperi i ena duschen, genast börjar man fundera kring om renoveringen är ordentligt genomförd eller om det är fuskbyggt... Ett hus var jättehärligt och vi fick lite idéer till vårt egna förestående ombygge.


Efter visningarna åkte vi landsvägen ut till färjelägret och tog färjorna ut till Vaxholm och Bogesundslandet.


Robban och Jennifer på färjan


Fick bara med de sista motorcyklarna i lämmeltåget, Bogesund kryllar av dem så här års!


På väg till "vårt" område passerar man denna märkliga damm... Ser ut som att man hamnat i Usa:s träskmarker och inte som att man är i Stockholm.

 

Väl på Bogesund gick vi en promenad på över två timmar och åt lite picknick, tror hela familjen njöt lika mycket! Underbart!




Första metrarna satt Jennifer i vagnen och det gick undan för Faran hade fart under galoscherna!



Jennifer ville hålla Faran i flexit och plötsligt utbrister hon jätteglatt: "Faran är jätteduktig! Hon drar ingenting, hon går bredvid mig!" Inget särskilt med den kommentaren om det inte var för att Jennifer sprang hela promenaden bakom Faran som låg 2-3 meter framför henne! Nåja, huvudsaken är att hon har kul!


Japp, Faran är verkligen jätteduktig och går jättefint vid Jennifers sida!


Killarna hamnar på efterkälken, som vanligt


Jennifer har gömt godis i trädet så hundarna ska få leta

 

 

"Titta, de har julgranar på klätterställningen!!" - utbrast Jennifer och skrattade när hon såg detta

 

Det är fler än Jennifer som tror att älgtornen är klätterställningar!


Får nog lära lilla fröken läsa...


... för denna skylt missade hon visst helt

 

Av Anna Östervall - 23 maj 2011 10:48

Vilken härlig dag jag haft idag! Började dagen lugnt med morgonmys med Jennifer innan vi gick upp vid halvåtta tiden för att äta frukost ute i solskenet! Sen åkte Jennifer och Robban iväg till hans föräldrar och jag fixade lite hemma innan jag tog tjejerna och åkte till skogen, även idag fick de varsitt spår
Axxas var ca 250 meter, liggtid ca 50 minuter, 5 st. 90-vinklar och 5 apporter. Med oss in fick vi 3 apporter. Den ena hon missade låg i mycket torr vitmossa/berg som jag tror hon missade då hon fick kämpa lite extra med spåret där och den andra hade jag lagt mellan några stenar så den missade hon säkerligen pga. vittringsförhållandena. Övriga tre tog hon kanon och apporterade till mig. Hon jobbade på mycket bra så jag är supernöjd!
Farans spår var även det ca 250 meter, liggtid ungefär en timme, en spetsigare vinkel och sedan lite böjar etcetera, 4 apporter. Vid ena böjen blev lite lurigt pga. vinden men hon slog en liten lov och tuffade sen på helt rätt, tre apporter fick vi med in och den första tog hon när jag klättrade upp (ja, jag lade i lite eländig terräng i början  ) så jag såg henne bara kasta sig mot mig utför branten i lycka! Wow! Oavsett om träningen med vittringspinnarna fungerar i vittringsapporteringen så har den verkligen gett resultat vad gäller pinntagningen i spåret i vart fall!!! Supernöjd även med henne!
Ingen av tjejerna var påverkade av spåren så nästa gång blir det lite längre spår.


Då ”vår” lydnadsplan var upptagen och magen kurrade åkte jag hem för att äta lunch och ta en kaffe i solskenet i trädgården. Sen testade vi ”båten”! Japp, för ett par veckor sen köpte vi en ”båt” att ha i sjön där vi bor. Jennifer tycker att båten är jättefin och rolig och vill gärna ut och ro igen (vi gjorde en premiärtur hon och jag för någon vecka sen).


Vår fina "båt"


Nu var det dags för mig att testa den lilla roddbåten för det ändamål jag köpte den för, att kunna simträna hundarna på sommarhalvåret. Axxa hoppade i så fort jag sagt ”va”, längre hann jag inte i ”varsågod”. Faran sprang längs berget en stund innan jag kommenderade i henne.



Väl i fungerade det bättre än väntat första turen. Självklart fick Axxa åran i huvudet ett par gånger (inte meningen), hon högg i åran (medvetet), simmade mer eller mindre in i jollen (medvetet), slängde upp huvudet på relingen (medvetet), men efter några minuter gick det kanon. 


Axxa närmast båten; "men vaddårå säger du kom så ska jag väl komma heeela vägen fram och inte stanna på "min" sida av båten?!?"


Faran är pricken längst bak i bild


10 minuter var vi ute, sen ville jag inte längre då jag inte kan pausa hundarna som i poolen, men när vi kom upp var de inte det minsta flåsiga, de stirrade på mig med stängda munnar och undrade om det var allt… Underbart att bo 300-400 meter från sjön! Detta kommer jag helt klart göra fler gånger!!



På vägen tillbaka simmade de till och jämsides en bit!


  
Hem igen, ta en kopp kaffe och sen ställde jag upp en ruta på tomten. Hade båda hundarna ute samtidigt. Körde en ruta med Faran som gick uselt. Bröt henne och tog Axxa istället. Fick ett bra skick, belönade henne som 17 och tog upp Faran igen. Behöver jag säga att Faran satsade på att göra helt rätt?!? Bra att kunna köra lite på konkurrens ibland! Fick två bra skick var med tjejerna och därmed var jag nöjd, Axxas var på ca 7 meter, Farans ena på ca 7 meter och det andra på ca 20 meter.


Faran iklädd flytväst


In och byta om och sedan till mina föräldrar på grillmiddag. Grannens vuxna barn (som jag växte upp med) var på besök hos sina föräldrar med sin dotter, tillika Jennifers jämnåriga kompis, och kom över och åt middag hos mina föräldrar de med. Vi åt och pratade och barnen lekte och skrattade tills klockan var lååångt efter läggdags… Härligt avslut på en toppendag!

 

Å Paxxan i sin

  

Av Anna Östervall - 21 maj 2011 23:57

I onsdags hämtade mina föräldrar Jennifer tidigare hos dagmamman och ville ha en eftermiddag/kväll med henne så jag åkte hem efter jobbet och åt lite middag innan jag tog tjejerna och stack iväg. Jag som brukar älska att spåra har inte haft någon motivation alls för detta i år men nu tvingade jag mig själv att lägga två korta spår till tjejerna.

Under tiden spåren låg till sig tränade vi lite lydnad på Yasuragin och det var det sämsta passet i mannaminne, jisses! Så här i efterhand kan jag konstatera att Axxa hade aaaalldeles för hög aktivitetsnivå (suttit i bilen och tjutit konstant när jag gick ut spåren och på den nivån låg hon kvar när vi var på plan) på det var jag inte ”helt med”. Faran gjorde vissa moment okej men andra var usla. Tänkte att jag skulle filma träningen lite men riktade in kameran fel etc. så det enda man ser är gräs och ibland när jag går ut och in i bild då jag ställt/lagt Axxa under gång etc. själva stoppen kom inte med och det var ju liksom de jag ville se! Suck…

Nåja efter någon halvtimme på plan med Axxa började hon sansa sig så pass att hon var lite mer träningsbar och vi fick momenten att bli ok i vart fall. Såg i vart fall att hon är väldigt låg och fin i krypet (de delar som vi gick innanför kameravinkeln och inte bara filmade gräs) men måste få lite bättre flyt. Idag kröp hon en del framför fötterna men det var de sträckor som vi gick emot rutan, när vi gick från rutan kröp hon bättre. Det som gick bra/bäst var "ligg kvar" övningarna. Körde et par stycken på ca 2,5 minuter på ca 25 meters avstånd och sedan en där hon fick ligga ca 30 sekunder, sen slängde jag en boll nära förbi henne, hon fick ligga ca 30 sekunder till och sedan slängde jag en boll nära förbi henne på andra sidan. Bollarna var ingen störning vilket jag trodde de skulle vara - bra där! Framförgåendet som vi skulle tränat valde jag pga aktivitetsnivån att hoppa över…  Klart är att ska jag träna Axxa måste hon landa, annars blandar hon hej vilt!

Faran läxade jag upp lite fjärren och det behövdes nog (det är INTE okej att gå till matte när man tycker!), fick till ett par riktigt bra rutor och lite ok fjärr efter en stund även om den är långt ifrån bra. Efter 1,5 timme var det dags att gå spåren.

Axxas spår var ca 140 steg, två pinnar och tre ca 90-graders vinklar. Farans var ca 175 steg, två pinnar och två 90-gradersvinklar. Det här var ju roligt!! Tjejerna spårade finfint för att vara första gången sen… september ungefär… Och tänk att Faran tog båda pinnarna och kom in till mig! Hon brukar ju inte ha tid att ta, framförallt första, pinnen…

En liten filmsnutt från Axxas lydnadsträning får avsluta dagens inlägg.


Av Anna Östervall - 21 maj 2011 09:33

Här kommer ett rejält inlägg med filmer från Axxas mentaltest. Har delat upp det lite momentmässigt och försökt lägga in filmerna där de passar in, kanske inte blir helt rätt men det får ni har överseende med.


Samarbete förare

5

Kommer tillbaka utan uppmaning för fortsatt lek

Samarbete TL

5

Kommer tillbaka utan uppmaning för fortsatt lek


Kommentar: Här vart det som väntat, kul att hon inte hade några betänkligheter för att springa tillbaka till främmande testledare. 



Gripa ta tag 5 meter

5

Griper direkt med hela munnen, hög fart och intensitet

Gripa ta tag 40 meter

5

Griper direkt med hela munnen, hög fart och intensitet

Gripa hålla 5 meter

3

Tuggar eller byter tag upprepade gånger

Gripa hålla 40 meter

3

Tuggar eller byter tag upprepade gånger

Gripa slita dra 5 meter

5

Rycker, drar emot – även under den passiva delen – till TL släpper

Gripa slita dra 40 meter

5

Rycker, drar emot – även under den passiva delen – till TL släpper


Kommentar: Gripandena vart som väntat, så även att hon tuggar vilket hon tyvärr gör. Gripa, slita, dra var jag inte heller så orolig för. Roligt var att hon efter en kort stund i dessa moment, släppte, backade ut och började bevaka! Kul att ”testa” hur träningen fungerar på främmande ”figurant”.   

 


Förföljande

2

Startar men avbryter

Förföljande gripande

1

Nonchalerar föremålet. Alt. springer inte fram

Uthållighet

1

Framme, direkt tillbaka alt. går ej fram


Kommentar: Här blev jag förvånad, hon var så väldigt på men så drog hon inte iväg… Å andra sidan så gjorde hon inte det på MH:T heller. Att hon fick etta på gripande och uthållighet förvånade mig inte, om hon inte drar efter bytet så varför ska hon gå dit och undersöka? Även om jag nog trodde att hon skulle gjort allt, om ni förstår hur jag menar. Nu har vi dock stött på både rådjur och ekorre här hemma efter MT och det "lustiga" är att hon beter sig precis likadant! Upp med svansen, spänd som en stålfjäder och ser ut som att hon ska fara iväg i 190 men hon stannar.



Social självsäkerhet

4

Visar otrivsel/något undvikande i någon situation

Social nyfikenhet

3

Neutral, låter sig klappas

Socialt samspel

3

Svarar snabbt på lek & lekinviter, svår att bryta


Kommentar: Tyckte hon skötte sig jättebra.




Handlingsförmåga

2

Försöker endast kortvarigt eller med liten aktivitet lösa uppgifter i de flesta situationer

Anpassningsförmåga

3

Anpassar med låg intensitet i några testsituationer

Koncentration

3

Oftast koncentrerad, men med kortare avbrott i flera situationer, eller längre avbrott i enstaka situationer

Avreaktion

4

Avreagerar med någon tidsfördröjning i enstaka testsituationer

Minnesbilder

3

Visar minnesbilder, med enstaka undvikande beteenden

Rädsla

3

Står emot, pendlar, intensitetssänkning, undanmanöver

Aggressivitet

4

Visar liten aggression

Nyfikenhet

2

Lång tid med hjälp för att gå fram


Kommentar: Ja, inte helt oväntat. Jag trodde hon skulle få mer på nyfikenheten, men samma sak hände på MH:T. Hon är väldigt nyfiken av sig men håller inte kvar i nyfikenheten utan den går snabbt över, kollar av mycket men fort. Här räknas det ju även in hur lång tid det tar att gå fram till saker när hon blivit skrämd. Men hon kollade av både hinkar och stenar och annat på väg in på plan och mellan momenten. Trodde att hon kanske skulle få mer på aggression, men å andra sidan har hon inte riktigt modet att backa upp med…


Vid ”fula gubben” blev jag förvånad... Trodde att hon skulle kolla av och sedan springa till mig, men hon sprang ut i skogen... Verkade inte hitta... Samtidigt tycker jag inte att hon verkade bli särskild skrämd/påverkad av gubben...






Skott

5

Ingen reaktion, kontroll första skottet


Kommentar: TL sa att jag kunde plocka ur fetvadden ur öronen på henne efteråt.



Resultat: 344 poäng och godkänd mentalitet


Inga höjdarpoäng men jag är nöjd! Det var en bra bana, bra figgar och bra beskrivare. Jag fick en helt korrekt beskrivning av henne; både hur hon reagerade under testet och på hur hon är som hund. Det är ju ändå det som är viktigast vid MH/MT tycker jag, att man får en rättvis beskrivning. Sedan har man ju samma hund med sig hem som när man kom. Man får bara ytterligare en nyckel till hur ens hund är som kan ge lite ytterligare vägledning.

Av Anna Östervall - 17 maj 2011 14:31

Har tränat ett par pass hemma på tomten, här kommer ett av dem. Hinner inte med att skriva ordentligt vad vi tränat etc. och då känns det viktigare att lägga tiden på att faktiskt träna.


Faquera

Rutan: 9-14 meter beroende på från vilket håll jag skickade (kunde skicka från 2 håll). Visade henne en punkt bakom rutan de första gångerna men sedan inte. Alla skick blev ok-bra. Någon gång ”bröt” hon mot stanna-kommandot och började gå emot mig…
Vittring: x 2, godis mellan pinnarna, ingen med vittring. Gick mycket bra, hon slog på näsan och åt godisen någon meter innan pinnarna båda gångerna och gick sedan fram till pinnarna och fortsatte.
Fjärr: vattenslangen framför i vid några och helt utan vid några. Förstår mig inte på henne… Ligg till stå har fungerat bäst av alla skiften hittills, men inte ikväll… Ikväll reste hon sig inte på första kommandot och dessutom tog hon ett steg med varje tass emot mig… Ska nöta mer.
Fotgående: Körde inget, men transporterna mellan momenten var bra (inget kommando) och fina ingångar etc. inför momenten när hon ej gick i transport.
Inkallning med ställande: bra, bröt vid ställandet. Körde en på ca 25 meter och några korta, där jag bara belönade stoppet i ”lek”.

Axxa
Fotgående: bra. Korta sträckor med raka halter, vänster halter, en helt om vänster halt och en vanlig helt om halt. Mycket bra halter!
Apportering: Ettans apportering. Antingen tar hon den innan kommando eller så lyfter hon rumpan när hon ska ta den… Måste träna lite mer.
Rutan: Lade en boll längst bak i rutan och första gången var hon tveksam och letade sig in lite, resterande gick kanon! Testade även en utan boll i rutan och även den vart kanon, klickade när hon var där bollen legat och när hon vände sig mot mig slängde jag en boll över huvudet på henne. Hon hade jordens drag rakt genom rutan alla gånger utom första.
Ställande under gång: körde ett som gick kanon! Vi hade dock rutan snett bakom oss så det är möjligt att den hjälpte till (det är dock möjligt att Axxa såg den som en ev. externbelöning…).


Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards