rackartyg

Direktlänk till inlägg 29 maj 2011

Storslagen debut i lydnadsklass 1

Av Anna Östervall - 29 maj 2011 20:37

I lördags var det dags för Axxas och min lydnadsdebut! Klockan 10 var det samling på Waxholms BK för de två ekipagen i klass 2 och vi åtta ettor som kom till start. Jag var skitnervös hela morgonen, men som vanligt släppte det mesta när vi började närma oss klubben. Jag tror att jag är mest nervös för att köra vilse, komma försent etc.…



Väl framme fick vi startnummer 3 vilket kändes kanon. Inför platsliggningen var jag givetvis nervös, hjärtat dunka så jag trodde det skulle hoppa ur bröstet… Men efter tips från Frida Wallén stod jag och sjöng för mig själv. Hann med Blinka lilla stjärna två gånger och lite positiv affirmation däremellan ”Bra Axxa, ligg kvar, duktig tjej, ligg kvar…”. När jag skulle börja sjunga för tredje gången ropade de att tiden var ute! Redan?? – tänkte jag och det är nog första gången jag tänker det på en tävling!



Tanken med att sjunga en sång (man kan texten på) är att man dels tänker på något annat och dels att om man klockar hur lång tid sången tar att sjunga så har kontrollfreak som jag koll på tiden! När jag tränar står jag med tidtagaruret i handen och kollar sekunderna och sedan på tävling har jag ingen koll på tiden vilket ökar på min nervositet. Ex. säg att Blinka lilla stjärna tar 30 sekunder att sjunga, då vet jag att när jag sjungit tre gånger är det bara 0,5 minuter kvar av ettans platsliggning. Nu hann jag inte klocka mig när jag sjöng, men det hjälpte ändå! Mycket lugn platsliggning! En hund reste sig och lullade lite på sin plats och en annan satte sig och kliade sig etc. men annars var det lugnt och det var tre hundar mellan de och Axxa. Jag som inte ens tänkt tävla lydnad pga. de stökiga platsliggningarna…



Hela tävlingen kändes kanon! Det var en mycket lugn och jättetrevlig stämning dels från arrangörernas sida och dels bland oss tävlande. Dessutom kände jag att Axxa var helt med mig och vi var verkligen ett team. Extra roligt var att Lindha och Marie kom och hejade!!



Axxa var otroligt samlad och Lindha frågade om jag duschat Axxa i kallvatten innan vi gick in på plan! Hmmm… Sjysta träningskompisar man har.  



Sanningen är att Axxa var med husse på jobbet på fredagen och det tar på henne! Själv var jag på After Work med jobbet och kom hem rätt sent… Dock höll jag mig helt nykter då jag körde bil– något jag ångrade lite när de körde igång slushmaskinen med Rom och Cola… Jo, jag var tvungen att smaka en tesked och jisses vad gott!!



På lördagsmorgonen gick jag och hundarna vår vanliga morgonrunda och sedan lekte Jennifer med Axxa. Axxa var mycket sjuk, blöt och frös samtidigt som Jennifer var frisör! Här kör vi hela kittet på en gång.



"klipp,klipp, klipp" - jag är glad så länge hon inte använder en riktig sax!



När man är blöt, kall, frusen och sjuk måste man ha filtar på hela kroppen och en bajspåse som täcker svnasspetsen! Observera att Axxa inte ligger på kommando utan är fri att gå när hon vill.



Nedan ser ni poängen och domarens kommentarer:

Moment

Betyg

Domarkommentarer

Platsliggning

10

 

Tandvisning

10

 

Linförighet

9.5

Tränger något vid vändningar

Läggande u. gång

10

 

Inkallning

9.5

Något snett avslut

Ställande

9.5

Tar ½ steg

Apportering

9.5

Något orolig

Hopp över hinder

10

 

Helhetsintryck

10

 

Summa

194.5

 

Jag kände att det gick bra, men att det gick så bra hade jag aldrig kunnat tro! Wow!!!  Vi fick placering 2, slagna med en halv poäng av ettan. Det är dock inget som stör mig, jag är ingen tävlingsmänniska på så sätt att jag måste vinna för att vara nöjd. Jag är mer målinriktad och mitt mål var ett första pris och det uppfyllde vi med råge! Sedan vill jag gärna komma i topp 3 vilket vi gjorde men det är inte så viktigt.


Orolig under apporteringen var hon nog pga mitt hårda "SITT KVAR!" när vi ställde upp för momentet och "småarga" "TACK!!!" när jag fick apporten från TL. Tack betyder loss och här körde jag helt enkelt lite "föremålsrespekt/förbud" för annars reser hon sig lite och griper apporten innan jag sagt något...


Tränger lite i/inför halten... Jag tycker on sitter snett ibland, men kanske hon inte sitter snett utan tränger i halten... Ska ha lite koll på detta.


Stort, stort tack till Lindha och Marie för hejande och sällskap, fika och fotografering om ni visste vad det betyder för mig tjejer!   


Efter tävlingen bröt jag mot mina vanliga rutiner, normalt sett blir det en tur förbi Mc Donalds och en cheeseburgare till hunden när jag tävlat och det gått bra. Nu styrde jag istället bilen mot Ellboda och så gick vi en timmes rask promenad i skogen som vi avslutade med gemensam picknick vid bilen. Tror nog Axxa uppskattade det mer! Det gjorde i vart fall jag och Faquera!


Avslutar med en bildserie på vårt läggande under gång, kul att se hur hon utför momentet, det har jag nog aldrig gjort och tydligt är att bilder säger mer än 1000 ord...




 
 
Therése

Therése

29 maj 2011 20:59

Wow! Kul att det gick så bra för er! Grattis :)

http://teatravel-glutenresan.blogspot.com

Anna Östervall

29 maj 2011 21:08

Stort tack!! :)

 
Lindha

Lindha

29 maj 2011 22:11

Hoppas jag inte blir lynchad nu för min vattenkommentar :)
Ett jätte stort Grattis igen!!! Och det var verkligen en debut som hette duga, fantastiska poäng & ett härligt samspel mellan förare/hund :) Kul att du var redo nu Anna, fast iof hade du väntat någon månad till kanske du fått 200 poäng *hahaha*
Det var en fröjd att se er oxå!!!
Kramar

http://vildarna.bloggplatsen.se

Anna Östervall

30 maj 2011 08:14

*skrattar* Nej verkligen inte! Tvärtom kanske vi ligger lika nu med tanke på min bananskalskommentar! ;)
Stort tack för sällskap, fotgrafering och grattis!! :D

 
Malin

Malin

30 maj 2011 02:47

Titta! Jag kommenterar! ;) Stort grattis igen!! Himla väl genomförd täling utav er! :)) Ang. att vara nervös inför en tävling så är jag som dig där -nog mer nervös för att inte hitta fram, komma för sent osv än för själv tävlingen! :p Bra tips du fått ang. platsen!
Gulliga bilder på Axxa & Jennifer! :)
Kram

http://www.rottisivar.com

Anna Östervall

30 maj 2011 08:08

Wow, nu blir jag imponerad! ;)
Stort tack!! :)
Ja, supertips ang. platsen, ska hem och klocka lite barnvisor (det är bara de jag kan texten på...) så jag har koll på tiden. :)

 
Ingen bild

Malin

30 maj 2011 06:34

FAAAAN vAD NI ÄR BRA!!!
Stort grattis % mååånga kramar!

Anna Östervall

30 maj 2011 08:02

Hahaha, tack!! Ja det är vi faktiskt! *mycket stolt* :)

 
Emma

Emma

30 maj 2011 07:38

Återigen GRATTIS ANNA!!!!!!

http://www.emmawillblad.se

Anna Östervall

30 maj 2011 08:02

Tack! :) Å tack för träningstips och råd!

 
Annika, Diesel o Indy

Annika, Diesel o Indy

30 maj 2011 08:30

Skulle jag kunna få låna Jennifer på torsdag morgon? Det kanske är en sådan uppladdning man ska ha innan tävling?
Jag är så djupt imponerad!! Nog för att jag tycker ni har varit klara för tävling i så där ett och ett halvt år, men vilka betyg!! Om jag skulle lyckas att få en åtta på fotgåendet skulle jag studsa av glädje!! 9.5...ja då skulle jag nog ha svimmat. Tur att jag har som vana att inte titta på betygen, för hade jag gjort det och fått dina poäng hade jag nog inte kunnat fullfölja tävlingen. Största grattiset i hela världen och en bamse kram från oss!!!

http://annikasvardag.bloggplatsen.se

Anna Östervall

30 maj 2011 15:35

Haha, ja det var en bra uppvärmning. :)
Tack!!! Nej, jag tittar inte heller på betygen så jag visste inte ens om vi nollat något eller inte, var tvungen att fråga dem bredvid planen. ;) Fast jag förstod att det gått bra då domaren och TL applåderade då vi gick av planen. :D Men jag kunde ju aldrig tro att det gått sååå bra!

 
Marie, Troya o Tyra

Marie, Troya o Tyra

30 maj 2011 08:42

Ni var verkligen superduktiga och såg jättefina ut tillsammans-Axxa hade ett härligt fokus o attityd! GRATTIS igen till en lyckad tävling!

http://www.troyatyra.se

Anna Östervall

30 maj 2011 15:08

Jättetack!! :)och stort tack för sällskap, tumhållning och fika!! :D
Vore kul att ses något i sommar.

 
Lotta

Lotta

30 maj 2011 12:06

WOW, superGrattis :-) Fasiken så fina poäng dessutom! Inte illa!
Kul att träffas i torsdags också.
KRAM

http://minflock.com

Anna Östervall

30 maj 2011 15:32

Tack, tack, tack! :)
Jaaaa, jättekul att ses! Får ta och ses snart igen :)
Kramar

 
Anita, Aquila och Acke

Anita, Aquila och Acke

31 maj 2011 07:03

Fantastiske poäng. Stort grattis till er! Kram Anita

http://www.aquila.dinstudio.se

Anna Östervall

31 maj 2011 08:27

Tackar!! :D

 
Ingen bild

Sofia m Tia o Humla

31 maj 2011 07:50

Stort GRATTIS!!! Vad roligt att det går så bra för er, ni är verkligen duktiga.
Kram från Sofia

Anna Östervall

31 maj 2011 08:27

STOOORT tack! :)
Kramar

 
Carolin

Carolin

1 juni 2011 14:27

Wow vilken känsla det måste ha varit när alllt bara fungerar! Grattis till er båda.. Shit pommefrite vilka poäng, dem var ni väl värd ser jag på bilderna.. Grattis igen!

//Carro med Basta

http://www.gabbes-hundar.blogspot.com

Anna Östervall

1 juni 2011 14:56

Ja, det var härligt!! :D Stort tack!!:)

 
Malin

Malin

3 juni 2011 22:31

Hej igen!
Absolut, sno på du bara! :D

http://www.rottisivar.com

Anna Östervall

3 juni 2011 22:46

Tack :D

 
Lina

Lina

5 juni 2011 22:15

Massor av Grattis! Finfina poäng, men framför allt är det underbart att gå in på planen och vara i "bubblan"! Heja er!

http://mielen.wordpress.com

Anna Östervall

5 juni 2011 22:16

Stort tack! Visst är det härligt när man går in på plan och det bara känns sååå bra! :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards