rackartyg

Alla inlägg den 10 maj 2011

Av Anna Östervall - 10 maj 2011 20:42

På måndagar har klubben sina Måndagsträningar och platsliggning med skott, platsliggning med skott sker 18:30, platsliggning utan skott sker 19:00.



Jag och Annika hade stämt träff på Värmdö 18.00 och jag kom nääästan i tid! Hade jag ställt stekpannan på rätt platta (så att maten blev varm i tid) och inte kört fel hade jag hunnit! För ovanlighetens skull började jag med Faquera, av den enkla anledningen att hon skulle tränas på platsliggning med andra hundar och skott. Jättekul att träffa Annika och träna ihop igen, det var länge sen nu...



Faquera
Här kommer de moment vi körde, dock inte i ordning.
Platsliggning
Plan: Köra en platsliggning med skott (för att Axxa skulle vara med på platsen utan skott)
Genomförande: Platsliggning på 20 meters avstånd (pga. länge sen vi körde med hundar och skotten) i ca 4,5 minuter. Hon slog med framtassarna (kröp ej) en gång, inget skinkbyte - mycket bra!
Rutan

Plan: upp till 30 meters avstånd, börja på ca 10 meter.
Genomförande: Paradmomentet går inte alls bra längre… När hon rundar högra konen (vilket jag vet ger poäng neddrag men det tar jag) hamnar hon på fin placering mitt i rutan. Nu har hon istället börjat springa rakt in, men då blir det inget bra… Körde flera stycken med lite andra moment emellan.
Vittring
Plan: godis mellan pinnarna alt. gömma en i högt gräs (ta med ovittrade pinar!)
Genomförande: Körde två tävlingsmässiga och Annika lade ut pinnarna men vi hade godis mellan och ingen vittrad pinne (förutom första skicket men då bröt jag efter att godiset var slut).
Hopp-apport
Plan: låg höjd, ca 40 cm
Genomförande: körde hopp-apport både med träapporten och metallen då hon kan vara lite glapp med den. Mycket bra (dock lite glapp med metallen), stämplade ut henne när hon var på väg in till mig, innan ingången, för fartens skull.
Metallapportering
Plan: ”Stämpla ut” på vägen in
Genomförande: Se ovan
Fjärr
Plan: planka framför
Genomförande: körde 2x3 skiften i fjärren på ca 1-2 meters avstånd. Körde hennes ”problemskiften”, det plus att hon var mycket trött när vi körde fjärren gjorde att vi endast körde detta.
Fotgående
Ingen plan, körde lite kort och hon hade bra position. Trängde något i början men efter några vänsterhalter blev det bättre. Nöjd.
Inkallning med ställande – hoppade över, kändes inte som att det var läge


Axxa

Ligg kvar
Plan: börja med en kortare på kortare avstånd och sedan en på 2,5 minuter och ca 25 meter
Genomförande: Körde en på ca 20 meter i ca en minut. Annika och Diesel (vilka var några meter ifrån, mitt på sträckan) var för mycket störning. Hon låg, men tittade på dem och inte på mig vilket jag ville. Sedan körde vi en med Diesel, ca två meter mellan hundarna, 2,5 minuter och ca 20-25 meters avstånd. Nu tittade hon för det mesta på mig, men hade flera avbrott. Hon låg ”bra” båda gångerna utan att krypa, vilket hon iofs inte brukar, men nu hade jag märken bakom henne för att verkligen kunna kolla. Det hon däremot gör är dels att slå med tassarna någon gång och dels böt hon skinka någon gång. Hon ligger, men hon ser inte säker ut. Detta gör mig osäker och säkerligen även andra hundägare om vi skulle lägga med andra… Hon har inte rest sig från en ”ligg kvar”-övning på ca två års tid, men hur det går på en stökig platsliggning i ettan vete 17… Körde ingen med andra hundar då det var närmare 20 hundar som ställde upp på en rad, kände att det kunde vara liiite mycket… Förmodligen var hon extra ”på G” då hon dels legat i bilen (och tittat) i närmare två timmar när jag tränade Faran och pratade med Annika och dels för att jag tränat hopp och dragit upp henne med kamp precis innan jag lade henne. Så jag är nöjd med de förutsättningarna, bara att träna vidare.
Hopp  
Plan: ettans och tvåans
Genomförande: Körde flera hopp i olika omgångar, främst uthopp för sig samt något inhopp men även två hela enligt tvåan. Mycket nöjd!
Fotgående
Plan: dra ut på sträckan
Genomförande: Körde två långa raksträckor för sig och sedan några sträckor med raka halter samt vänster-om halter. Helt okej.
Apportering
Plan: Variera att hon får ”stämpla ut” på vägen in och att hon måste göra ingång
Genomförande: Låtsades kasta tills hon inte högg i luften då fick hon kommando, den gång hon högg i luften och jag råkade kasta gick jag och hämtade den själv. Mycket bra träning! När hon hugger i luften i kasten gör hon det mycket mindre nu och oftast bara någon gång. Bra fart ut, lite halvdana gripanden vilka jag tror kommer bli bättre av sig själva igen med fler apporteringar i kroppen, bra fart in. Körde inga ingångar utan stämplade ut på vägen in varje gång, olika avstånd. Körde även en hopp-apport vilken även den gick jättebra.
Rutan
Plan: Lägg en boll i rutan och ha en i fickan
Genomförande: Tredje gången gillt! Lade ner bollen i rutan när hon inte såg. Första gången hajade hon inget utan jag fick mota in henne i rutan, andra gången fick hon vittring på bollen när hon var ”halvdant” inne i rutan och tredje gången sprang hon rakt ut och in i rutan och hittade sin boll direkt. Belönade dock aldrig med bollen jag hade i fickan. Ska köra så här så att hon får in mer säkerhet i att hon ska hela vägen in utan att vända sig om, när jag kör på nyfikenhet vänder hon sig alltid om när hon nästan är framme i rutan men går aldrig hela vägen.
Budföring
Plan: hade ingen då jag inte tänkt köra budföring
Genomförande: När Annika frågade om jag inte ville ha hjälp med något med Axxa kom jag på att budföring vore ju kanon att köra! Körde som vanligt men utökade avståndet till 100 meter. Hon tjuvstartade(!) från mig men kom direkt när jag kallade in henne, hon gjorde en sned ingång hos Annika och satt och ryckte som 17 men satt dock kvar (godis), hon gjorde en bra ingång hos mig och satt stabilt (godis), 190 tillbaka till Annika igen nu med bra ingång och satt stadigt, fick då bollen och där avslutade vi. Mycket nöjd! Ska dock vara noga med att figgen dels ska säga ”fot” vid ingången så hon får in rätt mönster och dels att de ska säga ”sitt kvar” med lite tryck.


Tre timmar senare vände bilen hemåt igen med nöjda och belåtna förare och passagerare!

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards