rackartyg

Direktlänk till inlägg 21 maj 2011

Usel träning, onsdag 18 maj

Av Anna Östervall - 21 maj 2011 23:57

I onsdags hämtade mina föräldrar Jennifer tidigare hos dagmamman och ville ha en eftermiddag/kväll med henne så jag åkte hem efter jobbet och åt lite middag innan jag tog tjejerna och stack iväg. Jag som brukar älska att spåra har inte haft någon motivation alls för detta i år men nu tvingade jag mig själv att lägga två korta spår till tjejerna.

Under tiden spåren låg till sig tränade vi lite lydnad på Yasuragin och det var det sämsta passet i mannaminne, jisses! Så här i efterhand kan jag konstatera att Axxa hade aaaalldeles för hög aktivitetsnivå (suttit i bilen och tjutit konstant när jag gick ut spåren och på den nivån låg hon kvar när vi var på plan) på det var jag inte ”helt med”. Faran gjorde vissa moment okej men andra var usla. Tänkte att jag skulle filma träningen lite men riktade in kameran fel etc. så det enda man ser är gräs och ibland när jag går ut och in i bild då jag ställt/lagt Axxa under gång etc. själva stoppen kom inte med och det var ju liksom de jag ville se! Suck…

Nåja efter någon halvtimme på plan med Axxa började hon sansa sig så pass att hon var lite mer träningsbar och vi fick momenten att bli ok i vart fall. Såg i vart fall att hon är väldigt låg och fin i krypet (de delar som vi gick innanför kameravinkeln och inte bara filmade gräs) men måste få lite bättre flyt. Idag kröp hon en del framför fötterna men det var de sträckor som vi gick emot rutan, när vi gick från rutan kröp hon bättre. Det som gick bra/bäst var "ligg kvar" övningarna. Körde et par stycken på ca 2,5 minuter på ca 25 meters avstånd och sedan en där hon fick ligga ca 30 sekunder, sen slängde jag en boll nära förbi henne, hon fick ligga ca 30 sekunder till och sedan slängde jag en boll nära förbi henne på andra sidan. Bollarna var ingen störning vilket jag trodde de skulle vara - bra där! Framförgåendet som vi skulle tränat valde jag pga aktivitetsnivån att hoppa över…  Klart är att ska jag träna Axxa måste hon landa, annars blandar hon hej vilt!

Faran läxade jag upp lite fjärren och det behövdes nog (det är INTE okej att gå till matte när man tycker!), fick till ett par riktigt bra rutor och lite ok fjärr efter en stund även om den är långt ifrån bra. Efter 1,5 timme var det dags att gå spåren.

Axxas spår var ca 140 steg, två pinnar och tre ca 90-graders vinklar. Farans var ca 175 steg, två pinnar och två 90-gradersvinklar. Det här var ju roligt!! Tjejerna spårade finfint för att vara första gången sen… september ungefär… Och tänk att Faran tog båda pinnarna och kom in till mig! Hon brukar ju inte ha tid att ta, framförallt första, pinnen…

En liten filmsnutt från Axxas lydnadsträning får avsluta dagens inlägg.


 
 
Marie, Troya o Tyra

Marie, Troya o Tyra

22 maj 2011 08:23

Ser ju fint ut! Duktiga ni är! Vi var ut o spårade igår, Tyra är så fokuserad o målinriktad i spåret-riktigt roligt!!

Ha d gott!

http://www.troyatyra.se

Anna Östervall

22 maj 2011 09:00

Tack! :) Ändå var det som sagt ingen höjdarträning... Fast detta var i slutet av första halvan, när det började gå bättre. Vad roligt med Tyras spår! :D
Ha en härlig fortsättning på helgen!

 
Annika, Diesel o Indy

Annika, Diesel o Indy

22 maj 2011 09:08

Ibland känns det som det tar mer tid att ställa in kameran än att träna. :D Men ställandena var ju superfina!

http://annikasvardag.bloggplatsen.se

Anna Östervall

22 maj 2011 10:25

Ja, verkligen. Var delvis därför jag inte var "helt med" tror jag för jag tänkte på hur jag skulle gå och placera henne etc för att få med det i bild men det gick ju ändå inte... Tack! :)

 
Lindha

Lindha

22 maj 2011 17:45

Fundera på filmning av mina moment, men hoppar det om det ska vara så krångligt att få till kameran :D
Härligt att du kört igång och spårat!! Det är ett skönt brake ifrån lydnaden :)

http://vildarna.bloggplatsen.se

Anna Östervall

22 maj 2011 20:20

Haha, näe det beror nog på. När jag är hemma på tomten är det inga som helst problem att filma, men på Yasuragin var det svårt att pallra upp kameran och sedan se vilka gränser jag skulle hålla mig inom. :)

 
Malin

Malin

23 maj 2011 10:50

Ser ju bra ut!
Jag skulle oxå behöva filmas för att se hur det faktiskt ser ut.. det jag tycker/tror ser bra ut, kanske ser åt helvete ut när man ser det så.. menmen. :)

Ja, ibland kan dom behöva en uppläxning dom små liven ;)

Kram

http://ingo,info.se

Anna Östervall

23 maj 2011 11:18

Tack :) Exakt, visst är det så!

 
carolin

carolin

24 maj 2011 00:20

Åh roligt med film! vilken fin lydnad ni har, ni kommer komma långt! Herregud vilka ställanden, betyg 10 kommer inte räcka dem är värd 12:an! Efter detta blev jag väldigt peppad att träna själv, det gillar jag..

Tack för kommentaren i bloggen det BEHÖVDES lite pepp, speciellt när det känns lite tungt!!!

// Carro med basta

http://www.gabbes-hundar.blogspot.com

Anna Östervall

24 maj 2011 08:56

Tack! :D *rodnar* Ja, ibland behöver man pepp, det var så lite så.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards