rackartyg

Direktlänk till inlägg 21 maj 2011

Axxas mentaltest, kommentarer och filmer

Av Anna Östervall - 21 maj 2011 09:33

Här kommer ett rejält inlägg med filmer från Axxas mentaltest. Har delat upp det lite momentmässigt och försökt lägga in filmerna där de passar in, kanske inte blir helt rätt men det får ni har överseende med.


Samarbete förare

5

Kommer tillbaka utan uppmaning för fortsatt lek

Samarbete TL

5

Kommer tillbaka utan uppmaning för fortsatt lek


Kommentar: Här vart det som väntat, kul att hon inte hade några betänkligheter för att springa tillbaka till främmande testledare. 



Gripa ta tag 5 meter

5

Griper direkt med hela munnen, hög fart och intensitet

Gripa ta tag 40 meter

5

Griper direkt med hela munnen, hög fart och intensitet

Gripa hålla 5 meter

3

Tuggar eller byter tag upprepade gånger

Gripa hålla 40 meter

3

Tuggar eller byter tag upprepade gånger

Gripa slita dra 5 meter

5

Rycker, drar emot – även under den passiva delen – till TL släpper

Gripa slita dra 40 meter

5

Rycker, drar emot – även under den passiva delen – till TL släpper


Kommentar: Gripandena vart som väntat, så även att hon tuggar vilket hon tyvärr gör. Gripa, slita, dra var jag inte heller så orolig för. Roligt var att hon efter en kort stund i dessa moment, släppte, backade ut och började bevaka! Kul att ”testa” hur träningen fungerar på främmande ”figurant”.   

 


Förföljande

2

Startar men avbryter

Förföljande gripande

1

Nonchalerar föremålet. Alt. springer inte fram

Uthållighet

1

Framme, direkt tillbaka alt. går ej fram


Kommentar: Här blev jag förvånad, hon var så väldigt på men så drog hon inte iväg… Å andra sidan så gjorde hon inte det på MH:T heller. Att hon fick etta på gripande och uthållighet förvånade mig inte, om hon inte drar efter bytet så varför ska hon gå dit och undersöka? Även om jag nog trodde att hon skulle gjort allt, om ni förstår hur jag menar. Nu har vi dock stött på både rådjur och ekorre här hemma efter MT och det "lustiga" är att hon beter sig precis likadant! Upp med svansen, spänd som en stålfjäder och ser ut som att hon ska fara iväg i 190 men hon stannar.



Social självsäkerhet

4

Visar otrivsel/något undvikande i någon situation

Social nyfikenhet

3

Neutral, låter sig klappas

Socialt samspel

3

Svarar snabbt på lek & lekinviter, svår att bryta


Kommentar: Tyckte hon skötte sig jättebra.




Handlingsförmåga

2

Försöker endast kortvarigt eller med liten aktivitet lösa uppgifter i de flesta situationer

Anpassningsförmåga

3

Anpassar med låg intensitet i några testsituationer

Koncentration

3

Oftast koncentrerad, men med kortare avbrott i flera situationer, eller längre avbrott i enstaka situationer

Avreaktion

4

Avreagerar med någon tidsfördröjning i enstaka testsituationer

Minnesbilder

3

Visar minnesbilder, med enstaka undvikande beteenden

Rädsla

3

Står emot, pendlar, intensitetssänkning, undanmanöver

Aggressivitet

4

Visar liten aggression

Nyfikenhet

2

Lång tid med hjälp för att gå fram


Kommentar: Ja, inte helt oväntat. Jag trodde hon skulle få mer på nyfikenheten, men samma sak hände på MH:T. Hon är väldigt nyfiken av sig men håller inte kvar i nyfikenheten utan den går snabbt över, kollar av mycket men fort. Här räknas det ju även in hur lång tid det tar att gå fram till saker när hon blivit skrämd. Men hon kollade av både hinkar och stenar och annat på väg in på plan och mellan momenten. Trodde att hon kanske skulle få mer på aggression, men å andra sidan har hon inte riktigt modet att backa upp med…


Vid ”fula gubben” blev jag förvånad... Trodde att hon skulle kolla av och sedan springa till mig, men hon sprang ut i skogen... Verkade inte hitta... Samtidigt tycker jag inte att hon verkade bli särskild skrämd/påverkad av gubben...






Skott

5

Ingen reaktion, kontroll första skottet


Kommentar: TL sa att jag kunde plocka ur fetvadden ur öronen på henne efteråt.



Resultat: 344 poäng och godkänd mentalitet


Inga höjdarpoäng men jag är nöjd! Det var en bra bana, bra figgar och bra beskrivare. Jag fick en helt korrekt beskrivning av henne; både hur hon reagerade under testet och på hur hon är som hund. Det är ju ändå det som är viktigast vid MH/MT tycker jag, att man får en rättvis beskrivning. Sedan har man ju samma hund med sig hem som när man kom. Man får bara ytterligare en nyckel till hur ens hund är som kan ge lite ytterligare vägledning.

 
 
Lina

Lina

21 maj 2011 12:41

Mycket klokt tänkt runt hennes MT. Tyvärr kunde jag inte se filmerna av någon anledning, det var bara svart.

Hoppas ni får en fin helg!

Kram från Alingsås

http://mielen.wordpress.com

Anna Östervall

21 maj 2011 13:29

Tack :) Konstigt med filmerna... Jag kan se dem... Om du går in på YouTube och söker på Rackartygs Axxa kan du få fram dem, fast det blir ju lite krångligare förstås.
Här njuter vi av helgen!
Kram

 
Noomi

Noomi

21 maj 2011 15:55

Kul läsning och kul att se filmerna! Så tänker jag också runt MT. En liten pusselbit till :). Jag tycker MT är KUL och har faktiskt haft en del nytta i träningen av det jag fick med mig från Hobbes MT. Lite större förståelse kring varför han gör som han gör och därmed möjlighet att anpassa träningen.
Kram

http://www.dizzyweb.se

Anna Östervall

21 maj 2011 21:51

Pusselbit var ordet jag letade efter! När jag skrev nyckel... Jag tycker också det är roligt och hade gärna mentaltestat alla mina hundar (njae, inte Linnie då - hon hade nog dött av skräck stackarn, stort hjärta hade hon men någon hjälte var hon inte)...
Kram

 
Marie, Troya o Tyra

Marie, Troya o Tyra

21 maj 2011 17:44

Vilka bra fina filmer du spelat in! Jätteskoj att se! Huvudsaken är ju att du är nöjd och tycker hon fått en rättvis beskrivning. Jag tycker hon gjorde ett fint MT! Härligt att ha en så skottoberörd hund..! :)

http://www.troyatyra.se

Anna Östervall

21 maj 2011 21:49

Tack! Det ska jag hälsa filmaren aka Robban. :) Nöjd och nöjd, men hon passar mig jättebra och bedömningen stämmer väl in på henne. Ja, med två skotträdda hundar i bagaget (Tiffany och Linnie) är jag oerhört glad för de jag har som är oberörda!!

 
Malin

Malin

21 maj 2011 21:41

Kul att se filmerna!
Helt rätt tänk ang korningen, tänk om alla kunde resonera så!

Ang mailet, nej jag kan inte vara hemma om det jag har en dålig dag, eller jag får ju sjukskriva mig isf.. om det går? Tja.. det får tiden utvisa, men jag har dessvärre inte så mycket val!
Kram

http://ingo.info.se

Anna Östervall

21 maj 2011 21:46

:) Förhoppningsvis behöver du inte det utan kan jobba på, jag tycker det låter toppen!!!
Kram

 
carolin

carolin

24 maj 2011 00:12

hej!! Grattis till titeln KORAD!! Hipp hipp hurra..
//carro

http://www.gabbes-hundar.blogspot.com

Anna Östervall

24 maj 2011 08:11

Tack!! :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards