rackartyg

Direktlänk till inlägg 10 juni 2010

Tävlat!

Av Anna Östervall - 10 juni 2010 15:46

I tisdags kväll var vi iväg och testade en trea till. Vi är ju inte klara än, men jag vill inte vänta till oktober/november innan vi kan tävla igen nu när vi kommit igång med lydnadsträningen… Vi tävlade på Värmdö och de har verkligen stora, fina och välskötta planer! Idag var jag nervös… Inte mycket, men så att det pirrade lite så där lagom i magen. Kanske var det bra då jag var betydligt mer skärpt än i söndags då jag var värre än värsta rookien. Återigen var känslan heeelt underbar! Faran är en fantastisk tävlingshund och jag ångrar lite att vi inte satsade på att tävla framför att köra räddning, men när jag väl är på räddningsträning känner jag tvärt om så…     Det är väl så det är när man tycker allt är kul och inte kan välja gren. Nåväl, här nedan kommer betygen – ömsom vin ömsom vatten.


Sittande i grupp – 10
Hon skällde till en gång (sånt där ”schäferpolisskall”) på en hund som lekte och for rumt i kopplet ca 30 meter ifrån henne. Domaren måste hört men drog inget. Satt blickstilla.


Platsliggning – 10
Lugnt och fint bytte tydligen skinka en gång precis när domaren tittade på henne. Robban sa att jag kanske ska prata lite tystare när vi står gömde, Faran hörde mig visst… *himlar med ögonen* Herregud, vi hade ju massor att prata om där bakom och den störningen måste hon ju klara! Fast det skadar förstås inte att dra ner volymen… Lugn platsliggning och kvarsittning idag, skönt!


Fritt följ – 8,5
Domarens kommentarer: tränger en aning, sneda sättanden.
Jag instämmer, annars var det grymt! Vilken feeling!


Sättande – 9
Domarens kommentarer: Tränger aning i framföring


Inkallning med stå och ligg – 6
Domarens kommentarer: Mycket långt ställande.
Jo tack, det snällt skrivet… Fick ta i med kraftigt dk för att överhuvudtaget få stopp på henne! Bra fart dock och bra läggande.


Rutan – 8,5
Många kommandon. Hon rundar ju alltid högerkonen och får då perfekt placering i rutan. Idag var en gräskant (ca halvmeter högt gräs) ca en halvmeter från rutans högerkant och då sprang hon rakt in i rutan och rundade vänsterkonen istället och hamnade utanför rutan… Kanske något att träna på? Kommer dock inte träna bort konrundningen för då hamnar hon inte lika bra i rutan – har testat. Annars var den kaaanon.


Hopp apport – 10
Fick spontana applåder av hela publiken redan innan domaren satt betyg!   


Metallapport – 10
Fick spontana applåder av hela publiken redan innan domaren satt betyg!   


Vittring – 0
Jaha, hon for ut, nosade skitsnyggt mellan apporterna och jag fick en ljuv känsla i kroppen. Därpå fick hon spelet! Lyfte varje apport och de två sista (inkl. den rätta) skyfflade hon in i munnen och levererade in till mig. Inget tugg eller annat dock… Suck…   


Fjärrdirigering – 0
Hon rörde sig framåt i alla skiften och på sista ställandet fick jag säga ”stå-stanna” för då tänkte hon komma emot mig igen. Tyvärr flyttade hon sig liiite längre än en hundlängd så det vart en nolla därmed…


Det saknades 46 poäng till ett första pris så med 6 på vittring och fjärr hade vi fått ett första pris! Det är med andra ord inte långt kvar, synd att vi inte kan tävla på länge nu när vi är igång. Men, shit happens. Eller som i detta fall, en planerad valpkull.      Vet i vart fall vart fokus ska ligga på träningen nu innan hon åker hem till Annika – det blir fjärr och vittring för hela slanten. Ska även lägga grunden med bl.a belöningsplacering för att försöka kvalitetssäkra/lära om ställandet på inkallningen. Sen får jag hämta upp dessa och övriga moment när hon kommer hem igen.


Är i vart fall riktigt träningssugen och nu när jag har körkort kan vi spååååra!   Hade lovat mig själv att inte spåra med tjejerna innan jag hade körkortet då jag bara blir stressad av att vara beroende av andra för min träning och därmed inte kunna träna som jag vill, nu blir det dock andra bullar. Äntligen!! Kanske det kan bli något räddningspass också. Å så ska vi ut till Värmdö och köra lydnad på de finfina planerna, ska nog ta och bli delbetalande medlem där, så vi slipper att bara köra hemma på tomten. Någon som vill med? Jag är såååå tränings- och tävlingssugen!

 
 
Camilla & Farre

Camilla & Farre

10 juni 2010 17:03

WOW WOW WOW.... faaan va dålig jag har varit på att 1) höra av mig. 2) höra av mig 3) höra av mig och till sist 4) läsa din blogg.
KÖRKORT= GRAAAATTTIIIIISSSS!!!!
Lydnden = Fasiken så kul att se att ni är på G.
Hoppas veeeeeerkligen vi kan ses snart... o surrai luren.
Saknar er minsann

Kramar

http://www.zebbeluringen.se

 
Noomi

Noomi

11 juni 2010 17:50

GRATTIS till väl utförd tävling!! På´t igen till hösten så har ni säkert förstapriset som i en liten ask :)
Träningssugen?! Pallra dig hit så kör vi ;)
KRAM

http://www.dizzyweb.se

 
Anna & Juni

Anna & Juni

12 juni 2010 22:34

Jättefina betyg på vissa moment ju! Utan nollor blir det ju riktigt höga poäng! Förstås är ju känslan det viktigaste, kul att det känns så bra!

http://www.annaronge.com

 
Lotta

Lotta

15 juni 2010 10:55

GRATTIS till en väl genomförd tävling :)! Jätte fina poäng!
Vad KUL om du kommer hit!!!!!!!!
Kram kram

http://minflock.com

 
Malin

Malin

17 juni 2010 15:46

Oj! Jag inser att jag läst men inte kommenterat.. har inte precis varit jätteaktiv på hund/bloggfronten det sista..

STORT GRATTIS till körkortet
& STORT GRATTIS till finfint genomförd tävling!

kram

http://pipi.info.se

 
Anita och Aquila

Anita och Aquila

20 juni 2010 23:23

Grattis till körkortet!Snart sitter 1a priset också. Känner igen den där snubblande känslan av 'nära'...Kram A

http://www.aquila.dinstudio.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards