rackartyg

Alla inlägg den 1 mars 2013

Av Anna Östervall - 1 mars 2013 13:59

Det är en fråga jag ofta får men som faktiskt är väldigt svår att svara på… I början svarade jag alltid ”jo, det är bra”, men sen sa Robban till mig: ”Hur kan du säga att du mår bra när du inte alls mår bra och du inte orkar någonting”… Ja, det är väl liksom sån jag är men efter det så brukar jag säga att det är okej, sen är det upp till den som frågat om den vill veta mer eller om den nöjer sig med det svaret.


Tjejerna öser på under dagens skogssväng

Det som är svårt med att svara på frågan är att jag på ett sätt mår ganska bra; jag mår bara illa någon gång varannan dag, jag kan äta det mesta och även om jag har hemsk halsbränna emellanåt så går den oftast över rätt fort. Så långt är ju allt bra.

Sen har vi den andra sidan med den fruktansvärda tröttheten som härjar i både kropp och knopp… Jag har aldrig någonsin varit med om något liknande och jag hoppas bara att allt går över när lillkillen tittar ut! Jag är ju van vid att kunna gå i mil/timmar i ganska rask takt, springa runt milen på en timme (med draghjälp av Axxa), cykla och vara igång. Att bara kunna gå runt15-30 minuter 1-2 gånger om dagen, de dagar jag inte jobbar, är ju inte direkt normalt. Om jag gått runt en halvtimme så är det raka vägen i säng och sova middag i någon timme. Ovanpå det den ständiga oron för vad tröttheten och mattheten med domningarna i axlar och armar beror på… Och så utredningar och besök på alla ”instanser”… Som en kollega sa häromdagen: ”men herregud, bara dina sjukhusbesök är ju som ett heltidsjobb” och ja, det är inte långt ifrån… Jag försöker träna lydnad med Axxa emellanåt men då får jag välja, en kort promenad eller ett kort lydnadspass – båda två finns inte med på världskartan…

Tack vare sjukskrivningen orkar jag i vart fall vara med och natta Jennifer, de kvällar jag inte jobbat på dagen. Jag och Jennifer har varit i Nacka Forum och besökt barnavdelningen på H&M samt fikat en stund en dag, jag har handlat en hel kasse mat (själv) två gånger – det har jag inte gjort sedan innan jul. ”Allt” detta avlastar ju Robban en del också och att jag kan läsa en saga för Jennifer och sitta i soffan och leka dagis ibland gör att jag och Jennifer inte tappar allt i vart fall… I lördags var vi i Forum igen, Jennifer har växt på längden och alla kläder sitter på trekvart. Vi mötte mamma och pappa där och åt glass, besökte H&M och Lindex samt åt lunch innan vi åkte hem. Sen var jag däckad resten av helgen! I söndags eftermiddag åkte vi till skogen och stannade där ungefär en kvart innan jag kände att jag inte orkade stå upp längre… Visst är det normalt att man blir jättetrött när man är gravid, men detta är något helt annat…
Innan jag blev sjukskriven 75 % sa Jennifer till mig en dag:
”Du är ingen rolig mamma, du är ju som ett sjukt barn!!!”…
Det sved!


Axxa, 1 mars 2013

Varje torsdag åker jag och Axxa iväg på Teamträningen på kvällen, det är få tillfällen jag missat även om det hänt. Jag måste bara komma hemifrån, få vara jag och göra mitt någon gång i veckan i vart fall. Ibland sitter jag med en kaffekopp i handen och snackar och eventuellt hjälper jag någon genom att vara ögon under den tid vi ses. Ibland orkar jag träna med Axxa, det är dock inget jag räknar med.

Igår fixade jag dock inte att åka iväg. Jag var på jobbet i lite över fem timmar och sedan var det soffan som gällde (ingen hundpromenad, ingen Jennifernattning) till 19.30 då jag somnade... Sov ca 11 timmar då jag vaknade vid 6.20 när Jennifer började prata... Kändes som att jag kunnat sova minst lika länge till...

Hittills har det fungerat rätt bra ändå, men nu märker jag mer och mer att det börjar tära… Livet är inget roligt och jag känner mig som en urusel mamma, en dålig hundägare och inkompetent ”fru”… Jag vill så gärna, gärna göra saker med Jennifer men… I söndagskväll sa jag att vi kanske kunde åka pulka nästa helg om snön ligger kvar. Då svarar Jennifer, ”ja, annars kan vi göra det nästa vinter”… Gulligt sagt, men… Inte ska hon behöva vänta ett helt år på att få åka pulka och leka i snön med sin mamma… Hon är i en härlig ålder just nu och det känns som att jag missar allting…


Tro`t eller ej, men även Birre fick ett springryck!


Jättekul! Tyckte Axxa, tätt följd av Faran, och släppte pinnen, sprang ikapp och fällde bytet - med en utskällning av matte som följd...


Börjar bli huslig och lagar lunch varje dag när jag är hemma! Har dock förstått att min definition på att laga lunch inte är samma som alla andras...

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards