rackartyg

Direktlänk till inlägg 8 januari 2011

Snoris och lydnadsträning, 7 januari

Av Anna Östervall - 8 januari 2011 22:06


Började dagen med att skotta, skotta och skotta, därefter åkte vi stjärtlapp och snoris (snowracer) på tomten (!).


Hela familjen leker samtidigt, var och en på sitt sätt


Jennifer vägrar att hållla i sig, nästa gång blir det hjälm på!



Några timmar senare gick vi in för att äta lunch och fika med varmchoklad och sockerkaka.


Bild från torsdagens sockerkaksbak


När Jennifer sov middag tränade jag lite med tjejerna. Jag började träna lite inomhus med Axxa men kunde inte hålla mig utan gick ut och fortsatte.


Den är MIN, nej den är MIN - så kan de hålla på läääänge...


Axxa
Inne
Ställande under gång
– testade av igen och nu kom hon inte ihåg att stanna på kommando... Två steg fram och ett steg bak. Bara att backa bandet.
Stadga i stå – riktigt bra. Ska fortsätta träna stadgan så att den finns där även längre fram.
Handtarget – var lääänge sen vi körde men efter en kort tankepaus så mindes hon. Kul!

Då vi har det liiite trångt i vardagsrummet gick jag ut för att fortsätta träningen och även kunna köra lite annat. Där fortsatte jag med:

Ställande under gång – samma sak ute, men vi fortsätter träna lite.
Ställande på väg in mot mig – när hon var på lite avstånd så backade jag och när hon kommer gåendes mot mig sa jag stanna och hon stannade skitsnyggt!
Handtarget – testade även av detta med båda händerna som target och på olika höjder etc. och det gick bra.
Fot – lite starter, halter och korta sträckor, berömde starter och belönade kontakt
Platsliggning – hon fick ligga i någon minut på kort avstånd, måste komma igång med denna träning igen. En bra platsliggning är ju liksom ett måste om jag ska ut och tävla…


Axxa


Lämnade in Axxa och tog ut Faran en stund, första gången på lääänge. Kände oss nog ringrostiga båda två tror jag.

Faran
Fotgående
: Stegförflyttningar åt höger och bakåt, vändningar på stället och två steg ”hit och dit” inkl. halter.
Fjärr: Använder jag handtecken när hon ska sätta sig upp så sätter hon sig kanon, men säger jag sitt så ställer hon sig först och sätter sig därefter (utan kommando)… Det har varit så länge så jag skiter nog i att lära om det utan kör med röstkommando på alla skiften utan i ligg -> sitt. Inte så snyggt men det är ju fullt tillåtet så…
Testade av ett ställande under gång och så vitt jag kunde se var det jättebra, där har hon stadga…

Sen var Faran rätt trött i huvudet, så då lade vi ner. Kände mig otroligt nöjd med båda tjejernas träning! Måste dock lära mig att sänka kraven, framförallt på Axxa! Jag kan inte förvänta mig att hon ska kunna något 10-mässigt efter bara 2-3 träningstillfällen…


När vi gick in fick hundarna varsina märgben på tomten - Faran med sitt ben

 
 
Malin

Malin

8 januari 2011 22:40

Åh, tänk den som hade ett barn som sov middag..
det var läänge sen hon slutade med.. Hur får man dom till det ;-)

ja, att dom ska kunna efter två - tre gånger är kanske lite att ta i, men jag känner igen mig.
Tror vi är rätt lika i vårt träningstänk ;)

Kram

http://ingo.info.se

Anna Östervall

9 januari 2011 09:38

Ja, Jennifer sover oftast middag. Inte är inte varje dag vi och dagmamman lyckas med det men vi försöker. Skönt med lite egentid och att inte ha en övertrött tjej på kvällen. ;)

 
Annika o Diesel

Annika o Diesel

9 januari 2011 14:10

Det låter väl som en utmärkt plan att ha handtecken på sitt i från ligg. Många har ju olika kommandon på de olika skiftena, så vad spelar det för roll att det är ett handtecken?! Jag tycker det låter som en utmärkt idé. Håller själv på att funderar en del angående kommandon på de olika rörelserna i fjärren osv. När kommer rapporten från Frida????? Jag väntar med spänning!!

http://www.annikashundar.se

Anna Östervall

9 januari 2011 16:21

Började skriva lite igår, så det kanske kommer ikväll. Beror på när Jennifer somnar. ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards