rackartyg

Direktlänk till inlägg 28 september 2010

Skyddsläger för Fredrik, 25-26 september

Av Anna Östervall - 28 september 2010 11:15

I helgen blev jag medbjuden på skyddslägger av Pernilla och Lindha, tack tjejer!!! Det var för mig, och Axxa, en helt främmande figurant så det var lite spännande. Fredrik var otroligt bra! Vi hade bra kommunikation och jag gillade hans tänk!



Det jag ville fokusera på i helgen var bland annat att hon ska få större trygghet i allt, vara tyst (inte i momenten där hon får skälla) och fokuserad samt få ökat figurantförtroende. Jag är supernöjd med helgen! Känns som att även om vi har en hel del att arbeta med så går vi just nu från klarhet till klarhet. Lovely!


  
Generellt är det som stör mig mest just nu att vi har startljud i transporterna. Säger jag ”fot” så tjoar hon till ett par gånger men sedan är hon tyst. Känns så onödigt! Jag blir superfrustrerad… Å andra sidan så tjoade hon konstant i ”pauserna” förut och där är hon i stort sett tyst nu så det har gått framåt, på kort tid. Positionen är på det stora hela väldigt bra och hon har bra fokus på figgen (tittar inte på mig), kan dock glida fram lite i halterna.
Bevakningarna är mycket tryggare nu också. 
Hon biter bra, hårt och fullt, men vi vill ha lite mer trygghet i betten.
Anskällningarna är helt ok ska ev. försöka få henne att backa ut lite.
Släppandena är bra i tyskärm men obefintliga i svenskärmen…
Efter släppandet måste hon backa ut lite mer från figgen, hamnar väääldigt nära nu.
Ingångarna på plan, ej ”fot” utan ”här”, känns jättebra och hon är i bra känsloläge.



Nedan kommer mina anteckningar, inte så roligt att läsa kanske men bra för mig att ha kvar så jag vet var jag har dem. Blandar med lite bilder som Pernilla tagit med sin suuuperkamera! Jisses, man blev ju matt när man skulle hålla kameran för att fota när hon körde…


 

 

Dag 1

Körde fyra hela och ett kortpass med Axxa.  Första passet körde vi bitkudde för att Fredrik skulle få känna av henne lite. Hon vill(e) gärna fronta figgen, i till exempel en flykt så valde hon att springa förbi för att möta upp och bita framifrån istället för att gå i flykten, bakifrån.  Lite lustigt tycker jag då hon har en del osäkerhet mot figgarna och det borde ju vara ”enklare” att gå på någon bakifrån istället för att gå på front mot front, men… Å andra sidan så är inte Axxa körd i bitkudde så för henne var det något helt nytt, kanske det spelar in.



Pass 2 körde vi i ärm.
1. Tog tag i att hon vill fronta figgen i flykten. Fredrik gick iväg långsamt, jag sade ”revir” och släppte ut henne i långt koppel (som satt fast i nomeselen) och sedan bogserade Axxa mig tills vi nästan var ikapp Fredrik, då sprang jag på lite och ”släpper på” – bettvinst. Detta gör vi för att lära henne rätt mönster. Efter två sådana släppte jag henne på ”revir” när Fredrik joggat iväg ca 4-5 meter. Gick jättebra!
2. Lade henne för bevakning.  Kommenderar ”ligg” med lite tryck och väntar någon sekund med att lämnade henne. Fungerade bra.
3. Höga hopp – stilla ärm (ingen retning), jag kommenderar.  Hon hoppar.



Pass 3 Ärm
Körde lite transporter vilka gick överlag bra. Måste dock vara lite med precis innan halterna då hon gärna glider fram lite i halten, inte snyggt. Har även ljud i varje fotkommendering… Hon tystnar efter 1-2 steg och är tyst resten, men… Kom fram till att jag ska korrigera henne med rösten och inget annat, att ta tag i henne alt. koppelkorrigera skruvar bara upp henne mer.  Tycker det är svårt… Ska prova att spruta vatten på henne precis i starten ett par gånger och se om det fungerar.


Testade även lite släppanden på så sätt att Axxa satt vid min sida och Fredrik stod någon meter framför, sedan fick Axxa gå i och vi kollade av släppandet i passivitet. Gick jättebra, hon släpper bra och glider ut fint i bevakning. Här använder Fredrik tyskärmen då den är stum och hunden får lite lättare att släppa mot i svenskärmen som är lite elastisk och då kan det vara svårare för hunden att förstå att ärmen är still och att den ska släppa.


Pass 4
Minns inte riktigt, som pass två och tre tror jag.



Pass 5
Axxa och jag var trötta. Vi testade en anskällning där jag hade Axxa lös bredvid mig, Fredrik gick och ställde sig precis framför en buske.  Jag skickade Axxa som stannade på ganska bra avstånd och bevakade, sittande. Osäkerhet i skallet först men sen blev det bättre.


Flykt där Fredrik joggade iväg ca 20 (?) meter innan jag kommenderade ”revir”. Jättebra! Taxerade inte in utan satsade på håll och gick i bakifrån utan att tveka.

Sen var jag nöjd och vi bröt för dagen även om jag stannade kvar och tittade på de andra som körde vidare ett tag till.

Otroligt nöjd med både Axxas och Fredriks arbete!


  


Dag 2 – körde ärm hela dagen, växlade mellan svenskärm och tyskärm beroende på vad vi skulle köra


Pass ett
Började med en anskällning på ca 25-30 meters avstånd med bettvinst. Fredrik stod med ryggen mot en större buske. Axxa stannar på ok avstånd, ca två meter.


Bevakning, ca två meter. Jag säger ”lägg” med tryck i rösten, backar ca två meter och gick tillbaka (blivande avhämtning) till utgångspositionen– bettvinst.


Bevakning, ca två meter.  Jag säger ”lägg” med tryck i rösten, backar ca två-tre meter och gick tillbaka (blivande avhämtning) till utgångspositionen, backade återigen ca 2-3 meter – bettvinst.


Upphopp – bettvinst – bilen.



Pass två
Bevakning med lämna, tillbaka, lämna, bett
Bevakning med lämna, tillbaka, lämna, bett men efter bett – släpande och bett igen.
Transport med framfall och bettvinst
Stillastående transport med överfall, släppande ”fot”halt
Modprov ca 20 meter


Pass tre
? Se övriga pass…


Pass 4 – svenskärm
Bevakning – la henne, backade fem meter, bettvinst.
Transport, framfall, släppande, bevakning, ”fot”. Hon ville inte släppa svenskärmen.
Ett framfall från stillasittande, släppande – ville inte släppa!
Modprov – bettvinst – bilen


Pass 5 - tyskärm
Anskällning med anslutning samt släppande
Två bevakningar med anslutningar samt släppanden
Flykt, bettvinst, bilen.


 

 

Fortsatt träning

Ska träna släppanden i bitkudde/bitstock/tyskärm, ej svenskärm. När det fungerar/sitter kan jag testa av i svenskärm emellanåt.  Detta då hunden har lättare för att komma till kamp i svenskärmen och då får svårare att släppa.

Träna upphopp – figgen bör vara lite undvikande då hon varvar upp och blir emotionell på hot/ansiktsfrontning.


Utbackning – Träna detta skilt från skyddet, i vardagen, med boll alt. bitstock så hon lär sig backa ut och bevaka på lagom avstånd.


I bevakningarna får figgen ha lite spasmer…


Inför bevakningar
Bevakning – lägg ner henne på lagom avstånd, (två meter?) ”rikta” henne mot högra benet då får hon fin angreppsbana

 
 
Annika o Diesel

Annika o Diesel

28 september 2010 15:48

Verkar ha varit en riktig toppen helg!!!!!! Kul! Kul med en figge/intruktör till som är bra!
Kram

http://www.annikashundar.se

Anna Östervall

28 september 2010 18:54

Ja, det var verkligen super!:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards