rackartyg

Alla inlägg den 4 april 2011

Av Anna Östervall - 4 april 2011 20:59

Förra helgen var det dags att träna skydd för Fredrik igen. Vi tränar inte skydd så ofta men det märks verkligen framsteg från gång till gång, vilket är jätteroligt. Jag tycker det märks jätteskillnad på Axxa vad gäller ljud, fokus och självförtroende vilket känns jätteskönt!

I helgen blandade vi ärm och korg om vart annat. I ärm fokuserade vi på bevakningar men tränade även transporter, testade av inför modprov och släppanden. I korgen inriktade vi oss på transporter men även flykter. Tränade även lite mer momentmässigt inför lägre och inte bara delar vilket kändes jätteskönt, som ett verkligt framsteg.

Något vi måste ta tag i är positionen i transporterna då jag ser att hon går lite långt fram emellanåt. Det är dock inte prio ett utan prio ett är hennes ”känslonivå” och för att hålla den på rätt nivå måste jag komma underfund med hur det är bäst att ”ha” henne. Det jag kom fram till var dels att jag inte ska ha henne i stramt/uppkortat stryp med kortkoppel utan det bästa är antingen ett stort, löst stryp med halvkoppel alternativt koppel i hennes vanliga halsband. Dessutom måste jag komma underfund med hur jag bäst korrigerar henne när hon går för långt fram och även det testade vi i helgen. ”Ryck och slit” fungerar inte och inte heller att göra halter då detta snarare hetsar upp henne, att göra en snabb dubbelvänster om verkar fungera bäst, just nu. Lustigt är att nu fungerar korgtransporterna bättre än ärmtransporterna, det som alltid varit tvärtom…

Ärmbevakningarna har vi alltid haft liggande men att hon har fått skälla, dock börjar hon gärna skälla redan i själva nedläggandet och det ville vi inte ha alltså kommenderar jag ”tyst-lllligg-tyst” och det fick till följd att hon var tyst bevakningen igenom. Tävlingsmässigt spelar det ingen roll om bevakningarna är tysta eller om de skäller, men jag gillar att hon har ljudliga bevakningar. En bieffekt vi fick av de tysta bevakningarna var dock att hon fick ett helt annat fokus! På ena filmsnutten ser man hur hon vrider huvudet lite när jag kliver in till henne och det var det största ”fokustappet” på alla bevakningar under helgen! STOOORT framsteg. Numera har vi alltså tysta bevakningar, däremot kommer vi inte lägga oss i huruvida hon skäller i en bevakning efter släppande eller ej.

Finns givetvis massa mer att träna på men så är vi inte ens klara för en lägrestart, så…  
 
En uppenbarelse jag fick under helgen var att jag kan ju faktiskt träna korgtransporter utan figge, det vill säga fot med munkorg på. Eftersom jag har ”fot” som kommando i vanliga tävlingsfotgåendet och i skyddet kan jag inte träna ”ärm”transporter utan figge då det istället blir som fotgående med externbelöning. Däremot fungerade det med korgen och det gav jätteresultat!

Skriver inte så mycket mer utan lägger in en kort film med lite olika klipp istället. Att hon inte stöter med korgen är med flit, det är därför jag går och håller i selen. Detta dels för att "reta" hunden och dels för att spara på den fysiskt. Jag har inte lägt på någon häftig musik då det viktigaste för mig är att höra tystnaden!



 

Av Anna Östervall - 4 april 2011 10:10

Jisses, hinner ju inte med att uppdatera...


Måndag och tisdag
Hemma med fruktansvärd huvudvärk och illamående - "lättare släng" av migärn?
Hundarna fick gå ut och in som de ville hela dagen men var givetvis mest på tomten. På tisdagen vågade jag mig i vart fall på att köra bil och hämtade Jennifer hos dagmamman.



"Fika ute fast att det är kallt" sa Jennifer glatt, härligt att
ha en unge som älskar att vara ute. :)

Onsdag
Bara jobb, hundarna hemma. Lugn kväll med efterdyningar av måndagen och tisdagen.

Torsdag
Jobb på förmiddagen
Fika, valpmys och middag hos Annika Äventyr
Träning i två timmar för Frida Wallén, lydnad med Faquera och skydd med Axxa
Fika och sov över hos Johanna

Fredag
Hängde hos Johanna hela dagen inkl. social- och miljöträning med tjejerna


Lördag - Söndag
Skyddsläger med Axxa för Fredrik Ehrenflod

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards