rackartyg

Alla inlägg den 14 april 2011

Av Anna Östervall - 14 april 2011 21:27

Söndagen var Faqueras dag. Jag åkte och lämnade Jennifer hos mina föräldrar och fortsatte sedan till klubben för en morgonpromenad innan kursstart. Tränade även lite fjärrdirigering då jag funderade på att ta det momentet men då det fungerat bra de senaste gångerna och även vårt ”akillesskifte” stå-sitt fungerade nu så tror jag att vi är på rätt väg och då valde jag att fokusera på andra moment.


Pass ett startade jag med lite fotgående som uppvärmning inför stegförflyttningar vilket var det jag ville träna. Vi fick beröm för positionen vilket var kul!
Stegförflyttningar höger: Problemet är att hon emellanåt dels glider ut med rumpan och emellanåt ”tränger”. Mitt sätt att gå (korsar vänsterbenet över höger) är inte bra då det drar henne framåt, i och med första rörelsen är samma rörelse som när jag startar rakt fram, och hon hamnar då i fel position. Tar jag istället ett steg åt höger med höger fot, korsar sedan med vänster ben bakom höger (litet steg!) och sen ett kliv med höger fot igen så får hon bättre position.
Stegförflyttningar vänster: Är egentligen rätt bra frånsett att jag har svårt att hålla linjen, ville dock få dem ”översedda”. Kan gå som jag gör men jag måste ta lika stora steg! Det ena får inte vara mindre än det andra! Måste även tänka på att hålla rak linje då jag lätt glider framåt… Träna gärna med markeringar på marken för att få den raka linjen.
Stegförflyttningar bakåt: Problemet är att hon backar sittandes på rumpan. Lillemor tyckte jag skulle lära in ett ”backa”-kommando och byt så att jag säger ”backa” istället för ”fot” här.


Pass två fortsatte jag med vittringsapportering. Vi kom överens om att köra en tävlingsmässig så att vi kunde utgå ifrån det. Vi har haft massa strul med vittringen men inte tränat den sen i juni förra året, ett tag innan hon åkte till Annika för valpning. Faquera sprang ut, tog fel pinne - fick vittringen från rätt pinne i näsan, spottade ut den som var fel, satte på näsan letade upp rätt pinne och kom in med den! Jag blev lycklig! Visst, hon tog fel pinne först, men hon kopplade på hjärna och näsa och tänkte!! Gjorde då ingen mer då risken är att hon stänger av hjärnan och på med apporteringslusten och det blir fel.
Vi gick då över och tittade på inkallning med ställande. Lillemor tycker jag ska blanda raka inkallningar med inkallningar med ställande. Hon tyckte även att jag skulle köra tävlingslånga inkallningar men kommendera ”stanna” nära mig med kraftiga kroppshjälper (ta steg fram och slå ut med armarna). För att ibland testa av så att det fungerar utan hjälper och på fullt avstånd.


Tredje och sista passet började vi återigen med en tävlingsmässig vittringsapportering och bortsett från att hon vände den i munnen en gång på vägen in så var den 10-mässig! Gjorde ingen mer. Vad gällde vidare träning av momentet fick jag råden att köra en tävlingsmässig vittringsapportering om dagen där jag bara värmde upp lite kort med något lugnt moment innan för att sedan göra en vittring. När jag gjort detta under 14 dagar (och det fungerat bra) var det dags att gå vidare genom att köra ett tempomoment, till exempel inkallning innan för att direkt därefter köra vittringen. När detta fungerar kör jag apportering innan (som det är på tävling) för att därefter köra en vittring. Jag kände mig nöjd men hade 8 minuter av min tid kvar så då fortsatte vi med att gå igenom Lillemors tänk vad gäller apporteringsdirigering samt det inledande konskicket. Vi testade även den första inledande dirigeringsövningen.
Vad gäller själva apporteringen så har Lillemor alla tre apporterna ute jämt, en del utesluter mittenapporten på träning men det gör inte hon då hon tycker att det kan dra upp intresset på mittenapporten på tävling just för att hunden inte är van vid att den är där. Genom att den alltid finns med men aldrig får apporteras blir den enligt henne ointressant. Hon har alltid med konen, även under de första inledande övningarna. Då placerar hon hunden där hon vill ha den så att hunden får rätt bild av hur det ser ut till sedan när vi lärt in konskicket, kedjning. Hon vill ha hunden mitt emot sig ca en ½-1 meter bakom konen. Till att börja med lär hon hunden att gå parallellt med sig åt höger och vänster, därefter lär hon hunden att först gå åt den håll hon vill för att sedan vika av bakåt mot den apport hon vill Hon vill alltså inte att det ska se ut som om hunden springer i en böj utan mer som en halv rektangel. Sen var tiden ute för Faquera.


Vi tränade lite själva också och då körde jag bruksstegen, jag har inga planer på att tävla högre med Faran men jag kör den dels för att få lite omväxling och hon tycker den är rolig och dels för att jag tror det är bra träning för kopplingen mellan hjärna och tassar. För hennes del är nog den kopplingen bra att träna emellanåt. Tränade även lite hopp-apport och metallapportering, lite fjärrdiriering och fotgående/stegförflyttningar/vändningar.


Efter kursen körde jag lite skydd med bitkudden med Axxa men jag var trött och hon var übervarvad efter att ha varit på klubben utan att få träna en hel dag så det gick inte så där strålande direkt även om det inte var katastrofalt heller.


Vi fick även lite ”allmänna tävlingstips och -råd” av Lillemor och Kjell men de delger jag kanske en annan dag, nu har jag lite annat att göra. Jag är SUPERNÖJD med kursen och får ni tillfälle att gå kurs för Edströms tycker jag ni ska hoppa på det direkt!! Själv hoppas jag på en uppföljning...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards