rackartyg

Alla inlägg den 12 april 2011

Av Anna Östervall - 12 april 2011 21:38

För att få delta på kursen krävdes 1:a pris i klass 1 alternativt uppflytt ur appellen, mycket bra med en lägsta nivå. Med på kursen var allt från vi i de lägsta klasserna till Sofia Edlind med Tia som kom 2:a på NM!


Upplägget var som sådant att vi började med fika i klubbstugan och en presentation av varje ekipage. Jag berättade vad jag gjort med tjejerna samt att min akilleshäl är att jag fastnar i detaljträning och inte ”får till/inte tränar” momentet som helhet och därmed heller aldrig känner mig tävlingsklar. Sedan gick vi ut och alla fick börja med varsitt pass fritt följ då Lillemor ville se momentet för att få en uppfattning om hur samarbete etc. fungerade mellan hund och förare. Fria följet var tävlingsmässigt med kommendering och inga belöningar eller beröm tilläts. Sedan ställdes äggklockan och varje ekipage fick 10 minuter var som på ett rullande schema. Lillemor jobbade hela tiden med ekipaget på plan och vi andra fick välja om vi ville träna själva eller titta på. Oavsett vad man valde fanns Kjell att tillgå dels som extra ögon till ekipaget på plan och dels som frågeplank för övriga.  Ett mycket bra upplägg!  Jag tränade med Axxa på lördagen och med Faquera på söndagen, vilket kändes väldigt bra.


 


Axxa
Första passet
bestod som sagt av fritt följ ā la klass 1, vilket passade mig rätt bra då det var ett av de moment jag ville gå igenom under helgen.
Lillemor: Helheten är mycket bra men ej vänster om halt och vänster om marsch. Hon har bra position men glider fram innan vänstersvängar och det gör även att vänster om marsch och vänster om halt blir sämre. Sofia kommenterade att hon även får blicksläpp innan just vänstersvängarna, annars var där inga.


 


Andra passet valde jag att gå vidare med fria följet och då fokusera på just vänster om marsch och vänster om halt. Lillemor höll sig oftast bakom oss, Kjell framför och de andra kursarna på ena långsidan så man vart "ganska" skärskådad - mycket bra!
Vänsterhalter: Får inte ta jätteklivet till vänster som jag gör då det är som ett dk (precis som om man gör vänster om tar ett steg framåt och sedan gör halt), dessutom stjälper det Axxa… Därför tränade vi mycket på hur jag sätter fötterna, både med och utan Axxa. Kortare steg! När jag tar kortare kliv har jag dock lätt för att ”köra med ”vänster axel (vilket jag inte gör när jag tar långa kliv…) - ajaj! Jag gör rätt med vänsterfoten men glid inte ut med högern utan placera den vid den vänstra, då blir det bra.
Vänster-om-marsch: Korsar benet och ”går konstigt” – så som jag går så kan hon inte göra en snygg vändning utan hon går in i mig! Hon tränger alltså inte i svängen, men har inte en chans att göra rätt! Sjysst matte! Eller inte… Alltså, jag ska gå som jag gör med vänster ben men ta kort kliv med högern och de två (?) stegen i halten ska vara korta, gå se på igen. Gav mycket bra resultat!!
Lillemor: Mycket trevlig schäfer!!  Inte alls så stirriga som de brukar vara. J
Kjell: Det ser mycket bra ut! Bara de små detaljerna kvar. Vilket är lite ironiskt då jag i stort sett bara tränar detaljer… Men det är väl så att detaljerna för sig fungerar men inte när jag sätter ihop dem till en helhet.


 


Tredje passet valde jag apportering och läggande under gång. Vi började med apportering där vi helt enkelt körde en tävlingsmässig så att de fick se hur det ser ut. Det vart en hel apportering men det var inte många rätt. ;)Det börjar redan i kastet då Axxa i sin hjärna redan där är inne i gripandefasen. Detta ser man genom att när jag kastar ”griper” hon i luften, detta har vi jobbat mycket med för att få bort och vi har kommit långt men inte hela vägen fram. För att få bort det sista ”luftgripandet” behöver jag bara låtsaskasta tills munnen är stängd och då kastar jag på riktigt. Förhoppningsvis kommer hon hålla munnen stängd tidigare och tidigare för att få apportera.  Farten ut var bra och även farten in. Gripandet var inte bra första gången (hon är ju inte van vid att få springa och hämta så hon blev ”lite het”) men resterande blev bra. Vi hade tugg på vägen in och i ingången. Lillemor tyckte jag ska lära henne hålla ”fast” och säga ”fast” när hon är på väg in för att sedan bryta och belöna/berömma i ingången innan hon gjort den klart. Ganska snart ska jag göra om ovan men istället för att bryta i ingången ska jag upprepa ”fast” istället och låta henne göra hela ingången. Gripandet brydde vi oss inte om då hon normalt inte har problem med dessa. Känns väldigt skönt att kunna gå vidare och träna hela apporteringar!



Läggande under gång: Hon har mycket snabba lägganden! Jag behöver inte bry mig om att hon ”slår” med tassarna på vägen ner då läggandet är så snabbt. Däremot hoppade hon ut i sidled när hon lade sig och det får hon inte göra. Engångsföreteelse eller vana? Jag tror inte att hon brukar göra det, men det är något jag måste vara observant på.




Det var vad jag och Axxa hann med under dagen. Tyvärr hann vi bara få totalt 30 minuter per dag… Men det var å andra sidan otroligt givande 30 minuter! Dessutom kunde vi ju träna själva samt se, lyssna och ställa frågor. Utöver ovanstående ställde jag, givetvis, även en massa frågor om regler och hur domarna dömer vilket bara det är mycket värt!


Stort TACK till Christoffer Frances för de finfina bilderna!!


Faqueras fortsättning följer…

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards