rackartyg

Alla inlägg den 8 april 2011

Av Anna Östervall - 8 april 2011 15:13

Började med Axxa
Inkallning med "ja" och därefter inkallning med ställande. Första med "ja" gick inte, det var ett tag sen och jag var på ca 30 meter. Andra minskade jag avståndet till 20 meter plus att vi gjort en tidigare och denna gick kanon. Körde sedan ett par inkallning med ställande och det var bra fart in, bra stopp och bra stadga efter stoppen! Supernöjd!
Körde några ställande under gång som även de gick jättebra! Hon höll ihop jättebra och hade helt rätt attityd och känsla trots att vi kört fartmoment med bollbelöningar precis innan!
Fortsatte med fotgående där hon höll ihop jättebra med finfina halter, bra svängar och bra stegförflyttningar. Korta rakor håller hon ögonkontakt men längre sträckor släpper hon samt att hon släpper mer och mer ju tröttare hon blir.
Tränade apportering också, det var läääänge sen! Första kastade jag apporten och gav henne bollen hos mig istället för att skicka, nästa kastade jag och hon fick köra en hel apportering, tredje apportering utan ingång. Därefter körde jag några med apporten bakom henne. Alla gick bra men eftersom jag fokuserat så mycket på att få bort lufthugg och skall vid kastet har jag nu fått in liiite tveksamheter "får jag verkligen gå när du säger apport" samt lite långsamt tempo på vägen in. Får balansera momentet med så kommer det nog blir bra.
Körde även ett par läggande under gång och de var ok men inte mer än så. Hon lägger sig snabbt men inte så som jag skulle vilja, kanske få återuppta själva liggträningen... Eller så tävlar jag någon gång och ser vad domaren tycker.


Fortsatte med Faran under tiden Axxa underhöll oss med sin skönsång i bilen...
Började med några apporteringar någon hel, några där jag avbröt med belöning på vägen in och några rena ingångs- och släppandeövningar. Överlag är jag nöjd men vi behöver träna mer. Fortsatte med inkallning med ställande, första bröt jag och visade stort missnöje då hon saktade ner men inte stannade. Sedan gick det mycket bättre även om hon har lite lång stoppsträcka, men vad 17 hon stannar på första kommandot! Har nog kommit på en bidragande orsak till att hon inte stannar helt... När hon är på väg att stanna börjar jag berömma och röra handen mot fickan för att ta fram bollen och då fortsätter hon emot mig istället för att genomföra stoppet. När jag väntar med att göra något tills hon står helt still, då stannade hon. Ska försöka vara noggrannare här. Därefter tränade jag lite fjärrdirigering med bollen bakom och ligg till stå, ligg till sitt och ligg till sitt fungerade bra på avstånd på upp till 10-15 meter, stå till sitt måste jag mängdträna på nära håll. Fortsatte med att träna lite fotgående med fokus på stegförflyttningar bakåt, vänster halter och vänstersvängar. Hon genar i vänstersvängar och jag undrar om det beror på dålig teknik eller stel rygg? Får träna vidare för om inte annat så mjukar ju rumpanin-övningarna upp ryggen. Så där slår jag två flugor i en smäll. Avslutade med några sättande under gång som jag tycker var helt okej.


KUUUUL att åka iväg och träna!!
Ser fram emot helgen då jag går lydnadskurs för Lillemor (SM-etta 2010 i lydnad) och Kjell (domare) Edström både lördag och söndag.

Av Anna Östervall - 8 april 2011 11:10

Ville hitta på något kul med Jennifer i lördags och åkte till Aquaria vattenmuseumet, något vi trodde hon skulle uppskatta och som jag velat åka till länge. Blev dock grymt besviken!! Dit åker vi inte igen… 


Nordiska miljön - det man ser på bilden var det som fanns... Bilden är lånad från aquaria.se


Ringde mina föräldrar och åkte dit på fika och middag istället och det gjorde både dem och Jennifer lyckliga. Väl hemma igen bar vi in Jennifer från bilen och hon somnade om direkt så det var bara att gå ut direkt och köra ett kort lydnadspass på parkeringen/vägen utanför, började med:


Faran
Fjärrdirigering
med planka framför:
Ligg till stå & sitt till stå & sitt till ligg fungerade upp till 10 meter, blickstilla med bakbenen
Stå till ligg provade jag på max 3-5 meter och då var hon blickstilla.
stå till sitt, då flyttar hon fram så det får jag plocka ut och träna för sig.
Inkallning med ställande: blandade resultat, men med lite mer övning kanske vi kan få det att fungera
Fotgående: bra ingångar och vändningar på stället, stegförflyttningar till höger och vänster är ok men bakåt behöver vi träna mer på.


Axxa, hade bra aktivitetsnivå under hela passet!
Ställande under gång
: Kanon! Bra ställanden och stadga efteråt, tränade min ingång till hennes sida för sig och det gick bra men känns inte lika stadigt som resterande.
Inkallning med ”ja” (exteriörbelöningskommandog) – kanon!
Inkallning med ställande – kanon!!  Tror dock att hon visste att belöningen låg bakom…
Fotgående: Tränade vändningar och halter med korta raktsträckor och är jättenöjd.
Fjärrdirigering: Testade lite fjärr och stå till ligg är jättebra men jag måste träna på ligg till stå för det förstår hon inte… Tvåans fjärr fungerar bra.

 

Träning söndag em i regnet, grymt dåligt träningspass... Tänkte väl inte riktigt rätt heller, kanske inte så smart att börja med skyddsövningar för att lite senare ta ut henne och köra inkallning med ställande på exakt samma plats. Dessutom var det första gången vi körde det i skogen så... Under inlärning kan man ju underlätta lite för hunden kanske?
Axxa – skydd med bitkudden
Inkallning med ställande
Faran; Inkallning med obefintligt ställande samt bra fjärr

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards