rackartyg

Alla inlägg den 21 september 2011

Av Anna Östervall - 21 september 2011 13:13

Idag vart det att gå upp i otta som vanligt då Teamet skulle köra tävlingsträning på Tyresö BK. Efter en sjukt stressig morgon som slutade med att jag nästan kom tid, dock utan att ha ätit frukost blev en stirrig Anna överlycklig när jag insåg att det var söktävling på Tyresö! Serveringen var öppen och det fanns nygjorde mackor och kaffe att köpa för en billig (!) peng. Det tackar vi extra för!!

Jag och Faran blev kommenderade genom hela klass 3 tävlingsmässigt förutom vittringen som vi hoppade över helt samt att jag körde fjärrdirigeringen på ca 5 meter.

Sitt i grupp
En minut tillsammans med Emma och Plätt, gick jättebra. Sedan gick vi av plan för att ”hämta upp” Julia och Ajax.
Platsliggning
Utom synhåll på tre minuter. Denna gick också superbra! Inget rumpvickande utan hon låg helt stilla! Dock ligger och sitter hon och tittar sig runt en del… Efter tävlingen ska jag nog backa bandet för att minska tiden och öka förväntan en period.
Fritt följ
Kändes bra. Jag ska slå av på tempot då jag går för fort… Hört den förut? Ändå tänkte jag på att gå liiite långsammare och att ta mindre steg… Insåg att jag måste lägga in stegförflyttningarna mer i fotgåendet och inte detaljträna det då de var ok men inte alls lika fina som de är när jag tränar dem för sig.
Sättande under gång
Belöna inte sättandet, hon förväntar sig belöning och satte sig skitfort men blev tveksam när det inte kom någon belöning och ställde sig…
Jag har belönat alla nu en period då hon sätter sig fort men är seg sista biten. Nu satte hon sig fort men ställde sig sedan, ska sluta belöna sättandet.
Inkallning        
Får bara säga ”Faran kom” vid första inkallningen, inte på övriga två… Det gör jag alltid… Jag ställer henne för sent och i och med det ser det även ut som att hon har längre stoppsträcka än hon har… Ställ henne hellre för tidigt än för sent. Kalla in henne oftare efter ställandet och kommendera ”lägg” lite hårdare. Jag belönade ställandet och gick sedan tillbaka och fortsatte momentet.
Rutan
Hon sprang till belöningspunkten för inkallningen och inte till rutan… Jag kunde dock dirigera in henne. Resterande var bra.
Hoppapport
Kanon!
Metallapport
Kanon!!
Vittring
Avstod
Fjärrdirigering
Stod på ca 3-5 meters avstånd. Jag tyckte skiftena såg ok ut fast att hon rörde sig framåt liite i stå till ligg. Det visade sig dock att hon rört sig ca en meter… Undrar hur inlärt inte det blivit… Suck…

Efter tävlingen vart det fika och genomgång av ”tävlingen”. Jättetrevligt som vanligt, det är en skithärlig grupp med trevliga människor och häftiga hundar!

Dagens skratt var Ajax inkallning med ställande. När Julia ropade "stanna" tog Ajax ett jätteskutt, över en meter, rakt upp i luften! Landade, stod kvar 0,5 sekunder innan han överlycklig kastade sig om och tjuvade sin externbelöning. Emma skrattade så hon tjöt och benen vek sig, vi andra var inte mycket bättre vi! Klassens clown, supersöt!!

Efteråt åkte jag äntligen och köpte en Biabädd som vi ska ha under trappan i hallen. Härligt, det har jag velat ha länge! Jennifer var hos farfar och farmor med Robban i förmiddags och ville inte åka därifrån så jag har haft eftermiddagen för mig själv! Eftersom jag är sjukt trött passade det rätt bra då jag inte hade varit någon glad och roliga mamma… Istället har jag bloggat ikapp lite, städat och läst lite samt tagit en ”långpromenad” med tjejerna – vi får nu gå hela 20 minuter!

När vi senare sitter och äter middag säger Jennifer plötsligt: - Dina vovvar är fantastiska! Jag kan inte fatta att dina vovvar är så gulliga! Mmmmm, du är så gullig i pälsen (till Axxa).
Ojojoj, mammahjärtat blir ju ännu mjukare när man hör såna kommentarer!


  

Av Anna Östervall - 21 september 2011 09:27

På förmiddagen tog vi en lägre promenad, ur Axxasynpunkt, med lite vila/fika/lunch vid en lekpark framförallt för Jennifers skull, men även för att Axxa skulle få vila. Totalt var vi ute ungefär två timmar – superhärligt! Jag saknar verkligen våra skogsutflykter med promenader och picknick! Förhoppningsvis får vi en lång, fin höst så vi hinner med lite sånt också innan vintern…


Bilderna från dagen kommer i annat inlägg, här kommer istället en bild från förra helgens rehabträning, Axxa har redan waterwalkat i sjön hos oss. Nu simmar Faran och Birre och kvar på land är två besvikna som inte fick bada... Fler bilder längre ner i inlägget.


På eftermiddagen åkte jag ut till Värmdö BK för att träna lydnad med Faran. Måste tyvärr erkänna att det bar emot lite… Det är inte så kul att åka iväg helt själv och det känns inte så roligt att lämna Axxa hemma… Väl på Värmdö så träffade jag Lotta som höll på att märka upp planen inför lägrespåret dagen efter och vi pratade en hel del. Sedan frågade hon mig och hon fick kommendera igenom mig och Faran genom ett lägrefotgående och det tackar man ju inte nej till! Fick beröm för vårt fina fot vilket gladde mig mycket!


Sedan tränade vi :
Rutan – Ett frivilligt inspring som jag belönade, ett kanon skick på ca 25 meter. Tränade lite annat emellan, sedan ett skick då hon hamnade utanför men jag lyckades få in henne - kan vara bra att kunna ”rädda” momentet, körde sedan ett par gånger till och fick till ett par bra skick på 25-35 meter!
Hopp-apport, hon ville inte hoppa ut de två första… Varningsklockan ringde men jag sket i det. Jag tror inte hon har ont. Vi har inte tränat det på länge… Har vi ens kört apporteringar så har det varit vanliga raka. Ställde mig närmare hindret och körde två till som var klara 10:or. Slutade där.
Vittringen – känns som att vi har/får en massa skit här som jag inte vill ha…  Hon blir frustrerad och bara står och vrålar rakt ut och Faran är ingen stressad/ljudlig hund! Provade istället att gå bredvid med lite slakt koppel men då trodde hon det var kryp och kröp så kanon så jag börjde träna det istället. Ska kolla med Emma imorgon.
Kryp - Kanon! Bra position, låg i kropepn och rätt attityd!
Stegförflyttningar – suveräna!
Inkallning med ställande på tävlingsavstånd och då stannar hon inte… Ska nog flytta mig bakåt successivt… och inte dubbla avståndet… Körde en från stå till ligg och hon har bra lägganden under inkallningen så de behöver vi inte träna, enbart repetera någon gång ibland. Körde även flera inkallningar från ligg på nära avstånd för att få upp farten, här traskar hon gärna in till mig så det behöver vi träna en hel del.


Tror det var det, efter en låååång härlig eftermiddag/kväll på BK åkte vi hem och mös med familjen.



Jennifer hittade en fåtölj!
       
  


    

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards