rackartyg

Direktlänk till inlägg 21 september 2011

Träningstävling med TeamEgoDogs på Tyresö BK, söndag 18 sep.

Av Anna Östervall - 21 september 2011 13:13

Idag vart det att gå upp i otta som vanligt då Teamet skulle köra tävlingsträning på Tyresö BK. Efter en sjukt stressig morgon som slutade med att jag nästan kom tid, dock utan att ha ätit frukost blev en stirrig Anna överlycklig när jag insåg att det var söktävling på Tyresö! Serveringen var öppen och det fanns nygjorde mackor och kaffe att köpa för en billig (!) peng. Det tackar vi extra för!!

Jag och Faran blev kommenderade genom hela klass 3 tävlingsmässigt förutom vittringen som vi hoppade över helt samt att jag körde fjärrdirigeringen på ca 5 meter.

Sitt i grupp
En minut tillsammans med Emma och Plätt, gick jättebra. Sedan gick vi av plan för att ”hämta upp” Julia och Ajax.
Platsliggning
Utom synhåll på tre minuter. Denna gick också superbra! Inget rumpvickande utan hon låg helt stilla! Dock ligger och sitter hon och tittar sig runt en del… Efter tävlingen ska jag nog backa bandet för att minska tiden och öka förväntan en period.
Fritt följ
Kändes bra. Jag ska slå av på tempot då jag går för fort… Hört den förut? Ändå tänkte jag på att gå liiite långsammare och att ta mindre steg… Insåg att jag måste lägga in stegförflyttningarna mer i fotgåendet och inte detaljträna det då de var ok men inte alls lika fina som de är när jag tränar dem för sig.
Sättande under gång
Belöna inte sättandet, hon förväntar sig belöning och satte sig skitfort men blev tveksam när det inte kom någon belöning och ställde sig…
Jag har belönat alla nu en period då hon sätter sig fort men är seg sista biten. Nu satte hon sig fort men ställde sig sedan, ska sluta belöna sättandet.
Inkallning        
Får bara säga ”Faran kom” vid första inkallningen, inte på övriga två… Det gör jag alltid… Jag ställer henne för sent och i och med det ser det även ut som att hon har längre stoppsträcka än hon har… Ställ henne hellre för tidigt än för sent. Kalla in henne oftare efter ställandet och kommendera ”lägg” lite hårdare. Jag belönade ställandet och gick sedan tillbaka och fortsatte momentet.
Rutan
Hon sprang till belöningspunkten för inkallningen och inte till rutan… Jag kunde dock dirigera in henne. Resterande var bra.
Hoppapport
Kanon!
Metallapport
Kanon!!
Vittring
Avstod
Fjärrdirigering
Stod på ca 3-5 meters avstånd. Jag tyckte skiftena såg ok ut fast att hon rörde sig framåt liite i stå till ligg. Det visade sig dock att hon rört sig ca en meter… Undrar hur inlärt inte det blivit… Suck…

Efter tävlingen vart det fika och genomgång av ”tävlingen”. Jättetrevligt som vanligt, det är en skithärlig grupp med trevliga människor och häftiga hundar!

Dagens skratt var Ajax inkallning med ställande. När Julia ropade "stanna" tog Ajax ett jätteskutt, över en meter, rakt upp i luften! Landade, stod kvar 0,5 sekunder innan han överlycklig kastade sig om och tjuvade sin externbelöning. Emma skrattade så hon tjöt och benen vek sig, vi andra var inte mycket bättre vi! Klassens clown, supersöt!!

Efteråt åkte jag äntligen och köpte en Biabädd som vi ska ha under trappan i hallen. Härligt, det har jag velat ha länge! Jennifer var hos farfar och farmor med Robban i förmiddags och ville inte åka därifrån så jag har haft eftermiddagen för mig själv! Eftersom jag är sjukt trött passade det rätt bra då jag inte hade varit någon glad och roliga mamma… Istället har jag bloggat ikapp lite, städat och läst lite samt tagit en ”långpromenad” med tjejerna – vi får nu gå hela 20 minuter!

När vi senare sitter och äter middag säger Jennifer plötsligt: - Dina vovvar är fantastiska! Jag kan inte fatta att dina vovvar är så gulliga! Mmmmm, du är så gullig i pälsen (till Axxa).
Ojojoj, mammahjärtat blir ju ännu mjukare när man hör såna kommentarer!


  

 
 
Malin

Malin

21 september 2011 15:10

Haha.. Ajax, han är inte möjligtvis flat?
Låter som nåt en sån skulle kunna göra ;)

Åh.. goa ungar!
Jag frågade Moa igår om vi skulle byta ut Ingo mot schäfer.. jo, jag är hemskt schäfersjuk, tror dock inte jag skulle kunna byta ut honom, tycker ju om apan ändå ;)
Hade jag fått så hade jag köpt schäfer oxå, men se där stoppar gubben mig!
Iallafall, så svarar hon: Nej, mamma, du får inte byta ut Ingo, då grinar jag! Men du kan väl köpa en fäfer oxå :)

http://ingo.info.ser

Anna Östervall

21 september 2011 16:16

Nej, det är en charmig aussiekille! :)
Haha, helt rätt svarat av Moa tycker jag!!!
Sparka ut gubben och köp en till hund ;)
Kramar

 
Annika, Diesel o Indy

Annika, Diesel o Indy

21 september 2011 18:51

Den inkallningen skulle jag velat se. :D
Bra reflektioner på alla moment! Det kanske går vägen om en vecka och ni spikar ett första pris?! Kramm

http://annikasvardag.bloggplatsen.se

Anna Östervall

21 september 2011 20:49

Haha, nej det går nog som vanligt. ;)
Kram kram

 
Marie, Troya o Tyra

Marie, Troya o Tyra

22 september 2011 08:41

låter som en lyckad träningsdag! Haha, J är ju för go! Ska du o Faran tävla? Vart?

Ha d gott!

http://www.troyatyra.se

Anna Östervall

22 september 2011 10:49

Ja, Jennifer är toppen! Har dock ett inlägg på lut med hennes lite mer "attitydiga" sida. Allt är ju inte guld och gröna skogar med en treåring i huset! Fast det är ju mest det jag skriver om här. *puh*
Yes, vi ska tävla snart! Den 1 oktober ska vi tävla på Tyresö BK.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards