rackartyg

Alla inlägg den 7 september 2011

Av Anna Östervall - 7 september 2011 15:41

På måndagskvällen var det dags för treadmillen för andra gången och idag hade hon förväntningar! Hon älskar verkligen allt som har med vatten att göra! Hon drog mig in och fram till stället med flytvästar, väntade någon sekund och när inget hände drog hon mig runt "akvariet" och fram till ingången där hon ställde sig på helspänn och väntade på att rampen skulle fällas ned så hon kunde gå på.



Förra gången vi var där gick hon 3x2 minuter, idag gick hon 2x5 minuter. Sedan blev det stretching och laserbehandling precis som förra gången. När vi kom frågade Charlotte hur det gick och jag berättade som de var, att jag snart ger upp… Skiter i allt vad rehab heter och kör på. Axxa är något så fruktansvärt understimulerad och det ger ju sina bieffekter… Hon är gaaasad, har stora förväntningar på minsta lilla, drar i kopplet vilket hon absolut inte får göra då det belastar bogen, reser ragg och ”pustar/frustar” när vi möter andra hundar, blir ovarsam hemma både mot Jennifer och annat här hemma - om hon t.ex ska kela så tjuter hon samtidigt som hon kastar sig upp i soffan och nockar en i sina försök till lite mys… 33,5 kilo schäfer som beter sig som en ouppfostrad Chihuahua är inte så roligt att ha att göra med…



När Charlotte stretchade Axxas högra ben bakåt tyckte hon dock att hon kunde stretcha benet liiite längre än förra gången = liten framgång!! Vips så hade jag inte en tanke på att skita i allt utan fick en sporre till att bli ännu noggrannare! Tänk vad lite som behövs ibland… 



Hon kan inte komma och säga att hon inte vill sitta när det är blött på backen i vart fall!   


Nedan har jag sammanställt den rehabträning jag bör göra med båda hundarna varje vecka. Som heltidsarbetande småbarnsmamma är det stört omöjligt att få ihop tiden…


Jag ska dock sätta mig ner och försöka göra ett veckoschema för att på så sätt dels inte glömma något av det, vilket är lätt att göra när det är så mycket, och dels försöka få en bättre fördelning och överblick över övningarna.

Jag har av flera fått frågan varför vi inte får simma samt varför vi tränar waterwalking.


Simning - Anledningen till att hon inte får simma är för att rörelserna hon utför när hon simmar är påfrestande för bogen. Waterwalking anstränger inte bogen på samma sätt.


Waterwalking – Dels avlastas hundarna upp till 70 procent när de tränar waterwalking i treadmillen vilket gör att man kan ”träna dem mer”. Dels rör de sig annorlunda, Axxa (kanske alla?) kör till exempel med ”höga benlyft” (går som en Lippizanerhäst) med frambenen vilket hon inte gör när hon promenerar. För att underlätta ekonomin och vardagen tränar vi i treadmill en gång i veckan på Animalen i Södertälje och ungefär 2 gånger i veckan ska vi gå i sjön här hemma istället.

Sjukgympa/underhållsträning Faran

Simma

2-3 ggr/vecka

Klövja

2-3 ggr/vecka

Benmanschetter

2-3 ggr/vecka

Dörrmattan

några gånger om dagen

Massage

en gång om dagen

Kavaletti

2-3 ggr/vecka

Yogaboll

för att stretcha ut ryggen några gånger i veckan

Stretching  

minst en gång om dagen

Gå kopplad i blåbärsris

2-3 ggr/vecka

Långsam slalom

några ggr/vecka – varje dag

 

Sjukgympa Axxa

Waterwalk

Ca 3 ggr per vecka, varav en på Animalen i Södertälje        (3x2 min, 2x5 min)

Promenad

10-15 min, 4-6 gånger/dag, ökas med 5 min/vecka

Massage av bogarna

5-10 minuter per dag

Stretching

minst en gång om dagen

Massage av bogarna/benböj 

5-10 minuter per dag, gärna massera hela henne några ggr/vecka – varje dag


Innan Axxas skada skulle även hon gå med benmanchetter och klövjeväska samt simma istället för waterwalken, betydligt enklare...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards