rackartyg

Direktlänk till inlägg 22 september 2011

Lydnadsträning, tisdag 20 sep.

Av Anna Östervall - 22 september 2011 12:49

Vittring
Direkt efter jobbet tog jag ut Faquera och körde 3 vittringar på det lilla kalhygget snett emot oss, flyttade pinnarna mellan varje gång. Jag gick med Faran i kort koppel med magen vänd emot henne (för att undvika hennes kryptänk). Hon hade näsan på större delen av tiden under de tre vittringar vi gjorde!!! Sen tog hon fel pinne två gånger men den andra gången såg det ut som att hon började klura på varför hon inte fick beröm/belöning då! Vilket hon ju får när hon tar rätt. Tror det var helt rätt att flytta det från plan och att jag gick bredvid henne.
Jag avslutade med att gömma en pinne som hon fick leta reda på, ca 5-10 meter ut, "markerade/visade upp" en sträcka på ca 2 meter för henne, gick tillbaka och gjorde vändningen som man gör på tävling och skickade henne sen. Hon letade upp pinnen och kom in med den med bra fart och höll den bra, utan tugg! La in ett dk vid ingången, just in case, och fick en bra ingång inkl. "fotsittande innan avlämning utan det minsta tugg eller rull! Håll tummarna för att vi är på väg mot ett genombrott!  

Senare, när vi nattat Jennifer gick jag ut och körde ett kort pass på tomten.

Inkallning med ställande
Ok men måste träna mycket mer och få ut avståndet. Återigen fick jag bekräftat att jag måste kalla in fler gånger från ställandet.

Fjärrdirigering
Lite blandade skiften men plockade ut stå -> ligg. Bytte handtecken och tror att det kan vara en grej. Det handtecken jag har nu, har jag från sitt -> ligg och det betyder eg. "släng dig i backen" och då lyfter hon upp frambenen i luften och "ramlar" ner. Har hon då samma teknik från stå -> ligg kanske det inte är så konstigt om hon hamnar framåt... Värt att testa i vart fall.

Sättande under gång
Första belönade jag direkt att hon satte sig, sedan berömde jag enbart direkt hon satte sig men belönade först när jag kom tillbaka. Ska fasa ut belöning och sedan berömmet.

Jahapp, minns inte mer men vet att jag tränade mer...
Jisses, jag måste verkligen skriva upp asap vad jag tränar för att minnas...

Ska skriva ihop en liten träningsplanering igen nu när vi ändrat träningen en hel del både vad gäller upplägg/"inlärning" och belöningar...

 
 
Annika, Diesel o Indy

Annika, Diesel o Indy

22 september 2011 18:36

Bra tankar om vittringen! Hon kanske börjar förstå!

http://annikasvardag.bloggplatsen.se

Anna Östervall

23 september 2011 07:45

Hmmm, jag trodde det men efter gårdagskvällens träning så... Jag har i vart fall en oerhört tacksam hund att träna med!! Nu har vi klurat ännu mer och så får vi se hur det blir... Räknar inte med betyg om en vecka men kanske jag och Emma kan lära oss något på vägen i vart fall. ;) Förhoppningsvis får vi till det så småningom.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards