rackartyg

Direktlänk till inlägg 7 augusti 2011

Spårträning på Värmdö BK, onsdag 3 augusti

Av Anna Östervall - 7 augusti 2011 21:45

I onsdags slutade jag också tidigare på jobbet och åkte direkt hem och hämtade upp hundarna för vidare färd ut till Värmdö BK där jag skulle träffa Annika. Eftersom Axxa har spårförbud vart det en lycklig Faquera som fick spåra idag, på samma äng där Axxa fick sitt spår i måndags. Faquera är en riktig guldhund!


Spåret var 670 meter långt, 10 st. 90-gradersvinklar, 7 apporter och hade en liggtid på ca en timme. Det var mycket blandad terräng, torrt i markerna och stekande sol. Inte nog med det så hade vi påhälsning av rådjur i spåret under tiden det lade till sig.


Bild på Axxa i spårmarken, från i måndags


Under tiden spåret lade till sig körde vi ett frispår med Indy där han fick se Annika gå iväg, idag väntade vi väntade 5 minuter och sedan släppte jag honom. Körde även kort budföring där vi skickade honom 5 gånger fram och tillbaka mellan oss.


Faquera spårade superbra! Hon fick lite strul i vinkel nummer 8 och 10. Jag vet inte om det berodde på rådjuren (vet inte exakt var de varit, men det brukar inte större henne så) eller något annat. Klart var att hon blev trött så det spelade såklart in! Hon är inte van vid denna typ av spår heller, vi kör ju mest terrängspår i skogen och inte hårda/"torra" spår i denna värme! Något vi ska köra mer av, helt klart!   I vinkel 10 hade vi inte kommit runt om jag inte haft ett hum om var spåret gick, jag fick säga åt henna att skärpa sig och sätta henne på spåret igen. Hade det varit tävling hade vi förmodligen inte kommit runt, det är andra gången på 9 år (!) som det händer - det var med andra ord svårt men nyttigt! Det var en mycket lycklig matte som räknade pinnarna vi fått med oss in när jag insåg att ALLA pinnar var med och jag hade inte plockat en enda - wow! Det är nog första (!) gången, förutom på appellspåret som det händer!   


En till bild från spårmarken, här på det det knähöga gräset/blommorna


Efter träningen for jag till mina föräldrar där jag gick en sväng med hundarna under tiden de lagade middag. Efter några timmar med mat och korsordslösning, prat och fika var det dags att åka hemåt. Kunde dock inte lämna ön utan att köra förbi brukshundklubben för att träna lite framför de grymma speglarna! Nu var det Axxas tur att komma ut och vi körde lite kontakt, vänsterhalter, raka halter och stegförflyttningar bakåt. Gick helt okej men finns en del att förbättra, framför allt i kontakten, stegförflyttningar bakåt och att hon i halterna sitter rakt med rumpan men sätter framtassarna snett, in framför mig... Inte snyggt. Ska se om vi (=Robban) inte kan fixa några speglar hem...

 
 
Marie, Troya o Tyra

Marie, Troya o Tyra

9 augusti 2011 17:16

Åh, vilken fin spåräng..när får vi komma o spåra där? ;)
Duktiga Faran!

http://www.troyatyra.se

Anna Östervall

10 augusti 2011 09:38

Ja, det är klart ni måste komma dit och spåra!! När kan ni komma? :)

 
Malin

Malin

10 augusti 2011 07:55

Gott när det flyter på :)
Speglar skulle jag oxå vilja ha, så mycket lättare det blir när man kan se sig själv :)
Nu du.. är det en liten uppis hos oss oxå :)

Kramar

http://ingo.info.se

Anna Östervall

10 augusti 2011 09:37

Äntligen! Då tittar jag in under dagen :)

 
Annika, Diesel o Indy

Annika, Diesel o Indy

10 augusti 2011 08:26

Ja fixa speglar!!!!! Jag kan var med och betala lite så kan jag kanske få komma och träna lite då o då.

http://annikasvardag.bloggplatsen.se

Anna Östervall

10 augusti 2011 09:38

Jag luskar lite och kollar med Robban så får vi se :)

 
Lindha

Lindha

10 augusti 2011 10:48

Härligt m speglar, får Robban lite att göra :)
Dom där spårmarkerna såg trevliga ut!! Dom har du dolt bra *hihi*
Kramar

http://vildarna.bloggplatsen.se

Anna Östervall

10 augusti 2011 13:39

;) jag och Annika körde uppletande där i höstas, men sen har jag glömt bort dem... De är riktigt roliga i vart fall! Kan även få in skogsspår och korsa grusväg i samma spår om man vill. :)
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards