rackartyg

Alla inlägg den 2 augusti 2011

Av Anna Östervall - 2 augusti 2011 21:45

På söndagkvällen åkte jag och tjejerna till Värmdö BK. Jag tog ut Axxa ur bilen och började gå mot planen. Tjejerna brukar vara lugna i bilen och vi har ju inte ens galler... Det ska givetvis sättas in men eftersom det inte behövts har det liksom dragit ut på tiden...



Men denna kväll var det en "dam" som vrålade i bilen! När jag vände mig om ser jag att hon är halvvägs utanför! Och som hon låter! Jävlar i min lilla låda, "tanten" är 9 år och borde kunna uppföra sig så hon fick sig en åthutning därefter! Sen vart det tyst och lugnt...


Jag började med att träna lite med Axxa:
Apportering - ingångar, mkt bättre när jag tränar dem för sig.
Skall: MInns inte vad jag tränade exakt eller hur...
Fot: halter, vändningar, stegförflyttningar,hålla blickkontakt (sittandes vid sidan samt under gång).


Sen var det Farans tur
Rutan: 10-50 meter (vid långt avstånd stod jag närmare rutan)
Fjärrdirigering: Tränade samtliga skiften å ca 1,5meters avstånd = kanon, frånsett att hon lägger sig lite framåt.
Fjärrdirigering: Tränade ligg till stå samt ligg till sitt en gång vardera på ca 10-12 meter = kanon!
Tränade lite fotgående där jag belönade rätt position med kontakt
Sättande under gång: bra tror jag, lite svårt att se hur fort hon sätter sig...
Rak inkallning bakifrån: 10-50 meter. På ca 10-20 meter går det kanon  men på längre avstånd kommer hon inte...I och för sig behövs inte längre avstånd då det endast sker vid inkallning från rutan.
Inkallning med ställande: ca 25 meter - ok! Hade bollen i handen.


Invigde vår nya ruta!


På vägen hem stannade jag till vid Sågtorpsskolan och lade ett hårt spår till Axxa på fotbollsplanen. Tror att det är det första "riktiga" hårda spåret jag lägger åt henne. Grusspår, ca 75-100 meter långt, en 90 graders vinkel, ca 7.5-8 minuters liggtid, 3 apporter (en liten läderbit, stor som två tumnaglar), en 10-kronors Ikeamus och en halv spårapport lade bakom en liten grästuva i plankanten. Frånsett att hon vart störd av en hund som stormskällde på tomten bredvid så tycker jag att det gick riktigt bra för att vara första gången! Något jag definitivt ska köra igen, så enkelt att lägga och så nyttigt för hunden!

Tyvärr vart Axxa halt efter kvällens milda träning...

Av Anna Östervall - 2 augusti 2011 21:15

I lördags åkte Robban, Jennifer & Birre iväg på en veckas semester med hans föräldrar. De hade hyrt en stuga i Dalarna för att delvis bevista Classic Car Week i Rättvik, men även för att göra andra utflyter. Huset låg precis vid Siljan med utsikt över bergen. Det var ganska spartanskt men låg på en stor tomt med egen strand, det var visst ca 30 meter mellan huset och stranden… De har haft det fantastiskt! Badat, lekt på stranden, åkt på bilsightsing mm. Två dagar var de på Classic car, varav det ena dagen var familjedag med medeltidstema! Där fick barnen fick måla egna dalahästar och ta med sig hem, rida på ponnies (Jennifer red två gånger) mm. En dag åkte de till Orsa för att titta på Dragracing och även där skulle Jennifer få rida, men som hon sa ”vi letade men vi hittade inga hästar”!


Jag då?

Jo, jag skulle börja jobba i början av veckan men bara jobba deltid då jag inte hade någon hundvakt. Planen var alltså att ha det lugnt och skönt, gå långa promenader och träna massor med hundarna! Men… Axxa vart ju skadad och får inte träna. Inte gå heller… Fredag och lördag fick hon bara vara på tomten OM hon tog det lugnt, fick inte ens gå en femminuters sväng! Jag blir ju galen och börjar klättra på väggarna såklart… 2,5 timmar efter att de åka hemifrån hade jag damsugit och skurat alla golv, tvättat och hängt två maskiner tvätt och plockat undan Jennifers leksaker och börjat rensa i skåp och lite allmänt… Jag lyckades lägga mig och läsa lite i hammocken också, men bara korta stunder i taget…


Mmmm, lunchen bestod av majs, fetaost, körsbärstomater, paprika, kaffemémjölk och en god bok i hammocken!


Axxa sysselsätter sig så gott hon kan - stjäl ved och flisar...


På söndag fick vi börja promenera lite så då gick jag 3 promenader på 1,1 km vardera. På kvällen höll jag på att bli galen! Jag ville träna och Axxa var hemsk! Jag har alltid trott att hon gillar att träna men inte behöver utan lika gärna kan vara ”gårdshund”. Jo mors du!     Vid 18-tiden stod jag inte ut längre utan då åkte vi iväg till Värmdö BK.


Axxa är sådär lagom uttråkad...


Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards