rackartyg

Direktlänk till inlägg 17 mars 2010

Träning och utebliven ekorrejakt!

Av Anna Östervall - 17 mars 2010 14:47

Måndag
Promenad med viktmanschetter (hundarna) på morgonen och inomhusträning på kvällen.


Faquera
Kryp – Kanon!
Fjärr – fokuserade på rörelserna till och från ställandet samt att förlänga tiden lite, lite innan belöningen kommer när hon står. Små framsteg, ska försöka träna detta lite mer regelbundet.

Axxa

Kryp – Inte så bra… funderar på att vänta tills vi kan träna det utomhus…
Fotgående – körde lite ”snurra vid sidan” (kropps- och rumpkontroll) samt fotgående bakåt.


Birre övade återigen lite på steppdans/fjärr…    


Själv körde jag spinning 30 min. och Bollcore 30 min. på lunchen. 


Tisdag
Bara vanlig morgonpromenad, dock kortare då det är något så fruktansvärt halt ute nu. De sandar ju inte hos oss, i vart fall inte särskilt bra då man nästan kan räkna sandkornen när man går… Föll till föga och köpte ett par dubbar/halkskydd till skorna och vågade mig till och med ut på en lite längre kvällspromenad! Det var ett tag sen… Här ute är det inte så bra upplyst (ibland inga gatlyktor alls) så dels är det halt och dels ser man inte de halare partierna… Nu var vi dock ute och gick i över en timme – härligt! Stötte upp en katt och det kändes som att Axxa, men ev. även Faran skulle stannat om det varit lösa, men jag vet inte jag… Nu var de ju i koppel. Birre märkte väl inte ens katten – retrievers! Med Axxa känns det dock som att det är värre när vi passerar vittringsfältet när djuret dragit iväg än vid själva flykttillfället. Samma gäller när vi möter hundar – mötet går bra men shit vad hon nosar där hunden gått när vi passerat…   


Onsdag
Underbar morgonpromenad med viktmanschetter på hundarna! Visserligen funderar jag allvarligt på att anmäla Faquera till en slyngelkurs för hon beter sig som    ibland… Men Axxa fick vara lös en sväng och jag har ju ett tag undrat vad som skulle hända om det skulle dyka upp vilt när hon är lös. För ett tag sedan skulle hon schappat direkt, men nu känner jag att jag kaaanske kan få stopp på henne. Så länge inte hon och Faran är lösa tillsammans för då hakar hon säkerligen på morsan utan att tveka! Imorse for det en ekorre över vägen några meter framför oss och Axxas svans för upp över ryggen och hon tvärnitade! Jag sa ”Axxa” med glad röst, dock med lite tryck i och hon tvärvänder!  Alla tre fick käka Frolic så det sprutade ur öronen innan vi gick vidare. Nu är det ju skillnad på katt/hare/rådjur och en ekorre, men det är ett STORT steg på vägen. Fick dock jobba henne förbi vittringsfältet…


På lunchen hade jag en date med löpbandet på gymmet. Gick 500 meter, sprang 1 km, gick 250 meter, sprang 300 meter, gick 200 meter, sprang 200 meter, gick 250 = 2,5 km. Har verkligen urdålig kondis! Men idag sprang jag i vart fall 1,5 km (11 km i timmen) och gick 1200 meter (7 km i timmen).
I fredags gick jag 600 meter, sprang 400, gick 200, sprang 200, gick 300, sprang 250, gick 550 meter = totalt 2,5 km. Det går framåt!

Imorgon är det 45 min. funktionell styrka som gäller på lunchen, härligt!   

 
 
Malin

Malin

17 mars 2010 15:21

Usch din hurtbulle.. Här ligger jag med ryggskott, har varit sängliggande sen i måndas.. då vill man inte läsa sånt här ju!
Duktiga A som stannade!
KRAM

http://pipi.info.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards