rackartyg

Direktlänk till inlägg 17 mars 2010

Utflykter och hundträning

Av Anna Östervall - 17 mars 2010 09:55

Lördag

Morgonpromenad med viktmanchetter på hundarna, sedan åkte vi till
Fjärilshuset i hagaparken med Robban, Jennifer, mamma och pappa. Jennifer tyckte det var toppen! Populärast tror jag Koifiskarna var, men hon var helt exalterad av hela upplevelsen och vi fick bära henne därifrån... Blev bjudna på lunch där och Jennifer åt först en hel varmkorv för att därefter hugga in på min gulaschsoppa! På väg därifrån somnade Jennifer i bilen så vi åkte runt lite, rastade hundarna (en av oss var givetvis kvar vid bilen) och sedan besökte vi husmässan i Norsborg.
Middag på Robbans pizzeria i Tumba - de gör de STÖRSTA pizzorna jag sett. De hänger ut över brickan! Jennifer var nyfiken på vad de gjorde så hon fick komma in över disken och titta på när de gjorde pizzorna, titta i ugnen etc. Det trodde jag aldrig att min lilla blyga tjej skulle våga, men just nu står nog pizzabagare högt i kurs om hon kunde säga vad hon vill bli när hon blir stor.   


  

Bild lånad från fjärilshuset.se

Söndag
Efter en dryg morgon där tanken om att annonsera ut Jennifer på Blocket dök upp så var det dags för hundträning inomhusträning med Robban. Annika kunde inte så farmor och farfar var barnvakter, tack och lov!


Faquera
Fotgående – Gick lite bättre tycker jag. Inte fullt så sneda sättanden, det kändes bra men finns mycket kvar att jobba med.
Inkallning med ställande – ca 20 meter. Hon galopperade emot mig och bromsade aktivt! Var så nöjd så vi gjorde ingen mer!
Kryp – Inte lätt att krypa när mattorna knölar ihop sig så man får ”klättra över” dem och tassarna åker inunder men jag är supernöjd med hennes kryp! Hon kan krypa långt och göra vänstersvängar (inte ursnygga direkt) utan att resa sig det minsta! Jobbade mest på att hon skulle hålla samma hastighet som jag idag… Går jag med kortare steg och inte ”springer iväg” går det bättre.


Axxa
Fotgående – Usch… Först var jag så missnöjd så jag lade ut henne i bilen igen. Hon ljudade en del och var ofokuserad etc. Robban bad mig dock hämta henne igen så körde vi lite till och när jag är lugn och fokuserad och inte bara ”kör på” så fungerar det ju riktigt bra! Mestadels raka halter, bra position och kontakt och inte ett ljud! Kan bli riktigt bra om jag bara håller ihop!
Target – länge sen vi körde ”trampa på target” men det gick kanon! Bra fart och fokus, är man inte snabb nog så åker den dock in i munnen med raketfart efter stampet… Ska jobba vidare på detta och utöka tiden mellan stampet och klicket successivt…
Läggande under gång – testade av lite och det behöver vi träna mer på för att få in ett snyggt och rappt läggande men vågar nog inte köra det mer just nu. Kan tänka mig att det ”tär” på knäet.


Sedan passade vi på att äta lunch och fika på ett café, alldeles själva – utan barn! Jag tyckte det var urhärligt och ville aldrig gå, Robban fick träsmak och undrade hur länge vi skulle sitta där… Tyckte det var fantastiskt att kunna föra en vuxen konversation och prata om hundträning och livet i stort! I normala fall får man ju knappt en syl i vädret då vi har en snart tvåårig babbelbyxa…

 
 
Malin

Malin

17 mars 2010 10:47

Visst är det underbart dom få gångerna man får prata "till punkt", det händer inte ofta här heller ;)
Tur för dom att dom e söta iaf när dom pratar på så man får hål i huvet ;)

kRAM

http://pipi.info.se

 
Lindha

Lindha

17 mars 2010 19:34

Haha det är inte bara hundarna man till & från vill sälja på blocket alltså *s* Kan inte låta bli att dra på smilbanden!

Kram

http://vildarna.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards