rackartyg

Direktlänk till inlägg 25 januari 2010

Lydnadsträning med Annika – Söndag 24 januari

Av Anna Östervall - 25 januari 2010 20:00

Idag kom Annika och Diesel och hämtade upp oss igen. Vi åkte ut till Nacka BK idag igen då Annika och Jocke har plogat en plan där! Idag körde vi igenom hundarna en och en, enligt vårt rullande schema så var Faran först ut idag, sedan Axxa och sist Diesel.


Faran

Budföring – ca 100 meter. Skickade så hon sprang till Annika tre gånger, fick godis de två första och leksak den tredje. Hos mig fick hon en godis varje gång. Gick kanon! Kom två hundekipage gåendes emot oss från varsitt håll, men hon kollade av snabbt i farten och de bekom henne inte. Bra där!


Hopp-sitt – Körde lite hopp där jag ömsom slängde bollen över huvudet på henne när hon var i luften för att få ut henne från hindret och ömsom kommenderade sitt och kastade bollen bakom henne. Stor skillnad på bara ett par repetitioner (avståndet till hindret).


Hopp-apport – Satte ner henne och gick fram till hindret och drog iväg apporten så långt jag kunde. Hon slog inte i hindret någon gång, vilket brukar vara problemet – hon slår i på invägen. Men idag tog hon upp apporten i kulan istället och var lite småslarvig så jag bröt och började om några gånger. Blev rätt okej till slut. Ingångarna var bra och tror jag kan få till avsluten rätt okej snart också med hjälp av bollen framför nosen alt. externbelöning.


Fot – Körde lite korta fotgåenden där jag kommenderade fot och när hon var tyst och inte slickade sig runt munnen så klickade Annika. Ibland stod vi kvar och körde likadant och ibland tog jag några steg framåt alt. gjorde vänster om halt eller vänster om marsch. Inte bra men mycket bättre än senast!


Inkallning med ställande – Började med en stadgeövning där jag backade springandes ifrån henne ca 50 meter och hon stod som gjuten! Körde sen två övningar med kroppshjälper och sedan en utan och fick bra stopp även där.


Kryp – stadga med koppeldrag och omvänt lockande med godis. Inte lätt när matte håller en köttbulle i handen en bit ovanför huvudet och samtidigt drar i kopplet uppåt och så ska hon kämpa sig nedåt… Men det är kanonträning för henne! Idag satte hon sig bara upp en gång, annars låg hon hela kryppasset. Varierade mellan att krypa 2-3 steg till att krypa några meter. Hon har en tendens att försöka krypa in framför mina fötter, men verkade hajja poängen väldigt fort när jag gick i en liten båge till vänster. Kändes bra.


Sista momentet var rutan och då säger jag: ”Åh, nu får vi äntligen göra något jätteroligt Faran!” – snacka om vad man bygger inför förväntningar i momenten… Kanske inte så konstigt att Faran är alldeles ”hooked up” på rutan.  *rullar med ögonen*  Vi har inte kört rutan på ett halvår skulle jag tro, men ställde upp på fullt avstånd och skickade henne. Hon for in, hamnade något utanför men rättade upp sig själv! Andra skicket for hon rakt in och ställde sig kanon mitt i rutan! Slängde sig i backen på mitt kommando och låg superstadigt när jag sprang emot henne och belönade. Kanon!



Axxa

Budföring – 75-100 meter. Hon for ut som skjuten ur en kanon och sprang halvvägs till Annika, där vinklade hon av och sprang till våra ryggsäckar som stod ca 30-50 meter längre bort… Tänk att hon inte klarar den störningen… Måste komma ihåg det! Antingen köra korta avstånd och träna på den störningen alt. ta bort ryggsäckarna inför hennes budföring – de finns ju inte där på tävling ändå. Brydde sig i vart fall inte om hunden som befann sig ca 20 meter rakt bakom mig! Ursnygga ingångar enligt Annika! Gick lite si och så med andra ord, men jag är nöjd ändå.


Apportering – provade en ny giv idag. Jag vevade med apporten fram och tillbaka och matade samtidigt med godis. Sedan slängde jag apporten medan jag fortsatte mata. Därefter fick hon springa och hämta den. Axxa åt pliktskyldigt köttbulle samtidigt som hon höll på att snegla ögonen ur led för att ha full koll på apporten. *smile* Men, hon var tyst och satt still! När hon kom emot mig med den backade jag ifrån henne (jag hade bollen i handen) och så började jag röra mig i en liten cirkel åt höger för att hon ska kunna gå och svänga på kroppen (inför ingångarna) och sedan sätta sig ner.  Tro`t eller ej, men det ledde till att hon kämpade som 17 för att kunna komma in och sätta sig vid min vänstra sida! Inget jag planerat med den träningen, men hon gjorde flera supersnygga ingångar med apporten på det viset och rullade den mycket mindre dessutom!! Vilken härlig ”bieffekt”!


Skall – satte ned henne, la ut bollen och gick in och ställde mig vid hennes sida. Hon började glappa lite så då kommenderade jag tyst och varvade mellan att belöna att ha henne tyst vid sidan och att köra skall. Vid något tillfälle gled hon ut från sidan, men jag korrigerade lätt och gjorde om – det tog hon bra! Riktigt fin skallserie och bra tyst-kommando. Frånsett något utåtglid samt att hon håller vänstertassen i luften var det kanon! Skiter i tassen för tillfället.


Fot – körde lite fot också, kan ju inte stoppa huvudet i sanden så mycket längre… Jag var lite inne på att bara köra sitt vid sidan och starter (typ börja om med valpövningar) då hon är så speedad numera. Annika tyckte att jag skulle köra på och det är ju sant, hon KAN ju momentet, inte perfekt men hon kan gå fot. Varför då backa tillbaka till början?!? Så vi körde på, gick några steg framåt och sedan en vänstersväng och några steg till och … Hon var mycket rakare då än när jag körde bara starter! Sedan fick Annika gå 1-2 meter bakom mig och försöka få Axxa att tappa fokus genom att hosta, klappa händerna, prassla med kläderna etc. och hon fick slita för att Axxa skulle tappa fokus! En gång fick jag korrigera henne, sedan gick hon inte på den luringen längre! Kanon!


Framförgående – tänkte jag hoppa över, är fortfarande inte helt överens med det momentet även om Axxa tycker det är asballt!    Gjorde som förra gången, fast körde med köttbullar istället för med boll. De första två gångerna lade jag upp köttbullarna på ”hyllan” och de andra två gick hon på minnesbilden. Kanon!


Avslutade med bettövningar à la Frida. Axxa älskar dem och höll på att rycka armen ur led på Annika! Härligt!   


Avslutade med Diesel som var förhållandevis tyst, fokuserad och stadig!! Härligt!! Supernöjda åkte vi hem igen ungefär tre timmar senare! På kvällen fick Jennifer 39 graders feber… *stackars*

 
 
Lotta

Lotta

26 januari 2010 07:56

Kul och inspirerande läsning om er träning :) Hihi, detta framåtsänande är ett evighetsmoment. Kul att Axxa gillar det fortfarande. Basse tröttnar på det efter ett tag och tycker antagligen (liksom jag) att det är ett jäkla petande ;)
Ha en fin vecka! KRAM

http://www.rottisweb.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards