rackartyg

Alla inlägg den 8 januari 2010

Av Anna Östervall - 8 januari 2010 23:00

Axxa

Kryp handtarget. Har bara kört 3-4 gånger och nu var det nog någon månad sen sist och hon kröp 10 steg som mest! Kanonbra teknik. Kan bli bra det här! Ska ”bara” komma ihåg att vara lugn, fokuserad och ha ordning och reda!


Apportering

Ettans apportering – hon får ej ta apporten fören jag säger apport.
Resa sig och gå med apporten för att sedan sätta sig – ”tappade” apporten första gången, sedan gick det kanon

Ingångar med apporten – kanon (handen vid sidan), inget rull, tugg eller handdutt!

Ingångar

Vanliga ingångar gick bra frånsett rejäl handdutt. Eftersom det är den jag vill ha bort provade jag att hålla handen på ryggen istället för vid sidan, då var det en liten tjej som inte fattade någonting! Ingången är alltså riktigt starkt förknippad med handdutt! Hmmm…


Faran
Fjärren
– alla skiften på ca ½ meters avstånd. Alla skiften gick kanon, men hon har ingen stadga i ståendet…

Av Anna Östervall - 8 januari 2010 22:44

Leeeedig! Hade bestämt med Annika att hon skulle hämta upp mig vid nio för vidare färd till Nacka BK för lydnadsträning. Tittade på termometern vid halv nio och den visade… - 18 grader!! Vart tveksam till om vi verkligen skulle träna, men vi bestämde oss för att köra ändå men att lägga momenten i den ordningen så det var lugna moment i början av passet och fartigare i slutet när de var ordentligt uppvärmda. Sedan var det BackOnTrack-täcken på i bilen. Diesel körde först och det var en fröjd att se (och höra) vilken skillnad det blivit! Hejja Annika!! Sedan var det Farans tur och sist en Axxa som var så het att vi fick planera om passet…   Bort med fotgåendet och in med budföring och lite bitövning à la Frida.


Bestämde mig för att jag måste få lite mer ordning och reda på tjejerna så det vart disciplin redan när jag tog ut dem ur bilburen och in på planen!


Faran

Fot – Två steg halt, två steg halt à la Frida. Raka, snabba sättanden från start! Men… fick pip och hon plogade i vart fall. Trodde iofs inte att plogningen skulle gå bort på ett pass, men misstänkte att jag kunde få pip, vilket jag fick… Får fundera lite på hur jag ska göra…


Kryp – Fokuserade på stadga och lugn. Började med omvänt lockande med godis och koppeldrag, sedan fick hon krypa lite och avslutade sedan med omvänt lockande och koppeldrag igen. Körde så tre gånger. Kändes kanon – helt rätt väg att gå med Faran tror jag! Vid ett tillfälle sa Annika att hon fick rysningar – så snyggt var det!! Kändes som att hon tryckte ner kroppen i marken och kröp på som en liten bandvagn. Jag själv var tvungen att koncentrera mig och fokusera mer också. Ansträngande för oss båda.   


Inkallning med ställande – delade upp momentet i två delar

Stadga: Ställde henne, lämnade 5-15 meter, berömde och sa stanna om vartannat. Sprang emot henne, sa varsågod och slängde bollen bakom henne – super! Underbar stadga! Och… jag kom ihåg att säga varsågod innan jag började med handrörelsen åtminstone hälften av gångerna. *asg*

Stanna: Lade henne och gick 5-10 meter, kallade in, gjorde kroppshjälp och sa stanna samtidigt. Hon stannade jättebra! Sprang emot henne och slängde bollen bakom. Upprepade ca 3 gånger.



Budföring: Ordning och reda! Faran på här-kommando, gick fram till Annika och satte ner Faran. Tog fram bollen och räckte den till Annika med vänster hand samtidigt som hälsade och sa ”Hej, jag heter Anna och det här är Faran”, sedan sa jag här och vi gick iväg. Faran fick inte hälsa. Faran tjuvade! Hann dock bara ett par meter och kom direkt när jag röt i och kom in och satte sig igen. Väntade en stund innan jag skickade och hon fällde bak öronen och sprang som en idiot. Helt okej ingång. Sedan vart det lydnad hos mottagaren, hon fick inte resa sig och ”möta bollen på vägen” som hon brukar utan skulle sitta ner tills Annika tagit fram bollen och höll den framför nosen på henne. På ”varsågod” började de kampa. Blev ett ordentligt nej en gång när hon skulle studsa upp och ta bollen, men annars gick det kanon. Hon köpte korrigeringen kanon också. Bröt där och gjorde en till, exakt likadant. Denna gång satt hon stabilt hos mig, sprang ännu fortare, gjorde en suverän ingång hos Annika och väntade snällt på sin belöning!


Tränade även förbudsövning och släppanden med leksaken vid varje belöningsslut och det verkar fungera! Skönt om vi kan kampa som gnuer och att hon ändå kan släppa på första kommandot, vi är inte där riktigt än, men det känns som att det är inom räckhåll – efter bara ett pass!

Ordning och reda verkar löna sig!


Axxa

Budföring: Fröken Fräken fick börja med budföring. Körde precis som med Faran och förutom lite ”skrik och skall” innan passtart så gick det suveränt! Helt rätt väg att gå.


Framförgående: Körde som hos Frida, tre vändor. Första och andra vändan gick jag tvärs över planen för att lägga bollen på hyllan innan momentet startade. Tredje vändan kollade vi om hon mindes att den låg kvar på hyllan och det gjorde hon! Supernöjd! Det här är ju ett rätt kul moment att träna! Med rätt hund vill säga. En övertänd, lättlurad idiot som lämnat hjärnan hemma.     


Apportering: my god… Het, hetare, hetast… Nu var det inte kul längre… Hon hetsade upp sig något enormt, bara jag höll i apporten så skällde hon av ilska för att jag ”bara” stod där och höll. Kasta apporten kärringjävel – hade nog den korrekta översättningen varit.    Än värre blev det när jag kastade, men tyckte ändå att det gick bättre mot slutet. Körde alltså sitt kvar, kast, sitt kvar, dra i kopplet, in till sidan och belöna med kamp. Annika hämtade apporten och vi började om. Körde även lite förbudsövningar med apporten och på en annan hund hade det varit suveränt, men Axxa är nog lite vek för att det ska fungera. Kommer inte göra det något mer tror jag, kanske någon light-variant.


Bitövning à la Frida: Lade in det som en kul grej på slutet och vad hon älskade det! Och för att inte tala om vad hon älskade brandslangsbitstocken! Ojojoj…
Klippt från Annikas blogg, då vi körde likadant och jag är lite lat. Jag använder tack och YA – inga ”skyddskommandon”:

Jag leker lite med bitslangen, kommenderar "tack", säger "tack" igen o kastar den till Annika. Axxa är fri från kommandon förutom "tack” =du får inte ta bitslangen. När Annika ställt sig i "bitposition" o Axxa har tagit ögonkontakt kommenderar jag "YA". Annika släpper direkt hon har gripit o jag tar upp leken. 3 bet.



Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards