rackartyg

Direktlänk till inlägg 8 oktober 2012

Uppletande, lydnad och massa snack!

Av Anna Östervall - 8 oktober 2012 14:20

I söndags träffade jag Lindha med Ajax & Devil för uppletande och lydnad på Värmdö BK. Det var sååå länge sen vi träffades nu, fastän vi varje gång säger att det inte ska dröja så länge till nästa gång… Vi hade fantastiskt väder, helt underbart, men tyvärr glömde jag kameran hemma… Tog dock några bilder med Iphonen, men glömde mina fota mina egna hundar… Roligt var att vi har fyra schäfrar, två tikar och två hanar och alla jobbar heeelt olika i rutan och har olika svårigheter!



Lindha står i leran (!) och kollar in när Ajax letar



Lindha och Ajax


Vi började med en timmes snack vid den blivande basen till uppletanderutan! Därefter vallade vi, lade ut fem föremål och så körde vi hundarna i följande ordning:
Axxa, Ajax, Devil, Faquera, Ajax, Axxa, Ajax. Ajax fick gå några skick efter mina tjejer då han kan ha lite svårt för att det varit andra hundar tidigare i rutan, dessutom var det många terrängskiften vilket även det kan vara en svårighet. Det var många svampplockare i vår ruta till och från och man kan väl tycka att vi borde kunna få ca 20x60 meter för oss själva när de har hela skogen, men men… Det resulterade i att vi hade en massa färska ”spårupptag” överallt i rutan…



Lindha och Devil


Faquera fick leta upp tre föremål och det gjorde hon i makligt tempo. När hon kom in med första föremålet gjorde hon något som hon aldrig gjort. Hon släppte det på marken (!), backade bak och gjorde massa lekinviter!!! På tredje föremålet följde jag långsamt med henne ut i rutan, inte alls som det brukar vara men jag märkte redan i somras att hon börjar tappa i uppletandet. I fortsättningen ska jag nog köra henne på ett föremål, belöna och leka massor med det. Och sedan ta ut henne för flera uppletanden med ett skick/föremål i taget, tror hon skulle uppskatta det mer än att leta efter flera på en gång. Hon gillar uppletande, men det känns som att det generellt är leken/belöningen hon vill ha och inte jobbet numera! Min lilla forna arbetsnarkoman! Men visst, är det så hon vill ha det så gärna för min del!


Axxa, phew!... Hon var som en orkan i rutan! For fram som en trimmad turbo utan varken vett eller sans! Jag är glad att hon inte skadade sig… Näsan hade hon nog med sig men noll fokus på uppgiften, hon tog upp en massa spårupptag och for iväg utanför vallningen så jag fick ropa in henne mer eller mindre konstant… Hon kom dock som ett skott varje gång och det får man vara glad för! Mellan springet och spårupptagen fick vi dock in fyra av föremålen om jag inte minns fel… Därav körde jag ett uppletande till med henne på slutet där hon tog in tre föremål och även om vi hade samma legor som förra gången så hade hon noll koll på var de låg… Denna gång var hon lite mer sansad i vart fall… Som uppletande betraktat var det en ”smärre” katastrof men som ”energitömning” inför lydnadsträningen var det kanon!



Devil på G


Efter uppletandet tog vi en lååångfika i solen på appellplan och Faquera fick agera sällskapstant. När hon väl slutade tigga genom att gnälla… fick hon smaka ett par bitar – numera är det tydligen som så att en tyst tiggande Faquera kan få det hon vill ha… Har väl liksom ändrat lite prioritering där. ;) Sen fick hon köra en vanlig apportering, en hoppapport på låg höjd samt gå på bruksstegen. Allt med fokus på belöningarna och inte så mycket på hur momenten utfördes. När vi skulle gå av plan såg jag hur hon gick och sneglade förväntansfullt på rutan så det är klart hon fick avsluta med den!


Axxa då… Jomen efter uppletandet var hon rätt sansad! Började med två korta fotgåenden som kändes riktigt bra! Sen körde vi:
Bruksstegen, för den älskar hon, och den gick mycket bra – belöning när hon står på nedersta steget
Inkallning med ställande – testade några olika varianter och pratade en hel del med Lindha efteråt och har nog en plan för hur jag ska gå tillväga här
Rutan – avståndet har vi inga som helst problem med nu… Körde på upp till 30-35 meter och det fungerar, dock måste hon lära sig att hitta rätt i rutan även på detta avstånd… Fokus på denna detalj nu. Tränade även lite ”helhet” på så sätt att när hon efter skicket stod stilla i rutan så gick jag fram och belönade, sade därefter ”ligg” och gick resterande av ”trekanten” för att därefter kalla in och avsluta med fotgående. Första gången verkade hon tro att det var en luring när jag sade ligg… Sen gick det bra och resten av momentet med!
Hoppapport var jag mycket nöjd med
Korta apporteringar med fokus på inget tugg = inget tugg! Mycket bra! Ska fortsätta träna detta genom att försöka stjäla apporten!
Generellt hade hon usel stadga! Vet inte hur många gånger jag vände mig om för att köra en inkallning enbart för att se att hon stod upp… Vid ”eftersnack” med Robban tror han att det beror på hennes generella aktivitetsnivå just nu och det är inte omöjligt…



Devil på väg in


Efter träningen vart det någon timmes eftersnack innan vi åkte hem var och en till sitt med löften om att det inte ska gå lika lång tid till nästa gång vi ses! Kändes riktigt bra att träna med Lindha idag, inte bara för att Lindha är Lindha, utan även för att det är första gången på läääänge jag tränar med någon annan som har schäfer! Alla kurser jag gått senaste åren har också varit för BC:ägare och säga vad man vill men alla raser är olika och schäfrar fungerar inte som BC:s… Dessutom tränar jag och Lindha rätt olika, men ändå lika. Hon är bättre än jag på att ”rama in” hundarna vilket dessa kära fyrbenta kan behöva… Kändes riktigt bra att prata om ett par av momenten och få Lindhas syn på det hela. Det är ju inte heller intet för intet som både Ajax och Devil bland annat är lydnadschampions och tävlar elitbruks!


  

 
 
Marie, troya o Tyra

Marie, troya o Tyra

8 oktober 2012 15:07

Bra att kunna komplettera varandra, du e ju bra på detaljer! Tänk om man hade en Anna o en Lindha på vardera axeln vad bra det skulle bli!! ;))

http://www.troyatyra.se

Anna Östervall

8 oktober 2012 15:32

:)

 
Annika, Diesel o Indy

Annika, Diesel o Indy

8 oktober 2012 15:33

Underbart!! Jag saknar att träna med er båda!!! Tiden räcker aldrig till... Kram

http://annikawesterlund.com

Anna Östervall

8 oktober 2012 15:57

Ja, det var en härlig dag! :)

 
Lindha

Lindha

8 oktober 2012 19:49

Jag glömde helt o hållet o dra fram min kamera men får bli en annan gång ;)
Blev faktiskt vädligt rörd över det här inlägget, det var snällt skrivet! :) O självklart får du ventilera fler ggr, håller till fullo med dig, en schäfer är en annan ras! ;)
Tack för en kanondag på alla sätt o vis, prio för mig var att vi träffades kände jag och prata bort en del timmar, som alltid ;)
Nu får vi se till att ses snart igen!!!!
Kram kram

http://vildarna.bloggplatsen.se

Anna Östervall

8 oktober 2012 20:24

Inte snällt, ärligt! ;)
Ventilerar väldigt gärna, både hundar, träning och massa annat! :)
Haha, ja prata är vi bra på! :) tur att du också hade det sim prio.
Jag ses gärna snart igen - behöver ventilera fjärren också, det glömde jag senast... ;)
Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards