rackartyg

Alla inlägg den 4 oktober 2012

Av Anna Östervall - 4 oktober 2012 12:31

I tisdags gick vi en morgonpromenad där jag stannade till vid skolan och tränade lite lydnad på fotbollsplanen. Började med fotgående där hon var tyst, lugn, fokuserad och hade en hääärlig attityd!! Wow, vilken känsla!
Vi tränade även lite fjärrdirigering nära, nära och det gick riktigt bra det med.


På kvällen åkte Robban och Jennifer iväg för att bada Birre så då passade jag på att träna lite lydnad på tomten. Jag började med en snudd på tävlingsmässig vittringsapportering, utan TL, där jag lade upp 10 pinnar på en rad med ca 1 dm mellanrum, min (märkta) pinne var nummer fyra eller fem. Gick tillbaka till Axxa, som hade rest sig, satte ned henne och ställde mig med ryggen mot pinnarna, vände mig sedan om och insåg att jag inte ser pinnarna alls, och skickade. Hon for ut som ett skott, med startskall, men kopplade på näsan suveränt och letade upp rätt pinne utan att ens peta på de andra pinnarna (de var helt orörda när jag gick för att plocka upp dem igen) och kom in till mig. Vilken underbar känsla!!!


Körde sen två apporteringar innan vi fortsatte med inkallning med ställande. Idag lade jag på handtecken och då fick jag till snudd på tvärnitar… Avslutade passet med lite, lite fotgående och stegförflyttningar vilka gick väldigt bra.


Igår, onsdag, vart det bara lite fjärrdirigering inne i hallen. Gick lite sådär, det är inte vårt starkaste "moment"... Just nu är det stå->ligg, stå->sitt och ligg->stå som går skit. Resten är ok. Ligg->stå var för en stund sen ett av våra säkraste skiften... Bara att traggla på...

Av Anna Östervall - 4 oktober 2012 12:12

I måndags morse fick Axxa skritta i 10 minuter på löpbandet och sedan träna lite fjärrdirigering i hallen.

På kvällen fick jag plötsligt ”ledigt” då Robban skulle fixa något och Jennifer skulle hem till farmor och farfar efter dagis. Då gäller det att passa på! Hann inte både cykla och träna lydnad så jag valde att träna lydnad, resultatet blir ju lite därefter… Åkte till kyrkoexpeditionen som tar ungefär 2 minuter att åka med bil och där de har jättefin, välklippt gräsmatta och undrade varför jag inte tränar där oftare. Väl framme så mindes jag… Välklippt fin gräsmatta men vattensjukt så det är blött och lerigt, bra om man vill träna på sånt underlag men det är inget som bekommer Axxa.

Momenten då…
Vi började med rutan, ojoj…
Tänkte börja på ca 15-20 meters avstånd då hon ju har lite svårt för fullt avstånd. Hon var ”bänglig” och lite ljudlig i framföringen, start-/kampskall på vägen ut, full rulle (!), far förbi rutan ca 5-10 meter till höger om den, kommer på sig själv, vänder när hon är ca 10-15 meter bakom rutan och rusar förbi den igen (!) någon meter till vänster om den och nitar när hon är någon meter snett till vänster framför rutan! Eh, jaha…
Körde några skick till och det blev bättre, ikväll hade hon inga problem med långa avstånd till rutan och då körde jag på ca 30 meter som längst. Dock startskall varje gång.

Inkallning med ställande, full speed men inga ställanden…

Två släta träapporteringar som var mycket bra! Liiite tugg på apportering två, inget alls på den första!
Hade lite ”skaller” på metallapporteringen men vet inte hur mycket som beror på Axxa och hur mycket som beror på att den hela tiden skruvar upp sig själv och därför är lös…

Avslutade med några sättanden under gång som hade bra framföringar och suveräna sättanden!!

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards