rackartyg

Alla inlägg den 18 oktober 2012

Av Anna Östervall - 18 oktober 2012 10:57

Igår slutade jag tidigare för att gå till läkaren och då jag inte skulle hinna jobba mer än 20-30 minuter om jag åkte till jobbet så åkte jag hem istället. Hämtade upp hundarna på Robbans jobb och åkte till skogen,fantastiskt skönt att bara vara hundarna och jag! Tanken var att de skulle få springa av sig och så tänkte jag träna lite "stanna" i vardagsmiljö med Axxa. Insåg rätt snabbt att det inte var läge för någon "avancerad" träning utan bäst att bara låta hundarna vara hundar och bränna energi.



Tjohej! Ända bilden med någotsånär skärpa i...


Först kommer "haren" Axxa och sedan kommer Faran med drevskall och emellanåt "irriterat"skall när hon blev förbannad för att hon inte hängde med...


När Axxa pausade under en gran, jag hade bara en boll med till tjejerna så Axxa (med bollen) var lovligt byte och då gäller det att välja rätt "pausställen" så ser jag något vid hennes tassar...





Hon lägger sig ner och jag går närmare...



Fullt med trattisar - tack snälla Axxa! 



Snygga markeringar vi har va!   


Efter närmare en timme med fullt ös och nästan en hel bajspåse med trattisar så åkte vi vidare för att hämta upp Jennifer på dagis.


Veckans träning so far:
Har tränat lite snabba stopp på mitt "stanna" genom att låtsas kasta iväg bollen och när hon springer i väg så kommenderar jag. Fungerar bra. Har där även lagt in ett "ligg" emellanåt för att få in att det kan hända saker efter att jag sagt "stanna".


Vi har tränat lite fjärrdirigering i hallen och i tisdags lade jag in lite högre krav, det leder till en viss frustration med bieffekter som jag inte vill ha och därför är det något jag känner lite sisådär inför att göra. Ibland måste jag dock "våga" testa att jobba igenom hennes frustration och osäkerhet för att vi ska komma framåt. Efter det passet låg Axxa och stirra in i väggen och flåsade. Plötsligt måste man lyssna noga och tänka hårt på vad man ska göra... Jobbigt! Efter en halvtimmes vila gick vi ner och körde igen och det gick lite bättre men, men kändes inte 100.
Igår gick vi ner igen och jisses, nu hade hon vilat in informationen! Kunde köra en treans fjärrdirigering på 2,5 meters avstånd! Enda framflyttet var ca 0,5 dm totalt sett (vänster baktass som är mitt kriterie, rumpan vet jag inte då jag avslutade med ett ställande)  och hon har inte flyttat sig framåt genom att röra baktassen utan antingen är det i något stå -> ligg men jag tror att hon har glidit fram på mattan, det såg jag att hon gjorde någon gång. Tror det är lättare på  lite strävare gräs...



Bilderna är inga höjdare, jag vet... Men tänkte att det är roligare med lite bilder än inga alls...


 

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards