rackartyg

Alla inlägg under juli 2011

Av Anna Östervall - 19 juli 2011 22:15

      "Flytta på dig"! Jennifer är rätt handgriplig med hundarna emellanåt!
       Efter en halvtimmes (?) bubbellek blir man rätt trött...

     Under hela tiden Jennifer och Axxa jagar såpbubblor sitter Faran vid ingången till källaren (där vi har frysboxen) och väntar på middagen...     

Av Anna Östervall - 19 juli 2011 21:55

Måndag, tisdag och onsdag bestod av massa jobb! Allt för att kunna gå på semester i tid… Jobbade in över närmare 7 timmar som jag kan ta ut för hundträning i höst – alltid något gott! ”I tid” kunde jag gå på semester också, kl 18 lämnade jag jobbet – härligt! Gick lite längre rundor med hundarna på morgnarna innan jag åkte till jobbet, det är ju mycket mindre bilar på vägarna nu så jag kan åka runt 7.30 istället för absolut senast 7!

I torsdags och fredags var vi ute 1,5 timme på morgonen och då fick hundarna simma en del också!


I torsdags åkte vi till Sundby gård på utflykt. Vi åt laxsallad till lunch och Jennifer åt glass, satt på bryggcaféet precis vid vattnet. Vi tittade på hästar, gick en promenad med hundarna och Jennifer lekte i lekparken. Jättehärligt ställe!


I fredags var vi hemma och fixade igen under tiden som jag messade med en kompis för att bestämma träff på lördagen. Slutade med att vi stämde träff redan 1,5 timme senare. Jennifer och hennes tvååriga son kommer jättebra överens så vi sågs på Ikea! Började med att äta lunch i restaurangen och där hade de två lekhörnor – blev kvar där i någon timme tror jag. Sedan gick vi genom hela varuhuset och ungarna hade superkul!! Fyra timmar senare lämnade vi Ikea med övertrötta barn och var rätt slut vi med!


På lördagen sågs vi igen, då hemma hos dem där vi åt, fikade och lekte oss genom hela dagen. Var totalt slut när vi styrde hemåt vid 19-tiden…


I söndags var vi hemma och fixade igen. Vi grävde upp lite potatis och sedan sågade vi upp stockar till vedkubbar som sedan kördes till Robbans moster och morbror där de ska klyvas! Två flak körde vi över och vi har ungefär dubbelt så mycket kvar…


Åhåhå, en potatis!!




Tjocktröja och shortsen bak och fram! En viss dam är mycket bestämd med vad hon ska ha på sig! Spela roll om det är 30 grader plus ute...


Dagens bästa var nog när vi tog fram såpbubblorna!  Knoll och Tott (Jennifer och Axxa) hade lika kul båda två – det märks att de är jämgamla!   


    Ser ni bubblan vid balkongstolpen?


"Blås husse, blås"!


                      



Som ni sett tog det ett tag innan jag insåg att jag fotade i motljus... De bästa bubbelbilderna kommer i ett bildinlägg för sig.


Av Anna Östervall - 16 juli 2011 22:40

Börjar inse vilka höga krav jag har på mina moment innan jag anser att vi är tävlingsklara! Såg precis vinnaren av VM i lydnad och blev... besviken! Jag hade inte känt mig tävlingsklar om jag hade den ingången vid inkallningen från rutan eller stegförflyttningarna i fria följet och då vann hon ändå VM!!!  Å jag och Axxa har startat ettan en gång, vilken fortfarande egentligen inte känner mig klar för och då fick vi 194,5 poäng... Dags att sänka kraven?!


Tänk att jag var sååå nära att köpa BC för ungefär 12-13 år sedan, valde mellan det och jaktsetter. Vad glad jag är att jag köpte Chili!!! Visst vi kom inte till VM i lydnad men jäklar vilket glädje hon hade i allt vi gjorde - sann livsglädje!!! Kan inte rå för det men ju fler BC jag ser på tävlingsbanan desto mindre imponerad blir jag, tyvärr... Visst, de är fokuserade och utför momenten bra men jag tycker det ser tråkigt ut... Hur är det ordspråket lyder "Hellre ha det glatt och halka än att ha det torrt och tråkigt"?  Hoppas nu inte någon (BC-ägare) blir upprörd för det är inte meningen, börjar bara inse lite mer vad jag vill ha ut av min lydnadsträning.



Chili, min Chili - vad glad jag är för de år vi fick tillsammans!

Av Anna Östervall - 13 juli 2011 08:30

I morse på hundpromenaden bestämde jag mig för att ha Axxa lös en sträcka. När vi går där flyger plötsligt ett rådjur graciöst tvärs över vägen ca 30 meter längre fram! Axxa befann sig ungfär mitt emellan mig och rådjuret och vad gör hon? Jo hon "fryser till" och vänder sedan emot mig. Jag tjoar "BRAAAAA" och langar iväg bollen bakåt så hon får passera mig för att ta den och sedan leker vi massor! När vi ska passsera sträckan där rådjuret sprang får hon gå lös, på här-kommando vid min sida och går där så fint! Jisses, vilken bra start på dagen!  



  Mattes stjärna!   

  

Berättade för Robban när jag kom hem varpå han svarar:
"Vilken tur att Faran var i koppel!"
Jag: "Tur?!?"
Robban: "Ja, eller snarare självbevarelsedrift!"   

Av Anna Östervall - 10 juli 2011 20:14

I tisdags var det dags för första träffen med Emma-gruppen. Jag åkte i ganska god tid, men som vanligt har brukshundsklubbarna urusla vägbeskrivningar och varken gatuadress eller gps-koordinater utskrivna på hemsidan… Skitkul! Jag hade skrivit ut en vägbeskrivning som jag givetvis glömde i skrivaren på jobbet   … När jag skrev in en väg i närheten på Eniro skulle jag till Krusboda men enligt gps:en skulle jag till Bollmora – what the fuck! Jag hade ingen aning om vart jag skulle! Jaja, jag åkte och ringde Robban ett på gånger på vägen och sms:ade Emma att hon skulle ha mobilen på för jag skulle förmodligen köra bort mig. Till slut kom jag dock fram, bara ett par minuter sen.

Det var jättekul att träffa övriga fem ekipage!  Vi blir:
Helena och Bandit – Australisk Kelpie
Malena och Columbus – Engelsk Staff
Vidar och Koala – Pumi
Linn och Samisa – Rottis
Julia och Ajax – Aussie

Emma började med att prata lite och berättade bland annat varför hon valt oss. Främsta anledningen var att vi alla var ambitiösa och tränade mycket men av någon orsak har svårt för att ta oss ut på tävlingsplan. Sedan presenterade vi deltagare oss och hunden, samt hur långt vi kommit. En del skulle starta ettan och någon hade startat tvåan - övriga befann sig däremellan. Det roliga var att höra allas olika anledningar till varför vi inte kom ut och tävlade! Många skratt blev det, av igenkänning! Därefter berättade Emma att nu var det dags för tävling! Tre hundar skulle köra ettans hela program och tre hundar skulle köra tvåans program – alltså den klass man skulle starta i, sedan hur man låg till inför en start i aktuell klass spelade ingen roll. Samtligt filmades så att Emma kunde ta hem och analysera för att lägga upp vidare fokus för varje ekipage till nästa gång!   

Själv fick jag en smärre ”chock” över att jag och Axxa skulle lägga en platsliggning på tre minuter utom synhåll! Vi har kört ca 2,5 minuter inom synhåll och någon enstaka gång har jag lämnat henne några sekunder utom synhåll… Så jag sa till Emma att det var emot mina principer att köra en tävlingsmässig platsliggning för tvåan då vi inte tränat det än. Hon tittar på mig och frågar vad som skulle hända om hon gick upp? Ja, inte vet jag - det har hon aldrig gjort svarade jag varpå Emma frågar om hon skulle gå fram och flyga på någon annan hund. Kan jag aldrig tänka mig! - svarade jag . Jag tror att hon skulle gå till mig… Insåg att det bara var att testa . Och vad händer? Samtliga tre hundar ligger en 10-mässig platsliggning! Hur lugnt som helst. Axxa hade bytt skinka en gång efter ca 1 minut – det gör hon jämt tyvärr, that`s it. Så jag var supernöjd! 

Fritt följ: Hon höll positionen men var lite ofokuserad. Bra halter frånsett en (har jag för mig), bra språng marsch. På ena sträckan fick hon syn på en kurs som pågick och då gick hon över i transporttänk (skyddet) och inte tävlingslydnadstänk…
Läggande: Bra
Inkallning med ställande: Tjuvstartade på Emmas kommendering och stannade inte
Rutan: Ok, hon kunde ha bättre position men hon var i rutan. Hon kom emot mig innan jag gick till henne, det hade dock gått 3 sekunder tror jag. Minns inte om jag kommenderade stanna dock, jag tror inte det…
Apportering: Lite het men bra fart och bra upptag
Hopp: Helt låst på apporten Emma höll i så jag fick skärpa rösten och ta till DK för att få henne tillbaka till mig. Vet att det är något vi måste träna på…
Fjärrdirigering: Bra skiften, dock ändrade hon ställning själv när Emma drog ut lite på tiden för skiftena.

Generellt
Emma trodde att vi låg på gränsen till ett första pris, kan ev. ha kommit över – trots nolla på inkallningen så det gick med andra ord inte så uselt. Det skulle hängt på fjärren. Själv tyckte jag nog att momenten gick rätt ok, men tanke på hur vi ligger till träningsmässigt. Jag hade dock ingen bra känsla och det är ändå det viktigaste… Vi kändes inte alls som ett team, vilket jag verkligen kände på vår officiella tävling. Hade vi haft känslan hade det nog å andra sidan också gått bättre. Fick dock ett kvitto på ungefär hur vi ligger till och vad vi måste fokusera träningen på till nästa gång vi ses.

Fokusera på
Rutan: Stadga/uthållighet när hon står i rutan, men även på själva ”ingången” i rutan då det inte är ”färdigt”.
Inkallningen: Stadga vid kommendering, ställandet.
Fjärren: Stadga/uthållighet i skiftena

Känns skitbra och jag längtar till nästa gång! Har asmycket på jobbet i början av nästa vecka och lääängtar till semestern som (förhoppningsvis) börjar på torsdag! Därefter ska jag försöka lägga lite krut på lydnaden så att Emma kan sparka ut oss på en tävling.   

Av Anna Östervall - 6 juli 2011 10:54

Igår kväll gick jag ner till sjön för att simträna hundarna lite. Alla tre hade varsin sak som jag stod och kastade åt dem, efter några minuter ser jag en jolle som ligger fastknuten i berget bredvid badplatsen på andra sidan. Tyckte den såg lite bekant ut, men med min syn... Inte kunde det väl vara???... Efter 12 minuters simning kopplade jag hundarna och vi gick de 10 minutrarna till andra stranden och tro det eller ej, men efter 10 dagar på vift hittade jag jollen!



Ingen jättebra bild, men vår jolle är rätt lätt att känna igen - på nära håll   

"Durken", mittensittbrädan som jag använder samt årorna var dock borta. Jennifer sov så Robban ringde sina föräldrar så att de kunde komma och hjälpa till. Under tiden fortsatte jag simträna hundarna. Lasse hade med sig en paddel så jag kunde paddla över till andra sidan med hundarna simmandes efter. Eller hundarna... Axxa flög lycklig i vattnet igen, Faran skrek jag mig blå på men hon kom efter ett tag och Birre fick åka snålskjuts i bilen...

Väl på andra sidan kom Robban och Lasse ner med skrindan så vi kunde dra hem jollen, nu får den ligga på tomten tills nya åror och fet kätting med lås inhandlats!

Totalt simmade tjejerna 12+23 minuter = 37 minuter. Birre simmade något mindre.

Berättade för Jennifer imorse att vår båt kommit hem igen och svaret blev: "Är det sant?!!!!" och ett stoooort leende och lyckliga ögon!


  

Av Anna Östervall - 6 juli 2011 09:15

Planeringen var att vi behöver träna:
Korgbevakningar
Urkallningar
Fokus


Hela helgen startade vi upp passen som vi gjorde på Fredriklägret – jag kommer in på plan med Axxa på ”här”-kommando, tar henne i halsbandet och säger ”pass på”. Ibland leder det till reaktion från figgen och ibland får hon ingen respons, jag sätter ner/släcker henne. Ibland startade vi därifrån och ibland körde vi lite lydnad innan jag skickade.


Vi skulle börja första passet med en lägrebevakning men när jag kommer in på plan med Axxa inser jag att vi inte är på samma nivå som på Fredriklägret utan hon verkar jätteosäker! Istället lekte Jonas bita/släppa och ibland korta bevakningar med henne på ganska långt avstånd från mig, ca 20-30 meter och med två ärmar så att de växlade ärm hela tiden. 


En bild från september 2010, inlägget blir så tråkigt utan bilder... Foto: Pernilla Moe


Vi körde ingen korg alls i helgen utan enbart ärm. Däremot gjorde vi om momenten lite så att i stället för att köra flykt med korg för att träna efterbevakning så tränade vi flykt med ärm för att på så sätt kunna träna på efterbevakningar/figurantfokus och kunna belöna snabbt och ordentligt. Detta körde vi med två ärmar enligt ovan. Fungerade mycket bra! Så på sätt tränade vi två av de tre moment jag ville träna.


När hon fått ärmvinst springer hon gärna fram till mig (precis som man vill ha det och de allra flesta hundar gör) men i Axxas fall kom vi fram till att det nog inte är önskvärt. Därför berömde jag inte när hon kom emot mig utan istället berömde jag (om jag berömde) när hon vände tillbaka till figgen igen. Vi jobbade även med figgen på ganska långa avstånd från mig hela tiden för att hon ska bli självständigare. I dessa fall hade Jonas på henne en lina, han ryckte ingenting utan ”pimplade” bara lite när det behövdes för att korta ner hennes lovar mot mig. När hon började förstå konceptet och jobba bra på långa avstånd ifrån mig rörde jag mig lite fram och tillbaka (fokus-/ anslutningsträning).


På söndagens första pass fortsatte vi övningarna enligt ovan men vi drog ut tiden på efterbevakningarna och vi ökade även svårigheten genom att jag rörde mig emot och förbi henne i bevakningarna.


Andra passet backade vi bandet lite genom att vi inte körde anslutningsträning och vi kortade även tiden på bevakningarna. Istället bytte vi figurant från Jonas till Frida, Markus och Niklas. Eftersom det var tre nya figgar på samma pass körde vi uppstartssignalen med ”pass på”, släcka, skicka vid varje figurantbyte.  Positivt var att hon brydde sig inte nämnvärt om vem som var figurant så länge inte Jonas stod för nära figuranten.


Helgens sista pass figgade Jonas igen och då fortsatte vi övningarna enligt ovan men vi körde lååånga sträckor samt drog ut tiden på efterbevakningarna, max antal skall var 28 i en följd.


En bild från september 2010, inlägget blir så tråkigt utan bilder... Foto: Pernilla Moe


Generella tips:
Tänk inte” Gud vad dåligt!” utan tänk istället ”det här kan bli bättre!”.


Vilja Teknik Självförtroende
Hunden ska ha viljan att utföra det vi vill
Hunden ska ha tekniken för att utföra det (vissa hundar kan t.ex inte hoppa och bita samtidigt…)
Den ska även ha självförtroende i det vi gör


Sök-/markeringsövningar
Jag ställde även frågan om jag på något sätt kan träna figurantfokus och ”bevakningar” hemma, till exempel genom sökmarkeringar? Frida tyckte det var en mycket bra idé och gick igenom hur jag skulle kunna göra.


Det kan vara bra att köra markeringsövningar med Axxxa på ca 50-60 meter (öka successivt) ifrån mig för att:
- Hon lär sig att jobba och bevaka på långt avstånd ifrån mig
- Figurantfokus när jag är långt ifrån
- Figurantfokus när jag rör mig emot henne och figuranten. Jag ska fortsätta gå så länge hon skäller och om hon tystnar ska jag stanna, på så sätt lär hon sig vad som ger utdelning.
- Blir lite som anslutningar i/efter bevakningar i skyddet så småningom när hon kan skälla och hålla fokus tills jag kommer ända fram
- skalluthållighet och tron på att skallen ger utdelning ökar också i och med dessa övningar


Belöning i sök-/markeringsövningar
Ha en kampdutt i långt snöre så att hon lägger sig och skäller ett par meter ifrån figuranten och att denna kan slänga ut föremålet till henne när det är belöningsdax. Säng ut föremålet och dra igång henne i jaktlek, vilken leder till kamp, om hon inte tar dutten direkt och kampar med den.


Träna hemma:
Komma upp i ca 50-60 skall i bevakningarna då hon förmodligen kommer behöva ligga på 35-40 stycken på tävling.


Av Anna Östervall - 5 juli 2011 16:18

I fredags fick tjejerna hänga med mig till jobbet och runt lunch drog vi direkt till Annika och Äventyrs kennelläger. Eftersom jag och Axxa skulle på skyddskurs hela helgen var vi bara där på fredagen. Vi kom fram vid 14-tiden och då gick jag en runda med tjejerna som fick busa av sig. Sedan fikade vi och snackade med alla som dök upp en efter en. När alla kommit gick valparna (alla L-valpar utom Blekingevalpen kom) ut och lade valpspår tillsammans med Annika. Vi övriga (Ä. Exodus, Ä. Faquera, Ä. Ginza & Ä. Halifax, Ä. Joline samt en valpköpares äldre schäfrar) körde uppletande i en ruta som var ca 30x50 meter. Det var svåra förhållanden då det var varmt och totalt vindstilla! Hundarna var tvungna att mer eller mindre springa på föremålen för att hitta dem. Jag var glad för att en elithund som har ett mycket bra uppletande körde före mig för då hade jag något att utgå ifrån vad mina egna hundar max borde kunna prestera.

Jag började med Axxa och körde så som Frida rekommenderade, när vi kom fram till rutan stod Tappe i rutan med ett föremål i händerna, jag sa ”finns det några grejer där ute?”, då bollade Tappe med grejen, lade ner den och gick in till oss. Cirka fem meter ifrån öppnade han händerna för att visa att han inte hade någonting och när han ställt sig bakom oss skickade jag ut Axxa på ”leta”. Hon sprang rakt ut och började leta runt omkring där Tappe stått och letade jättefint ända tills hon hittade det och kom in till mig med full fart! Jag bröt och belönade när hon var ca 10 meter ifrån mig. Jag flyttade mig ca 15 meter i rutan och skickade ut henne mot nästa föremål, denna gång utan synretning innan. Hon letade och letade jättefint med hög fart och bra fokus tills hon hittade föremålet och kom in till mig i full fart. Supernöjd var jag och bröt där. Det var jobbigt för dem och jag ville sluta med ett lyckande!


Det är inte varje dag man tränar hund iklädd kjol!    Foto: Astrid med Exodus

Även Faran fick komma ut och köra uppletande och hon jobbade kanonfint! Bra fart och fokus och jobbade tills hon hittade föremålen och kom in med hög fart till mig. Dock flyttade hon ett föremål några meter och tog sedan inte upp det igen utan bytte till ett annat. Eftersom vi inte ska tävla spelar det ingen roll men kan vara bra att lägga på minnet. Tre föremål fick hon med sig in och jag brydde mig inte om att skicka ut henne på det som hon flyttat så det fjärde lämnade vi. Supernöjd är jag även med henne!! Båda tjejerna (Axxa dock med en synretning) jobbade lika bra som elithundarna vilket var väldigt roligt att se!   


Efter uppletandeträning vart det massa snack och sedan drogs grillen igång. Jag blev bjuden på mat av Annika och Lorenz och fick sallad och cider (alkoholfri) av Lupus ägare, det tackar jag för! Marie med La Troya hade bakat supergod paj till efterrätt så mycket mätt, nöjd och belåten åkte jag och tjejerna hemåt strax efter 23 så vid 01-tiden rullade jag in hemma… Fick lite sömn i vart fall innan det var dags att gå upp dagen efter för vidare färd mot Enköping.


Tror vi var 20 personer och 15 schäfrar om Marie
räknade rätt. Foto: Marie med Troya

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards