rackartyg

Direktlänk till inlägg 24 juli 2011

Spår och lydnad med Marie, Troya och Äventyrs Tyra

Av Anna Östervall - 24 juli 2011 21:15

I lördags vid 10-tiden lämnade jag Jennifer hos mamma och pappa då de ville ha henne hela dagen. Givetvis låter man inte sådan tid gå till spillo så jag hade stämt träff med Marie med Troya och Äventyrs LaTyra för spår och lydnad i Waxholm.


Äventyrs LaTyra, 6 månader

Vi började med att lägga spår åt våra egna hundar.
Axxa fick ett väldigt varierat spår som var 350-400 meter. Vi började med att klättra rakt uppför ett berg, sedan bar det utför, korsade en stig två gånger, sen bar det uppför och sedan nerför igen. Fick dessutom med all möjlig terräng; berg, vitmossa, ”vass”, skog etc. 3 vinklar och 5 pinnar. Liggtid ca 1,5 timme.


Farans spår var ca 450-500 meter plan skog. Sexvinklar och 7 pinnar, liggtid var nog runt två timmar.


Därefter fikade vi och sedan började jag med att följa med Marie och Tyra i spåret. Jättekul att se Tyra spåra! Hon är fokuserad och koncentrerad och har mycket bra teknik. Med lite mer övning kommer det bli kanon! En egenskap hon har som jag verkligen gillar är att om/när hon tappar spåret och slår hon bakåt och söker upp spåret igen. Faran har samma teknik och vi har bara tappat spåret en gång på alla år!


Därefter följde Marie med mig i Axxas spår och jag kopierar Maries blogg: ”Jag hade innan följt med Anna o Axxa i deras spår, vilket gick rakt uppför ett berg o sedan vidare i ganska kuperad terräng, så jag behöver definitivt konditionsträna..   ”
Axxa spårade bra och fick med sig alla apporter utom en. Dessvärre gjorde hon något som hon gör ibland, hon tappar spåret helt! Jag tror att hon gjorde det i en vinkel och jag tycker det ser ut som att hon spårar… Vet inte om hon byter spår eller om det händer något annat… Tyvärr gör hon inte som Faran och Tyra som slår bakåt och letar upp spåret igen utan hon ”knatar bara på”… Vilket givetvis gör att jag får svårt att lita på henne… Jaja, det är andra spåret sedan i september så vi får nog träna lite mer innan jag ”söker hjälp”. Jag lät henne nog gå för fort i spåret, måste lära mig att hålla ner hastigheten. Ska dessutom försöka att inte lägga så mycket terrängspår utan kanske låta henne få lite ”lättare” spår ett tag framöver.


Faran är en härlig spårhund och jag kände själv att jag slappnar av på ett helt annat sätt när jag går med henne! Förmodligen för att jag litar så oerhört mycket mer på henne, sedan gör det nog sitt till att vi gick i lättare terräng… Idag plockade hon fyra pinnar suveränt och lämnade kvar tre… Två av de hon lämnade kvar låg helt öppet, de är oftast det hon lämnar… Min teori är att de är för enkla/inte värda någonting – spårlusten tar överhanden (mot när hon måste ”leta” upp dem). Marie hade en annan teori och det är tvärtom, att det blir svårare för att vittringen ”blåser bort” mot vad den gör när de ligger dolda i blåbärsris etc. Inte helt omöjligt när jag tänker på hennes (totalt frånvarande) intresse för de pinnarna. Ska nog lägga lite pinnspår med öppna pinnar och träna lite mer på dessa.

Tyra kampar med matte

Efter alla spår åkte vi vidare till Waxholms BK för långfika och massa prat innan vi fortsatte med lydnadsträning.


Axxa
Hade skrivit ihop en planering som jag snabbt fick revidera. Hon var trött efter spåret och det var varmt! Vi tränade lite:
Rutan: gick helt okej
Ya” = externbelöning bakom: mkt bra!
Jag varierade att "skicka/stämpla ut" henne från sittande och liggande, när jag stod någon meter framför till 30 meter bort, på sträckan när hon var på väg emot mig och när hon kommit hela vägen in till min sida.
Fotgående: tro det eller ej, men jag fokuserade på helheten. Ok
Tror det var allt…


Faquera
Fjärrdirigering: Körde på ca 1,5 meter avstånd, bra stadga och suveräna skiften!
Inkallning: Körde en rak inkallning på ca 30 meter, mkt bra.
Rutan: Gick mycket bra! Hon tjuvstartade en gång på mitt ”titta” kommando men det är inget jag bryr mig om. Dessvärre tyckte ja en gång när jag skickade från ca 25-30 meters avstånd att hon hamnade bakom rutan så jag lockade fram henne lite och kommenderar sen ”stanna”. När hon stannar inser jag att hon står framför rutan och att hon då antagligen stått i rutan när jag lockat ut henne ur rutan… Kan inte göra annat än att berömma då hon stannade bra på mitt kommando. Frågade Marie sedan och visst hade hon varit i rutan från början! Suck…


Vi snackade lite till innan vi skildes åt och jag åkte vidare till mina föräldrar för grillning och hämtning av Jennifer. När vi kom hem på kvällen gick jag in på Jamis hemsida och beställde fyra konor inkl. plastband – jag tänker inte ropa ut Faquera något mer när hon står bra i rutan!

Tack Marie för en mycket trevlig och givande dag!

Tyra

 
 
Annika, Diesel o Indy

Annika, Diesel o Indy

27 juli 2011 22:47

Du och dina spår! De kan få en elitorienterare att baxna. ;D Kul att träning blev lyckad!

http://annikasvardag.bloggplatsen.se

Anna Östervall

28 juli 2011 08:27

Ja, det var en härlig dag! Haha, ja... Vet inte vad jag har för dragning för jag tänker att jag ska lägga spår i lite lättare terräng men så får jag syn på ett berg eller liknande och kan liksom inte låta bli... ;)

 
Marie, Troya o Tyra

Marie, Troya o Tyra

28 juli 2011 07:45

Det var verkligen roligt att träffa o träna med er! Det gör vi gärna om fler gånger! :) Och jag har fått hem nya spårlinan..Så nu kör vi så det ryker! ;)
Ha d bäst!

http://www.troyatyra.se

Anna Östervall

28 juli 2011 08:26

Det håller jag med om! :)
Kramar

 
Therese

Therese

28 juli 2011 10:24

Hihi, så lustigt att hon låter bli de enkla pinnarna :)

http://teatravel-glutenresan.blogspot.com

Anna Östervall

28 juli 2011 20:06

Ja, det är lite märkligt men det är väl ingen utmaning... ;)

 
Noomi

Noomi

28 juli 2011 17:44

Aha, fler som har en av varje sort ;) Hobbe är som Faran och letar sig bakåt samt blir supernoga när det är svårt = tar oss ALLTID till slutet. Yrvädret Jeppe är som Axxa och tar till benen istället för hjärnan :))
KRAM

http://www.dizzyweb.se

Anna Östervall

28 juli 2011 20:05

Ytterligare en anledning att ses och träna snart! Kanske du har tips ang. Axxa :)
Kramar

 
Lindha

Lindha

28 juli 2011 18:36

Vi kanske skulle byta tjänster?? :) Skulle behöva ett längre spår till D, å det är ju underbart om du lyckas lägga sååå långa ;)
Låter som en häääärlig dag, skoj!
Kramar

http://vildarna.bloggplatsen.se

Anna Östervall

28 juli 2011 20:13

Haha, ja kanske det ;)
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards