rackartyg

Direktlänk till inlägg 23 juli 2011

Team Ego dog`s, galet envis unge, mm

Av Anna Östervall - 23 juli 2011 22:35

I onsdags tillbringade vi ca två timmar på det större badet i ”vår” insjö, Jennifer var ”galen” hoppade i från bryggan och ”simmade”! Det märks att hon sett hundarna simma mycket för hon tar sig faktiskt fram i vattnet, dock med hundsim! Vet i och för sig inte om alla barn gör så i början eller om hon ”sett och lärt”?


På torsdagskvällen var det dags för andra träffen med Team Ego dog`s. Vi körde på i ett väldigt högt tempo under två timmar. Kvällen var otroligt givande och trevlig! Två tävlingar är inplanerade senare under hösten där tanken är att vi alla ska tävla, peppa varandra och hjälpas åt att filma. Vi började med att gå in och Emma gick igenom vad hon sett på filmen från första gången. Inte nog med att hon tittat på filmen och kommenterat, hon hade emellanåt tittat på filmen i slow motion för att se exakt hur hundarna utförde vissa moment! Hon gick igenom ekipage för ekipage och tog bara upp det som var dåligt för att spara tid, resten var bra. Om mig och Axxa sa hon följande:


  • Bra vänstersvängar och vänster halter!
  • Emma tror att jag ev. går för fort, ska testa att ta ner tempot lite (tycker jag känner igen kommentaren…)
  • Axxa måste få bättre uthållighet; lita på att det hon gör är rätt och kunna vänta på belöningen
  • Hon lyssnade inte alls på mitt ”stanna” på inkallning, full sula in bara… Inte en tanke på att något kan hända på sträckan
  • Apporteringen var mycket bra frånsett tugg och gnäll i ingången
  • Efter apporteringen tappade hon konceptet, hon låste på Emma och apporten, även om hon lyckades utföra kvarvarande moment …
  • Jag och Axxa är lite forcerade båda två, vi hinner inte tänka.
    Helt sant! Kanske därför jag inte hade/fick rätt känsla...

Därefter gick vi ut och körde praktiskt. Vi gick igenom rutan, fjärrdirigering (klass 2 & 3) samt externbelöning inför inkallning med ställande. Först pratade Emma om momentet sedan tränade vi själva och Emma gick runt, vi samlades igen och gick igenom om någon hade frågor etc. Sedan körde vi nästa moment. Vi avslutade med en platsliggning där Axxa återigen låg med dold förare hela tiden! Nu körde vi gemensamt alla sex ekipage så en del förare gömde sig, andra stod framme och två förare gick fram och tillbaka för att belöna sina hundar som inte var helt säkra på momentet. 


Efter kursen tränade jag skalluthållighet med Axxa, jag lade henne ner och backade ut 2-3 meter  och kommenderade skall. Till skillnad mot i tisdags tyckte jag att hon hade bättre fokus och tro på belöningen däremot ”hoppade”/kröp hon lite framåt. Hon fick skälla allt mellan 0 skall (vill belöna att hon ligger tyst innan skallkommando) upp till 44 skall som mest i en rad. 1 missad belöning på grund av uppehåll i skallserien.


Även några andra var kvar efter kursen så vi småpratade lite och bestämde oss för att avsluta med en 20-30 minuters promenad. Det var jag & Axxa, Emma & Vidar och deras fem hundar, Helena & kelpien Bandit samt Helena med staffen Columbus. En del var kopplade, andra lösa. Mycket nyttigt för Axxa!


I fredags röjde och rensade bland Jennifers leksaker, bar in och staplade ved i källaren, röjde på parkeringen mm. Efter lunchen skulle jag och Jennifer gå en hundpromenad och efter ca 20 minuter skulle Robban hämta upp oss. Jennifer vägrade dock bli upphämtad av pappa med bilen så det slutade med att den envisa ungen gick hela vägen till Robbans föräldrar! Det är 3 km och jag bar henne totalt 500 meter av den sträckan, resten gick hon helt själv – i 27 graders värme och gassande solsken! Tog 55 minuter, ibland höll hon i Birre och ibland i mammas vilda vovve (Jennifer kallar tjejerna så av någon anledning  ) Faran men emellanåt behövde hon ”vila” och bara gå själv och hålla mamma i handen. På slutet staplade hon nästan fram men vi skulle minsann inte bli hämtade av pappa! Urmysig promenad hade vi!


  

 
 
Noomi

Noomi

24 juli 2011 10:44

Vilken unge!! Envishet är en bra egenskap, det har jag alltid hävdat :)
Och vilken nyttig träning!! Det där med att filma är ju super, det brukar vi också prata om att vi måste göra, men vi kommer visst aldrig till skott...
KRAM

http://www.dizzyweb.se

Anna Östervall

24 juli 2011 11:54

Ja, hon är härlig när hon är på det humöret! :)Vilket hon oftast är ska tilläggas.
Det var mycket nyttig träning! Filma är kanon!
Kramar

 
Annika, Diesel o Indy

Annika, Diesel o Indy

24 juli 2011 10:45

Wow! Vilken jätte prommis!! Vad kul att träningen gick bra!

http://annikasvardag.bloggplatsen.se

Anna Östervall

24 juli 2011 11:47

Ja verkligen! Jag vart superimponerad!
Ja, det var toppen! :)

 
julia

julia

27 juli 2011 19:44

vi kommer bli farliga ,team ego dog´s ! :)

http://ajax.bloggplatsen.se

Anna Östervall

27 juli 2011 20:11

Ja, absolut! ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards