rackartyg

Direktlänk till inlägg 20 juli 2011

Lydnadsträning, Lidingö BK, tisdag 19 juni

Av Anna Östervall - 20 juli 2011 20:30

I tisdags vart det så äntligen lite hundträning! Robban skulle till en kompis i Nyköping och vara borta hela dagen så jag och Jennifer åkte hem till mina föräldrar runt lunch. Efter lunch och fika lämnade jag kvar Jennifer där och åkte ut till BK för att träna lydnad. Det var varmt som 17!! Men vi körde på ändå, dock med lite pauser här och var.

Då klubben satt upp två speglar på plan passade jag på att träna lite vändningar, halter och stegförflyttningar med båda tjejerna. Jag växlade mellan tjejerna och blandade momenten, körde med andra ord inte i den ordning som står nedan.

Axxa
2:ans fjärrdirigering:
fokus på stadga, körde med ”koppeldrag” och omvänt lockande. Hon behåller positionen i 1-2 sekunder sedan skiftar hon så… här har vi lite att träna på.
2:ans hopp: 
1x hopp-sitt-hopp, stämplade ut efter hoppet när hon var på väg emot mig
Körde sedan två hopp till men då körde jag först en apportering och sedan slängde jag apporten lite nonchalant ett par meter vid sidan av hindret  för att få störningen. Ett hopp sitt där jag belönade efter sittet och ett där jag körde hela 2:ans moment. Mycket bra!
Rutan: Körde x antal rutor blandat med de andra momenten och de gick inte alls! Ska köpa nya (tävlings)koner och träna oftare!!
Vändningar på stället och halter: Mycket bra!
Stegförflyttningar:
Höger och vänster = ok
Bakåt = Svänger ut rumpan vid start samt lite ”då och då”, går lite ”slalom” vid sidan. Blev bättre allt eftersom.
Apportering: Ett innehållet kast pga. lufthugg, sedan lite rull i ingången, annars mycket bra. Jämt tempo. Galopp trots värmen.
Metallapportering: Tränade stadga och apportering i ett. Sa ”vänta” när hon stod upp, ställde mig någon meter vid sidan om henne och kastade så långt jag kunde och backade därefter bak ca 10 meter. Kommenderade ”apport” och klickade när hon var på väg in. Upprepade några gånger och klickade vid ett par tillfällen även själva gripandet.
Kryp: Klickade för ögonkontakt, bra teknik men dålig position.
Skall: Avslutade passet med att träna lite ljudgivning. Då jag tänkte träna på skalluthålligheten lade jag det sist dels för att hon skulle vara trött innan och dels för att hon blir trött av detta moment! Jag lade henne ner, backade ett par meter och kommenderade ”skall”. Klickade och kastade bollen bakom henne vid belöning. Körde tre eller fyra repetitioner som varierade mellan 5-22 skall. Körde inte fler då hon var rätt slut. Mycket bra.

Generellt: Det var varmt!!!! Axxa fick sig en rejäl genomkörare då jag ville kolla lite var vi ligger. Jag är mycket nöjd med träningen efter förutsättningarna. Måste komma ihåg att jag inte kan pausa rutan, under inlärning måste vi repetera, repetera och repetera detta moment!

Faquera
Körde inte så mycket med Faran då jag inte tycker hon är helt hundra, men hon måste ju få göra något!  Vi började med lite agility; slalom, något minihopp (ca 1 dm) och tunnlar. KUL, sa Faran!
Rutan: Mycket bra
Hopp apport: 4,5 dm hinder. Mycket bra!
Metallapport: Bra!
Fjärrdirigering: stod ca en meter ifrån. Helt suveräna skiften! Vid något skifte till stå så backade hon bakåt, mkt bra då jag hellre har det lite så på träning, även om jag givetvis helst vill att hon ska vara helt still.
Tränade även Faran vid speglarna:
Vändningar på stället: Mycket bra!
Halter: Mycket bra!
Stegförflyttningar: Vänster = Mycket bra, Höger = Plogar, annars bra. Rak halt.

Efter ca 1,5 timme på klubben insåg jag att det inte var någon idé att ta en långpromenad så det vart en snabbrastning och sedan åkte vi hem till mamma och pappa och grillade. Jennifer lekte med kompisen Bella, grannens barnbarn, i stort sett hela tiden hon var där. Mätta, nöjda och belåtna åkte vi hem vid 20-tiden.

 
 
Annika, Diesel o Indy

Annika, Diesel o Indy

20 juli 2011 21:41

Vilken toppenträning!! Ska vi träna nått tillsammans??

http://annikasvardag.bloggplatsen.se

Anna Östervall

21 juli 2011 08:01

Jättegärna! När kan du?

 
Marie, Troya o Tyra

Marie, Troya o Tyra

21 juli 2011 09:03

Bra jobbat! :)

http://www.troyatyra.se

Anna Östervall

21 juli 2011 16:36

Ja, det var härligt! Men varmt!!! Phu!

 
Annika, Diesel o Indy

Annika, Diesel o Indy

21 juli 2011 10:39

Söndag, tisdag och framåt.

http://annikasvardag.bloggplatsen.se

Anna Östervall

21 juli 2011 16:38

Hmmm, det var det där med tiden...
om vi åker till Lindha utan barn kan vi ta det i samma veva?

 
Lindha

Lindha

21 juli 2011 19:10

Bra jobbat & dina tjejer vart säkert supernöjda :) Trots värmen!!
Vi kan ju ses som på So-Su bk el Kista bk & fika på tisd? Ni tränar & jag tittar på & fikar massor :)
Tänkte mina dogs ska få åka med André ändå!

http://vildarna.bloggplatsen.se

Anna Östervall

22 juli 2011 07:30

Ja de var supernöjda! Och att det var ett bra träningspass fick jag kvitto på igår då jag körde en samma moment igen och det fungerade mycket bättre!
Ja, men det låter ju super! :) Det bestämmer vi!

 
Annika, Diesel o Indy

Annika, Diesel o Indy

21 juli 2011 20:17

Ja det låter som en bra plan. När var hur?

http://annikasvardag.bloggplatsen.se

Anna Östervall

22 juli 2011 07:31

Som Lindha skrev, SoSu eller Kista BK (jag föredrar SoSu) för träning och fika så hänger hon på. :)

 
Lina

Lina

21 juli 2011 22:26

Märkligt att tiden alltid går så snabbt när man tränar...mycket märkligt! :)

http://mielen.wordpress.com

Anna Östervall

22 juli 2011 07:28

Ja verkligen! Man tappar helt kollen på tiden! Vet inte hur många gånger jag sagt att jag ska åka iväg/gå ut och träna med hundarna en kort stund och sedan varit ute tills Robban ringt och undrat om allt är ok. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards