rackartyg

Direktlänk till inlägg 30 mars 2011

Fullspäckad torsdag!

Av Anna Östervall - 30 mars 2011 19:49

Torsdagen var fulltecknad! Jag började med att lassa in packning och hundar och gav mig iväg till jobbet. Jag jobbade ca 7.30–12.30 med en halvtimmesrast då jag gick ut med hundarna, har bara 3-5 minuters promenad ner till kanalen så vi gick en härlig sväng vid vattnet. Efter jobbet bar det iväg på äventyr! Vi började med att åka till Annika och Lorentz, kennel Äventyr för fika, middag, massa prat och valpmys! Annika har tre nioveckorskillar (efter Molars Fargo & Äventyrs Ginza) kvar ur sista kullen, en svart, en grå och en svartgul! Samtliga söker egna hem så tipsa gärna era vänner.   


Äventyrs Levis alt. Lexus, Äventyrs Lazer och Äventyrs Lupus

Äventyrs Lupus blev nog min favorit :)


Lupus igen


Levis alt. Lexus, minns inte vem som flyttat och vem som bor kvar...


Efter middagen bar det iväg till Frida Wallén för träning, Annika följde med och tittade vilket var jätteroligt! Vi började med att gå igenom lydnaden med Faquera, skickade ett mail till Frida några dagar innan där jag skrev vad jag ville gå igenom och mina tankar kring Faqueras vidare träning:


"Faqueras lydnad är det lite si och så med men jag vill komma ut och tävla en trea i vår/innan sommaren. Jag vill gärna att du tittar lite på fria följet samt sättande under gång. De moment jag verligen behöver tips och råd med är fjärrdirigeringen, vittringsapportering och inkallning med ställande - de momenten ligger på ca 0, 0 och 5 i betyg. Eftersom hon blir 9 år i juni ligger min målsättning i första hand på att få ett första pris i trean och det vore super superkul om vi kunde starta elit och få första pris och allra helst ett lydnadschampionat innan hennes nypåbörjade tävlingskarriär tar slut. Pga hennes ryggskada och ålder bryr jag mig inte om att få 10 på alla moment, om du förstår vad jag menar, utan mest bara att få "tillräckliga" betyg, det gäller att ha realistiska mål".


Fria följet tyckte jag gick lite sämre än det brukar, men Fridas kommentarer var att momentet ligger på en åtta, suveräna vändningar på stället! Därmed tyckte hon att vi ska underhålla momentet men inte lägga något krut på det.
Sättande under gång var länge sen jag tränade och jag ville veta hur hon tyckte det såg ut, det låg på en åtta eller strax över och därför behöver vi inte lägga något krut på det heller. Jag tror dock att bara vi repeterar lite så kan vi nog höja det lite, rätt enkelt. Båda momenten underhåller jag därför men lägger inget krut på dessa. När samtliga moment ligger på samma nivå, då kan jag ta tag momenten igen och försöka höja genomförandet ett snäpp eller två.


Sen var det då de tre svaga momenten. Fjärrdirigering har jag svårt att få ut avståndet på och framför allt från ligg och till stå tycker jag att hon rör sig framåt, vi fick till ett kanon på fem meter och ett på tiometer på första försöket! Fick med mig lite verktyg jag kan jobba vidare med hemma. Vittringsapportering gick vi igenom i teorin och även där fick jag med mig bra tips hem. Så kom vi till inkallning med ställande... Jag berättade hur jag tränat och vad som händer, att momentet varit bra men att det plötsligt faljerade och att vi tränat det på olika sätt  men att de alltid fungerat ett tag och sedan har hon ignorerat stoppet... Hon har bra stadga, bra fart och bra läggande konstaterades. Faquera är en hund som testar gränser, ständigt. Så även i tävlingslydnaden och Annika och Frida var rörande överens om att visst kan hon "stanna", hon skiter bara i det! Så efter att vi påtalat vad som gäller, att "stanna" betyder "stanna!" fick vi till ett kanonstopp, ingen 10, men väl en nia vilket jag är otroligt nöjd med. Fick med andra ord med oss bra verktyg hem även för detta moment samt att jag fick hopp och träningslust även för detta moment. Både Anika och Frida blev imponerade över hur pigg, träningsglad, smidig och energisk min nioåring är! Dessutom fick jag stort plus i kanten för att jag tävlsningssatsar med henne och inte bara låter henne stå tillbaka för min yngre förmåga vilken många andra gör.


Med Axxa ville jag titta lite på skyddet. Jag försöker ju träna lite själv med bitkudden så dels ville jag att Frida skulle titta lite på hur vi kört. Om jag gjort rätt eller fel och så ville jag få lite vidare tips och råd på vägen där. Då det visade sig att Jonas kunde figga passade vi på att kolla av om min träning med bitkudden "följde med " till en figge med ärm och det hade verkligen gett resultat! Behöver lägga krut på släppandena och fick bra tips på vägen. När jag, Annika och Frida pratade tränade Jonas vidare med Axxa under tiden!   


Innan vi åkte därifrån kom Frida fram till oss vid bilarna och hade ett lite allvarligt samtal med mig, något jag verkligen uppskattade! Hon frågade mig rätt ut om jag hade dåligt självförtroende. Kunde tyvärr inte göra annat än att svara jakande på den frågan. Det tyckte hon var synd, hon tyckte även att det var tråkigt att jag hade så kritiskt inställning till min och mina hundars (tränings)kunskaper och frågade hur det kom sig. Detta då hon tycker att jag var otroligt ambitiös,  duktig och hade ett bra samarbete/kommunikation med tjejerna! Wow, det var kul att höra!!! Jag berättade hur tidigare träningskamrater fungerat och fick rådet att välja mina (tränings)kompisar med omsorg! Något jag redan börjat göra och definitivt kommer fortsätta med. Varför träna med folk som försöker höja sig själva genom att trycka ner andra?!?


Efter Frida tog jag även adjö av Annika och åkte vidare till Johanna Nordin på Krokandens. Mer om det i nästa uppsats som blir en bilderblogg.


 
 
Noomi

Noomi

30 mars 2011 21:24

Härlig läsning! Frida är ju super både som tränare och människa. Alltid så positiv med nya lösningar! Trista tränings"kompisar" kan man helt klart vara utan, men ett bra träningsgäng är GULD! Jag skulle inte kunna vara utan mina goa vänner. Välkommen ner och träna med oss förresten ;)
KRAM

http://www.dizzyweb.se

Anna Östervall

31 mars 2011 10:08

Ja, jag vill verkligen komma ner! I vår ska det bli av! Kanske någon dag i påsk eller är ni upptagna då?
Kramar

 
Malin

Malin

30 mars 2011 21:53

Neee.. nu blev jag inte alls fäfersugen.. nädå..
Tack för den ANNA!!!! ;)

Härligt när det ser bättre ut än man trott själv!

Ja, sina träningskompisar ska väljas med omsorg..
Såna som mår bättre av att trycka ner andra kan kvitta.. då är det bättre att träna själv

KRAM

http://ingo.info.se

Anna Östervall

31 mars 2011 10:07

Haha, ja de var skitmysiga!! Blir farligt att åka dit imorgon igen...

 
Annika, Diesel o Indy

Annika, Diesel o Indy

31 mars 2011 10:16

Vad härlig respons du fick hos Frida! Kul att hon tyckte du var duktig för DET ÄR DU!!! Kram

http://annikasvardag.bloggplatsen.se

Anna Östervall

31 mars 2011 13:57

Tack! :D

 
Lindha

Lindha

31 mars 2011 15:48

Vilken härlig och positiv respons av en instruktör, hon måste vara guld värd, och du ÄR DUKTIG :=)
Såg minst 1 vovve som kunde få flytta hem till oss, guuuud så sööööta!!!
Du ska inte dit och gosa snart igen så man kan få följa ;=)
Kram

http://vildarna.bloggplatsen.se

Anna Östervall

31 mars 2011 16:24

Tack! :) Haha, jo jag och Jennifer ska dit imorgon för att träffa Annika men även för att träffa Jaana och Farans valp Kaifas! :D
Kramar

 
Annika, Diesel o Indy

Annika, Diesel o Indy

31 mars 2011 19:20

Charlottes (sjukgymnasten) brorsa letar bruksschäfer, så jag tipsade om den här kullen. De är ju för söta

http://annikasvardag.bloggplatsen.se

Anna Östervall

31 mars 2011 19:46

Vad gullig du är! Ja, Charlotte känner ju Faran (Ginzas halvsyster) och Axxa. :)

 
Lotta

Lotta

31 mars 2011 19:38

Somvanligt rolig läsning om er träning :) Precis den uppfattningen får jag också av dig, som väääldigt ambitiös och duktig med dina hundar och er träning!!!
Låter jätte kul att ni tänker komma hit och hälsa på :D!! Ni är SÅÅ välkomna!
KRAM
Ps. Py pasen vilka pöta vappisar!!! Ds.

http://minflock.com

Anna Östervall

31 mars 2011 19:45

Tack så mycket för komplimangerna! :) Vad roligt, då dyker vi upp under våren! :D
Ja, visst är de söta...
Kramar

 
carolin

carolin

3 april 2011 10:45

Det är viktigt att har tränings kompisar som man stärks av och inte trycks ner av.. lycka till med er träning det blir nog ett SLCH =)

http://www.gabbes-hundar.blogspot.com

Anna Östervall

3 april 2011 11:01

Absolut! :) Börjar få fler såna och har slutat träna med de andra. Tack, ja det vore häftigt att ta ett SLCH och att göra det med en hund som nypåbörjar lydnadskarriären vid nästan 9 års ålder!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 23:06


Bloggplatsen har (troligtvis) gjort sitt, nu drar vi vidare mot nya "utmaningar". Hädanefter hittas vi på: http://rackartygsaxxa.com/ ...

Av Anna Östervall - 22 mars 2013 17:18

Ja, har spiralen väl börjat snurra i fel riktning så känns det ju ibland som att det bara fortsätter. Så är det här just nu. I söndags skulle Jennifer på kalas på andra sidan stan och hela familjen skulle, tack och lov(!), med. När vi ligger på motor...

Av Anna Östervall - 19 mars 2013 09:25

Ja, ibland blir det inte som man tänkt... Min plan för närmsta framtiden var att jobba måndag och tisdag denna vecka för att sedan ta ut semester fram till Lillis anländer. Jag tänkte även se mig själv som fullt frisk och inte gå vidare med utredning...

Av Anna Östervall - 18 mars 2013 08:26

Axxa som alltid varit först till ytterdörren och stått längst fram och tjutit när de ska åka till jobbet på morgnarna vill inte följa med längre. De morgnar tjejerna ska med Robban till jobbet ropar han på tjejerna och på andra ropet brukar Faran mas...

Av Anna Östervall - 16 mars 2013 12:40

Idag är det exakt 21 dagar kvar till beräknad förlossning! Jag har fått för mig att han kommer komma för tidigt, men jag är verkligen inte redo än. Vi får se hur det blir. :) Bilden nedan är från dagens skogstur med varmchoklad och Jennifers egenb...

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards