rackartyg

Alla inlägg den 1 mars 2011

Av Anna Östervall - 1 mars 2011 10:20

Vi började med att titta på Pernilla när hon tränade med Clash, jag har bara sett dem på skyddet så det var roligt att se dem på lydnadsplan. Sedan var hon tvungen att åka så då körde vi vidare med våra hundar. Vi tränade Devil och Axxa var för sig så vi kunde titta på varann och sedan tränade vi Ajax och Faran samtidigt.



Tyisk Axxa-bild, blundar med tungan utanför...
Faran ser bekymrad ut över sin dotter...   

 

Axxa
Rutan tränade vi på som vi gjorde på Emma kursen senast, på nyfikenhet. Jag tyckte inte det gick så bra, men Lindha tyckte det gick kanon med tanke på att det är helt nytt moment. Jag vill väl som vanligt se resultat på en gång. Jag är lite lustig där, jag tycker hundarna ska fatta och lära sig på en gång, men när det väl börjar släppa sen så fastnar jag i inlärningsfasen och kommer inte vidare… Nåja, vi kör vidare så här. Ska dock låte henne tänka lite mer själv, jag är alldeles för snabb på att hjälpa till och som Lindha så verkar Axxa gilla att få tänka själv. Hon är snabblärd så jag måste tänka på att variera avståndet med mera mycket på en gång.
Hopp-sitt körde vi två gånger, en gång då jag belönade att hon satte sig bra på andra sidan innan tillbaka hoppet och en tävlingsmässig, gick mycket bra! Sen körde vi även ½ budföring på ca 40-50 meter, har inte tränat budföring sen i början av hösten så vi körde hälsingsproceduren som vanligt och sedan ställde jag upp, redan när jag vände mig om för att lämna Lindha märkte jag att Paxxan var på, men vi körde bara ½ ändå. Snacka om att hon var målinriktad, hon satt bergsäkert men for iväg som en missil när jag kommenderade ”marsch”, ingång hos Lindha och sedan belöning och avslut. Nästa gång blir det en hel budföring.


Sedan var det Farans tur innan jag avslutade med att ta ut Axxa en sväng igen för att träna lite fotgående.  Gluggen är kanon och den har gjort henne riktigt snabb i vänster svängarna! ”Tyvärr” lite för snabb, nu måste jag verkligen tänka på mitt eget fotarbete! Körde även en del lite längre rakor och det var ömsom vin, ömsom vatten. Bestämde mig för att jag måste sluta fega och gå på! Jag tränar så mycket detaljer att jag inte har någon helhet, inga moment… Ja, det ska vara inkallning och hopp-sitt då, men det är väl också de enda just nu känns det som…


Faran
Med Faran har jag inte tränat ordentligt på lääänge… Testade därför av en hel del moment i trean:
Sättande, läggande och ställande under gång – känner mig nöjd med alla.
Hopp apport – helt ok, slarvigt upptag en gång annars bra. Däremot har ju gamla synder en tendens att komma tillbaka när man inte tränat på länge så nu hade hon lite rull i/strax efter ingången samt att hon gled bak i släppandet…
Rutan – lite blandad kompott men med tanke på när vi tränade den sist är jag super nöjd! Lite för långt bak i position och när jag sagt ”stanna” eller säger jag ”stå”?... Nåja då drar hon sig emot mig i vart fall så det måste vi träna lite på. Men överlag känns det ok.
Fotgående – likadant som när vi småtränat inne, måste träna mer. Det är ju också en färskvara…
Inkallning med ställande – kort sträcka (15-25 meter) och bollen bakom, men hör och häpna hon stannade! Visserligen hade hon kass fart men shit, hon stannade utan trippeldk!
Fjärr – testade av lite ute och det går bra på ett visst avstånd, det märks att jag fastnat i träningen och inte ökat avståndet… Dags att variera och att lägga in lite krav tror jag, det var det där med att inte fastna i inlärningen…


Axxa var som en hoppjerka utan styrsel, därav tränade vi inte fotgående fören pass 2. Jag måste skärpa mig med henne! Jag vet att jag inte kan låta henne ”fara omkring” för då vevar hon bara upp sig, men ändå låter jag henne springa lös från bilen och cirkla omkring när jag fixar med godis etc. Pass 2 två var det ordning och reda från bilen, gå på ”här” kommando ner till plan och se vilken skillnad, hon var ju nästan samlad! Jag måste även träna mer på stora öppna ytor, på andra platser än hemma. Då hon har svårt att fokusera på mig och det vi gör, inne och på tomten är det inga problem men där hålls ju inga tävlningar. Nästa träning ska jag försöka träna lite mer på fokus och lite mindre på moment tror jag, i vart fall ska jag värma upp så.

Tack för en underbar dag Pernilla och Lindha!
 
Huvudvärken hektor slog till, men jag bestämde mig ändå för att inte åka direkt hem utan åka ut till skogen och köra lite anskällningar, bita – släppa – bevaka med fokus på att hamna på lagom avstånd efter släppandet. Allt fungerade jättebra första gångerna men när hon kommer igång i kampen får hon svårare att släppa och svårare att backa bak… Måste träna oftare och kortare. Men eftersom jag tränar det så sällan vill jag träna mycket när jag väl tränar, fel fel I know, men jag är inte mer än människa. Nu har jag lite mer tid och kan åka iväg, vill inte träna ”högljuda” moment hemma på tomten för grannarnas skull. Det ekar något helt otroligt där vi bor så det hörs nog kilometer bort om jag tränar skall och anskällningar på tomten, därför blir det inte lika ofta som jag skulle vilja… Dessutom är närmsta grannen mammaledig.


Nåja, efter skyddsträningen gick vi en sväng i skogen också innan min huvudvärk höll på att ta livet av mig. Lustigt det där, jag hade så ont i huvudet att jag funderade på att åka raka vägen hem och lägga mig, men bestämde mig för att köra lite bevakningsträning ändå och trots att Axxa vrålar och vi kampar så ”försvinner” huvudvärken när vi håller på och kommer inte tillbaka fören efter skogsturen! Då fick jag i och för sig igen desto mer, men det är märkligt det där…

Presentation


Anna heter jag som har bloggen. Den kommer mest handla om träningen med mina schäfrar Korad tjh(rh) Äventyrs Faquera -02 & Rackartygs Axxa -07, men även lite om vår vardag med dottern, sambon och hans hund.

Korad Tjh (rh) Äventyrs Faquera


Född 2002.06.29

 

u. KORAD Äventyrs Durin

e. KORAD S BCH Likatorps Birk

 

Genomförd MH, Korad,
lydnadsklass 3,

uppflyttad till lägre spår,

godkänd tjänstehund räddning,

godkänt L-test tullen

Faquera är numera pensionerad från tävling

 

Korad Rackartygs Axxa


Född 2007.09.01

 

u. Äventyrs Faquera

e. Korad Rapports Exxon

 

Genomförd MH, Korad,
1:a pris lydnadsklass 2,

uppflyttad till lägre spår

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards